Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Afsluiten vs. pauzestand vs. slaapstand?  (gelezen 11841 keer)

Afsluiten vs. pauzestand vs. slaapstand?
« Gepost op: 2012/01/14, 22:26:06 »
Hallo,

Ik vroeg me af of jullie de pc afsluiten, in pauzestand of in slaapstand zetten? Ik zet mijn pc sinds gisteren in slaapstand, ik haal wel het stroom er af en kan zo weer verder werken? Vaag want iedereen zegt dat slaapstand stroom verbruikt, waarom kan ik dan wel het stroom er af halen?

Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Afsluiten vs. pauzestand vs. slaapstand?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/14, 22:36:51 »
Slaapstand = RAM wordt naar schijf geschreven
Pauzestand = RAM heeft stroom nodig om gegevens te bewaren
Afsluiten = sja... ;)

Re: Afsluiten vs. pauzestand vs. slaapstand?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/14, 22:37:21 »
pauzestand gebruik ik op alle laptops die ik heb; is snel, goed (op de meeste hardware die ik heb = Toshiba en HP) maar verbruikt stroom gedurende die stand.
Het voordeel is dat je dan een licht batterij-drain hebt hoewel die relatief laag is; gaat zo'n 4 a 5 dagen mee en dan heb ik meestal nog een half uur power over.
Voordeel: in amper 10 seconden ben je terug online; de WiFi-verbinding komt het traagst op gang. Het bureaublad laadt echter op 2 seconden. Dus dat is wel een grote plus.
Soms dien je na een koude boot de slaapstand via de afsluitknop te activeren; de eerste keer dat je je laptopdeksel sluit weigert het OS soms in pauzestand te gaan. Dus even bruusk forceren helpt dan, daarna gaat het heel vlot en goed.  

Slaapstand is zonder spanningverbruik; het OS schrijft wisselbestanden weg en haalt die weer op met het ontwaken. Dit is meestal een langdurend proces dat niet altjd goed verloopt. Koud booten is soms sneller en veiliger om te doen. Zeker als je direct wenst te werken. Deze stand mijd ik als de pest. Maar het klopt wel: als je de spanning eraf haalt en terug erop zet werkt die stand nog altijd.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Afsluiten vs. pauzestand vs. slaapstand?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/14, 22:40:06 »
Dus het is een mythe dat de pc in slaapstand meer energie verbruikt dan als je hem heb afgesloten?
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Afsluiten vs. pauzestand vs. slaapstand?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/01/14, 22:41:24 »
over de slaapstand ;) ja dat is een mythe (bij ubuntu wel te verstaan)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Afsluiten vs. pauzestand vs. slaapstand?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/01/15, 08:12:41 »
Bij Windows ook. Er is een verschil tussen de Stand-By en de slaapstand. Vergelijk stand by met pauzestand :)

Re: Afsluiten vs. pauzestand vs. slaapstand?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/01/15, 10:03:39 »
Ik sluit hem altijd volledig af, dat is milieuvriendelijker.
Mijn schoollaptop zet ik wel meestal in de pauzestand op de accu.

Offline MKe

  • Lid
Re: Afsluiten vs. pauzestand vs. slaapstand?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/01/15, 10:34:03 »
Ik sluit alle computers altijd volledig af.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Afsluiten vs. pauzestand vs. slaapstand?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/01/15, 10:50:42 »
Ik laat regelmatig mijn pc aan staan maar ik zet hem nooit op pauze of slaap stand.

Re: Afsluiten vs. pauzestand vs. slaapstand?
« Reactie #9 Gepost op: 2012/01/15, 10:54:40 »
Ik sluit 'm eigenlijk altijd af behalve als ik maar heel kort weg ben.

Re: Afsluiten vs. pauzestand vs. slaapstand?
« Reactie #10 Gepost op: 2012/01/15, 12:32:32 »
@Vistaus

Als slaapstand geen stroom vebruikt is dat toch milieuvriendelijker? Dan bespaar je weer op de opstartkosten :D
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Afsluiten vs. pauzestand vs. slaapstand?
« Reactie #11 Gepost op: 2012/01/15, 13:15:56 »
@Vistaus

Als slaapstand geen stroom vebruikt is dat toch milieuvriendelijker? Dan bespaar je weer op de opstartkosten :D

Alles verbruikt stroom zolang je stopcontact aanstaat behalve enkele dingetjes als de HP Touchstone enzo ;)

Offline Ramana

  • Lid
Re: Afsluiten vs. pauzestand vs. slaapstand?
« Reactie #12 Gepost op: 2012/01/15, 13:41:08 »
@Vistaus

Als slaapstand geen stroom vebruikt is dat toch milieuvriendelijker? Dan bespaar je weer op de opstartkosten :D

Alles verbruikt stroom zolang je stopcontact aanstaat behalve enkele dingetjes als de HP Touchstone enzo ;)

Yep, zelfs als een PC uit staat wordt er stroom verbruikt. Hangt een beetje van je PC af. Dat verbruik kan wel 15 watt bedragen.
Om die reden schakel ik de PC (incl. monitor, printer en luidsprekers) volledig uit. Scheelt toch weer 15/1000x24x365x kW-uurprijs per jaar! :)

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Afsluiten vs. pauzestand vs. slaapstand?
« Reactie #13 Gepost op: 2012/01/15, 14:09:16 »
als ik van tevoren weet dat ik de pc over 20 min weer nodig heb en geen lange download loopt (in dat geval blijft hij namelijk aan), dat zet ik hem in pauzestand.
slaapstand heeft bij mij geen zin, dat duurt namelijk langer dan gewoon opstarten dus ik zet hem dan gewoon uit.
's avonds gaat de stroom er helemaal af, anders bliven er ledjes branden die me wakker houden....

Re: Afsluiten vs. pauzestand vs. slaapstand?
« Reactie #14 Gepost op: 2012/01/15, 15:28:50 »
In slaapstand kan je ook gewoon het stroom er af halen.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Afsluiten vs. pauzestand vs. slaapstand?
« Reactie #15 Gepost op: 2012/01/15, 17:46:48 »
De mijne (laptop) gaat altijd dicht, maar blijft aan staan.
Ik heb meestal wel torrents open staan en die dingen, ik haat het dat mijn internetverbinding wegvalt wanneer ik mijn scherm dichtklap.

's nachts sluit ik meestal gewoon af.
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Offline RikRik

  • Lid
Re: Afsluiten vs. pauzestand vs. slaapstand?
« Reactie #16 Gepost op: 2012/01/15, 20:54:22 »
Ik heb kort geleden een Energieverbruiksmeter gekocht..
mijn pc, Acer,  verbruikt de pc in de
pauze stand 4 W
Slaapstand 3 W
Uit                3W

Re: Afsluiten vs. pauzestand vs. slaapstand?
« Reactie #17 Gepost op: 2012/01/15, 21:30:01 »
@RikRik

Leuk om te weten, hoeveel kost zon meter? pauzestand verbruikt bijna eigenlijk niets dus. Dat zal trouwens wel verschillen per computer.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline RikRik

  • Lid
Re: Afsluiten vs. pauzestand vs. slaapstand?
« Reactie #18 Gepost op: 2012/01/15, 21:48:52 »
@RikRik

Leuk om te weten, hoeveel kost zon meter? pauzestand verbruikt bijna eigenlijk niets dus. Dat zal trouwens wel verschillen per computer.
Ik was altijd al benieuwd naar het stroomverbruik van al die apparaten bij ons in huis en eerlijk gezegd viel mij het stroomverbruik van m'n pc reuze mee. Ik heb de energieverbruiksmeter  bij conrad gekocht.
Koste mij met een kortingsbon ongeveer een tientje.
http://shop.conrad.nl/actueel-en-actie/energie-en-milieu/energiebesparende-ideeen/extra-stroom-besparen/energiekosten-meters/

Re: Afsluiten vs. pauzestand vs. slaapstand?
« Reactie #19 Gepost op: 2012/01/15, 23:55:14 »
@lord: die pauzestand valt echt goed mee hoor ! Dat verbruik is bijna verwaarloosbaar. En je schijf is reuzegelukkig wegens minder arbeid om te booten of uit slaapstand te ontwaken. Hoe minder je boot hoe beter in feite.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Afsluiten vs. pauzestand vs. slaapstand?
« Reactie #20 Gepost op: 2012/01/17, 21:27:58 »
In slaapstand kan je ook gewoon het stroom er af halen.

jah... alleen word je huidige sessie uit het ramgeheugen op je HDD gezet, das 300 MB + programma's die je open hebt extra laden!
volledig booten is bij mij nog steeds sneller dan slaapstand!

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Afsluiten vs. pauzestand vs. slaapstand?
« Reactie #21 Gepost op: 2012/01/17, 22:10:08 »
Hier net zo, Gisteren als test mijn desktop in slaapstand gezet en vandaag zeker een minuut of 5 moeten wachten voor het systeem werkbaar was :(
Voor mij niet meer, ik gebruikte het al niet maar nu zeker niet meer.

Re: Afsluiten vs. pauzestand vs. slaapstand?
« Reactie #22 Gepost op: 2012/04/05, 14:04:52 »
Pauzestand (suspend-to-RAM) gebruik ik wel eens (10.04.4) maar slaapstand (suspend-to-disk) staat niet in mijn afsluitmenu. Hoe krijg je dat erbij?
Intel P35, Q9450, 8 GB RAM, GTX760, Dell 25" IPS, dual boot Ubuntu 16.04/Windows 10 === Intel G41, Q8400, 8 GB RAM, Ubuntu 16.04 === HP Pavillion DM1 4000sd, 11.6", Ubuntu 16.04 === Asus Vivobook R510CA, 15.6" touchscreen, Windows 10

Offline axelv

  • Lid
Re: Afsluiten vs. pauzestand vs. slaapstand?
« Reactie #23 Gepost op: 2012/04/05, 16:24:19 »
Pauzestand (suspend-to-RAM) gebruik ik wel eens (10.04.4) maar slaapstand (suspend-to-disk) staat niet in mijn afsluitmenu. Hoe krijg je dat erbij?
Voor hibernate bedoel je? Zorg er voor dat de grootte van uw swap, minimum de grootte van het ram geheugen is.
Swap grootte ~= RAM * 1.15.
Als dit zo is, moet normaal gezien automatisch deze optie in het afsluit menu te voor schijn komen...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Laatst bewerkt op: 2012/04/05, 16:46:38 door Pjotr »