Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Harde schijf minder warm met ext4?  (gelezen 7358 keer)

Offline kasper2

  • Lid
Harde schijf minder warm met ext4?
« Gepost op: 2009/04/29, 15:03:08 »
Ik heb mijn harde schijf geformatteerd in ext4 sinds ik 9.04 op mijn computer heb en dat bevalt mij prima. Naast dat de computer snel opstart, heb ik een idee dat ext4 nog een voordeel met zich meebrengt. Mijn harde schijf wordt namelijk opvallend minder warm dan hij in 8.10 werd. Eerst werd de harde schijf altijd warmer dan 45 graden, en soms schoot de temperatuur zelfs naar de 50 graden terwijl ik niet veel meer deed dan internetten. De schijf was dus niet voortdurend data aan het lezen of wegschrijven. In 9.04 blijft de temperatuur rond de 40 graden schommelen, wat dus een heel stuk lager ligt dan hoe het eerst was.
Zou het kunnen dat deze temperatuurdaling er aan kunnen liggen dat de schijf nu ext4 geformatteerd is (misschien schrijft ext4 tussentijds minder data weg?), of kan het ergens anders aan liggen (bijvoorbeeld dat de NTFS partitie waar nog Vista op stond van de schijf af is)?
Alles is relatief

Re: Harde schijf minder warm met ext4?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/29, 16:24:01 »
Ik kan het mis hebben, ik denk doordat ext4 sneller is dan ext3 je HD minder, in tijd gezien, benadert wordt. Uit de electro techniek W= UxIxt  Arbeid=Spanning x Stroom x tijd=Watts per seconde(of in minutenof uren als de seconde erg veel wordt). Laten we zeggen dat er van de toegevoerde energie 20% in warmte wordt omgezet, dan is de factor tijd van invloed op de temperatuur. Het is een tijd geleden dat ik theoretische elektrotechniek heb gedaan, dus schiet mij niet af op een foutje in de gebruikte symbolen. ;) Misschien is er onder ons iemand die het precies kan berekenen.

Met vriendelijke groet,

Gijs

Edit: Foutje in de formule herstelt. Bedankt Luciën
« Laatst bewerkt op: 2009/05/01, 14:49:52 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Dave

  • Lid
Re: Harde schijf minder warm met ext4?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/29, 16:50:29 »
Ik had in een vorige installatie veel schijfverkeer ondanks dat er niks gebeurde.
Waar dat aan lag niet kunnen uitvogelen(geen van de openstaande applicaties gaf die activiteit aan) en een herinstallatie gedaan en twas voorbij.

"Nou leuk hoor" zul je denken, maar bedoel eigenlijk dat in je vorige installatie ook wat gezeten kan hebben wat je systeem bezig hield.

Offline Drummies

  • Lid
Re: Harde schijf minder warm met ext4?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/29, 17:39:53 »

Zou het kunnen dat deze temperatuurdaling er aan kunnen liggen dat de schijf nu ext4 geformatteerd is (misschien schrijft ext4 tussentijds minder data weg?), of kan het ergens anders aan liggen (bijvoorbeeld dat de NTFS partitie waar nog Vista op stond van de schijf af is)?

een van de voordelen van het ext4 filebestand is dat de systeemcontrole sneller verloopt waardoor de harde schijf minder belast wordt ....en de temperatuurs waarde gunstiger uitpakt  ;)
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Dave

  • Lid
Re: Harde schijf minder warm met ext4?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/29, 18:49:27 »
Ja maar zo extreem?  :rolleyes:

Offline mcgyver

  • Lid
Re: Harde schijf minder warm met ext4?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/29, 19:39:26 »
Ik vind 50 graden (als het Celsius is  XD ) heel hoog voor een harde schijf, 40 ook nog. Processor of moederbord kan nog (moederbord al een beetje minder), maar HDD ?? Nog even en je kan er mee strijken!!  =D.

Dertig á 35 graden voor de HDD is meer dan zat. Ik denk dat je iets moet doen aan de flow in je kast of de plaatsing van je kast veranderen. (bv. als ie in een gesloten omgeving zit)

Re: Harde schijf minder warm met ext4?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/29, 21:25:04 »
Ik vind 50 graden (als het Celsius is  XD ) heel hoog voor een harde schijf, 40 ook nog. Processor of moederbord kan nog (moederbord al een beetje minder), maar HDD ?? Nog even en je kan er mee strijken!!  =D.
Dat doe ik altijd met mijn harde schijf, jij niet dan? =D =D =D
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline kasper2

  • Lid
Re: Harde schijf minder warm met ext4?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/30, 11:07:59 »
Ik weet dat mijn harde schijf te heet werd, en dat hij nog steeds aan de hete kant is, maar mijn fijne standaard Compaq behuizing is zo mooi ontworpen dat er maaliefst één 80mm ventilatortje in kan (die zit er al in) en als ik een hardeschijfkoeler koop, zit mijn kast vol. Ik vind het mijn huidige computer ook gewoon niet waard om er een nieuwe behuizing voor te kopen, dus ik wacht wel geduldig af tot de harde schijf het begeeft. De processortemperatuur blijft trouwens wel mooi laag, want onder volle belasting komt hij niet over de 40 graden celcius, idle blijft hij altijd onder de 30. Ik weet niet hoe warm het moederbord wordt, want daar wordt geen sensor voor gevonden (zal er wel niet in zitten)

Het zou kunnen wel dat er in de vorige installatie iets zat waardoor de schijf veel belast werd, en als dat zo was zou het mij logisch lijken dat de harde schijf over een paar maanden weer net zo heet wordt, dus ik wacht wel af of dat gebeurt. Ik vroeg me gewoon af of de temperatuurdaling aan ext4 zou kunnen liggen.
« Laatst bewerkt op: 2009/04/30, 11:13:58 door Kasper »
Alles is relatief

Offline kasper2

  • Lid
Re: Harde schijf minder warm met ext4?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/11, 13:47:15 »
Ik ben weer terug bij af. Ik had mijn computer even aan laten staan en ik was er even bij weggelopen, en toen ik terugkwam (de computer deed helemaal niets), zag ik op mijn metertje dat mijn harde schijf weer als vanouds dienst deed als verwarmingselement, met een temperatuur van 50 graden. Op dit moment is de harde schijf een paar graden koeler, namelijk 46 graden. Misschien moet ik toch eens gaan kijken naar een hdd koeler, en daarmee mijn laatste 5,25' bay opofferen.
Ik denk dus niet dat ext4 de harde schijf veel minder warm laat worden, maar dat het aan de verse installatie lag dat hij wat koeler was.
Alles is relatief

Re: Harde schijf minder warm met ext4?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/11, 18:33:29 »
Hdd koeler heb je al voor een tientje, dus dat is de moeite waard voor je schijven.
Ik vind 50 graden (als het Celsius is  XD ) heel hoog voor een harde schijf, 40 ook nog. Processor of moederbord kan nog (moederbord al een beetje minder), maar HDD ?? Nog even en je kan er mee strijken!!  =D.
Dat doe ik altijd met mijn harde schijf, jij niet dan? =D =D =D
Weet je zeker dat je het allemaal glad strijkt dan?
40 graden is voor het meeste strijkwerk heet genoeg. Linnen mag wel op 50 graden. Als je bout te heet is blijft deze zo "plakken" aan je strijkgoed. Jij mag dan een vrouw zijn die verstand heeft van PC's, ik ben een man die ook verstand heeft van huishouden.  XD XD XD
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline kasper2

  • Lid
Re: Harde schijf minder warm met ext4?
« Reactie #10 Gepost op: 2009/05/11, 19:32:29 »
Moeten jullie eens raden wat ik uit een oude pc heb weten te slopen:



Die ga ik mooi tegen de gaten die je op deze (enorm scherpe) foto ziet proberen te schroeven/plakken.



Het groene wat je ziet is een deel van de strijkbout, die zit dus direct tegen de gaten aan, zodat het wel aardig moet gaan koelen.

Ik moet alleen nog een verloopkabeltje als deze zien te krijgen, want mijn moederbord heeft maar één headertje voor een casefan.
Alles is relatief

Offline kasper2

  • Lid
Re: Harde schijf minder warm met ext4?
« Reactie #11 Gepost op: 2009/05/11, 20:07:52 »
De fan komt direct onder de harde schijf te hangen, en zorgt alleen dat de lucht rond de harde schijf in beweging komt, maar niet van buiten de kast wordt aangezogen. Ik had het idee om hem lucht op de schijf te blazen, door de gaten heen. Achtrerin de kast zit een ventilator die de lucht naar buiten blaast.
Alles is relatief

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Harde schijf minder warm met ext4?
« Reactie #12 Gepost op: 2009/05/11, 20:20:12 »
koelen doe je door warme lucht af te voeren en koele lucht toe te voeren [simpel gezegt].

dus alleen maar lucht in beweging zetten zal hooguit resulteren dat je hd minder snel net zo warm wordt.
femke's tip is de juiste, zet hem het liefst voor in je kast, laag geplaatst [warme lucht stijgt] en gericht op je schijf, deze krijgt dan optimaal koude lucht en wordt effectief gekoeld ongeacht hoe warm je kast van binnen wordt.

en vuistregel die ik altijd hanteer is altijd een fam meer uitblazend dan inblazend, dit koelt goed en houd geluid ook een beetje binnen de perken [klinkt raar maar praktijktesten hebben dit bij mij bewezen].

en ik heb de sensor aplett ook in mn taakbalk staan, zelfs mn graka wordt maar 44 graden en is het heetste deel wat er is, cpu mobo en hd's zitten allemaal tussen de 25 en 40 [cpu] graden.

Offline kasper2

  • Lid
Re: Harde schijf minder warm met ext4?
« Reactie #13 Gepost op: 2009/05/11, 20:52:54 »
Ik zou best een fan aan de voorkant willen hangen, maar in mijn kast is eigenlijk plaats voor maar 1 fan, en die blaast aan de achterkant lucht naar buiten.
De oplossing die ik noemde is volgens mij de enige (goedkope) oplossing. De lucht in de kast wordt dan misschien wel opgewarmd, maar volgens mij vindt die warme lucht dan wel weer een weg naar buiten via de gaten in het zijpaneel of de fan aan de achterkant. Ik weet dat het geen ideale oplossing is, maar voor mijn huidige pc ga ik geen nieuwe kast kopen, omdat hij het gewoon niet waard is. Als de harde schijf crasht is het ook niet alsof de wereld vergaat, want er staat weinig op wat ik niet kan missen en alles wat ik toch niet kan missen staat ook nog wel ergens anders opgeslagen.
Ik kijk eerst wel wat dit ventilatortje doet als ik hem op de plek hang waar ik hem had bedacht, en als dat geen effect heeft kijk ik wel verder naar een oplossing.
Alles is relatief

Re: Harde schijf minder warm met ext4?
« Reactie #14 Gepost op: 2009/05/11, 21:01:46 »

Gijsbert.
Waar heb je deze privé-foto vandaan ??? =D =D =D =D
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline kasper2

  • Lid
Re: Harde schijf minder warm met ext4?
« Reactie #15 Gepost op: 2009/05/12, 21:31:00 »
Ik zou best een fan aan de voorkant willen hangen, maar in mijn kast is eigenlijk plaats voor maar 1 fan, en die blaast aan de achterkant lucht naar buiten.
De oplossing die ik noemde is volgens mij de enige (goedkope) oplossing. De lucht in de kast wordt dan misschien wel opgewarmd, maar volgens mij vindt die warme lucht dan wel weer een weg naar buiten via de gaten in het zijpaneel of de fan aan de achterkant. Ik weet dat het geen ideale oplossing is, maar voor mijn huidige pc ga ik geen nieuwe kast kopen, omdat hij het gewoon niet waard is. Als de harde schijf crasht is het ook niet alsof de wereld vergaat, want er staat weinig op wat ik niet kan missen en alles wat ik toch niet kan missen staat ook nog wel ergens anders opgeslagen.
Ik kijk eerst wel wat dit ventilatortje doet als ik hem op de plek hang waar ik hem had bedacht, en als dat geen effect heeft kijk ik wel verder naar een oplossing.
Hm...........vaak kan er best een fan aan de voorkant geplaatst worden, maak eens een foto van je kast vanaf de zijkant dat je voorkant er dan wel op staat? (en dan een duidelijke foto als dat gaat)
Je hebt speciale HD koelers al voor minder dan een tientje, zie hier bijv. http://shop.freezinghardware.nl/index.asp?cat=HD-koelers&Pagina=00002&c=74

Ik zou het jammer vinden als er iets in je kast kapot zou gaan, terwijl dat helemaal niet hoeft.


Hier twee foto's (nog steeds geen geweldige kwaliteit, maar volgens mij duidelijk genoeg):

Zijkant:


De strijkbout is rood omcirkeld, en op het geel omcirkelde deel had ik oorspronkelijk de ventilator gepland (naar boven blazend). Het groen omcirkelde deel is een andere harde schijf en de blauwomcirkelde dingen lijken vrij, maar die zijn ook bezet met een kaartlezer en usb- en geluidsaansluitingen. Verder is er dus nog één 5,25' ruimte vrij.

Voorkant (het frontpaneel heb ik er voor de gelegenheid even af gehaald):


Er lijken genoeg gaten te zitten waar eenj fan teghenaan kan, maar daar zit het hdd lampje en aan/uit knop, met aan de binnenkant de nodige draden daarvoor, zodat er geen plek is voor een fan.

De meeste hardeschijfloelers doen trouwens precies hetzelfde als een ventilatortje onder de harde schijf, namelijk de lucht eromheen in beweging brengen. Ze zuigen verder niets aan van buiten. Een passieve koeler lijkt mij helemaal niets voor mijn behuizing, want zodra die is opgewarmd wordt de harde schijf volgens mij weer net zo heet als voorheen door een gebrek aan airflow.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/12, 21:39:49 door Kasper »
Alles is relatief

Re: Harde schijf minder warm met ext4?
« Reactie #16 Gepost op: 2009/05/12, 22:20:27 »
Even een vraag zit je HD er wel goed in? Hiermee bedoel ik zit de bovenkant van de HD niet aan de onderkant? Warmte heeft toch echt de neiging om op te stijgen, dan verwacht je eigenlijk dat de boven liggende componenten warmer c.q. te warm worden.
Ik heb de ervaring dat passieve koeling toch minder presteert dan een actieve koeling, maar dit is mijn bescheiden mening.
Een ventilator op je front paneel zou mogelijk moeten zijn, deze hoeft niet giga groot te zijn. Ik zou deze zover mogelijk naar beneden plaatsen, eventueel met een kanaal eraan, lucht van buiten aanzuigen, dat moet toch voldoende zijn.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Dave

  • Lid
Re: Harde schijf minder warm met ext4?
« Reactie #17 Gepost op: 2009/05/13, 10:51:15 »
Las pas een intervieuw met de maker van ext4 en daarin stond buiten dat ext4 een "tussenpaus" was dat ext4 veel minder tussendoor wegschreef dan ext3, iets met een factor 40.
Beduidend minder schijfactiviteit dus.


Offline kasper2

  • Lid
Re: Harde schijf minder warm met ext4?
« Reactie #18 Gepost op: 2009/05/13, 16:13:25 »
De harde schijf zit er volgens mij wel goed in. Hij heeft een kant die 'dicht' is, en een kant waar de printplaat bloot ligt. Ik heb altijd gedacht dat dat de onderkant was. Klopt dat? De groen omcirkelde (ik neem aan dat je die bedoelde met geel omcirkelde schijf) schijf zit er net zo in, maar omdat een ide schijf is zitten de kabels daar over ongeveer de hele breedte.

Dat ventilatortje (inderdaad 60mm) wat ik al had kan precies tussen het hdd lampje en de zijkant van de kast. Aan de andere kant van het hdd lampje kan dan eventueel nog zo'n ventilator.

Mijn voeding is aan de onderkant dicht. De ventilator zit aan de achterkant.
Alles is relatief

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Harde schijf minder warm met ext4?
« Reactie #19 Gepost op: 2009/05/13, 16:34:34 »
De harde schijf zit er volgens mij wel goed in. Hij heeft een kant die 'dicht' is, en een kant waar de printplaat bloot ligt. Ik heb altijd gedacht dat dat de onderkant was. Klopt dat?
idd de dichte kant boven.

Offline Stijnen

  • Lid
Re: Harde schijf minder warm met ext4?
« Reactie #20 Gepost op: 2009/05/13, 19:06:57 »
Een harde schijf kan en mag makkelijk 40 graden worden, zelfs 50 graden zou geen probleem moeten zijn hoor. Boven de 55 graden is een punt, dat je idd over een te warme HD praat.

Maar een extra koeling kan nooit geen kwaad, maar is in principe (nog) niet noodzakelijk. Hoewel je met een extra koeling iig de mogelijkheid beperkt.
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

Offline Stijnen

  • Lid
Re: Harde schijf minder warm met ext4?
« Reactie #21 Gepost op: 2009/05/14, 11:45:13 »
Citaat
Nou, 50 graden voor een HD is niet echt goed te noemen. Ooit zei een pc-boer dat ook tegen mij, en dat hij het onzin vond dat ik het te warm vond. Maar ik vertrouw het niet als een HD zo warm wordt.

Hulde voor die pc-boer! Maar 50 graden is inderdaad een punt om dan de zaak in de gaten te houden. Dan kun je beter een extra koeling toevoegen.
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

Offline Stijnen

  • Lid
Re: Harde schijf minder warm met ext4?
« Reactie #22 Gepost op: 2009/05/14, 13:19:14 »
Citaat
Ik zeg het verkeerd, de pc-boer zei tegen mij dat de HD makkelijk 50 graden mocht worden, dus de zin had moeten zijn: ooit zei een pc boer tegen mij dat hij het onzin vond dat ik 50 graden te warm vond.

Dat is wat ik ook bedoel, het is warm, maar niet te warm. Maar voor de topicstarter, ben wel benieuwd naar je resultaten met extra koeling.

superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

Re: Harde schijf minder warm met ext4?
« Reactie #23 Gepost op: 2009/05/14, 14:13:37 »
Citaat
Nou, 50 graden voor een HD is niet echt goed te noemen. Ooit zei een pc-boer dat ook tegen mij, en dat hij het onzin vond dat ik het te warm vond. Maar ik vertrouw het niet als een HD zo warm wordt.


Hulde voor die pc-boer! Maar 50 graden is inderdaad een punt om dan de zaak in de gaten te houden. Dan kun je beter een extra koeling toevoegen.
Ik zeg het verkeerd, de pc-boer zei tegen mij dat de HD makkelijk 50 graden mocht worden, dus de zin had moeten zijn:
ooit zei een pc boer tegen mij dat hij het onzin vond dat ik 50 graden te warm vond.Dus geen hulde pc-boer.

Toch hulde voor de PC boer.  8) Hij mag het toch onzin vinden dat jij 50 graden te warm vind. Als ik in bijv Cyprus op vakantie ben en mijn vrouw zegt 40 graden is te warm, zeg ik wat een onzin, omdat ik pas 50 graden te warm vind. Zo heeft iedereen zijn eigen beleving. Zowel de PC boer, jij, mijn vrouw en ik. Electronica componenten functioneren het best als ze een graad of 80 zijn, het probleem van 50 graden zie ik dan ook niet.  :rolleyes:

« Laatst bewerkt op: 2009/05/14, 14:16:20 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Harde schijf minder warm met ext4?
« Reactie #24 Gepost op: 2009/05/14, 16:05:37 »
Nee, dat begrijp ik want jij strijkt ermee.

Kom op Gijs, 80 graden..............
  :o
Femke98 met 80 graden kan je geen thee zetten, die moet even goed doorkoken.  =D =D =D
Ben je een beetje technisch? Ik heb Technologie, zeg maar kennis van materialen en hun eigenschappen, elektrotechniek en elektronica gestudeerd. Dus een klein beetje kennis heb ik er wel van, klein beetje maar hoor. :rolleyes:   Zoek anders het op in de bibliotheek, op het internet of vraag het die aardige PC boer. Nog even een leuke vraag: Weet je wat elektronica is?  Antwoord: Een hoopje zand, veel energie en een grote knal.  XD
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.