Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xircom Realport installeren met Lubuntu 10.04  (gelezen 2186 keer)

Offline hamer

  • Lid
Xircom Realport installeren met Lubuntu 10.04
« Gepost op: 2010/07/16, 14:26:29 »
Ik heb Lubuntu 10.04 geinstalleerd, lijkt goed te werken maar mijn netwerkaart wordt blijkbaar niet gevonden(no network connection). Wie kan mij hierbij helpen, nuttige links aangeven? De netwerkkaart is zeker niet defect want live CD's van andere distro's(dreamlinux, vectorlinux,..) herkennen deze kaart wel en ze werkt zonder probleem. Alvast bedankt.

Laptop dell Latitude CPx
Pentium III 500Mhz
256MB geheugen
Xircom Realport Ethernet 10/100

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xircom Realport installeren met Lubuntu 10.04
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/16, 14:47:42 »
Aangenomen, dat het een PCI kaart is, laat het commando lspci wel je kaart zien ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline hamer

  • Lid
Re: Xircom Realport installeren met Lubuntu 10.04
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/16, 18:51:41 »
ron het is een pcmcia insteekkaart

lspci geeft volgende:
00:01.0 PCI bridge: Intel Corporation 440BX/ZX/DX-82443BX/ZX/DX AGP bridge(rev 03)
00:03.0 CardBus bridge: Texas Instruments PCI 1225 (rev 01)
00:03.1 CardBus bridge: Texas Instruments PCI 1225 (rev 01)

over xircom zie ik niets staan dus ze is ze niet herkend?
« Laatst bewerkt op: 2010/07/16, 23:14:06 door hamer »

Offline softbart

  • Lid
Re: Xircom Realport installeren met Lubuntu 10.04
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/17, 13:02:03 »
lspcmcia of pccardctl

groet,

Theo

Offline hamer

  • Lid
Re: Xircom Realport installeren met Lubuntu 10.04
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/17, 22:01:55 »
programma's lspcmcia en pccardctl zijn blijkbaar niet geinstalleerd.dan maar sudo apt-get install... gedaan, maar dat moet blijkbaar van het internet gehaald worden.. beetje kip en ei probleem. is er een mannier om lubuntu zo te installeren dat deze wel automatisch geladen worden? vreemd genoeg herkent de ubuntu mini.iso de ethernetkaart wel maar die loopt dan weer ergens vast tijdens de installatie zelf...grrr! wie weet er raad? eventueel andere pcmcia ethernetkaart die wel automatisch herkent word? alle advies welkom!

Offline softbart

  • Lid
Re: Xircom Realport installeren met Lubuntu 10.04
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/19, 20:10:23 »
lspcmcia is een standaard proggie.
Pcmcia-ethernet is een uitgekauwd item welke voor 99% out the box draait.
controleer dmesg en/of messages wat er precies gebeurd.
Mogelijk dat er,zoals je zelf ook al aangeeft,  iets mis gegaan is met de installatie? CD gecontroleerd?

groet,

Theo

Offline hamer

  • Lid
Re: Xircom Realport installeren met Lubuntu 10.04
« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/20, 21:04:45 »
lubuntu opnieuw gedownload, traag gebrand maar krijg nog steeds 'no netwerk connections'. wie weet er raad?
@ softbart: naar wat moet ik precies op zoek gaan bij dsmeg?
alvast bedankt!

« Laatst bewerkt op: 2010/07/20, 21:19:40 door hamer »

Offline hamer

  • Lid
Re: Xircom Realport installeren met Lubuntu 10.04
« Reactie #7 Gepost op: 2010/07/20, 22:04:33 »
enige wat ik terugvind over pcmcia met dmesg:
18.236096 pcmcia_socket pcmcia_socket0: pccard: PCMCIA card inserted into slot 0
ik heb dezelfde cd-rom uitgeprobeerd op mijn MacBook en daar vindt lubuntu zonder probleem zowel het draadloos als ethernet netwerk!
wie kan er mij verder helpen?

Offline softbart

  • Lid
Re: Xircom Realport installeren met Lubuntu 10.04
« Reactie #8 Gepost op: 2010/07/20, 23:02:33 »
@hamer.

Mijn fout. Ik lees nu pas dat het om Lubuntu gaat.
Mogelijk dat lspcmcia daarin niet standaard is.  sudo apt-get install lspcmciautils al geprobeerd?
"18.236096 pcmcia_socket pcmcia_socket0: pccard: PCMCIA card inserted into slot 0"  geeft iid aan dat de kaart wordt gezien.
Mogelijk dat /var/log/messages meer informatie geeft.

groet,

Theo

P.S.
Mogelijk dat ik morgen even thuis ben. Heb daar ook nog een oude Dell klapdoos (Lubuntu) staan. En een nog ouder laptopje met een pcmciakaartje.
Kan ik even het proces nabootsen.

Offline hamer

  • Lid
Re: Xircom Realport installeren met Lubuntu 10.04
« Reactie #9 Gepost op: 2010/07/21, 01:05:03 »
@ssoftbart, bedankt voor de reactie,
sudo apt-get install lspcmciautils geeft 'E:Kon pakket lspcmciautils niet vinden' , als ik het goed begrijp gaat dit commando op   zoek naar software op het internet maar die verbinding is er natuurlijk niet.
dmesg /var/log/messages geeft inderdaad paginas vol, maar naar wat moet ik hier op zoek gaan? ik ben absoluut een beginner wat linux betreft.
ik heb ondertussen ook al eens linux mint 9 ldxe uitgeprobeerd maar daar heb ik juist hetzelfde probleem
« Laatst bewerkt op: 2010/07/21, 01:12:20 door hamer »

Offline softbart

  • Lid
Re: Xircom Realport installeren met Lubuntu 10.04
« Reactie #10 Gepost op: 2010/07/21, 13:33:04 »
@hamer,

Toch nog een klein foutje ingeslopen geen lspcmciautils echter pcmciautils.
En iid deze dient dan van het net gehaald worden. kip-ei.
Inmiddels ben ik even thuis en heb even op mijn oude Dell met Lubuntu gekeken. Ook geen lspcmcia.
Volgens div berichten schijnt er een bug in Lubuntu-cd te zitten. Dit even terzijde.
Mijn oude pccard wordt direct herkent in Lubuntu. (is een uitgekauwde RTL8139 chipset)
Het voordeel van een cardbus (32bit) wordt ook herkent in lspci. Echter je gaf zelf al aan dat deze niet herkend werd.
Dus mogelijk dat het een oude 16 bits pcmcia kaart is.
Het alternatief is te kijken voor een ethernet-pccard (hetzij nieuw in de comp-shop of op marktplaats. Let dan wel op een Realtek (RTL8139) kaartje.
Mocht nog meer vragen hebben........

groet,

Theo

Offline hamer

  • Lid
Re: Xircom Realport installeren met Lubuntu 10.04
« Reactie #11 Gepost op: 2010/08/01, 11:41:24 »
toch maar eens opnieuw geprobeerd via de mini.iso, en dan de lubuntu desktop geladen. deze keer schijnt de kaart toch herkend te worden. voila opgelost. blijf het toch een beetje vreemd vinden dat het op deze manier toch automatisch allemaal herkend wordt en via de life-cd niet? merci voor alle advies! rest me toch nog een vraagje, ik heb nog een tweede identieke laptop liggen en zou daar ook graag lubuntu op plaatsen, moet ik dit dan terug volledig via internet installeren of weet er iemand een manier hoe ik de geinstalleerde en werkende lubuntu op de andere laptop kan plaatsen?
« Laatst bewerkt op: 2010/08/01, 11:45:51 door hamer »

Offline softbart

  • Lid
Re: Xircom Realport installeren met Lubuntu 10.04
« Reactie #12 Gepost op: 2010/08/01, 22:04:10 »
Heeft denk ik toch met de omschreven bug te maken.
Wordt de kaart herkend met lspci?
Zo nee, de kaart is geen PC-card (32 bit) echter een PCMCIA-kaart.
Door de bug worden de pcmcia-utils niet of niet juist geladen. Hierdoor wordt mogelijk de kaart niet herkend.
Door het jou gevolgde traject worden de pcmcia-utils wel juist geladen.

groet,

Theo