Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Paar vragen over linux voordat ik overstap  (gelezen 1313 keer)

Yume

  • Gast
Paar vragen over linux voordat ik overstap
« Gepost op: 2007/08/04, 23:08:19 »
Beste Linux gebruikers.

Ik wil overstappen naar linux ubuntu maar nu heb ik een2 vraagjes.

1. Ik heb 2x 8800GTS 320 MB videokaarten.  Kan ik gewoon sli gebruiken in linux?
2. Kan ik direct x 10 gebruiken met linux (via ik ben even de naam vergeten van dat programma 'je kan er iig windows applicaties mee draaien')
3. ik heb de g15 toetsenbord. Word dit ook gewoon ondersteunt.

Bedankt alvast!

Mvg
Yume

Offline Nico

  • Lid
Paar vragen over linux voordat ik overstap
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/04, 23:12:09 »
1. Moet lukken, maar SLI geeft geen merkbare verbetering in Linux, als je weet dat een videokaartje van 15 euro al meer dan genoeg is.
2. DirectX 10 is een technologie die voorlopig alleen in Windows gebruikt wordt. Linux werkt met OpenGL. Het programma dat je wilt zeggen zal Wine zijn.
3. 99% kans dat de G15 out-of-the-box werkt. Mss werkt enkel het schermpje niet perfect zoals je wil, maar je zal iig kunnen typen :P
C2Q Q6600 || 4096MB DDR2 || 1628 GB HDD || MSI 8800GTS @ 320MB || OCZ GameXStream 600 Watt || MSI P35 Platinum

Yume

  • Gast
Paar vragen over linux voordat ik overstap
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/06, 02:25:18 »
Ja! Wine... Dat proggie bedoelde ik...
Hier kan ik ook alle andere programma's die ik normaal gesproken gebruik gebruiken (Teamspeak - ventrilo - WoW- cs etc etc)

Ik wil overstappen naar linux omdat het er grafisch mooier uitziet. Win, Vista heeft te hoge pc specs nodig. en xp pro is beetje saai.
Jullie horen van me als ik zover ben!

Alsvast bedankt voor het reageren!

Yume.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Paar vragen over linux voordat ik overstap
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/06, 03:56:32 »
Eerlijk gezegd zou ik bij Windows Vista blijven als je het alleen maar doet voor de grafische mogelijkheden. En over pc specs zou ik niet inzitten met 2x 8800 GTS kaarten.

DirectX 10 wordt niet ondersteund, maar waarom zou dat moeten? OpenGL is net zo krachtig als DirectX 10. Als je het doet voor DirectX 10 games, dan moeten we je teleurstellen: dat zal voorlopig nog niet lukken in Wine (of Cedega).

Teamspeak heeft een linuxversie, (maar die werkt niet perfect omdat het closed source software is die jaren achterloopt en nog steeds OSS gebruikt ipv ALSA). Ventrilo draait niet perfect onder Wine. World of Warcraft draait normaal gezien wel goed, en CS 1.6 via Steam ook redelijk goed.

Als je toch linux wil proberen, doe het dan niet voor games of grafische mogelijkheden. Nog altijd geïnteresseerd? Begin dan met een dualboot (zodat je Linux of Windows kan kiezen bij het opstarten)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline wutnubu

  • Lid
Paar vragen over linux voordat ik overstap
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/06, 06:38:37 »
Inderdaad gewoon proberen,

Eerst met de Live-CD en dan dual-boot.

Alles even testen met de Live-CD en als het naar wens is een dual boot.

De wiki staat hier:

https://help.ubuntu.com/community/WindowsDualBoot?action=show&redirect=WindowsDualBootHowTo

Succes

Cobuntu

  • Gast
Paar vragen over linux voordat ik overstap
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/06, 07:59:02 »
Eerst de Live-CD op fouten controleren, de Live-CD gebruiken. Als alles werkt en bevalt kun je beginnen met het installeren via deze handleiding: https://help.ubuntu.com/community/WindowsDualBoot?action=show&redirect=WindowsDualBootHowTo

Succes :)

Offline Patch

  • Lid
Paar vragen over linux voordat ik overstap
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/06, 08:56:22 »
Met zulke dikke videokaarten is wel duidelijk dat je flink wat over hebt voor de optimale game-experience. Je eisen zullen dan -neem ik aan- ook hoog liggen.
DirectX games welke het doen onder Linux (via wine oid) zullen je dan tegenvallen omdat je wordt terug gegooid naar directX 8 beeldkwaliteit.
OpenGl daarintegen werkt bijzonder lekker onder linux. Beter dan in een windows omgeving.

Voor je dagelijkse fix aan surfen/muziek/film is Ubuntu een super-systeem en zeker aan te raden. De eye-candy heeft lage systeem eisen. Het loopt zelfs heel redelijk op onboard video. Op mijn PC met een 7600GS kaart is het echt super-smooth.
Computing is not about computers any more. It is about living.

Offline shappie

  • Lid
Paar vragen over linux voordat ik overstap
« Reactie #7 Gepost op: 2007/08/06, 09:03:08 »
Ik zelf draai ook windows en ubuntu in dualboot. Omdat ik regelmatig CoD UO speel en photoshop cs2 ook regelmatig nodig heb stap ik nog niet helemaal over maar voor de gewone dingen is ubuntu echt veel beter en mooier.
- Intel i7 860 - ATi HD3580 - 4GB DDR3 - Intel X25-M 80GB - Dual Screen Samsung 206BW - Win7/Kubuntu dualboot -

steven

  • Gast
Paar vragen over linux voordat ik overstap
« Reactie #8 Gepost op: 2007/08/06, 11:34:21 »
Juist voor surfen ,mailen ,multimedia , enz (dus waarvoor de meeste mensen hun pc gebruiken) is ubuntu een prachtig systeem.
Veilig en grafisch erg mooi.
En het installeren via synaptic of installeren/verwijderen is een fluitje van een cent.
Daarbij zijn de de systeemeisen laag vergeleken met windows.
Ik draai ubuntu (met beryl) op een pentium 3 (1gig) met 500 MB ram en een geforce 2.
En het loopt als een trein.

Offline Remco

  • Lid
    • http://remcovs.blogspot.com/
Paar vragen over linux voordat ik overstap
« Reactie #9 Gepost op: 2007/08/06, 20:59:04 »
hehe, hier ook een1 gig processortje (amd athlon) met 512 geheugen en een GeForce2 . Loopt als een trein, maar wel sinds feisty, daarvoor kreeg ik beryl dus echt niet aan de praat.