Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: systeem traag / hoog cpu-gebruik  (gelezen 892 keer)

Offline Ferdi_T

  • Lid
systeem traag / hoog cpu-gebruik
« Gepost op: 2007/12/28, 12:11:51 »
Ubuntu draait op zich hardstikke prima, maar na verloop van tijd (meestal een half uur) reageren alle systemen tergend traag. Dit komt vooruit tot uitdrukking tijdens het streamen van webradio (constant bufferend) en het bekijken van flash (stotterrend beeld al is alles ingeladen).

Uiteraard wezen uitproberen... Het maakt niet uit of ik Gnome vervang door Xfce; of dat ik een andere applicatie gebruik voor muziek, Wanneer ik vervolgens mijn laptop een half uurtje uitzet is er niks aan de hand.

Op de momenten dat het systeem problemen geeft dan is het cpu-gebruik doorgaans > 90 procent, zelfs al heb ik weinig tot geen proggies draaien. CPU is een Celeron 1024 (niet overgeklokt) die op zich best wel een stootje kan hebben,

Iemand een idee waar ik ga beginnen met zoeken?

Offline vanadium

  • Lid
systeem traag / hoog cpu-gebruik
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/28, 12:16:00 »
Eerst eens een terminal openen en "top" draaien. Dit toont je welke processen actief zijn. Standaard worden de processen gesorteerd met het meest cpu vergende proces eerst. Zo kan je zien welk proces de traagheid veroorzaakt. Hoeveel ram geheugen heb je?

Offline Ferdi_T

  • Lid
systeem traag / hoog cpu-gebruik
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/28, 12:20:51 »
Hm, eerste indruk is dat Firefox een dikke 40% opslokt. Even Opera proberen dus.

Geheugen? Ook 1024. Genoeg dus voor huis-tuin-en-keukengebruik.

Offline Ferdi_T

  • Lid
systeem traag / hoog cpu-gebruik
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/28, 12:43:45 »
Inmiddels is alles inderdaag weer zo traag als het maar kan.

Wat opvalt:

Rhuthmbox probeert naar de 80 pricent te gaan en dat terwijl ik alleen maar een plaatje op mp3 van normaal op heb staan
Firefox zit geregeld rond de veertig. Die ga ik proberen te vervangen.
USR/Bin/Gnome- doet ook aardig mee: 20 tot 40 procent.
Xorg knalt zichzelf ook lekker omhoog in het rijtje

Het gekke is dat deze programma's na een reboot veel minder verbruiken. :/

Offline vanadium

  • Lid
systeem traag / hoog cpu-gebruik
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/28, 13:07:11 »
1 GB is ruim en is dus zeker niet het probleem. Verder zijn het je "gewone" applicaties die blijkbaar na een tijdje spontaan cpu tijd wreten. Zelf komt bij mij (Intel Pentium 2GHz, 1 MB ram) Firefox dikwijls zelfs niet in de top 10, en als hij er is met 1%. Het is wellicht normaal dat de percentages een stuk hoger zijn bij een Celeron omdat dat een minder krachtige processor is. Toch is wat je beschrijft absoluut niet normaal: ik heb hier Ubuntu ook lopen op een oude Pentium desktop met 250 GB geheugen, en die blijft ook na verschillende uren maximaal performant. Het zou kunnen een specifiek probleem zijn met je hardware. Helaas kan ik hier niet verder helpen. Hopelijk kan iemand anders bijspringen.