Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: trash is kwijt  (gelezen 2329 keer)

mmaan

  • Gast
trash is kwijt
« Gepost op: 2009/10/12, 21:01:02 »
ik neem aan dat ie er nog wel ergens moet zijn, maar ik zie geen prullenbakje meer. niet rechtsonderin (icoontje) en ook niet in de lijst onder places. ik gebruik 8.01 Intrepid Ibex. suggestions welcome, want ik wil die prullenbak eens even flink leeggooien!

Offline Thijsg

  • Lid
Re: trash is kwijt
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/12, 21:05:31 »
De prullenbak is ook te vinden onder Nautilus bij "trash:///". Als je hem leeg wil gooien, ga je gang.

Klik met rechts op de plek waar de prul moet komen, daarna op "Toevoegen aan paneel" Ongeveer in het midden staat de prullenbak.

mvg
Thijs

Offline Tom

  • Lid
Re: trash is kwijt
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/12, 21:16:34 »
Onderste paneel rechts klik - toevoegen - scrollen tot Uw de vuilbak ziet en aanvinken voor toevoegen.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

mmaan

  • Gast
Re: trash is kwijt
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/12, 21:56:06 »
sorry, ik ben hoogstwaarschijnlijk HEEL erg dom, maar ik heb geen idee waar jullie het over hebben. Jip en Janneke ook ergens aanwezig?

Offline Dave

  • Lid
Re: trash is kwijt
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/12, 22:03:30 »
ja hoor.
het onderste paneel is een paneel wat zich onderaan bevind.
rechtsklik is een klik met de rechtermuisknop indien de muiswijzer zicht op dat onderste paneel(wat dus onderin zit) bevind.
Dan kiest u in het menu wat opkomt "toevoegen aan paneel"
scrollen heet het draaien op het middelste muiswieltje waardoor je door een scherm naar beneden gaat, scrollen genoemd.
wanneer U een object met de naam prullenbak tegenkomt, selecteren en klaar.

mmaan

  • Gast
Re: trash is kwijt
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/12, 22:07:07 »
o, geweldig...
heel erg bedankt voor alle antwoorden, uiteindelijk was ik er met Wanda's antwoord uitgekomen.
Maar Jip en Janneke zijn zowel heel erg aardig als uitvoerig.

Het is me nu zelfs gelukt om 3 trashbakjes te genereren!
:-D

maar wat is nautilus? ik had bedacht dat dat dan de terminal zou zijn, maar het command trash:/// leverde niets op...

evengoed, ik ben bij met 3 volle vuilnisbakken
:-)

mmaan

  • Gast
Re: trash is kwijt-->198 files removed!
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/12, 22:08:10 »
en nog steeds superblij met Ubuntu!

Offline joop905

  • Lid
Re: trash is kwijt
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/12, 22:24:04 »
Prullenbak op werkblad
home icon visible / trash icon visible
Open gconf-editor in de terminal.
(Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster)
tik in: gconf-editorGa naar /apps / nautilus / desktop.

Zet vinkje bij: home_icon_visible / trash_icon_visible

Offline Thijsg

  • Lid
Re: trash is kwijt
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/13, 08:31:04 »
Prullenbak op werkblad
home icon visible / trash icon visible
Open gconf-editor in de terminal.
(Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster)
Dit kan ook met Alt+F2
tik in: gconf-editorGa naar /apps / nautilus / desktop.

Zet vinkje bij: home_icon_visible / trash_icon_visible
Joop, handige tip. Mmaan, nautilus is de bestandsbeheerder, zie hieronder.

Nautilus kan je starten met Alt+F2, intikken "nautilus".
Als je naar de prullenbak wilt, Ctrl+L, intikken "trash:///".

mvg
Thijs

Offline Mikkel

  • Lid
Re: trash is kwijt
« Reactie #9 Gepost op: 2009/10/13, 13:21:17 »
Nautilus kan je starten met Alt+F2, intikken "nautilus".
Als je naar de prullenbak wilt, Ctrl+L, intikken "trash:///".

Wat doe jij moeilijk, Thijsg  ;)  Als je in menu Locaties op bijvoorbeeld je Persoonlijke map klikt, opent Nautilus immers ook. En de Prullenbak staat (meestal) op een Paneel, dus dat is één keer klikken op het icoon en de Prullenbak opent. Of je doet dat wanneer Nautilus al geopend is. ;)
Of werkt dat in 8.10 heel anders dan in 8.04?

Offline Thijsg

  • Lid
Re: trash is kwijt
« Reactie #10 Gepost op: 2009/10/13, 14:21:12 »
Mikkel, dat valt toch wel mee? Toen ik het bericht aan het typen was wist ik niet hoe die prullenbak op het paneel komt, maar ik wilde duidelijk maken dat er meer wegen naar Stockholm leiden. ;)

Offline joop905

  • Lid
Re: trash is kwijt
« Reactie #11 Gepost op: 2009/10/13, 18:19:33 »
Wat doe jij moeilijk, Thijsg
Amsterdam, New York, Stockholm  O0

http://<s>Boodschappen doen</s>
« Laatst bewerkt op: 2009/10/13, 18:34:55 door joop905 »

Offline Mikkel

  • Lid
Re: trash is kwijt
« Reactie #12 Gepost op: 2009/10/13, 20:22:57 »
Mikkel, dat valt toch wel mee?
......ik wilde duidelijk maken dat er meer wegen naar Stockholm leiden. ;)

Iemand die nog maar net met Ubuntu begint heeft eerst aan de makkelijkste weg genoeg. Die schrik je af als je het simpel openen van de 'Verkenner' van Ubuntu ingewikkelder maakt dan het kan zijn. ;)

mmaan

  • Gast
Re: trash is kwijt
« Reactie #13 Gepost op: 2009/10/13, 20:43:41 »
ja, ik ben een typische 'gebruiker' van Ubuntu, geen programmeur, dus.
de trash stond altijd rechtsonderin (de balk, die jullie paneel noemen). die is op die plek dus weg, via die commando's op dat onderste paneel heb ik nu een trash terug in het midden van de onderste balk

ik heb nog geprobeerd op de manier van mikkel nautilus te openen. bij mij heet dat volgens mij echt geen nautilus, maar ik kom er als ik klik in het bovenste 'paneel' op 'places'.
dan kan ik met crtl+l wel naar de trash-map. zou handig zijn als die map een niveau hoger er ook als locatie/map te vinden is, maar dat is niet zo.

misschien dat een ontwerper/programmeur iets met mijn gebruikerservaring kan. ik ben in ieder geval blij dat ik die overvolle bak vuilnis even buiten heb kunnen zetten
;-)

groet
mmaan

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: trash is kwijt
« Reactie #14 Gepost op: 2009/10/13, 21:14:54 »
Als je die trashcan gewoon als icoon op je bureaublad wilt hebben:
In de terminal intikken: gconf-editor

Ga dan naar apps->nautilus->desktop.

Aanvinken: trash_icon_visible
(met dank aan joop905 :))

Offline Thijsg

  • Lid
Re: trash is kwijt
« Reactie #15 Gepost op: 2009/10/13, 21:45:02 »
ja, ik ben een typische 'gebruiker' van Ubuntu, geen programmeur, dus.
de trash stond altijd rechtsonderin (de balk, die jullie paneel noemen). die is op die plek dus weg, via die commando's op dat onderste paneel heb ik nu een trash terug in het midden van de onderste balk

ik heb nog geprobeerd op de manier van mikkel nautilus te openen. bij mij heet dat volgens mij echt geen nautilus, maar ik kom er als ik klik in het bovenste 'paneel' op 'places'.
dan kan ik met crtl+l wel naar de trash-map. zou handig zijn als die map een niveau hoger er ook als locatie/map te vinden is, maar dat is niet zo.

misschien dat een ontwerper/programmeur iets met mijn gebruikerservaring kan. ik ben in ieder geval blij dat ik die overvolle bak vuilnis even buiten heb kunnen zetten
;-)

groet
mmaan
Mmaan, Nautilus is het programma dat geopend is in de afbeelding in het eerdere postje van mij. Je komt de naam nergens tegen, maar er wordt wel vaak naar verwezen. Vanuit Windows is het misschien vreemd dat je een speciaal programma hebt om dat te doen, vroeger ging dat automatisch, vergelijk Nautilus maar met Windows Verkenner.

Je kan overigens ook naar de prullenbak door (speciaal voor Mikkel en Joop XD) bovenin op "Ga naar" te klikken en daarna op "Prullenbak".

Offline Mikkel

  • Lid
Re: trash is kwijt
« Reactie #16 Gepost op: 2009/10/14, 11:19:20 »
............ik heb nog geprobeerd op de manier van mikkel nautilus te openen. bij mij heet dat volgens mij echt geen nautilus...........

Bij mij ook niet, hoor. ;) In de titelbalk staat Bestandsbeheer, maar het is dus Nautilus die je dan open hebt staan. Wat in Windows de Verkenner is, zeg maar. Er zal wel een reden voor zijn om er Bestandsbeheer i.p.v. Nautilus te zetten, maar logisch vind ik het niet. Misschien dat die ontwerper/programmeur er zijn/haar licht eens over kan laten schijnen. :D

En wat de Prullenbak betreft, als je die op een andere plaats op het paneel (de Taakbalk van Windows ^-^ ) wilt hebben, klik dan met de rechtermuisknop op het icoon van de Prullenbak en kies de optie 'Verplaatsen'. De muisaanwijzer verandert nu in een 'handje'. Schuif de muisaanwijzer naar de plaats waar je de Prullenbak wilt hebben en klik om het 'handje' weer te laten veranderen in het gewone cursorpijltje.
Op deze manier kun je alle iconen op een paneel zetten op de plaats die jij wilt. Klik je met de rechtermuisknop op een icoon, dan kun je met de optie 'Vastzetten op paneel' het icoon ook nog een vaste parkeerplaats geven.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: trash is kwijt
« Reactie #17 Gepost op: 2009/10/14, 11:31:33 »
........ ik kom er als ik klik in het bovenste 'paneel' op 'places'.
dan kan ik met crtl+l wel naar de trash-map. zou handig zijn als die map een niveau hoger er ook als locatie/map te vinden is, maar dat is niet zo.

Wanneer je Bestandsbeheer (Nautilus, dus =D ) open hebt, staat er dan links (bijna) onderaan in het lijstje met 'jouw gebruikersnaam', Bureaublad, Bestandssysteem, enzovoort............ geen Prullenbak-icoon?
Je kunt aan dat lijstje mappen toevoegen door Bestandsbeheer te openen, de map (in dit geval dus de Prullenbak) te openen en dan in menu Bladwijzers de optie 'Bladwijzer toevoegen' te kiezen. Dan verschijnt (in dit geval) de Prullenbak links onderaan in het lijstje.
De snelste manier blijft natuurlijk een klik op de Prullenbak op het paneel. ^-^