Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: LM 18.2 wil niet meer opstarten, na installatie TimeShift  (gelezen 1856 keer)

Offline Henkp

  • Lid
LM 18.2 wil niet meer opstarten, na installatie TimeShift
« Gepost op: 2017/07/02, 10:55:07 »

Beste mensen vandaag heb ik na ruim 3 jaaar probleemloos te hebben gewerkt met Linux mint. nu een voor mij groot probleem wat ik zelf niet opgelost krijg. Wie heeft er voor mij de goede oplossing voor Linux mint 18.2 Cinnamon 64Bit, ik krijg mijn LM 18.2 niet meer opgestart na dat ik TimeShift heb geïnstalleerd. Hier onder staat het probleem.


Uw sessie is beëindigd binnen 10 seconden. Als u zichzelf niet heeft afgemeld is er waarschijnlijk een installatie probleem of uw schijf is vol. Probeer met een van de veilige-modus-sessies aan te meden om te kijken of u het probleem kunt verhelpen.
Details weergeven (~/.xsession-errors)


Als ik dan een enter geef om verder te gaan dan krijg ik alleen nog een zwart scherm en moet ik de laptop handmatig uit zetten.ik kan nog wel bij al mijn gegevens komen via dezelfde laptop waar ik Ubuntu 16.04 op heb staan. En er staat ook nog Win 7 op.
Ik kwam er achter na dat ik TimeShift had geïnstalleerd en een back-up genomen had en toen de Pc had uit gezet, en ik hem vanmorgen weer op wilde starten. Daar werd ik echt niet blij van.


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: LM 18.2 wil niet meer opstarten, na installatie TimeShift
« Reactie #1 Gepost op: 2017/07/02, 11:38:07 »
1. Start je computer eens op vanaf de Mint-DVD, start GParted en maak een schermafdruk van wat die laat zien over de partities op de betreffende schijf.

Post de schermafdruk op dit forum, met behulp van postimage: https://postimage.io/?lang=dutch

2. Kopieer en plak tevens je systeeminfo in je antwoord (eveneens vanuit de DVD-sessie):
inxi -Fxz
« Laatst bewerkt op: 2017/07/02, 12:06:57 door Pjotr »

Offline Henkp

  • Lid
Re: LM 18.2 wil niet meer opstarten, na installatie TimeShift
« Reactie #2 Gepost op: 2017/07/02, 12:11:19 »
1. Start je computer eens op vanaf de Mint-DVD, start GParted en maak een schermafdruk van wat die laat zien over de partities op de betreffende schijf.

Post de schermafdruk op dit forum, met behulp van postimage: https://postimage.io/?lang=dutch

2. Kopieer en plak tevens je systeeminfo in je antwoord (eveneens vanuit de DVD-sessie):
inxi -Fxz

Ik heb de 18.2 alleen  maar op een USB-stick  en daar krijg ik het niet van weggeschreven  zo dat ik er weer bij kan komen als ik hier in Ubuntu zit.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: LM 18.2 wil niet meer opstarten, na installatie TimeShift
« Reactie #3 Gepost op: 2017/07/02, 12:12:42 »
Kun je vanuit de USB-sessie het internet op? Zo ja, log dan in op het Ubuntuforum vanuit de USB-sessie, zodat je de gevraagde informatie kunt aanleveren.
« Laatst bewerkt op: 2017/07/02, 12:22:45 door Pjotr »

Offline Henkp

  • Lid
Re: LM 18.2 wil niet meer opstarten, na installatie TimeShift
« Reactie #4 Gepost op: 2017/07/02, 12:47:18 »
Hier onder de inxi

mint@mint ~ $ inxi -Fxz
System:    Host: mint Kernel: 4.8.0-53-generic x86_64 (64 bit gcc: 5.4.0)
           Desktop: Cinnamon 3.4.1 (Gtk 3.18.9-1ubuntu3.3) Distro: Linux Mint 18.2 Sonya
Machine:   System: TOSHIBA (portable) product: SATELLITE C875-100 v: PSC8AE-032001DU
           Mobo: Type2 - Board Vendor Name1 model: Type2 - Board Product Name1 v: Type2 - Board Version
           Bios: Insyde v: 6.80 date: 10/01/2013
CPU:       Dual core Intel Core i5-3210M (-HT-MCP-) cache: 3072 KB
           flags: (lm nx sse sse2 sse3 sse4_1 sse4_2 ssse3 vmx) bmips: 9976
           clock speeds: max: 3100 MHz 1: 2589 MHz 2: 2092 MHz 3: 2985 MHz 4: 2907 MHz
Graphics:  Card: Intel 3rd Gen Core processor Graphics Controller bus-ID: 00:02.0
           Display Server: X.Org 1.18.4 drivers: intel (unloaded: fbdev,vesa) Resolution: 1600x900@60.00hz
           GLX Renderer: Mesa DRI Intel Ivybridge Mobile GLX Version: 3.0 Mesa 12.0.6 Direct Rendering: Yes
Audio:     Card Intel 7 Series/C210 Series Family High Definition Audio Controller
           driver: snd_hda_intel bus-ID: 00:1b.0
           Sound: Advanced Linux Sound Architecture v: k4.8.0-53-generic
Network:   Card-1: Realtek RTL8723AE PCIe Wireless Network Adapter driver: rtl8723ae port: 3000 bus-ID: 02:00.0
           IF: wlp2s0 state: up mac: <filter>
           Card-2: Realtek RTL8101/2/6E PCI Express Fast/Gigabit Ethernet controller
           driver: r8169 v: 2.3LK-NAPI port: 2000 bus-ID: 03:00.0
           IF: enp3s0 state: down mac: <filter>
Drives:    HDD Total Size: 516.1GB (3.1% used) ID-1: /dev/sda model: TOSHIBA_MQ01ABD0 size: 500.1GB temp: 38C
           ID-2: USB /dev/sdb model: USB_Flash_Drive size: 16.0GB temp: 0C
Partition: ID-1: swap-1 size: 8.47GB used: 0.00GB (0%) fs: swap dev: /dev/sda7
RAID:      No RAID devices: /proc/mdstat, md_mod kernel module present
Sensors:   System Temperatures: cpu: 44.0C mobo: N/A
           Fan Speeds (in rpm): cpu: N/A
Info:      Processes: 223 Uptime: 3 min Memory: 573.3/7874.7MB Init: systemd runlevel: 5 Gcc sys: 5.4.0
           Client: Shell (bash 4.3.481) inxi: 2.2.35

Zo dat moet het zijn, wat een toestand, de gparted hier onder. de sda8 is waar de LM 18.2 staat.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: LM 18.2 wil niet meer opstarten, na installatie TimeShift
« Reactie #5 Gepost op: 2017/07/02, 12:59:44 »
Probeer dit eens:
Start 'm op in de herstelmodus en verwijder xserver-xorg-video-intel:
https://sites.google.com/site/computertip/reserve-5#TOC-Verbeter-de-beeldprestaties-van-een-Intel-videokaart
(punt 6, linkerkolom)
« Laatst bewerkt op: 2017/07/02, 13:04:42 door Pjotr »

Offline Henkp

  • Lid
Re: LM 18.2 wil niet meer opstarten, na installatie TimeShift
« Reactie #6 Gepost op: 2017/07/02, 13:38:19 »
Probeer dit eens:
Start 'm op in de herstelmodus en verwijder xserver-xorg-video-intel:
https://sites.google.com/site/computertip/reserve-5#TOC-Verbeter-de-beeldprestaties-van-een-Intel-videokaart
(punt 6, linkerkolom)

Dat werkt ook niet. ondanks dat ik mijn paswoord heb ingegeven en ook met de sudo opdracht natuurlijk.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: LM 18.2 wil niet meer opstarten, na installatie TimeShift
« Reactie #7 Gepost op: 2017/07/02, 14:38:15 »
Raadselachtig.....  :o

Heb je geïnstalleerd met LVM of met volledige systeemversleuteling (beide zijn beruchte probleemveroorzakers)?

Offline Henkp

  • Lid
Re: LM 18.2 wil niet meer opstarten, na installatie TimeShift
« Reactie #8 Gepost op: 2017/07/02, 14:53:54 »
Raadselachtig.....  :O

Heb je geïnstalleerd met LVM of met volledige systeemversleuteling (beide zijn beruchte probleemveroorzakers)?

Ik heb het ruim 3 jaar geleden zonder systeemversleuteling geïnstalleerd.
Het is zeker heel vreemd. En het zal diep treurig zijn als ik het opnieuw zou moeten installeren.
Als ik een gewoon programma er op installeer en dan alles vernaggeld is dan weet ik ook niet welk systeem ik dan nog moet nemen, om die ellende te voorkomen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: LM 18.2 wil niet meer opstarten, na installatie TimeShift
« Reactie #9 Gepost op: 2017/07/02, 15:45:25 »
Tja.... Ligt het aan Linux Mint, of ligt het aan TimeShift? Ik vermoed het laatste.....

Sowieso is het altijd uitkijken geblazen, met zooi die niet in de officiële pakketbronnen zit. PPA's zijn zowel een zegen als een vloek. In dit geval is het mogelijk dat laatste: niet-officiële rotzooi die je systeem verpest.
« Laatst bewerkt op: 2017/07/02, 15:47:20 door Pjotr »

Offline Henkp

  • Lid
Re: LM 18.2 wil niet meer opstarten, na installatie TimeShift
« Reactie #10 Gepost op: 2017/07/02, 16:08:31 »
Tja.... Ligt het aan Linux Mint, of ligt het aan TimeShift? Ik vermoed het laatste.....

Sowieso is het altijd uitkijken geblazen, met zooi die niet in de officiële pakketbronnen zit. PPA's zijn zowel een zegen als een vloek. In dit geval is het mogelijk dat laatste: niet-officiële rotzooi die je systeem verpest.

TimeShift is geen PPA maar zit gewoon in Synaptic. Maar dat terzijde daar het geen zin heeft om wie dan ook de zwarte piet toe te spelen. Het belangrijkste is nu, hoe krijg ik het weer aan de praat met het minste data verlies.
Ze krijgen mij niet meer gek er mee, daar ben ik te oud voor geworden.  :D :D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: LM 18.2 wil niet meer opstarten, na installatie TimeShift
« Reactie #11 Gepost op: 2017/07/02, 16:14:35 »
TimeShift is geen PPA maar zit gewoon in Synaptic.
Pas nadat je die PPA hebt toegevoegd, toch? Ik vind TimeShift namelijk niet terug in mijn Synaptic (standaard Mint 18.2). De instructies voor TimeShift gaan ook uit van het installeren van een PPA:
sudo apt-add-repository -y ppa:teejee2008/ppa
http://www.teejeetech.in/p/timeshift.html

Redden van gegevens: daar kun je de USB-sessie voor gebruiken.... En installeer die verdachte TimeShift-rotzooi uiteraard straks niet meer in je mooie glanzende nieuwe Mint.  ;)

Citaat
Ze krijgen mij niet meer gek er mee, daar ben ik te oud voor geworden.  :D :D
Dat is altijd een verstandige mentaliteit.  =D

Redden van gegevens: daar kun je de USB-sessie voor gebruiken....
« Laatst bewerkt op: 2017/07/02, 16:17:40 door Pjotr »

Offline Henkp

  • Lid
Re: LM 18.2 wil niet meer opstarten, na installatie TimeShift
« Reactie #12 Gepost op: 2017/07/02, 16:51:19 »
Citaat
Pas nadat je die PPA hebt toegevoegd, toch?

Nee zat er bij mij standaard in, mijn Mint versie was 17.3 naar 18.1 en van de week naar versie 18.2 verder heb ik er nooit naar gekeken of die TimeShift er in zat, alleen ben ik gisteren tegelijk naar  Synaptic gegaan en heb ik het even laten zoeken op die TimeShift en ja die zat er in dus dat vond ik mooi daar ik ook die Site had gezien met die PPA.

En wat die USB-Stick betreft hoe dat werkt dat weet ik allemaal wel, alleen wat te denken van ruim 35GB waar van hooguit  5 GB aan Data en de rest aan programma's. Dan heb je echt niet meer zoveel een je externe HD waar ik ook heel de Home op heb staan met ook al zijn verborgen files.
Maar als het niet anders kan dan zal het zo moeten, alleen wacht ik dan nu wel even tot ook de officiële  18.2 is uitgegeven.  =D

Offline jan11000

  • Lid
Re: LM 18.2 wil niet meer opstarten, na installatie TimeShift
« Reactie #13 Gepost op: 2017/07/02, 20:18:13 »
Timeshift maakt een backup naar je root(/).
Zoek dit op.
Start je pc via een livecd, dan verwijder de backup map timeshift.

Opnieuw opstarten, en je backup van timeshift ergens anders maken.

Offline Henkp

  • Lid
Re: LM 18.2 wil niet meer opstarten, na installatie TimeShift
« Reactie #14 Gepost op: 2017/07/02, 21:02:42 »
Timeshift maakt een backup naar je root(/).
Zoek dit op.
Start je pc via een livecd, dan verwijder de backup map timeshift.

Opnieuw opstarten, en je backup van timeshift ergens anders maken.

Het opstarten is nu juist het probleem, zie mijn topic.  =D

Offline jan11000

  • Lid
Re: LM 18.2 wil niet meer opstarten, na installatie TimeShift
« Reactie #15 Gepost op: 2017/07/02, 21:07:25 »
Opstarten met een livecd,
als dit niet werkt,
dan zou je ook gen nieuwe installatie kunnen doen!

Offline rico70

  • Lid
Re: LM 18.2 wil niet meer opstarten, na installatie TimeShift
« Reactie #16 Gepost op: 2017/07/02, 21:09:52 »
"Als u zichzelf niet heeft afgemeld is er waarschijnlijk een installatie probleem of uw schijf is vol. "
Met een live cd / dvd kan je je hd opschonen zodat je weer ruimte krijgt, wss start je pc dan wel op

Offline Henkp

  • Lid
Re: LM 18.2 wil niet meer opstarten, na installatie TimeShift
« Reactie #17 Gepost op: 2017/07/02, 21:28:38 »
Opstarten met een livecd,
als dit niet werkt,
dan zou je ook gen nieuwe installatie kunnen doen!

Tja zo nieuwe installatie is voor mij niet zo moeilijk, alleen dat wil nu juist voorkomen om dat ik er zo ontiegelijk veel programma's er op heb staan.

Offline Henkp

  • Lid
Re: LM 18.2 wil niet meer opstarten, na installatie TimeShift
« Reactie #18 Gepost op: 2017/07/02, 21:30:34 »
"Als u zichzelf niet heeft afgemeld is er waarschijnlijk een installatie probleem of uw schijf is vol. "
Met een live cd / dvd kan je je hd opschonen zodat je weer ruimte krijgt, wss start je pc dan wel op

Ik heb nog 56Gb over dus dat is het probleem niet.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: LM 18.2 wil niet meer opstarten, na installatie TimeShift
« Reactie #19 Gepost op: 2017/07/02, 21:54:13 »
alleen wacht ik dan nu wel even tot ook de officiële  18.2 is uitgegeven.  =D
Is zojuist gebeurd:

Cinnamon:
http://blog.linuxmint.com/?p=3289

Mate:
http://blog.linuxmint.com/?p=3290

Xfce:
http://blog.linuxmint.com/?p=3291

En een tip voor de toekomst: opwaarderen binnen een serie, zoals de 18-serie, is makkelijk en veilig. Maar opwaarderen van de ene serie (17.x) naar de andere serie (18.x), bepaald niet....

Reden: dan verandert de hele codebasis van de onderliggende Ubuntu LTS. En die stap is veel te groot voor een nette opwaardering.

Wil je van de ene naar de andere serie opwaarderen, doe dan altijd een schone installatie.  :)

Offline Henkp

  • Lid
Re: LM 18.2 wil niet meer opstarten, na installatie TimeShift
« Reactie #20 Gepost op: 2017/07/02, 22:06:54 »
alleen wacht ik dan nu wel even tot ook de officiële  18.2 is uitgegeven.  =D
Is zojuist gebeurd:

Cinnamon:
http://blog.linuxmint.com/?p=3289

Mate:
http://blog.linuxmint.com/?p=3290

Xfce:
http://blog.linuxmint.com/?p=3291

En een tip voor de toekomst: opwaarderen binnen een serie, zoals de 18-serie, is makkelijk en veilig. Maar opwaarderen van de ene serie (17.x) naar de andere serie (18.x), bepaald niet....

Reden: dan verandert de hele codebasis van de onderliggende Ubuntu LTS. En die stap is veel te groot voor een nette opwaardering.

Wil je van de ene naar de andere serie opwaarderen, doe dan altijd een schone installatie.  =)

Weer hartelijk bedankt, voor de informatie.