Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Automatisch mounten externe HD  (gelezen 1161 keer)

Offline Grieteke

  • Lid
Automatisch mounten externe HD
« Gepost op: 2007/10/26, 15:31:50 »
Ik gebruik ubuntu 7.04 en ik heb een externe HD via USB met hierop 2 ext3 partities. Om deze te kunnen mounten heb ik devolgende twee regels toegevoegd aan /etc/fstab:
/dev/sdb1 /media/music ext3 defaults 0 0
/dev/sdb2 /media/video ext3 defaults 0 0
Daarna heb ik permissies moeten toevoegen mbv chmod 777.
Maar helaas wordt de schijf niet automatisch gemount bij het opstarten. Als ik de partities zelf mount kan ik ze niet terugvinden in de file browser (behalve via file system).

Zou iemand mij hiermee kunnen helpen?

mickvdv

  • Gast
Automatisch mounten externe HD
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/26, 16:13:26 »
ZIjn de file systemen ext3?

Doe eens

sudo mount -aEn als er errors zijn post ze ff.

Offline Grieteke

  • Lid
Automatisch mounten externe HD
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/26, 17:11:07 »
Ik heb met gparted 2 ext3 partities gemaakt op de HD, dus ik ben er vrij zeker van dat de partities ext3 zijn.

Ik heb
sudo mount -ageprobeerd. Dit geeft geen foutmelding en de twee partities zijn 'gemount', maar ze zijn nog steeds niet te vinden in de file browser (of bv bij 'Places').

mickvdv

  • Gast
Automatisch mounten externe HD
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/26, 18:26:34 »
Ga dan eens met de terminal naar de /media/music (en video)? Als je ze in de filebrowser niet zit moet je in de filebrowser naar /media/music en video gaan

Offline Grieteke

  • Lid
Automatisch mounten externe HD
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/26, 18:55:03 »
Ik kan ze in de terminal ook gewoon vinden (en ernaar toe schrijven). Maar ik zou het handig vinden als ze in de file browser als ook zouden staan, net als bv bij een usb stick gebeurt.

Wat ook erg vreemd is dat de twee schijven (music en video) wel gemount worden dmv sudo mount -a , maar niet bij het opstarten.

Offline vanadium

  • Lid
Automatisch mounten externe HD
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/27, 16:17:58 »
USB schijven worden normaal gezien automatisch gemount. Ik zou ze dus zeker niet in fstab zetten.
Standaad komen iconen van schijven die op de desktop gemount zijn, op de desktop, tenzij de desbetreffende optie in  gnome configuration editor afgezet is. Voor vlotte toegang tot je schijf, d.w.z., zonder buiten je home te hoeven gaan, kan je soft links creĆ«ren ernaartoe in je home (kan grafisch met het rechts-klik menu in nautilus).

Offline Grieteke

  • Lid
Automatisch mounten externe HD
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/27, 16:52:01 »
Ik heb nu die regels uit de fstab gehaald en nu mount de HD wel automatisch.

Na wat zoeken heb ik uitgevonden dat ik de labels als volgt kan veranderen:
sudo e2label /dev/sda1 newlabelHierna wordt de schijf gemount in de map /media/newlabel.