Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu 32 bit of 64 bit?  (gelezen 9651 keer)

Offline meknoy

  • Lid
ubuntu 32 bit of 64 bit?
« Gepost op: 2008/12/19, 12:35:35 »
hallo, ik wou ubuntu 8.10 eens downloaden maar zag dat er 2 versies zijn.
achter de 64 bit versie stond amd.
wil dit dan zeggen dat de 64 bit versie enkel met een amd werkt?
Heeft de 64 bit versie nog andere voor of nadelen?

Bedankt!

Re: ubuntu 32 bit of 64 bit?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/19, 13:27:34 »
Citaat
wil dit dan zeggen dat de 64 bit versie enkel met een amd werkt?
Hij is daarvoor geoptimaliseerd, heb je geen AMD moet je de andere 64bit pakken.

Citaat
Heeft de 64 bit versie nog andere voor of nadelen?

Gooi eens "64 bit" in de zoekfunctie van dit forum en lees je te pletten  XD

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline kamelot

  • Lid
Re: ubuntu 32 bit of 64 bit?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/19, 13:38:36 »
Volgens mij was amd toen der tijd de eerste .
En van horen zeggen dat intel wel x64 heeft maar niet helemaal precies het zelfde is als die van amd.
Ik draai al een hele tijd x64 omdat ik 4 gb geheugen heb .

Even de voordelen op een rij .

1-als je meer dan 3Gb heb moet je x64 hebben om alles te benutten .
2-sommige programma´s spellen lopen net iets beter ( eigen ervaring world of warcraft )
3-volgens mij word onder x64 ook beter je geheugen aangesproken maar dit weet ik niet meer 100% zeker.

Nadelen .

1-sommige programma´s die je bijvoorbeeld op internet vind hebben geen x64 .deb pakket dus moet je of van source of een andere manier zien te vinden .
2-Flash wil nog wel is moeilijk doen maar de eerste alpha versie van flash x64 is uit dus misschien binnenkort betere ondersteuning
3-Het kan zijn dat er geen drivers voor jouw spullen in x64 zit maar dit heb ik nog nooit mee gemaakt .


Dit is wat ik nu even kan bedenken .
Hopelijk heb je er wat aan .

Mvg

Kamelot
Humankind cannot gain anything without first giving something in return.
To obtain, something of equal value must be lost

Offline mcgyver

  • Lid
Re: ubuntu 32 bit of 64 bit?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/19, 16:54:16 »
Citaat
wil dit dan zeggen dat de 64 bit versie enkel met een amd werkt?
Hij is daarvoor geoptimaliseerd, heb je geen AMD moet je de andere 64bit pakken

Welke "andere" 64-bit en waar is die te vinden?

Linkje graag.

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Re: ubuntu 32 bit of 64 bit?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/19, 17:44:46 »
Er is maar één officiële 64-bit iso-bestand.

Offline mcgyver

  • Lid
Re: ubuntu 32 bit of 64 bit?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/19, 18:07:20 »
Dacht ik ook, maar misschien weet Gandy iets wat ik niet weet?

Digibeetje

  • Gast
Re: ubuntu 32 bit of 64 bit?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/19, 21:54:19 »
De 64 bit AMD kan wel werken onder diverse Intel 64 bits computers maar geeft enorm veel problemen.
Dus bij Intel gewoon de 32 bit nemen.

Verder moet je voor de voordelen van AMD 64 bit ook voldoende geheugen hebben en zolang de meerderheid nog 32 gebruikt zul je daar minder problemen mee krijgen en de snelheid is niet 2x dus zoveel voordeel haal je zelden, maar de problemen zijn er wel voor de minder ervaren gebruikers.

Alleen de 64 downloaden als je meer ervaring hebt of wilt proberen naast de oude 8.04.


Offline siegi

  • Lid
Re: ubuntu 32 bit of 64 bit?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/19, 22:16:22 »
De 64 bit AMD kan wel werken onder diverse Intel 64 bits computers maar geeft enorm veel problemen.
Dus bij Intel gewoon de 32 bit nemen.
Dit klopt niet volgens mij.
De 64 bit versie van linux heet alleen maar amd64 omdat amd de eerste was met een 64 bit cpu, En alles hernoemen is niet simpel.

Ik vraag me ook af over welke problemen je het hebt, meestal komt dit neer op gesloten software die niet fatsoenlijk werkt. Maar ook deze zijn perfect in orde aan het komen.

Offline jespdj

  • Lid
Re: ubuntu 32 bit of 64 bit?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/20, 15:56:13 »
De 64 bit AMD kan wel werken onder diverse Intel 64 bits computers maar geeft enorm veel problemen.
Dus bij Intel gewoon de 32 bit nemen.
Sorry, maar dat is onzin!

De 64-bit versie ("amd64") is bedoeld voor 64-bit AMD- en Intel-processors, en werkt op beide even goed. Het heet alleen "amd64" omdat AMD de 64-bit extensies heeft uitgevonden. Het zou beter zijn als ze de 64-bit Ubuntu versie "x86-64" zouden noemen, maar dat doen ze helaas niet.

Er zijn kleine verschillen in de 64-bit implementatie van AMD en Intel, maar ze zijn vrijwel volledig compatible met elkaar.

Ik gebruik al twee jaar de 64-bit versie op verschillende computers met Intel Core 2 Duo processoren.

Verder moet je voor de voordelen van AMD 64 bit ook voldoende geheugen hebben en zolang de meerderheid nog 32 gebruikt zul je daar minder problemen mee krijgen en de snelheid is niet 2x dus zoveel voordeel haal je zelden, maar de problemen zijn er wel voor de minder ervaren gebruikers.

Alleen de 64 downloaden als je meer ervaring hebt of wilt proberen naast de oude 8.04.
De 64-bit versie gebruikt niet veel meer geheugen dan de 32-bit versie. Er zijn helemaal geen problemen waar je onherroepelijk tegenaan loopt met 64-bit; de 64-bit versie werkt net zo goed als de 32-bit versie.

Maak a.u.b. geen opmerkingen zoals je boven doet, als je zelf geen ervaring hebt met 64-bit Ubuntu...

32-bit software werkt trouwens ook gewoon op 64-bit Ubuntu. Ik heb bijvoorbeeld Skype en Google Earth (beide 32-bit) hier op mijn 64-bit Ubuntu 8.04 laptop draaien.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/20, 15:59:56 door jespdj »
Dell XPS M1530 | Core 2 Duo T9300 (2,5 GHz) | 4 GB RAM | nVidia 8600M GT | Ubuntu 8.04

Digibeetje

  • Gast
Re: ubuntu 32 bit of 64 bit?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/20, 16:30:15 »
Beste collega forum leden,
ik heb nu 2 Intel 64 bits weer terug gezet naar 32 wegens problemen bij 7.10 en 8.04 nog niet getest!
De AMD 64 bits werkte onder 7.04 , 7.10 en 8.04 foutloos.

Ik zeg niet dat het niet kan maar omdat 7.10 / 64 bits meer problemen gaf bij Intel dan AMD is dit slechts een persoonlijke ervaring.
Ook het moederbord en de rest kunnen lastige storingen geven maar met 5 verschillende 64 bits computers is het bij mij nu eenmaal zo.

Ik zie nauwelijks verschil tussen de op 32 bits draaiende Intels en de 64 bits AMD computers.
Geheugen is 5 x 2 Gb.
Ook op andere forums in Duits en Russisch zal ik voorheen vaak hetzelfde verhaal, maar of het nu wel goed werkt weet ik niet.
Ik zal straks op leeg gedeelte op de 2 Intel computers de 64 bits 8.04 testen.
Zodra ik tevreden ben zal ik het melden maar ik vind enkele weken testen beter als na installatie roepen dat het goed ging en later spijt krijgen van deze uitspraak.
Tenslotte werkte het wel onder 7.10 maar draaide niet zo lekker, veel foutmeldingen.


Offline Drummies

  • Lid
Re: ubuntu 32 bit of 64 bit?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/12/20, 16:39:20 »
Ook op andere forums in Duits en Russisch zal ik voorheen vaak hetzelfde verhaal, maar of het nu wel goed werkt weet ik niet.

knap als je een russisch forum kan volgen,voorheen was er ook iemand(en zijn hele familie) met een russische achtergrond actief op het forum
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline mcgyver

  • Lid
Re: ubuntu 32 bit of 64 bit?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/12/20, 18:37:26 »
De 64 bit AMD kan wel werken onder diverse Intel 64 bits computers maar geeft enorm veel problemen.
Dus bij Intel gewoon de 32 bit nemen.

Ik roep niet zo graag dat iemand nonsens of onzin uitkraamt. Ik twijfel wel aan bovenstaande.

Hoewel er steeds gezegd werd dat de 64-bits alleen voor "ervaren" mensen is  heb ik sinds 7.10 stug de 64-bits geprobeerd.

offtopic: (hoe wordt je "ervaren", wanneer ben je "ervaren", wat zijn daarvoor de criteria? Ik heb overigens vaker in mijn leven (en ook op deze site) mensen gecorrigeerd waarvan ik zeker weet dat ze meer dan mij weten. Respect is goed, maar analytisch denken is niet alleen het domein van mensen die gestudeerd hebben. Ook een leek kan een ervaren persoon corrigeren en fouten zijn niet alleen het product van leken. Ik merk wel dat er weinig goeroe's zijn die hun fout gewoon durven toegeven.)

En nu weer ontopic: Er waren soms problemen maar ik heb nooit gemerkt dat die in 64-bit erger waren dan in 32-bit. Ik bezoek meestal simpele sites. Had dus nooit problemen met flash en shockwave enz.

Jongens (en meisjes) ga voor de 64-bit. Ik kies liever de zandweg naar de toekomst dan de snelweg naar het verleden.


Offline heir4c

  • Lid
Re: ubuntu 32 bit of 64 bit?
« Reactie #12 Gepost op: 2008/12/20, 19:13:34 »
Ik ben geen techneut of computerkenner of hoe je het ook mag noemen, met wat ik er over gelezen heb en erover begrijp:
 (ik gebruik hier een vergelijking om mijzelf verstaanbaar te maken. Ik wil hier met eigen woorden uitleggen hoe ik het zie en begrijp, zo leer ik ook weer bij indien ik het mis heb)

 't Is zoals de kleurdiepte van je beeldscherm 16 en 24 bit. Bij 16bit worden minder kleuren gebruikt (65536) en zie je de stappen tussen de overgangen goed. Met 24bit kan je alle kleuren gebruiken (16.777.216) Je kan hem op 32 zetten maar je ogen kunnen deze verschillen niet waarnemen, dus dat heeft geen enkel nut.
Je moet ten eerste  een processor hebben die kan 64bit kan lezen. Met een 32bit processor kan dit niet (of leest de gegevens in twee keer???  Kan iemand dit toelichten?)
Je moet meer dan 3GB geheugen hebben (sommigen spreken over meer dan 4 GB) om voordeel te halen uit de 64-bit.
De 64bit heeft ook te maken met de software, als deze niet 64bit is dan zal je met de 64bit versie geen voordeel van hebben. Werkt dus niet sneller, want leest dus ook maar 32bits.
Er is ook nog weinig software in 64bit geloof ik.
64bit software werkt dus met grotere gegevens (64bit groot dus) en kan dit dan ook opslaan op één (1) adres in je geheugenbank, maar daarvoor heb je dan meer dan 3GB nodig.

Indien ik hier mis ben in mijn simpele uitleg corrigeer me dan a.u.b.

« Laatst bewerkt op: 2008/12/20, 19:16:08 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: ubuntu 32 bit of 64 bit?
« Reactie #13 Gepost op: 2008/12/20, 19:26:10 »
Je moet ten eerste  een processor hebben die kan 64bit kan lezen. Met een 32bit processor kan dit niet (of leest de gegevens in twee keer???  Kan iemand dit toelichten?)
Met een 32 bits processor kan je niet een 64 bits besturingssysteem draaien. Andersom kan natuurlijk prima.

Citaat
Je moet meer dan 3GB geheugen hebben (sommigen spreken over meer dan 4 GB) om voordeel te halen uit de 64-bit.
Niet waar. Het voordeel van 64 bits is dat het makkelijk overweg kan met meer dan 4 GB, dus zonder trucs die in 32 bit wel nodig zijn. Ook met weinig geheugen is 64 bits in veel gevallen sneller.

Citaat
De 64bit heeft ook te maken met de software, als deze niet 64bit is dan zal je met de 64bit versie geen voordeel van hebben. Werkt dus niet sneller, want leest dus ook maar 32bits.
Er is ook nog weinig software in 64bit geloof ik.
Alles in Ubuntu is in een 64 bits-smaakje te krijgen, behalve sommige codecs en andere closed source programma's.
32 bits programma's werken over het algemeen prima binnen een 64 bits systeem.

Citaat
64bit software werkt dus met grotere gegevens (64bit groot dus) en kan dit dan ook opslaan op één (1) adres in je geheugenbank, maar daarvoor heb je dan meer dan 3GB nodig.
Nee, met minder geheugen heb je nog steeds de voordelen.

Offline heir4c

  • Lid
Re: ubuntu 32 bit of 64 bit?
« Reactie #14 Gepost op: 2008/12/20, 19:33:41 »
Met een 32 bits processor kan je niet een 64 bits besturingssysteem draaien. Andersom kan natuurlijk prima.
Citaat
Je moet meer dan 3GB geheugen hebben (sommigen spreken over meer dan 4 GB) om voordeel te halen uit de 64-bit.
Niet waar. Het voordeel van 64 bits is dat het makkelijk overweg kan met meer dan 4 GB, dus zonder trucs die in 32 bit wel nodig zijn. Ook met weinig geheugen is 64 bits in veel gevallen sneller.

Citaat
64bit software werkt dus met grotere gegevens (64bit groot dus) en kan dit dan ook opslaan op één (1) adres in je geheugenbank, maar daarvoor heb je dan meer dan 3GB nodig.
Nee, met minder geheugen heb je nog steeds de voordelen.
thx voor de correcties.

Dus is het enkel zo dat 64bit het voordeel heeft dat die meer adressen kan gebruiken en dus meer geheugen aankan en meer gegevens in 'kortere' tijd kan verwerken?


Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline siegi

  • Lid
Re: ubuntu 32 bit of 64 bit?
« Reactie #15 Gepost op: 2008/12/20, 20:01:50 »
@heir4c
Als je gaat zoeken naar benchmarks van 64bit vs 32 bit zal je zien dat 64 bit over het algemeen toch een redelijke snelheidsverbetering oplevert.  Er zijn natuurlijk uitzonderingen.

Re: ubuntu 32 bit of 64 bit?
« Reactie #16 Gepost op: 2008/12/21, 01:50:29 »
exuses voor de opmerking over die andere 64bit versie, ik had 2 zaken door elkaar gehaald.

De architectuur is genoemd naar AMD64 (omdat AMD de eerste was met dit soort processors)
Intel kwam later hiermee en noemde dit EM64T.

De 64bit AMD van Ubuntu is echter compatibel met Intel.

Of 64bit sneller is met 1 Gig geheugen dan de 32bit versie weet ik niet, het komt in ieder geval vreemd op me over.

Een 32bit brede bus kan max 4 Gig adresseren, de beperkingen van het OS daargelaten.
In Linux is dit makkelijk te doen en kan je met een hack in de kernel zelfs meer adresseren.

Een 64bit brede bus kan meer dan een Terrabyte adresseren.
En dus meer afhandelen.

ff terug naar die 1 of 2 Gig op het moederbord.
Stel dat je echt die 1 of 2 Gig zou gebruiken en de cpu kan dit afhandelen vind ik het maf dat een 64bit cpu dit sneller kan doen met gelijk geheugen.

Vermits, en dat heb ik al eerdere gezegd,
De cpu meer intern geheugen heeft waardoor hij gewoon sneller kan werken dan een 32bits cpu.

Echter in dat geval is niet de software de helpende hand, maar de cpu zelf.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: ubuntu 32 bit of 64 bit?
« Reactie #17 Gepost op: 2008/12/21, 05:57:41 »
64 bit heeft niet alleen betrekking op het geheugen. Het gaat ook over de berekeningen die de processor maakt.

Je kan hier een hoop lezen: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=765428
Let wel op dat een aantal handleidingen wel oud zijn, die kan je beter niet gebruiken. De meeste algemene beschrijvingen kloppen natuurlijk nog wel.

Re: ubuntu 32 bit of 64 bit?
« Reactie #18 Gepost op: 2008/12/21, 14:20:44 »
64 bit heeft niet alleen betrekking op het geheugen. Het gaat ook over de berekeningen die de processor maakt.

Klopt en dat zij ik hierboven ook al.

Echter dat is niet de echte 64bit winst die je maakt toz van 32bit.

Wanneer je echt 64bit wilt hebben zul je de hele pc hiervoor geschikt moeten maken eg alle hardware.
Neem nogmaals het geheugen.
Stel je hebt 1 of 2 Gig in je pc zitten.
Dan kan de cpu nog steeds geen 64bit aan data in 1x afhandelen.

Heb je 4 Gig in je pc zitten kan hij nog steeds maar 32bit ->2\32 adressen tegelijk afhandelen.

Typerend voorbeeld:
Je neemt een film, geript neemt die 4 of 4,6 Gig in beslag.
Zodra je die film wilt afspelen zal hij hem niet in 1x in het geheugen kunnen dumpen en dus moeten gaan mappen.

misschien vreemd voorbeeld maar geeft wel even een beeld.

En er komen nog veel meer zaken bij kijken, want tis een vrij gecompliceerd onderwerp.
Daar komt nog bij dat en waanzinnig veel soorten processors zijn, die vaak onterecht 64bit genoemd worden. ( vind ik)
Beetje consumenten verlakkerij......

Daarom wuif ik het ook altijd met een paar steekwoorden weg. ( misschien onterecht)

Meer info: http://en.wikipedia.org/wiki/64-bit

effin.
Gelukkig kan je vrij ff 64bit Ubuntu uitproberen, werkt het ietsje sneller is het meegenomen.
Werkt het niet dan kan je net zo goed terug stappen naar 32bit omdat de meerwaarde nihil is.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline siegi

  • Lid
Re: ubuntu 32 bit of 64 bit?
« Reactie #19 Gepost op: 2008/12/21, 15:04:15 »
@gandyman, ik vind het altijd een mooie uitleg die je neerzet rond 64 bit. Maar ik geloof er zelf niet veel van.
Kijk eens naar de benchmarks van 64 vs 32 bit.
Als ik jouw uitleg volg zou je pas voordeel hebben aan 64 bit als je meer dan 4 gb geheugen hebt.

Volgens mij neemt 64 bit aan data nog altijd maar 64 bit in en geen 4gb. (natuurlijk heb je ongeveer 2 miljard klok tikjes per seconde).

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: ubuntu 32 bit of 64 bit?
« Reactie #20 Gepost op: 2008/12/21, 15:08:03 »
64 bit heeft niet alleen betrekking op het geheugen. Het gaat ook over de berekeningen die de processor maakt.

Klopt en dat zij ik hierboven ook al.

Echter dat is niet de echte 64bit winst die je maakt toz van 32bit.
Natuurlijk wel. Met 64 bits kan je met veel grotere getallen werken, of met getallen met veel meer cijfers achter de komma. In de 64 bits stand heeft de processor ook meer mogelijkheden tot zijn beschikking. Bij rekenintensieve taken, zoals bijv. audio/videobewerking kan de winst oplopen tot 80%.
En dat met maar 1GB geheugen. Of een ander willekeurig aantal.

Citaat
Wanneer je echt 64bit wilt hebben zul je de hele pc hiervoor geschikt moeten maken eg alle hardware.
Neem nogmaals het geheugen.
Stel je hebt 1 of 2 Gig in je pc zitten.
Dan kan de cpu nog steeds geen 64bit aan data in 1x afhandelen.
Eh? Enig idee hoe vaak een blokje van 64 bit past in 1 GB? Hint: 8 bit is 1 byte. En 1 GB is 1.073.741.824 bytes.
Het is dus geen enkel probleem om dat in 1x af te handelen. Sterker nog, een 64 bits processor op een 64 bits OS kan dat wel in 1x, terwijl een 32 bits variant het in meerdere stappen moet doen.

Citaat
Heb je 4 Gig in je pc zitten kan hij nog steeds maar 32bit ->2\32 adressen tegelijk afhandelen.
Niet waar.

Van je eigen Wikipedia link:
Citaat
64-bit processors calculate particular tasks (such as factorials of large figures) twice as fast as working in 32-bit environments (given example is derived from comparison between 32-bit and 64-bit Windows Calculator; noticeable for factorial of say 100,000). This gives a general feeling of theoretical possibilities of 64-bit optimized applications.

En ook deze:
Citaat
A common misconception is that 64-bit architectures are no better than 32-bit architectures unless the computer has more than 4 GB of memory. This is not entirely true:

    *  Some operating systems reserve portions of process address space for OS use, effectively reducing the total address space available for mapping memory for user programs. For instance, Windows XP DLLs and userland OS components are mapped into each process's address space, leaving only 2 to 3.8 GB (depending on the settings) address space available, even if the computer has 4 GB of RAM. This restriction is not present in 64-bit operating systems.

(This also applies to computers running Windows Vista with Service Pack 1 as it only shows the installed RAM not the usable.)

    * Memory-mapped files are becoming more difficult to implement in 32-bit architectures, especially due to the introduction of relatively cheap recordable DVD technology. A 4 GB file is no longer uncommon, and such large files cannot be memory mapped easily to 32-bit architectures; only a region of the file can be mapped into the address space, and to access such a file by memory mapping, those regions will have to be mapped into and out of the address space as needed. This is a problem, as memory mapping remains one of the most efficient disk-to-memory methods, when properly implemented by the OS.
    * Some programs such as data encryption software can benefit greatly from 64-bit registers (if the software is 64-bit compiled) and effectively execute 3 to 5 times faster on 64-bit than on 32-bit.

(Zelf een gedeelte vetgedrukt gemaakt)

Edit: Een wat oudere benchmark, waarvan de software nog niet helemaal geoptimaliseerd was, laat al mooie resultaten zien: http://fedora.thelinuxpimp.com/files/amd64vsi386.pdf
Hardware: AMD Athlon 64 3000+ Venice Core, 1GB RAM, nVidia 6600 128MB
« Laatst bewerkt op: 2008/12/21, 15:19:51 door Johan van Dijk »

JimZ

  • Gast
Re: ubuntu 32 bit of 64 bit?
« Reactie #21 Gepost op: 2008/12/21, 16:11:00 »
Nog even een aanvulling op allerlei hier ingenomen stellingen (voor wat het waard is, 't is mijn logica  ;) ) :

Een 64bit processor heeft (hoe verzin je het!) 64-bit brede interne registers. En behalve voor het adresseren van meer dan 4 Gig geheugen wat met 32bit registerbreedte niet rechtstreeks mogelijk is maar alleen via een nogal trage omweg (PAE, Physical Address Extensions, ook wel Memory Remapping genoemd) kan een 64bit systeem, mits de software daarop is aangepast, dus per kloktik ook grotere brokken data inlezen en verwerken en dat versnelt de boel dus wel degelijk.

Daar merk je overigens niet bij alle software wat van want alleen compileren voor 64bit heeft niet of nauwelijks effect als de software zelf de verwerking van die data beperkt tot 32bit blokken. Pas als software ook specifiek voor 64bit geschreven is gaat de boel dus pas echt van de handrem. Zoals bij het compileren van verse kernel bijvoorbeeld.

En als die software dan ook nog eens speciaal geschreven is om meerdere cores te kunnen benutten dan wordt het pas echt feest !

Gr,
Jim

Offline siegi

  • Lid
Re: ubuntu 32 bit of 64 bit?
« Reactie #22 Gepost op: 2008/12/21, 16:38:34 »
Daar merk je overigens niet bij alle software wat van want alleen compileren voor 64bit heeft niet of nauwelijks effect als de software zelf de verwerking van die data beperkt tot 32bit blokken. Pas als software ook specifiek voor 64bit geschreven is gaat de boel dus pas echt van de handrem. Zoals bij het compileren van verse kernel bijvoorbeeld.
En toch wordt er normaal gezien maar 1 broncode geschreven voor 32 bit en 64 bit. En toch krijg je met die programma's snelheidswinst bij 64 bit.
Volgens mij is dit juist de verantwoordelijkheid van een goede compiler.

Voor meerdere cores programmeren is natuurlijk iets anders.

Re: ubuntu 32 bit of 64 bit?
« Reactie #23 Gepost op: 2008/12/21, 22:36:18 »
64 bit heeft niet alleen betrekking op het geheugen. Het gaat ook over de berekeningen die de processor maakt.

Klopt en dat zij ik hierboven ook al.

Echter dat is niet de echte 64bit winst die je maakt toz van 32bit.
Natuurlijk wel. Met 64 bits kan je met veel grotere getallen werken, of met getallen met veel meer cijfers achter de komma. In de 64 bits stand heeft de processor ook meer mogelijkheden tot zijn beschikking. Bij rekenintensieve taken, zoals bijv. audio/videobewerking kan de winst oplopen tot 80%.
En dat met maar 1GB geheugen. Of een ander willekeurig aantal.

Moet je de tekst eronder ook lezen en meenemen.
Je zegt het zelf al, 64bit kan met veel grotere getallen werken.

Echter als ik maar 500Mb of 1 Gig of 2 Gig in de pc heb zitten kan die 32bits cpu dit ook in 1 keer afhandelen.

Simpelweg omdat een 32bits cpu 4 Gig kan afhandelen.

Citaat
Wanneer je echt 64bit wilt hebben zul je de hele pc hiervoor geschikt moeten maken eg alle hardware.
Neem nogmaals het geheugen.
Stel je hebt 1 of 2 Gig in je pc zitten.
Dan kan de cpu nog steeds geen 64bit aan data in 1x afhandelen.
Eh? Enig idee hoe vaak een blokje van 64 bit past in 1 GB? Hint: 8 bit is 1 byte. En 1 GB is 1.073.741.824 bytes.
Het is dus geen enkel probleem om dat in 1x af te handelen. Sterker nog, een 64 bits processor op een 64 bits OS kan dat wel in 1x, terwijl een 32 bits variant het in meerdere stappen moet doen.[/quote]
Zie hierboven ?
Dus jij wilt mij wijsmaken dat een 32bits cpu niet in 1 X 1 Gig aan data kan afhandelen ??

Citaat
Heb je 4 Gig in je pc zitten kan hij nog steeds maar 32bit ->2\32 adressen tegelijk afhandelen.
Niet waar. [/quote]
Zie hierboven je eigen berekening ?
Ik bied slechts 4Gig data aan bij de cpu.

Laat ik het anders zeggen.
Wanneer ik een 64bit cpu slechts 2 bit data geef.
Handelt hij dus volgens jouw stelling die 2bit af als 64bit.

Waar haalt hij dan die andere 62 bit vandaan ??

Als ik een pomp heb die 10 emmers water per minuut kan afhandelen, en ik gooi er maar 2 emmers water per minuut in,
verwerkt die pomp slechts 2 emmers water per minuut.
Gooi ik 10 emmers water per minuut erin, worden er ook 10 emmers water door gepompt.
Gooi ik 12 emmers water per minuut erin, krijg je natte voeten..........

Van je eigen Wikipedia link:
Citaat
64-bit processors calculate particular tasks (such as factorials of large figures) twice as fast as working in 32-bit environments (given example is derived from comparison between 32-bit and 64-bit Windows Calculator; noticeable for factorial of say 100,000). This gives a general feeling of theoretical possibilities of 64-bit optimized applications.
Zou ook wel vreemd zijn indien hij grote bestanden niet in 1 X kan afhandelen duh !
En ook hier geld weer dat de procentuele snelheid's-winst gigantisch omhoog gaat zodra de hoeveelheid data die in 1X berekent moet worden groter word, gezien de beperking van max 4 Gig die een 32bits cpu kan afhandelen.

En ook deze:
Citaat
A common misconception is that 64-bit architectures are no better than 32-bit architectures unless the computer has more than 4 GB of memory. This is not entirely true:
Maak ik nog een stukje blauw hiervan.
This is not entirely true:

Dus niet helemaal waar, oftewel "Gedeeltelijk" waar.

En dit was dus het kantelpunt waar ik aldoor op wees.
Ik heb niet gezegd dat 64bit net zo snel was, of dat er geen snelheid's winst te behalen viel, toz van 32 bit.

Echter hier op het forum word nogal makkelijk gedaan erover, en zou 64 bit per definitie veel sneller werken dan 32bit op diezelfde computer.

Ik wijs er alleen maar op dat er meer factoren een rol spelen hierin en dat men niet een computer met lichtsnelheid mag verwachten.

Om zeker niet ( herhalend) omdat er verschrikkelijk veel soorten cpu in omloop zijn, waarbij er modellen bij zijn die ondanks 64bit genaamd wel net zo kunnen presteren als een hele goede 32bits cpu.
In een computer die goed geconfigureerd is kwa hardware en software.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline mcgyver

  • Lid
Re: ubuntu 32 bit of 64 bit?
« Reactie #24 Gepost op: 2008/12/21, 23:15:41 »
Om het heel simpel te houden:

Als je buizen met verschillende diameters op elkaar aansluit zal de snelheid van de doorstroming (het volumedebiet) gelijk zijn aan de capaciteit van de smalste buis. Juist omdat er zoveel verschillende factoren zijn valt het hier niet uit te rekenen per persoon wat het beste is. Als je aan het upgraden bent kan je natuurlijk een goede 32-bit kopen. De 64-bit spullen zijn naar verhouding, maar soms ook absoluut even duur (of zelfs goedkoper) dan de 32-bits. Die berekening heb ik woensdag nog gemaakt met mijn computerboer. De spullen die minder waard zijn geworden gaan namelijk vaak naar de mindere computerbedrijven die ze gebruiken in hun budgetpc's. Ze komen niet bij bulk op de consumentenmarkt.

De keus is aan de koper. Kies je de zandweg naar de toekomst of de snelweg naar het verleden? Bovendien, waarom zou je een gratis proefrit in een Formule 1 auto afslaan. Als het niet gaat kan je nog altijd terug naar je Opel Kadet.