Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: grub kwijtgeraakt: hoe herstellen  (gelezen 2492 keer)

grub kwijtgeraakt: hoe herstellen
« Gepost op: 2011/07/02, 11:35:58 »
door een stomme actie (niet goed opletten tijdens een update) geeft mijn cpu niet meer dan een paar scherm en een melding van verbinding met internet. Wil nu graag herinstalleren maar dat lukt met geen mogelijkheid. Niet via live usb  en ook niet via de recovery modus. Aangezien ubuntu mijn enige besturimgssysteem was en het om een splinternieuwe notebook gaat zou het fijn zijn als iemand me wil helpen.

Problemen zijn de volgende:
* na ene update naar 11.04 verschijnt er alleen ene paars scherm met alleen kort een berichtje dat er internet connectie is. Alle menuś zijn verdwenen
* in de revovery mode/veilige grafische modus doet de cpu het wel. update via sudp apt-get update gaat niet. Bestanden zijn gelockt en hoewel ik root ben krijg ik ze niet unlocked
*via unetbootin heb ik een nieuwe versie van ubuntu proberen te installeren. Steeds loopt deze installatie vast na het kiezen van de toetsenbordindeling

Kortom: wie kan me helpen om weer een besturingssyteem op mijn notebook t ekrijgen. Mijn kennis van linux is heel minimaal dus Jip en janneke taal is welkom:-)

Re: grub kwijtgeraakt: hoe herstellen
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/02, 11:46:41 »
Er zijn diverse 'paarse schermen'.
Maar leg even uit of je gelijk tijdens de start dit krijgt ( boot proces ), of dat het lijkt dat hij wel volledig is opgestart.
Dat je dus eigenlijk een leeg buroblad hebt met een paarse kleur.

EDIT: Lees nu net je andere topic, waar je min of meer een iets ander probleem had maar je topic header hetzelfde lijkt.
« Laatst bewerkt op: 2011/07/02, 11:51:35 door donpedroII »
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: grub kwijtgeraakt: hoe herstellen
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/02, 11:51:59 »
dat laatste is het geval: een leeg buroblad met een paarse kleur

Re: grub kwijtgeraakt: hoe herstellen
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/02, 11:53:30 »
in de failsafe low graphics mode doet alle shet wel perfect (dwz ubuntu gnome stijl)

Re: grub kwijtgeraakt: hoe herstellen
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/02, 11:59:52 »
Ok, duidelijk.
Als je geheel bent opgestert, werkt de knoppen combinatie CTRL-ALT-T om de terminal open te krijgen?
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: grub kwijtgeraakt: hoe herstellen
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/02, 12:03:06 »
ja dat werkt so wie so kan ik de terminal ook gebruiken in de failsafe mode

Re: grub kwijtgeraakt: hoe herstellen
« Reactie #6 Gepost op: 2011/07/02, 12:11:39 »
ja dat werkt so wie so kan ik de terminal ook gebruiken in de failsafe mode
Wat ik uit je antwoorden opmaak, heb je in de failsafeX wel een desktop, maar Gnome.
Dus je probleem zit hem in het opstarten van Unity, die nieuwe grafisch opgeleukte versie, desktop mode.

Start je computer normaal op, en open dan de terminal met CTRL-ALT-T, en geef eens het volgende commando unity --resetEventueel zou het kunnen zijn dat je er 'sudo' voor zou moeten plaatsen, maar denk het niet.
Klaagt hij ergens over?
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: grub kwijtgeraakt: hoe herstellen
« Reactie #7 Gepost op: 2011/07/02, 12:18:05 »
de klacht is de volgende: File osr/bin/unity lin e198 in module reset-unity-compiz-profile
file /us/bin/unity lin e83 in reset_unoity_compiz_profile if current profile+gconfvalue.get+string ++ unity

atriibution error: śtr'onject had no attribute ǵet string


zegt dta je wat?

ik hoef overigens niet met alle gweld unity terug, ben ook al blij als ie gewoon normaal opstart in de gnome modus

Re: grub kwijtgeraakt: hoe herstellen
« Reactie #8 Gepost op: 2011/07/02, 12:26:25 »
hieronder via copy paste even de heel precieze output:


owner@owner-PX1:~$ unity --reset
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/bin/unity", line 198, in <module>
    reset_unity_compiz_profile ()
  File "/usr/bin/unity", line 83, in reset_unity_compiz_profile
    if current_profile_gconfvalue.get_string() == 'unity':
AttributeError: 'str' object has no attribute 'get_string'

Re: grub kwijtgeraakt: hoe herstellen
« Reactie #9 Gepost op: 2011/07/02, 12:29:42 »
Start op in de failsaveX en open daar eens het volgende file /etc/gdm/custom.conf.

Deze wijzig je door ATL-F2, dan krijg je een runbox en geef daar het volgende op gksu /etc/gdm/custom.conf
Verander daar de regel AutomaticLoginEnable=true naar AutomaticLoginEnable=false.

Doe nu eens een herstart.


Als het goed is krijg je nu een loginscherm voorgeschoteld, klopt dat?

EDIT: Wat je ook kan proberen is om via Systeem -> Administration -> login screen deze automatische opstart uit te zetten.
De hierboven genoemde methode is de moeilijke weg ... sorry  :-[
« Laatst bewerkt op: 2011/07/02, 13:00:24 door donpedroII »
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: grub kwijtgeraakt: hoe herstellen
« Reactie #10 Gepost op: 2011/07/02, 12:33:48 »
als ik dat bovenste invoer ik de terminal is het antwoord: nu such file or directory

Re: grub kwijtgeraakt: hoe herstellen
« Reactie #11 Gepost op: 2011/07/02, 12:35:40 »
als ik dat bovenste invoer ik de terminal is het antwoord: nu such file or directory
Probeer de tweede optie eens via safemodeX
Citaat
EDIT: Wat je ook kan proberen is om via Systeem -> Administration -> login screen deze automatische opstart uit te zetten

En bij die unity --reset moet je even rustig afwachten. Er gaat behoorlijk wat tijd overheen voordat je de promt terug krijgt ... kan soms wel een paar minuten duren ... geduld is even het toverwoord.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: grub kwijtgeraakt: hoe herstellen
« Reactie #12 Gepost op: 2011/07/02, 12:36:15 »
inmiddels via systeem de login veranderd in show list of users. en nu..herstarten of ben ik te optimistisch?

Re: grub kwijtgeraakt: hoe herstellen
« Reactie #13 Gepost op: 2011/07/02, 12:42:50 »
inmiddels via systeem de login veranderd in show list of users. en nu..herstarten of ben ik te optimistisch?

Je bent hoop ik wel naar mijn aangewezen pad gegaan: Systeem -> Administration -> login screen
Dan krijg je een plaatje als hieronder, daar druk je op 'unlock' en je geeft je paswoord en je verandert het naar 'show the screen for choosing ...'.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: grub kwijtgeraakt: hoe herstellen
« Reactie #14 Gepost op: 2011/07/02, 12:47:02 »
ja precies zoals je hebt aangegeven heb ik alles ingevuld. en nu? herstarten en kiezen voor gnome?

Re: grub kwijtgeraakt: hoe herstellen
« Reactie #15 Gepost op: 2011/07/02, 12:51:29 »
heel veel dank!!!!! unity is terug! hoe kan ik alles nu zo instellen dta de cpu nu voortaan weer automatisch met unity inlogt? Super deze hulp!

Re: grub kwijtgeraakt: hoe herstellen
« Reactie #16 Gepost op: 2011/07/02, 12:53:21 »
ja precies zoals je hebt aangegeven heb ik alles ingevuld. en nu? herstarten en kiezen voor gnome?
Inderdaad nu normaal opstarten.
Als je het loginscherm krijgt, klik je op je naam maar dan zonder verder iets te doen.
Dus niet je paswoord invoeren!!

Nu komt er onderaan een taakbalk in beeld en hier kun je dan kiezen voor 'Ubuntu clasic' ( zie plaatje )
Daarna geef je je paswoord in om door te starten.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: grub kwijtgeraakt: hoe herstellen
« Reactie #17 Gepost op: 2011/07/02, 12:55:25 »
heel veel dank!!!!! unity is terug! hoe kan ik alles nu zo instellen dta de cpu nu voortaan weer automatisch met unity inlogt? Super deze hulp!
Was nog druk in de weer ... maar het is al gelukt zie ik  =D

Wat je eerst zou moeten uitvinden is, waarom unity het niet doet.
Daar kunnen natuurlijk vele oorzaken voor zijn.

Zou eerst voorstellen nu alles werkt, je systeem up to date te brengen voordat je verder gaat.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: grub kwijtgeraakt: hoe herstellen
« Reactie #18 Gepost op: 2011/07/02, 12:56:30 »
nogmaals hee erg bedankt! kan ik nu deze opstart weer automatisch instellen?

Re: grub kwijtgeraakt: hoe herstellen
« Reactie #19 Gepost op: 2011/07/02, 12:59:03 »
nogmaals hee erg bedankt! kan ik nu deze opstart weer automatisch instellen?
Ja, dat zou geen problemen moeten opleveren.
Anders weet je nu hoe het eventueel is op te lossen.

Geen dank, was voor mij ook weer een leuke uitdaging  ;)
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

OPGELOST Re: grub kwijtgeraakt: hoe herstellen
« Reactie #20 Gepost op: 2011/07/02, 13:01:58 »
nogmaals superveel dank. !!!