Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Digikam: IPTC en XMP info aanpassen  (gelezen 705 keer)

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Digikam: IPTC en XMP info aanpassen
« Gepost op: 2013/04/01, 16:04:02 »
Volgens de documentatie beschikt Digikam over datavelden die binnen IPTC Extension vallen. Daaronder ook het veld 'Person shown' of 'PersonInImage'. In goed Nederlands betekent dit de namen van de geportretteerden. Ik kan dat veld vinden in onderstaand scherm, maar ik zie geen enkele manier waar ik dat veld zelf zou kunnen invullen per foto. Iemand een idee? Het is stom, maar als ik dit niet kan invullen loop ik misschien een opdracht mis, en het enige programma dat het wel kan is Adobe Lightroom.

http://img843.imageshack.us/img843/26/selectie015.png
JackTummers.nl

Re: Digikam: IPTC en XMP info aanpassen
« Reactie #1 Gepost op: 2013/04/01, 22:18:06 »
Installeer "kipi-plugins" en herstart Digikam. Nu kun je afbeeldingen selecteren en dan Afbeelding -> Metagegevens -> Alle metagegevens wijzigen... kiezen.

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Re: Digikam: IPTC en XMP info aanpassen
« Reactie #2 Gepost op: 2013/04/01, 22:25:47 »
Kipi plugins heb ik al geïnstalleerd. Zoals gezegd zie ik 'Person shown' wel staan in het overzicht (linkje in mijn topic), maar zie ik niet waar ik het terug kan vinden in  Afbeelding -> Metagegevens -> Alle metagegevens wijzigen. Kun je aangeven waar dit veld dan zou moeten staan?
JackTummers.nl

Re: Digikam: IPTC en XMP info aanpassen
« Reactie #3 Gepost op: 2013/04/01, 22:26:55 »
Kipi plugins heb ik al geïnstalleerd. Zoals gezegd zie ik 'Person shown' wel staan in het overzicht (linkje in mijn topic), maar zie ik niet waar ik het terug kan vinden in  Afbeelding -> Metagegevens -> Alle metagegevens wijzigen. Kun je aangeven waar dit veld dan zou moeten staan?
Ik kan deze mogelijkheid inderdaad niet vinden in Digikam. Je kunt deze tag wel toevoegen met een andere tool, bijvoorbeeld exiv2, maar ik raad je vooral aan je vraag te stellen op de mailinglijst van Digikam: http://www.digikam.org/support .
« Laatst bewerkt op: 2013/04/01, 22:48:31 door Cumulus007 »

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Re: Digikam: IPTC en XMP info aanpassen
« Reactie #4 Gepost op: 2013/04/01, 22:56:29 »
Ok, bedankt voor het meekijken.
Ben jij bekend met exiv2? Een commandline tool geloof ik?
JackTummers.nl

Re: Digikam: IPTC en XMP info aanpassen
« Reactie #5 Gepost op: 2013/04/01, 23:06:58 »
Dat klopt, exiv2 is een CLI-toepassing, maar er zijn vast ook grafische oplossingen te vinden. Probeer het volgende:
exiv2 -M "set Xmp.iptcExt.PersonInImage Henk de Vries" mo foto.jpg

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Re: Digikam: IPTC en XMP info aanpassen
« Reactie #6 Gepost op: 2013/04/01, 23:33:14 »
Dat werkt goed met die code. Ik neem aan dat ik ook wildcards kan  gebruiken? Dus *.jpg bijvoorbeeld?
Een grafische omgeving is natuurlijk veel handiger, maar die heb ik behalve Digikam nog niet kunnen ontdekken, en ik heb er toch vele  uitgeprobeerd: darktable, rawtherapee, shotwell, geeqie, xnview, gthumb.
JackTummers.nl

Re: Digikam: IPTC en XMP info aanpassen
« Reactie #7 Gepost op: 2013/04/02, 00:42:55 »
Dat werkt goed met die code. Ik neem aan dat ik ook wildcards kan  gebruiken? Dus *.jpg bijvoorbeeld?
Een grafische omgeving is natuurlijk veel handiger, maar die heb ik behalve Digikam nog niet kunnen ontdekken, en ik heb er toch vele  uitgeprobeerd: darktable, rawtherapee, shotwell, geeqie, xnview, gthumb.
Dat kan inderdaad, ja. Ik heb verder weinig verstand van fotografiesoftware op Linux, dus je zult toch van iemand anders moeten horen wat voor mogelijkheden exiv2 allemaal heeft. Of kijk eens in de handleiding:

man exiv2