Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windowspartitie partitioneren met Gparted  (gelezen 316 keer)

Offline nieuwbie

  • Lid
Windowspartitie partitioneren met Gparted
« Gepost op: 2016/12/16, 10:31:37 »
Goedemorgen,

(Ik weet niet of dit de juiste plek is; normaal associeer je dit onderwerp met installatie :) ) Ik heb geen echt probleem, eerder een luxe-probleem: ik heb een dual boot Win7 / Ubuntu 16.04, en wilde me bekwamen in het gebruik van Gparted. Ik wil de Windowspartitie verkleinen, en dan een gemeenschappelijke datapartitie maken. Nou melden Gparted op mijn Xubuntu-USB en Ubuntu-DVD allebei dat ze de Windowspartitie niet kunnen lezen, en zelfs geen NTFS kunnen lezen wegens het ontbreken van ntfs-3g en ntfsprogs. Toch kan Gparted wel bij installatie de partitie verkleinen ten behoeve van *buntu. En ook de twee andere ntfs partities (boot en recovery) kunnen wel geresized worden. Hoe kan dat en wat doe ik eraan?

(Overigens ben ik van plan Win7 er helemaal af te gooien, en toch maar over te gaan op Xubuntu; ik heb al mijn bestanden gebackupt, maar voor ik dat doe wil ik wel even experimenteren. Ik wil ook even oefenen met Win7 opnieuw installeren vanaf recovery, en dan grub herstellen. Daar leer ik wat van, denk ik, en het kan geen kwaad; als alles in de soep draait installeer ik gewoon Xubuntu over alles heen. Heb nu ook nog een niet toegewezen stukje ook dat ik nergens voor kan gebruiken.)

Laptop CQ-57 heeft nog gewoon een ouderwetse BIOS, geen complicaties dus, al denk ik niet dat dat relevant is in dit geval.

Dus dacht ik, misschien is er een nieuwere versie, maar 0.27.0-1 lijkt de nieuwste te zijn.

Iemand een idee?
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline Anco

  • Lid
Re: Windowspartitie partitioneren met Gparted
« Reactie #1 Gepost op: 2016/12/16, 13:21:52 »
Je hebt ook aparte gparted live cd, die je kan proberen. Echter denk ik dat het veiliger is om de partitie in windows zelf te verkleinen (volgens mij kan dit vanaf windows 7, computerbeheer->schrijfbeheer).  Daarnaast heeft windows de neiging om schrijven "open" te laten staan.  Waardoor linux er niet bij kan. Dus zorg ook voor dat je voor opnieuw opstarten vantevoren kiest vanuit windows voordat je het probeert. (Volgens mij is het wel in te stellen dat windows wel automatisch schrijf afsluit, maar weet zo niet hoe dat moet)
Linux user #485563

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Windowspartitie partitioneren met Gparted
« Reactie #2 Gepost op: 2016/12/16, 14:38:00 »
Je hebt ook aparte gparted live cd, die je kan proberen. Echter denk ik dat het veiliger is om de partitie in windows zelf te verkleinen (volgens mij kan dit vanaf windows 7, computerbeheer->schrijfbeheer).  Daarnaast heeft windows de neiging om schrijven "open" te laten staan.  Waardoor linux er niet bij kan. Dus zorg ook voor dat je voor opnieuw opstarten vantevoren kiest vanuit windows voordat je het probeert. (Volgens mij is het wel in te stellen dat windows wel automatisch schrijf afsluit, maar weet zo niet hoe dat moet)

Dank je wel! Ik heb die live cd geprobeerd, zelfde effect, want zelfde versie. Op 16.04 zit dus ook de laatste versie.

Ik heb inderdaad in W7 zelf de Windowspartitie verkleind, maar, wat ik al las, windows vindt dat het erg veel ruimte nodig heeft, dus ik mocht maar 32 van de 138 GB vrijmaken. Terwijl 65 mij zat leek  ;)

Verder vond ik dat niet-benaderbaarheid van de windowspartitie aan beschadigde sectoren kan liggen, dus chkdsk /r /f gedaan; die vond 8kb aan beschadigde, eh, sectoren? In Ubuntu had ik al gezien dat er 5 beschadigde sectoren waren.

Hoe dan ook, op die vrijgekomen 32 GB heb ik nu Xubuntu gezet, dus nu heb ik een drievoudig opstartbare bak. Het gekke is dat ik niet de instructies van Pjotr hoefde te volgen voor het updaten van de grub; bij eerste opstart kreeg ik vanzelf alle drie de opties in de grub. En ze werken alledrie. Gekker nog, zowel W7 als Ubuntu starten nu sneller op. Wel vind ik het suf dat Xubuntu zichzelf meldt als Ubuntu, zonder versieaanduiding; ik kan hem van Ubuntu onderscheiden doordat die 16.04 meldt.

Wat ik ook gek vond is dat ik met gparted vanuit de live-usb niet meteen die vrije ruimte kon instellen als ext4. Maar dat gebeurde dus vanzelf bij de installatie (nou ja, toen ik 'iets anders' koos).

Nou is mijn vraag: kan dit kwaad, dat het werkt zonder grub opnieuw te moeten installeren en te updaten (ben nogal achterdochtig dat het vanzelf goed gaat haha)?

Ik heb dus sda4 (de andere drie zijn door Windows, bootsector en Recovery bezet), en daaronder hangen sda 5 swap, sda 6 Ubuntu en sda 7 Xubuntu.

Oh ik dacht dat W7 gewoon de schijf afsluit. Hoe kon ik anders destijds Ubuntu ernaast zetten door de windowspartitie te resizen?

Anyway, het werkt voortreffelijk, de vraag is dus alleen of er iets mis is dat ik niks meer aan de grub hoefde te doen.

Bedankt sowieso voor je snelle reactie!
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Windowspartitie partitioneren met Gparted
« Reactie #3 Gepost op: 2016/12/16, 14:43:53 »
Oh en als losse flodder: heb geïnstalleerd vanaf een USB 3.0 blauw, hoewel mijn laptop alleen 2.0 ondersteunt. Toch gaat dat als een speer vergeleken bij USB 2.0 sticks die ik heb.

Destijds was er dacht ik nogal opwinding over 3.0, terwijl je er niets meer over hoort tegenwoordig. Ik vond het een succes, behalve dat de iso op de usb installeren verschrikkelijk langzaam ging, maar dat was misschien omdat hij dat nieuwe ding eerst ook nog moest formatteren. Dat had ik waarschijnlijk beter eerst apart kunnen doen. Maar komen die sticks niet geformatteerd, eigenlijk?

Weer iets wat ik niet snap, maar wat geen probleem is. Sorry  :)
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Windowspartitie partitioneren met Gparted
« Reactie #4 Gepost op: 2016/12/17, 19:39:23 »
Om even het verhaal af te maken: geprobeerd W7 met recovery opnieuw te installeren. Dat ging half. Ik had nog zo voor 'windowspartitie formatteren' gekozen, niet de hele schijf, die zou ie met rust laten.

Ik had verwacht dat W7 het MBR zou overschrijven (zeg ik dat goed?), maar toen ik na herinstallatie opnieuw opstartte kreeg ik een error en grub rescue> [prompt].

Dus toen dacht ik, Pjotr's instructies opvolgen en grub herstellen met live-usb. Toen bleek dat Windows had zitten mieren in de partities, omgenummerd, xubuntu-installatie veranderd in 'ongebruikt', etc. Werkelijk ongelofelijk.

Vervolgens had ik nog een illi versie ook, zei ie. Wat niet waar is, magoed, ik dacht dat hij de key bij herinstallatie zou onthouden. Niet dus. En die heb ik niet meer, want mijn huidige laptop is geïnstalleerd met een image van de harde schijf van de vorige, die ik kapot had gemaakt. Nog jaren bewaard als bron van onderdelen, maar net twee weken geleden naar de schroothoop gebracht. Met de sticker erop, hahaha.

Dus dat deed het hem. Heb nu een keurige mono-boot Xubuntu. Wel een uur lopen vechten met Gparted om het zo te krijgen als ik wil, maar het is gelukt.

Einde verhaal, topic kan dicht / verwijderd. Maar waarom die Windowspartitie destijds geblokkeerd was, ik weet het niet.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21