Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Case fans slaan niet aan  (gelezen 5673 keer)

Offline Grieteke

  • Lid
Case fans slaan niet aan
« Gepost op: 2010/09/26, 15:42:13 »
Sinds een tijdje merk ik dat mijn pc erg warm wordt en wat aan de trage kant is. Vandaag wilde ik wat data van een dvd naar mijn hd kopieren en hierdoor werd mijn pc wel heel erg warm en traag. Ik heb de pc opengehaald en schoongemaakt, maar de hoeveelheid stof viel enorm mee. Daarna heb ik de pc open opgestart om te zien wat de ventilatoren doen. Hierbij viel het mij op dat de case-fans (en de fan bij de voeding) helemaal niks doen.

Om wat meer info te krijgen heb ik lm-sensors geinstalleerd en 'sensors-detect' gedraaid. Daarna heb ik, tijdens het kopieren van bestanden van een dvd, de temperaturen en fans in de gaten gehouden. De temepratuur van cpu liep op tot 70 graden en die van de gpu tot 78 graden, maar nog steeds was alleen de cpu-fan actief.

Een paar maanden geleden heb ik ubuntu 10.04 geinstalleerd (schone installatie). Ik weet niet zeker of de problemen toen zijn begonnen, maar het zou natuurlijk kunnen dat er een driver probleem is. Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan uitvinden en evt oplossen. Of kan ik beter een andere ubuntu versie proberen (10.10 of 9.10)?

Re: Case fans slaan niet aan
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/26, 16:30:52 »
Heb je de computer al open gehad? De case fans zijn meestal direct op het moederbord of de voeding transformator aangesloten, is dit ook bij jou zo?. Kijk eerst of deze wel draaien zoals het zou moeten, dus snel, de voeding nog in orde is, de fans niet vol met stof zitten.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Grieteke

  • Lid
Re: Case fans slaan niet aan
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/26, 16:35:21 »
Zoals ik al in mijn eerste post heb verteld, heb ik mijn pc opengemaakt en schoongemaakt. Daarna heb ik mijn pc opgestart, terwijl deze nog open was. De enige fan die ik heb zien draaien was de cpu-fan. De fan direct naast de voeding en de fans achter op de kast draaiden niet tijden het opstarten. Zover ik kan zien zitten de kabel allemaal goed aangesloten.
De voeding lijkt ook in orde, pc werkt en de voeding wordt niet enorm warm. Ik zou niet weten hoe ik verder kan controleren of de voeding ok is.

Re: Case fans slaan niet aan
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/26, 16:57:19 »
Is de Fan op het moederbord aangesloten of direct op de voeding d.m.v. een verloop stekkertje? Wissel dit eens om, werkt de fan nog niet is de kans groot dat de fan defect is.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Case fans slaan niet aan
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/26, 23:01:06 »
Heeft helemaal niks te maken met een O.S..........
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Case fans slaan niet aan
« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/26, 23:31:13 »
 ???
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Grieteke

  • Lid
Re: Case fans slaan niet aan
« Reactie #6 Gepost op: 2010/09/27, 07:43:34 »
Ik heb de kast nogmaals open gehaald. Zover ik kan zien zitten de fans direct op de voeding. Tenminste, de kabels verdwijnen in een grote bundel kabels die richting de voeding gaan. Ik moet echter nog wat moed verzamelen (en tijd vinden) om alles los te maken en na te lopen.
Het lijkt mij trouwens wel vreemd dat de fans zelf kapot zijn. Het zijn namelijk zowel de fans achter in de kast als die bij de voeding die niet draaien, in totaal 4 fans. Het lijkt mij sterk dat 4 fans in 1x kapot gaan.

Re: Case fans slaan niet aan
« Reactie #7 Gepost op: 2010/09/27, 18:19:32 »
Ik heb de kast nogmaals open gehaald. Zover ik kan zien zitten de fans direct op de voeding. Tenminste, de kabels verdwijnen in een grote bundel kabels die richting de voeding gaan. Ik moet echter nog wat moed verzamelen (en tijd vinden) om alles los te maken en na te lopen.
Het lijkt mij trouwens wel vreemd dat de fans zelf kapot zijn. Het zijn namelijk zowel de fans achter in de kast als die bij de voeding die niet draaien, in totaal 4 fans. Het lijkt mij sterk dat 4 fans in 1x kapot gaan.
Sluit niets uit, zelfs niet het onmogelijke. ;) De draden van de ventilators gaan direct de voeding in? Kan natuurlijk, maar meestal zitten ze met een apart verloop stekkertje op een plug die je ook voor een harde schijf gebruikt. Als ze inderdaad direct de voedingskast ingaan, kan je nog nazien of er een glaszekering defect is. Anders een andere voeding proberen zoals Femke98 schrijft.  Welk merk is de voeding?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Case fans slaan niet aan
« Reactie #8 Gepost op: 2010/09/27, 20:41:57 »
Je hebt ook voedingen met aparte fan aansluiting, dus een aparte kabel voor ventilators.(op de kabel staat fan).
Het kan gebeuren dat de thermometer in de voeding defect gaat, waardoor de fans niet meer draaien.

Offline Grieteke

  • Lid
Re: Case fans slaan niet aan
« Reactie #9 Gepost op: 2010/09/27, 20:55:18 »


Ik heb alles nog een keer goed bekeken. Van de kabels van de fans bij de voeding is niks te volgen, maar de kabel naar de fans achterin de kast is wel wat te maken. Deze kabel is erg kort en gaat via een verloopstekkertje naar de voeding. Helaas kan ik niet lezen of er iets op de kabels sta (ik zie nogal slecht). Zover ik kan zien is er geen aansluiting op het moederbord die ik met het korte kabeltje kan bereiken.

Alle (voedings)kabels lopen uiteindelijk in een grote bundel naar de voeding. Voor de voeding zit een onderdeel dat ik niet thuis kan brengen (passieve koeling misschien), waardoor ik niet goed kan zien waar de kabels heengaan.

De voeding is de voeding die bij de kast hoort (Arctic cooling Silentium T4), Model: SS-350ATC Active PFC.

Maar het lijkt er dus op dat er iets mis is met mijn voeding. Helaas heb ik geen extra voeding om dit te testen. Ik moet maar eens kijken of ik het zelf aandurf om de voeding te vervangen of dat ik iemand kan vinden die het voor me wil doen. En tot die tijd mijn pc maar niet te veel pesten.

Re: Case fans slaan niet aan
« Reactie #10 Gepost op: 2010/09/27, 21:41:12 »
Ik zie op de laatste foto nog een vrije kabel die je op harddisk kan aansluiten. Bij de gemiddelde elektronic of computer winkel is een verloop kabel te te koop. Zoiets bedoel ik http://www.brigatti.nl/contents/nl/d731.html en dan de AK3198 Verloopkabel voor coolers en ventilatoren € 4,95 (incl BTW)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Case fans slaan niet aan
« Reactie #11 Gepost op: 2010/09/27, 22:09:07 »
Zit er op je moederbord wel een aansluiting voor een casefan?Misschien kan je die nog proberen.....
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Grieteke

  • Lid
Re: Case fans slaan niet aan
« Reactie #12 Gepost op: 2010/09/27, 22:17:53 »
@Gijsbert, bedankt voor de tip, dit zou in ieder geval de fans aan de achterkant weer aan de praat krijgen. PC is al ruim 4 jaar oud en ik wil 'm in het komende jaar vervangen. Maar het is zonde om de pc nu al af te schrijven vanwege een defecte voeding.

@Lowlands, volgens het boekje van mijn moederbord zou er een aansluiting moeten zitten (zie bijgevoegd pdf-je). Helaas is deze aansluiting onmogelijk te bereiken met het korte kabeltje dat er aan de fan zit (fan zit boven de parallele port, bij 1).

Re: Case fans slaan niet aan
« Reactie #13 Gepost op: 2010/09/28, 16:19:48 »
Grieteke, als je inderdaad in de buurt van Amsterdam woont, kunnen we wel wat afspreken, mocht je er niet uitkomen. Stuur dan maar een PB of een e-mail. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Case fans slaan niet aan
« Reactie #14 Gepost op: 2010/09/28, 22:08:43 »
@Gijsbert, bedankt voor de tip, dit zou in ieder geval de fans aan de achterkant weer aan de praat krijgen. PC is al ruim 4 jaar oud en ik wil 'm in het komende jaar vervangen. Maar het is zonde om de pc nu al af te schrijven vanwege een defecte voeding.

@Lowlands, volgens het boekje van mijn moederbord zou er een aansluiting moeten zitten (zie bijgevoegd pdf-je). Helaas is deze aansluiting onmogelijk te bereiken met het korte kabeltje dat er aan de fan zit (fan zit boven de parallele port, bij 1).
Je kan verleng kabeltjes krijgen in de winkel......
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Grieteke

  • Lid
Re: Case fans slaan niet aan
« Reactie #15 Gepost op: 2010/09/29, 07:41:48 »
Iedereen bedankt voor alle aangeboden hulp. Binnenkort komt mijn vader langs en dan kunnen we er samen naar kijken.
@Gijsbert (en alle andere mensen die in de omgeving van Amsterdam wonen), weet jij toevallig een computerzaak in Amsterdam Zuid-Oost of Watergraafsemeer. Ik woon zelf pas een paar maanden in Amsterdam en heb tot nu toe alleen de computerland op de ceintuurbaan gevonden.

Re: Case fans slaan niet aan
« Reactie #16 Gepost op: 2010/09/29, 18:54:56 »
De Centuurbaan wordt ook wel de computer boulevard genoemd, omdat er meerdere computerzaken zitten, bijv MyCom. En dan heb je ook nog Computerland in de Rijnstraat nr 44. In Zuid-Oost zit de Mediamarkt, niet echt voor losse onderdelen.  Kaartjes, kabeltjes en routers, dat soort spul.
En voor de rest kijk eens op dit kaartje wat er bij jou in de buurt zit http://maps.google.nl/maps?hl=nl&biw=1360&bih=532&um=1&ie=UTF-8&q=computerwinkels,+amsterdam&fb=1&gl=nl&hq=computerwinkels,&hnear=Amsterdam&view=text&ei=726jTNKmA4GlOOvpucMD&sa=X&oi=local_group&ct=more-results&resnum=1&ved=0CDwQtQMwAA en natuurlijk  niet te vergeten, Computerknaller Gijs alles voor ramsprijzen. ;)
« Laatst bewerkt op: 2010/09/29, 19:15:52 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Grieteke

  • Lid
Re: Case fans slaan niet aan
« Reactie #17 Gepost op: 2010/10/03, 13:14:07 »
@Gijsbert, handig om te weten dat er ook een computerland op de rijnstraat zit, dit ligt niet zo ver van de route tussen huis en werk.

Gisteren heb ik een kabeltje gehaald (of beter gezegd, gekregen bij de computerland) om de fans aan een voedingsaansluiting voor een hd te hangen. Nu draaien in ieder geval de achterste fans en zijn de temperaturen een stuk normaler. Volgend weekend kan ik hopelijk de voeding vervangen zodat alle fans weer draaien.

Re: Case fans slaan niet aan
« Reactie #18 Gepost op: 2010/10/03, 17:44:21 »
Succes en neem niet een al te goedkope voeding. Anders lijkt het of er een straaljager in de PC kast zit. XD
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.