Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: boot probleem  (gelezen 5409 keer)

Offline Rob3823

  • Lid
boot probleem
« Gepost op: 2007/12/17, 13:09:59 »
Hallo,

Vandaag dacht ik even van 7.04 naar 7.10 te gaan, via een clean install.
Gparted kon de partities op mijn harde schijf niet lezen, dus heb ik via Vista schijfbeheer de Ubuntu en zijn swap-partitie verwijderd.

Zo ontstaat er een aangegesloten vrije ruimte die tijdens het installeren opgemerkt wordt en als keuze wordt weergegeven.

Niet dus; tijdens de installatie wordt de vrije ruimte niet opgemerkt, sterker nog er wordt maar 1 partitie gezien (= harde schijf). Installatie afgebroken en Vista trachten op te starten. De Grub is niet meer in staat om Vista te booten.

Documentatie geraadpleegd:
"Met Windows Vista installatie-DVD
Stop de Windows Vista installatieschijf in het DVD-station en start de computer.
Druk desgevraagd op een toets (spatiebalk is altijd veilig)
Kies een taal, tijd, valuta en andere onzin die niet relevant is voor een herstelprocedure, en druk op Next.
Klik op Repair your computer.
Klik op het besturingssysteem dat u wil "repareren", en klik daarna op Next.
In de Systeemherstel-opties, klik op Command prompt.
Tik in: "Bootrec.exe" (zonder de aanhalingstekens) en druk daarna op Enter.
Tik dan eerst in: "/FixBoot" en druk op Enter
Tik daarna in: "/FixMbr" en druk op Enter"

Resultaat: "wordt niet herkend als een interne of externe opdracht, programma of batchbestand"

Een ander alternatief is:
via "opstartherstel"
Ook dit werkt niet.

Nu zou er ook nog een oplossing zijn om de Grub opnieuw leven in te blazen, maar ik heb geen idee op welke SDA Vista staat.

Wie weet raad???

Offline Rob3823

  • Lid
boot probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/17, 14:14:40 »
Ik ben er inmiddels achter dat Vista op de SDA 1 zit.
Kan ik Vista weer opstarten door vanaf de livecd en in de terminal een aantal commando' s uit te voeren?

Voorstel: (volgens documentatie)

sudo grub
root (hd 0,1)
setup (hd 0,1)

Klopt  bovenstaande en is dit nog hoofdlettergevoelig?

SDA 2 is een D schijf (NTFS)
SDA 3 is de vrije ruimte bestemd voor Ubuntu en swap
SDA 4 is een Dell partitie

Rob

Offline Rob3823

  • Lid
boot probleem
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/18, 12:46:44 »
Is het mogelijk om toch respons van een van jullie te krijgen of weten jullie het allemaal ook niet. Ik heb me suf zitten zoeken in dit forum, maar niets heeft geleid tot enig resultaat.
Graag een reactie,

Rob

Eider

  • Gast
boot probleem
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/18, 13:46:50 »
Als je via de terminal grub opent, wat staat er dan bij Vista?

sudo gedit /boot/grub/menu.lstAls het goed is staat er dan iets als dit:
# This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS
# on /dev/sda1
title        Windows Vista/Longhorn (loader)
root        (hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader    +1

boot probleem
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/18, 13:53:30 »
vista word zo hersteld:

Bootrec.exe /FixMbr
[enter]
Bootrec.exe /FixBoot
[enter]

JimZ

  • Gast
boot probleem
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/19, 00:58:52 »
Quote:
Citaat
Voorstel: (volgens documentatie)

sudo grub
root (hd 0,1)
setup (hd 0,1)

Klopt  bovenstaande en is dit nog hoofdlettergevoelig?
Denk het niet. Je moet bedenken dat die /dev/sdxx aanduidingen bij a en 1 (één) beginnen te tellen, grub begint daarentegen te tellen bij 0 (nul) en 0.

Dus ervan uitgaande dat je ubuntu distro op sda3 staat en je grub in het MBR van de schijf wilt hebben zou het worden:
sudo grub
root (hd0,2)
setup (hd0)
En let op: tussen "hd" en "0" moet geen spatie en ja, het is hoofdlettergevoelig. In dit geval dus geen hoofdletters gebruiken.

Gr,
Jim

Offline Rob3823

  • Lid
boot probleem
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/21, 09:01:28 »
Na heel wat omzwervingen op internet heb ik Vista eindelijk weer kunnen opstarten zonder het opnieuw te installeren. Omdat ik geen enkele site ben tegengekomen waar alles in 1 vermelding staat geef ik hieronder weer wat bij mij Vista weer deed opstarten.

Allereerst is er de volgende link: http://support.microsoft.com/kb/927392
met de volgende commando' s:
•   bcdedit /export C:\BCD_Backup
•   c:
•   cd boot
•   attrib bcd -s -h -r
•   ren c:\boot\bcd bcd.old
•   bootrec /RebuildBcd
Maar, ze vergeten er nog twee aan het eind namelijk:
•       bootrec /fixboot
•       bootrec /fixmbr
Deze waren bij mij essentieel om Vista weer te kunnen opstarten!

Ik weet niet of de commando' s, die Nunslaughter voorstelt en die onderdeel uitmaken van bovenstaande reeks, alleen volstaan.

Verder is mij jullie Grubvoorstel niet duidelijk.
Bij mij had ik de partities met Ubuntu al verwijderd en kun je dus ook niet meer Ubuntu opstarten, alleen via de live cd. Omdat Vista bij mij op de SDA1 zit en Ubuntu niet meer aanwezig is zou ik het toch als volgt moeten doen?

sudo grub
root (hd0,1)
setup (hd0)

Deze link raad ik ook nog aan:
http://patrick.familiekoning.com/?tag=partitioneren

Rob

JimZ

  • Gast
boot probleem
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/21, 15:46:36 »
Rob3823 schreef:
Citaat
Verder is mij jullie Grubvoorstel niet duidelijk.
Bij mij had ik de partities met Ubuntu al verwijderd en kun je dus ook niet meer Ubuntu opstarten, alleen via de live cd. Omdat Vista bij mij op de SDA1 zit en Ubuntu niet meer aanwezig is zou ik het toch als volgt moeten doen?

sudo grub
root (hd0,1)
setup (hd0)
Dit snap ik even niet......

Als Ubuntu helemaal niet meer op je machine staat en ook de betreffende partities verwijderd zijn en Vista inmiddels weer normaal opstart waarom zou je dan grub nu nog willen herinstalleren?

Bij een verse Ubuntu install gebeurt dat (min of meer) automagisch en (hopelijk) dan wel op de goeie manier. Toch ?

Gr,
Jim

Offline Rob3823

  • Lid
boot probleem
« Reactie #8 Gepost op: 2007/12/22, 10:20:02 »
JimZ,

Op het moment dat je de Ubuntu partitie verwijderd hebt krijg je bij het opstarten de "grub 22 error". Op dat moment start een ander OS dus niet meer op. Je moet dus of de grub herstellen of de mbr van windows.
Omdat de mbr van windows in eerste instantie bij mij niet te herstellen was, wilde ik de grub aanpassen om zo weer in windows te kunnen komen. Hopenlijk begrijp je nu wat ik bedoel. Bedankt voor het meedenken.
Groet,

Rob

JimZ

  • Gast
boot probleem
« Reactie #9 Gepost op: 2007/12/22, 14:58:23 »
't Is me duidelijk.

Maar nu Vista blijkbaar inmiddels weer normaal, dus via z'n eigen bootloader, wil opstarten heeft het lijkt me geen zin om grub weer te installeren, tenminste niet zolang er geen linux distro op je machine staat.

Want dan zal je volgens mij altijd een foutmelding krijgen, domweg omdat grub zo'n distro niet kan vinden. Want wat je doet met:
sudo grub
root (hd0,1)
setup (hd0)
is ten eerste aangeven waar de linux startbestanden te vinden zijn met:

root (hd0,1)

lees: 1e HD, 2e partitie in dit voorbeeld, en ten tweede vertellen waar grub geïnstalleerd moet worden met:

setup (hd0)

lees: 1e HD, MBR

En zonder aanwezige linux gaat dat dus al niet lukken. Kortom, pas tijdens een evt. verse Ubuntu installatie heeft dat zin.

Gr,
Jim