Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: gooi de oude kernels in de vuilbak  (gelezen 6742 keer)

Tip: gooi de oude kernels in de vuilbak
« Gepost op: 2012/09/29, 10:16:47 »
Dit commando heeft geen zin bij een verse installatie

EDIT/ Zie post van Johan Van Dijk hieronder ! Blijkbaar is het een slecht idee om dit te doen; hoewel ik er geen nadeel van ondervond. (Heb het vanmorgen geprobeerd en het liep goed)  Vele gebruikers van Linuxusers (FB) hebben een goeie ervaring ermee, hoewel Ubuntu Tweak een simpele mogelijkheid is voor hetzelfde. Dit ter info.

Veel oude kernels ? Geen zin om met het nogal verwarrende Synaptic te stoeien ? Je wilt van al je oude kernels vanaf, mogelijk om wat schijfruimte vrij te maken ?

dpkg -l 'linux-*' | sed '/^ii/!d;/'"$(uname -r | sed "s/\(.*\)-\([^0-9]\+\)/\1/")"'/d;s/^[^ ]* [^ ]* \([^ ]*\).*/\1/;/[0-9]/!d' | xargs sudo apt-get -y purge
Handig, snel en vooral 100% betrouwbaar. Let wel dit commando smijt ze allemaal (oude) de vuilbak in; dus als je er eentje wenst te houden gebruik dit dus niet ! :)

BRON
« Laatst bewerkt op: 2012/09/29, 19:17:00 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Tip: gooi de oude kernels in de vuilbak
« Reactie #1 Gepost op: 2012/09/29, 10:27:55 »
Dat commando zou ik NIET zomaar uitvoeren op huidige versies van Ubuntu.
We hebben een tijdje terug daar een half topic aan gewijd, omdat er met dat commando toch wat problemen zijn.
Zie hier: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/welke-bestanden-mogen-weg-na-een-update/

Voor commando's die veiliger zijn kan je beter kijken naar deze post van Bloom: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/welke-bestanden-mogen-weg-na-een-update/msg831752/#msg831752

Offline Tom

  • Lid
Re: Tip: gooi de oude kernels in de vuilbak
« Reactie #2 Gepost op: 2012/09/29, 21:56:45 »
Ik verwijder de oude kernel altijd handmatig via Synaptic ,wil daar zicht op hebben ,en is 1,5 min werk.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline MKe

  • Lid
Re: Tip: gooi de oude kernels in de vuilbak
« Reactie #3 Gepost op: 2012/10/15, 15:35:13 »
Als ik :
sudo apt-get autoremove doe dan krijg ik:
Removing linux-headers-3.2.0-29-generic ...
Removing linux-headers-3.2.0-29 ...
(Dit was na upgrade van de kernel naar 3.2.0-32 vandaag)

Zo wordt dan toch ook de oude kernel verwijderd? En dit lijkt mij erg veilig (via apt-get).

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Tip: gooi de oude kernels in de vuilbak
« Reactie #4 Gepost op: 2012/10/15, 16:33:52 »
sudo apt-get autoremove
Wat ik nu schrijf moet ik (nog) testen, maar ik heb de indruk, dat in 12.10 de "vorige" kernel bewaard blijft en alle ouderen verwijderd worden.
Helaas heb ik mijn systeem net schoongemaakt, dus ik kan het nu niet testen, iemand anders misschien ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Tip: gooi de oude kernels in de vuilbak
« Reactie #5 Gepost op: 2012/10/15, 17:40:40 »
Citaat
While you can go into Synaptic, search for all the bits and pieces of previous kernels, and mark them for removal ......

1. Zeker geen voorstander van ALLE oude kernels weg te gooien, heb je echt geen terug meer. Minimaal 2 kernels behouden, waarvan 1 de aktieve is.

2. Zoeken in Synaptic is te eenvoudig voor woorden, zoeken met het vergrootgals en niet met de snelzoekbox.
3. Begin met zoeken op 'linux-image-' en maak de zoekstring langer om meer in detail te treden. ( bijv: 'linux-image-3.2')
4. Klik op de oudere kernelversie en selecteer voor kompleet verwijderen.

Zo eenvoudig is het en .... naar mijn mening het meest controleerbaar.

Maar ik moet ook zeggen dat er meer wegen zijn die naar Rome leiden, maar een aantal geeft echt 'lijden'.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Tip: gooi de oude kernels in de vuilbak
« Reactie #6 Gepost op: 2013/03/16, 11:17:16 »
Sinds afgelopen week is het weer een stuk makkelijker geworden. Sinds de laatste update van apt worden oude kernels automatisch als "autoremovable" gemarkeerd in de pakkettendatabase. Dit betekent dat je de oude kernels nu allemaal automatisch kan verwijderen met dit commando:
sudo apt-get autoremove

De bug: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/apt/+bug/923876

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: gooi de oude kernels in de vuilbak
« Reactie #7 Gepost op: 2013/03/16, 11:28:49 »
Sinds afgelopen week is het weer een stuk makkelijker geworden. Sinds de laatste update van apt worden oude kernels automatisch als "autoremovable" gemarkeerd in de pakkettendatabase. Dit betekent dat je de oude kernels nu allemaal automatisch kan verwijderen met dit commando:
sudo apt-get autoremove

De bug: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/apt/+bug/923876
Hee, dat is handig! Dank voor het melden.  :)

Offline Bloom

  • Lid
Re: Tip: gooi de oude kernels in de vuilbak
« Reactie #8 Gepost op: 2013/03/16, 11:39:58 »
Voor commando's die veiliger zijn kan je beter kijken naar deze post van Bloom: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/welke-bestanden-mogen-weg-na-een-update/msg831752/#msg831752
Daar ontbreekt nog een controle op kernelbouwpakketten:

dpkg -l linux-*.*|awk '/^ii/{print $2}'|grep -v -e $(uname -r|cut -f1,2 -d"-")|grep -e [0-9]|grep -v kbuildDit laat dus zien welke kernels en gerelateerde pakketten er behalve de nieuwst geïnstalleerde allemaal aanwezig zijn en dus verwijderd zouden worden als hier nog een wisbevel aan vast zat. Dit is 100% veilig en geeft alleen informatie, er wordt niets veranderd aan je systeem.

dpkg -l linux-*.*|awk '/^ii/{print $2}'|grep -v -e $(uname -r|cut -f1,2 -d"-")|grep -e [0-9]|grep -v kbuild|xargs sudo apt-get -y purgeEn dit is het vorige doorgelust naar een verwijderbevel.

Re: Tip: gooi de oude kernels in de vuilbak
« Reactie #9 Gepost op: 2013/03/16, 11:47:56 »
@Johan: Kennelijk werkt het nog niet zoals zou moeten.

Citaat
vistausss@vistaus-mbp:~$ sudo apt-get autoremove
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd       
De status informatie wordt gelezen... Klaar
0 pakketten opgewaardeerd, 0 pakketten nieuw geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 130 niet opgewaardeerd.
vistausss@vistaus-mbp:~$

Terwijl ik wel 2 oude kernels heb naast de huidige draaiende... en die komen allemaal van Ubuntu zelf door de updates dus hij zou ze moeten weergeven bij autoremove maar zoals je ziet doet ie dat dus niet.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Tip: gooi de oude kernels in de vuilbak
« Reactie #10 Gepost op: 2013/03/16, 12:04:02 »
Dan zou je dat op de pagina van die bug moeten melden.
En dan willen ze waarschijnlijk weten welke versie van Ubuntu je draait, welke kernels je allemaal hebt en of je misschien een aparte manier gebruikt hebt om die te installeren.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: gooi de oude kernels in de vuilbak
« Reactie #11 Gepost op: 2013/03/16, 12:40:45 »
Net toegepast, maar het werkt slechts ten dele: alleen 3.2.0-29 werd verwijderd, terwijl er ook nog -34, -35, -36 en -37 op staan (met -38 als nieuwste, actieve kernel)....

Offline Bloom

  • Lid
Re: Tip: gooi de oude kernels in de vuilbak
« Reactie #12 Gepost op: 2013/03/16, 12:48:08 »
Die oudere reeds geïnstalleerde kernels zijn nog niet autoremovable gemarkeerd, dus blijven ze staan. Gebruik mijn terminalbevel om ze alsnog te verwijderen.

Offline MKe

  • Lid
Re: Tip: gooi de oude kernels in de vuilbak
« Reactie #13 Gepost op: 2013/03/16, 15:01:39 »
Bij mij werkte dat op een of andere manier vorig jaar al, zie mijn eerdere bericht in dit draadje. Dat is op Kubuntu 12.04.

Offline lariek

  • Lid
Re: Tip: gooi de oude kernels in de vuilbak
« Reactie #14 Gepost op: 2013/03/17, 11:48:09 »
Net met het commando van "Bloom" de oude kernels verwijderd.
Werkt perfect.
Met dank !

Offline Bloom

  • Lid
Re: Tip: gooi de oude kernels in de vuilbak
« Reactie #15 Gepost op: 2013/03/17, 12:52:34 »
Dat kan niet. Je werkt immers met de nieuwste kernel en dus is het systeem daarvan gestart en werkt die. Dan kan het geen kwaad om oudere kernels te verwijderen.

Re: Tip: gooi de oude kernels in de vuilbak
« Reactie #16 Gepost op: 2013/03/17, 13:16:12 »
Precies Bloom. En in het uiterste geval kun je altijd nog in de recovery van de huidige kernel booten (of chroot vanaf een Live CD) om een oudere kernel terug te installeren.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Tip: gooi de oude kernels in de vuilbak
« Reactie #17 Gepost op: 2013/03/17, 15:20:29 »
Dan heb je effectief wat verkeerd gedaan hoor. Ik vermoed onderdelen van de in gebruik zijnde kernelinstallatie verwijderd.

Re: Tip: gooi de oude kernels in de vuilbak
« Reactie #18 Gepost op: 2013/03/17, 15:53:37 »
Dit kan geen kwaad, zolang je maar telkens de nieuwe kernels uitprobeert. Doe je dit niet, en een bug veroorzaakt een kernel panic, dan is je Ubuntu-machine onbruikbaar en moet je handmatig een oudere kernel terugplaatsen met bijv. een live-cd.

Dat laatste gaat dan wel redelijk gemakkelijk, als volgt vanaf een live-cd:

sudo mount /dev/sda1 /mnt
sudo mount --bind /sys /mnt/sys
sudo mount --bind /proc /mnt/proc
sudo mount --bind /dev /mnt/dev
sudo chroot /mnt
Vanaf dit moment zit je in je eigen systeem.
ls /boot | grep initrd
Haal hier het versienummer van de huidige, niet-werkende kernel uit. zoek er eentje van 1 release eerder (druk op q om af te sluiten):
apt-cache show linux-image | less
Installeer deze (je bent nog steeds root, dus geen sudo).
exit
cd /
sudo umount -a
Herstart je computer.


Heb je je pakketcache een keer geleegd, dan moet je op de live-cd een actieve internetverbinding hebben.
« Laatst bewerkt op: 2013/03/18, 15:45:19 door Cumulus007 »

Offline Bloom

  • Lid
Re: Tip: gooi de oude kernels in de vuilbak
« Reactie #19 Gepost op: 2013/03/18, 12:38:39 »
Dan denk ik eerder dat er een fout zit in je grub-configuratie, dat die dus niet bijgewerkt werd.
Doe
sudo update-grubIs het daarna opgelost?

Offline Bloom

  • Lid
Re: Tip: gooi de oude kernels in de vuilbak
« Reactie #20 Gepost op: 2013/03/18, 13:28:21 »
Een kernel die niet in gebruik is kun je probleemloos verwijderen hoor als de huidige goed blijkt te werken, dat heeft absoluut geen verdere gevolgen voor je systeem.

Offline Reijer

  • Lid
Re: Tip: gooi de oude kernels in de vuilbak
« Reactie #21 Gepost op: 2013/03/18, 22:08:48 »
Ik heb het geprobeerd op 3 machines. Eerst update naar 3.2.0-39:

Ubuntu 12.04 64 bits, Asus laptop: autoremove verwijderde geen oude kernels, autoclean ook niet.
Ubuntu 12.04 64 bit, Medion desktop: idem.
Xubuntu 12.04 32 bits, zelfbouw desktop: autoremove deed niets, maar autoclean verwijderde ze wel.
« Laatst bewerkt op: 2013/03/18, 22:23:40 door Reijer »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Tip: gooi de oude kernels in de vuilbak
« Reactie #22 Gepost op: 2013/03/19, 01:42:26 »
Dat kan helemaal niet, want autoclean verwijdert geen pakketten.
Het enige wat het doet is het leegmaken van de cache van het pakketbeheersysteem.

Offline Reijer

  • Lid
Re: Tip: gooi de oude kernels in de vuilbak
« Reactie #23 Gepost op: 2013/03/19, 08:41:35 »
Je hebt gelijk, m'n post was veel te voorbarig. Na het commando autoclean zag ik veel regels met "kernel΅ erin langskomen. Vandaar m'n vergissing.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Tip: gooi de oude kernels in de vuilbak
« Reactie #24 Gepost op: 2013/03/19, 21:33:06 »
Dank u voor de tip Bloom. Gelukt.