Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: LXDE heeft geen netwerk manager?  (gelezen 2857 keer)

Offline wimduk

  • Lid
LXDE heeft geen netwerk manager?
« Gepost op: 2010/06/08, 14:35:10 »
Beste lezer,

Ik heb sinds een paar dagen op mijn IBM T41 laptop Ubuntu 10.4 in combinatie met de LXDE desktop manager geïnstalleerd.
Na wat opstartproblemen, zie http://forum.ubuntu-nl.org/andere-distributies/lxde-wil-niet-starten-%28/, werkt [bijna] alles als een speer en super snel!  XD

1. Wil LXDE ook graag op mijn Asus Eee 1000h PC netbook installeren,
2. Dit netbook draait onder Ubuntu 10.4 remix met wifi als netwerk verbinding,
3. In een terminal het commando "sudo apt-get install lxde" uitgevoerd en LXDE gestart, maar ........
4. Wifi wordt tijdens de installatie blijkbaar NIET standaard geconfigureerd, want het netwerk is zo dood als
    een pier,  :'(
5. Ik heb intensief gegoogled voor een oplossing en ben zaken als wicd en LXNM tegengekomen maar
   kan hier geen chocola van maken,
6. Het commando "sudo iwlist scan" laat alle draadloze netwerken zien maar ik kan geen applet vinden
    om een netwerk te kiezen en vervolgens te configureren,  ???

Wie kan/wil mij helpen om mijn wifi netwerk in de lucht te krijgen?

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet, wimduk

Offline RioKuro

  • Lid
    • RioKuro - Camera - Colors - Visual Effects
Re: LXDE heeft geen netwerk manager?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/08, 14:36:49 »
Als je lxde zo geinstalleerd hebt hoef je alleen nog maar network manager te starten die ook gewoon zijn werk deed in gnome.

nm-applet dacht ik.

Offline wimduk

  • Lid
Re: LXDE heeft geen netwerk manager?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/08, 14:53:24 »
RioKuro,

Dank voor je zeer snelle reactie, echt gaaf!  :D
Ik ben geen Linux expert. Kun jij aangeven waar en hoe ik die applet kan starten? Dank daarvoor

Groet, wimduk

Offline RioKuro

  • Lid
    • RioKuro - Camera - Colors - Visual Effects
Re: LXDE heeft geen netwerk manager?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/08, 17:14:11 »
Jah tuurlijk joh.

In GNOME deed Network Manager al het werk voor je (Dat icoontje rechts boven in). Die werd automatisch gestart als GNOME opstartte. Om te zien wat er allemaal opstart als GNOME opstart kun je in System -> Preferences -> Startup Applications kijken. Ik heb de Engelse versie maar het Nederlandse zal wel Systeem -> Voorkeuren -> Opstart Programmas zijn ofzo.

In dat lijstje zie je GNOME Network Manager ofzo iets staan. Door die aan te dubbel klikken (Niet het vinkje!) kun je zien wat die precies doet: Naam, commando wat uit gevoerd moet worden en de beschrijving. Het commando wat je daar ziet start network manager op die moet je dus ook zien te draaien op het moment dat LXDE word opgestart.

Je kan hem meteen werkend krijgen door als je in LXDE zit een Terminal venster te openen en die code daar in te typen en op enter te drukken als het goed is dan draait 'ie meteen en komt hij rechtsonder in je system tray te staan net als bij GNOME. En als hij het niet doet zie je ook meteen waarom in het Terminal venster. Als hij het gewoon doet moet je niet het Terminal venster sluiten want dan stopt Network Manager ook met draaien.

Zoals ik al zei moet je er voor zorgen dat LXDE dat commando ook draait als hij opstart.
Je ziet dat ik alles vooral beschrijf in de hoop dat ik je wat leer aan gezien je zelf zei dat je een Linux leek bent :) Daarom laat ik je ook zelf uitzoeken hoe je dingentjes automatisch laat opstarten in je LXDE omgeving. Een waarschuwing alleen: alles wat je ik boven beschreef heeft geen root rechten nodig. Dus als er ergens om je wachtwoord word gevraagd (behalve dan netwerk beveiliging natuurlijk) dan doe je iets fout en mocht je er echt niet uit komen dan kun je het me natuurlijk gewoon weer vragen.


EDIT:

Ik zie net dat je LXDE hebt geinstalleerd via het lxde pakket. Als je hem zo hebt geinstalleerd is hij inderdaad niet geconfigureerd met het opstarten van Network Manager. Er is een pakketje dat lubuntu-desktop heet. Als je die installeerd installeerd hij alle pakketten die Lubuntu ook heeft. Dat betekend wel dat je een aantal extra programma's krijgt zoals Abiword en andere dingen die eigenlijk de functionaliteit van programma's van de normale Ubuntu horen te vervangen maar aangezien die er nog op staan heb je die er ook gewoon bij. Je kan ze zelf verwijderen als je wil of even kijken wat je prettig vind. Maar als je dan bij je inlog scherm op je sessie niet op LXDE zet maar op Lubuntu-desktop dan laad hij Network Manager automatisch samen met nog wat dingen zodat je desktop wat meer functionaliteit krijgt. Zelf raad ik toch even aan eerst al het bovenstaande te doen zodat je beter begrijpt hoe het werkt en wat er eigenlijk allemaal aan de hand is.

zo dit is toch weer een flinke post geworden.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/08, 17:31:06 door RioKuro »

Offline wimduk

  • Lid
Re: LXDE heeft geen netwerk manager?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/08, 19:05:49 »
RioKuro,

Great, ik ben trots op je!  :rolleyes:

gr wimduk

Re: LXDE heeft geen netwerk manager?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/09, 18:33:19 »
ik ben trots op je!  :rolleyes:

Was dit nou wel of niet sarcastisch?

Offline wimduk

  • Lid
Re: LXDE heeft geen netwerk manager?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/09, 20:18:54 »
Hallo Glenn,

Niets sarcastisch Glenn, RioKuro heeft mij fantastisch geholpen!  :D.
Ik heb vandaag op zijn advies Lubuntu desktop op de Asus Eee 1000H netbook van mijn vrouw geïnstalleerd en het werkt als een speer.

Een snelle en zeer doeltreffende navigatie, het wireless netwerk wordt automatisch gestart, (was een probleem), en mijn Synology DS110J netwerkschijf was direct beschikbaar.

De grote kracht van dit forum is voor mij, wederom, weer overtuigend bewezen.

groet, wimduk


Re: LXDE heeft geen netwerk manager?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/09, 20:58:57 »
Hallo Glenn,

Niets sarcastisch Glenn, RioKuro heeft mij fantastisch geholpen!  :D.
Ik heb vandaag op zijn advies Lubuntu desktop op de Asus Eee 1000H netbook van mijn vrouw geïnstalleerd en het werkt als een speer.

Een snelle en zeer doeltreffende navigatie, het wireless netwerk wordt automatisch gestart, (was een probleem), en mijn Synology DS110J netwerkschijf was direct beschikbaar.

De grote kracht van dit forum is voor mij, wederom, weer overtuigend bewezen.

groet, wimduk



Oke, smileys zijn soms nogal verwarrend. :P
Ben blij voor je dat het is opgelost. :)

-Glenn