Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Eye of Gnome en anderen  (gelezen 1406 keer)

Eye of Gnome en anderen
« Gepost op: 2009/02/17, 10:21:40 »
Nog niet zo lang Ubuntu gebruiker - wel fantastisch OS, ben er zeer enthousiast over.
Maar moet nog veel leren blijkbaar, kunnen jullie mij met de volgende vragen helpen svp?
1. Ik gebruik het liefst Eye of Gnome voor mijn foto's. Opgestart via terminal EOG komt die er onmiddellijk in. Maar ik kan hem nergens in de toepassingen vinden, terwijl het prog echt geladen is. Hoe krijg ik het naar de toepassingen?
2. Ik heb een snelle video kaart in de PC van Gainward GeForce 8600GTS  512 MB  GDDR3  PCI Express, DVI/HDMI/HDCP, 675 MHz; deze zou zonder meer de special effects aan moeten kunnen. Heb 3D effecten ingeschakelt die het soms WEL soms NIET doet. Als ik in systeem > voorkeuren> uiterlijk> de visuele effecten onderste optie "extra" inschakel doet het systeem het zoals gezegd bij nieuwe opstart soms wel en soms niet - wat doe ik verkeerd?
3. mijn zelf geconfigureerde werkbalk (onder aan het bureaublad): hierop heb ik diverse applicaties vastgezet. Als ik opstart zijn de icoontjes soms verplaatst, dan weer links dan weer rechts (erg lastig omdat je er zo niet aan gaat wennen) - wat doe ik verkeerd? (zou graag een schermafdruk bijvoegen maar weet niet of dat lukt)
Iedere vorm van hulp welkom waarvoor bij voorbaat dank
Ubunturolf
P.S. schermafdruk lukt niet

Offline mp

  • Lid
Re: Eye of Gnome en anderen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/17, 10:48:11 »
1. Ik gebruik het liefst Eye of Gnome voor mijn foto's. Opgestart via terminal EOG komt die er onmiddellijk in. Maar ik kan hem nergens in de toepassingen vinden, terwijl het prog echt geladen is. Hoe krijg ik het naar de toepassingen?
2. Ik heb een snelle video kaart in de PC van Gainward GeForce 8600GTS  512 MB  GDDR3  PCI Express, DVI/HDMI/HDCP, 675 MHz; deze zou zonder meer de special effects aan moeten kunnen. Heb 3D effecten ingeschakelt die het soms WEL soms NIET doet. Als ik in systeem > voorkeuren> uiterlijk> de visuele effecten onderste optie "extra" inschakel doet het systeem het zoals gezegd bij nieuwe opstart soms wel en soms niet - wat doe ik verkeerd?
3. mijn zelf geconfigureerde werkbalk (onder aan het bureaublad): hierop heb ik diverse applicaties vastgezet. Als ik opstart zijn de icoontjes soms verplaatst, dan weer links dan weer rechts (erg lastig omdat je er zo niet aan gaat wennen) - wat doe ik verkeerd? (zou graag een schermafdruk bijvoegen maar weet niet of dat lukt)
Iedere vorm van hulp welkom waarvoor bij voorbaat dank
Ubunturolf
P.S. schermafdruk lukt niet
1. Via Menubewerker (toepassingen - overige).
2. Heb je appropriate drivers gedownload en geïnstalleerd?
3. Wil je een dock achtig iets? Dan kun je altijd een dock installeren. Of je kunt de optie centreren aanstippen voor je werkbalk, dan blijft alles normaalgezien op de plaats.

Re: Eye of Gnome en anderen
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/17, 10:50:38 »
bij 1: Eye of gnome kun je weergeven door bij de optie menu bewerken naar grafisch te gaan en daar ´EOG afbeeldingviewer´ aan te vinken, dan staat die ook in het menu.

bij puntje 3 nog even dit: waarschinnlijk is het verplaatsen van die icoontjes opgelost als je kiest voor ´vastzetten op paneel´ (rechtskilkken op icoontje, dan vind je die optie)
« Laatst bewerkt op: 2009/02/17, 10:54:17 door tiemenhakvoort »
It ain't me, it ain't me, I ain't no fortunate one, no.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Eye of Gnome en anderen
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/17, 11:08:07 »
Wellicht heeft je probleem 3 te maken met probleem 2: een probleem met je grafische kaart. Van zodra je resolutie dezelfde blijft, blijven de iconen normaliter mooi staan. Na het veranderen en dan terugzetten van de resolutie kunnen iconen (spijtig genoeg) van plaats veranderen. Met de optie "vastzetten op paneel" kan je dat probleem inderdaad verbeteren. Echter, als probleem 2 opgelost raakt, zal probleem 3 er vanzelf niet meer zijn.

Re: Eye of Gnome en anderen
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/17, 14:13:11 »
Hartelijk dank zover voor jullie reactie! Maar .....
Bij 1: neen, dat lukt dus niet, heb noch in toepassingen> en/of alle keuzemogelijkheden de EOG staan noch in systeem> voiorkeuren etc etc - dat is juist mijn probleem wat ik absoluut niet begrijp, ik heb nergens een mogelijkheid het prog op te roepen behalve in terminal met EOG, overigens moet er ergens ook een mogelijkheid zijn om in te stellen dat JPEG of andere extensies altijd met hetzelfde prog worden geopend dat zou mij ook al helpen, maar ik kan dit niet vinden; ik vind juist zo vreemd dat het prog in mijn systeem inzit maar nergens is te vinden  ???
Bij 2 en 3: heb alle icoontjes 'vastgezet' dus dat is het niet, ook resolutie niet verandert, alleen als ik opnieuw opstart dan staan ze ineens op een andere plek - vreemde beestjes toch! Dus nee, echte oplossing zie ik nog niet  :|
Heb net 'appropiate drivers' naar binnen gehaald maar geen verandering. Moet ik die nog installeren?? Hoe ?
 :rolleyes: bij voorbaat dank
« Laatst bewerkt op: 2009/02/17, 14:15:08 door ubunturolf »
Weinig is IETS, veel soms NIETS
http://www.travelfoto.biz/    óf    http://www.nature.travelfoto.biz

Re: Eye of Gnome en anderen
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/17, 14:36:11 »
heb je de appropiate drivers binnengehaald via het programma hardwaredrivers in het systeemmenu, als dat het geval is zijn ze ook al geinstalleert.
It ain't me, it ain't me, I ain't no fortunate one, no.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Eye of Gnome en anderen
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/17, 14:48:27 »
Bij 1: .........heb noch in toepassingen> en/of alle keuzemogelijkheden de EOG staan.......

Normaal gesproken zou EOG toch standaard getoond moeten worden. Heb je al eens met de rechtermuisknop op menu Toepassingen geklikt en 'Menu's bewerken' gekozen? EOG Afbeeldingviewer moet in Grafisch terug te vinden zijn. Als er geen vinkje voor staat, wordt ie ook niet getoond in het menu.



.....overigens moet er ergens ook een mogelijkheid zijn om in te stellen dat JPEG of andere extensies altijd met hetzelfde prog worden geopend dat zou mij ook al helpen, maar ik kan dit niet vinden;.......

Klik met de rechtermuisknop op een bestand met de extensie die je aan een bepaald programma wilt toekennen. Ga naar Eigenschappen, tabblad 'Openen met' en kies daar het programma waarmee zo'n bestand standaard geopend moet worden.

Re: Eye of Gnome en anderen
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/17, 15:02:42 »
Super, Mikkel,
kijk dat zijn 'goude tips' het is natuurlijk erg dom maar die weg met de rechter muisknop en aanvinken had ik absoluut nog niet ontdekt. Nu heb ik EOG paraat.
Hartelijk dank
Ubunturolf

Re: Eye of Gnome en anderen
« Reactie #8 Gepost op: 2009/02/17, 15:08:45 »
Bedankt voor de reactie tiemenhakvoort,
maar als ik hardwaredrivers in het systeemmenu aanklik krijg ik maar één driver te zien van NVIDIA en verder kan ik toch met dit scherm niets? Dus hoe kan ik via hardwaredrivers iets binnenhalen?? Ik had het via synaptec gedaan.
dom?  ???

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Eye of Gnome en anderen
« Reactie #9 Gepost op: 2009/02/17, 15:32:05 »
......... het is natuurlijk erg dom maar die weg met de rechter muisknop en aanvinken had ik absoluut nog niet ontdekt. Nu heb ik EOG paraat.

Dat is niet 'dom', hoor. Je moet het maar net weten dat zo'n programma op die manier verstopt kan zitten. ^-^
Punt 1 is nu in ieder geval opgelost. ;)

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Eye of Gnome en anderen
« Reactie #10 Gepost op: 2009/02/17, 15:39:14 »
P.S. schermafdruk lukt niet

Een schermafdruk maak je (meestal) met de PrintScreen-toets.
Hier in je bericht plak je hem door onder het tekstvak waarin je een bericht typt, te klikken op 'Extra opties...'. Via de knop Bladeren zoek je dan je schermafdruk op de harde schijf op.

Heb je een schermafdruk die te 'zwaar' is, dus meer dan 512 KB, dan kun je hem uploaden naar bijvoorbeeld http://imageshack.us/ of http://www.imagespray.nl/index/ en de link die je op die site krijgt hier in je bericht plakken.

Re: Eye of Gnome en anderen
« Reactie #11 Gepost op: 2009/02/17, 18:52:14 »
Bedankt voor de reactie tiemenhakvoort,
maar als ik hardwaredrivers in het systeemmenu aanklik krijg ik maar één driver te zien van NVIDIA en verder kan ik toch met dit scherm niets? Dus hoe kan ik via hardwaredrivers iets binnenhalen?? Ik had het via synaptec gedaan.
dom?  ???

nee was niet dom :)

als je in het programma hardwaredrivers komt zie je inderdaad meestal een driver staan van je videokaart, in jou geval een van Nvidia.
onder in het scherm kun je dan op activate klikken en dan wordt de driver gedownload en geinstalleert.
voordat je dan deze driver gaat installeren eerst even de andere driver via synaptc verwijderen.

It ain't me, it ain't me, I ain't no fortunate one, no.