Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: spelletjes afspelen in wine  (gelezen 1602 keer)

Offline vanmill8

  • Lid
spelletjes afspelen in wine
« Gepost op: 2012/07/06, 12:54:33 »
ik heb zojuist wine  geinstalleerd  en ik wil daar een cd rom van bv. rapunzul afspelen voor mijn dochter.  is dat wel mogelijk?   het zijn windows spelletjes, en ook voor macintosh .
als ik wine open dan zie ik die wel staan in stations , media rapunzel ,  maar kan ik niet afspelen !  kan dat wel ? cd -rom afspelen in wine.
ik heb wine 1.4  ,  xubuntu lts 12.04
weet iemand daar iets op ? bij voorbaat dank . groetjes peter .

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: spelletjes afspelen in wine
« Reactie #1 Gepost op: 2012/07/06, 17:04:42 »
gebruik de gebruiksvriendelijke frond-end playonlinux:
http://www.playonlinux.com/en/
en cd-roms werken gewoon, ik draai ook croc2 via de cd-rom!

wine updaten wil ook wel werken (naar 1.5):
http://www.winehq.org/download/ubuntu

en je kunt kijken hoe goed jouw spel draait:
http://appdb.winehq.org/

ik ben daar "app-maintainer" van een aantal oude spellen, die ik om de 3 maanden test, is best verbluffend als je ziet dat je spel eerst niet werkt en 2 releases later ineens perfect.
« Laatst bewerkt op: 2012/07/06, 17:08:06 door niekn »

Re: spelletjes afspelen in wine
« Reactie #2 Gepost op: 2012/07/06, 17:15:02 »
POL is in mijn ogen een halfbakken product en zal je zeker niet helpen met een obscuur spel zoals Rapunzel.

Zoek de "setup.exe" op de cd en start het.

Offline vanmill8

  • Lid
Re: spelletjes afspelen in wine
« Reactie #3 Gepost op: 2012/07/06, 18:35:09 »
wel....   je heb gelijk ! die playonlinux werkt totaal niet !  ik vind trouwens heel die Wine waardeloos,  klik erop  en doet totaal niets.
en updaten naar 1.5 ?   doet het ook niet, in sofwarecenter krijg ik te vermelden ;  kan de toepassing niet vinden !
misschien dat iemand er wel iets op weet .  in  ieder geval bedankt .

Re: spelletjes afspelen in wine
« Reactie #4 Gepost op: 2012/07/06, 19:01:55 »
Wine is niet waardeloos, verre van. Het is erg knap wat ze allemaal wél werkend hebben gekregen. Je kunt echter niet verwachten dat alles zomaar werkt. Windowsspellen werken nu eenmaal het beste op Windows... kan het ook niet leuker maken ;) Doe eens wat Cumulus zegt: navigeer in de bestandsbeheerder naar setup.exe (of een ander installiebestand op de CD), rechtklik erop en kies voor 'openen met Wine' of iets dergelijk. 

Offline vanmill8

  • Lid
Re: spelletjes afspelen in wine
« Reactie #5 Gepost op: 2012/07/06, 19:36:10 »
dat werkt ook niet.  maar er zijn wel spelletjes in wine die inderdaad wel werken maar die staan daar al in. ik zal het nog eens proberen of ik die cd-rom aan de praat kan krijgen .
in ieder geval bedankt voor je hulp.

Offline vanmill8

  • Lid
Re: spelletjes afspelen in wine , opgelost
« Reactie #6 Gepost op: 2012/07/06, 20:24:39 »
ja !  ik heb ,m aan  de praat gekregen , gedownload en al ! zal mijn kleine meid leuk vinden.  bedankt voor de tip !
groetjes peter .