Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Thunderbird update 3.1.2-->3.1.3  (gelezen 3581 keer)

Offline Dayenne

  • Lid
Thunderbird update 3.1.2-->3.1.3
« Gepost op: 2010/09/08, 16:14:46 »
Ik kreeg melding in TB dat er een update beschikbaar is. Ik geef aan dat het geïnstalleerd mag worden en vervolgens krijg ik, als enige gebruiker, een scherm dat ik te weinig rechten heb. Maar... ik kan ook handmatig de update binnen halen en wel hier http://www.mozillamessaging.com/en-US/thunderbird/all.html Ik kies voor Dutch en de installatie onder Linux. Kies voor bestand openen met archief en vervolgens uitpakken. Maar mijn versie van TB blijft 3.1.2..... Vervolgens bestand opnieuw gedownload en gekozen voor opslaan. Betreffende map geopend. Zie talloze bestanden staan, maar mn mail is nog altijd 3.1.2 Ik doe vast iets verkeerd, maar wat is me nu even niet duidelijk? Iemand die me op weg kan helpen?

Re: Thunderbird update 3.1.2-->3.1.3
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/08, 18:52:00 »
Als gebruiker heb je ook geen rechten om programma's te updaten, al ben je de enige gebruiker. Daarvoor moet je root worden. Verder heb je een zo geheten tarball gedownload, de normale pakketten via Synaptic geïnstalleerd zijn deb bestanden. Dus TB moet je zelf gaan compileren als je de nieuwste versie wilt. Alleen wordt het niet onderhouden door de Ubuntu updatemanager. Als je toch de enigste gebruiker bent, kan je nadat je de tarball hebt uitgepakt een starter aanmaken die verwijst naar het bestad thunderbird in de map. Ik weet alleen niet of dit je bedoeling is.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Thunderbird update 3.1.2-->3.1.3
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/08, 19:36:26 »
Een kleine troost, in 10.10 zit (nu) 3.1.3 !
Anders dus even wachten tot oktober. :evil:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Dayenne

  • Lid
Re: Thunderbird update 3.1.2-->3.1.3
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/08, 19:40:59 »
Hmmm, waarom kon ik dan wel van 3.0.6 naar 3.1.2 updaten (in TB zelf)? In tussen is er weinig veranderd aan mijn Ubuntu, behalve dan dat ik XP eraf heb gegooid....

En hoe word ik root?

Al met al denk ik te lezen van je, dat dat updaten van TB eigenlijk helemaal niet zinvol is, ook al geeft de melding aan dat er een aantal beveiliging dingetjes zijn verbeterd?

@Ron: 10.10? Moet/kan ik dat zo er op zetten of moet ik wachten op 'iets' (oktober?)?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Thunderbird update 3.1.2-->3.1.3
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/08, 19:52:37 »
Sorry voor mijn onduidelijkheid,
De versies van Ubuntu worden aangeduid met jaar/maand van de release,
versie 10.10 is de versie van Ubuntu, die gepland staat voor oktober 2010.

Root wordt je met het commando gksu of sudu.
Wanneer je het pakket wilt installeren, dan moet het commando om het installatie programma te starten vooraf gegaan worden door één van deze commando's.
Hierna vraagt het systeem om je password en zou het moeten werken.
Is dit duidelijker zo ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Dayenne

  • Lid
Re: Thunderbird update 3.1.2-->3.1.3
« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/08, 20:11:47 »
Ik had al zo'n vermoeden dat ik iets moest doen in de terminal. Er gaat me wat dagen, de update van 3.0.6 naar 3.1.2 ging ook via de terminal, maar, ahum...., ik heb geen idee meer hoe ik dat gedaan had. Idd met sudo enz. Staat er ergens een wiki hoe die update voor TB in de terminal te verwerken met die tarball?

Offline Dayenne

  • Lid
Re: Thunderbird update 3.1.2-->3.1.3
« Reactie #6 Gepost op: 2010/09/08, 20:26:02 »
Als ik sudu of sudo intyp krijg ik dit:

Re: Thunderbird update 3.1.2-->3.1.3
« Reactie #7 Gepost op: 2010/09/08, 20:27:56 »
Met alleen sudo kom je er niet. Hoe je dit moet aanpakken, hangt onder meer af van waar je die via de terminal geïnstalleerde versie precies hebt neergezet. Hopelijk heb je dat ergens genoteerd. Als je handmatig spullen gaat installeren, ontkom je daar helaas niet aan.

Vaak wordt geadviseerd zelf te installeren zaken in de /opt-map te plaatsen of ergens onder /usr/local/. Als je in een terminal de opdracht whereis thunderbird uitvoert, krijg je iets te zien als:
thunderbird: /usr/local/bin/thunderbird
Ga even met nautilus naar dat item en kijk of het een symlink is en zo ja, waar die naar verwijst (rechtsklik, Eigenschappen, Verwijzingsdoel).

Offline Dayenne

  • Lid
Re: Thunderbird update 3.1.2-->3.1.3
« Reactie #8 Gepost op: 2010/09/08, 20:34:24 »
Ik heb geprobeerd met deze handleiding te gaan werken, maar kom niet erg ver (waarom wil ik eigenlijk updaten, omdat het 'hoort'?) http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/installeren-tar-bz2/msg611586/

Offline Dayenne

  • Lid
Re: Thunderbird update 3.1.2-->3.1.3
« Reactie #9 Gepost op: 2010/09/08, 20:43:11 »
(1) Met alleen sudo kom je er niet. Hoe je dit moet aanpakken, hangt onder meer af van waar je die via de terminal geïnstalleerde versie precies hebt neergezet. Hopelijk heb je dat ergens genoteerd. Als je handmatig spullen gaat installeren, ontkom je daar helaas niet aan.

(2) Vaak wordt geadviseerd zelf te installeren zaken in de /opt-map te plaatsen of ergens onder /usr/local/. Als je in een terminal de opdracht whereis thunderbird uitvoert, krijg je iets te zien als:
thunderbird: /usr/local/bin/thunderbird
(3) Ga even met nautilus naar dat item en kijk of het een symlink is en zo ja, waar die naar verwijst (rechtsklik, Eigenschappen, Verwijzingsdoel).
(1) Ik heb de update van TB niet met de terminal binnen gehaald, maar gedownload. Hij stond onuitgepakt in de map Downloads en daar heb ik m uiteindelijk ook in uitgepakt.
(2) Als ik whereis thunderbird invoer in de terminal krijg ik dit: thunderbird: /usr/bin/thunderbird /usr/bin/thunderbird.ubuntu /etc/thunderbird /usr/share/man/man1/thunderbird.1.gz
TB draait al onder 3.1.2.
(3) Als ik in bestandsbeheer met de rechtermuisknop op het uitgepakte TB in de map downloads klik en dan naar eigenschappen ga, zie ik dat het in /home/martijne/downloads staat.

Re: Thunderbird update 3.1.2-->3.1.3
« Reactie #10 Gepost op: 2010/09/08, 20:53:00 »
(1) Ik heb de update van TB niet met de terminal binnen gehaald, maar gedownload. Hij stond onuitgepakt in de map Downloads en daar heb ik m uiteindelijk ook in uitgepakt.
Dat bedoelde ik ook niet. Ik had het over de installatie die je destijds hebt gedaan (die 3.1.2 en eerder, dus). Never mind.

Citaat
(2) Als ik whereis thunderbird invoer in de terminal krijg ik dit: thunderbird: /usr/bin/thunderbird /usr/bin/thunderbird.ubuntu /etc/thunderbird /usr/share/man/man1/thunderbird.1.gz
TB draait al onder 3.1.2.
Okee. Nou met Nautilus naar die eerste twee (/usr/bin/thunderbird en /usr/bin/thunderbird.ubuntu) en even kijken wat daar de eigenschappen van zijn. Zijn dat symlinks (Type: Verwijzing naar...) en zo ja, wat is dan hun Verwijzingsdoel?
« Laatst bewerkt op: 2010/09/08, 20:59:05 door grizzler »

Offline Dayenne

  • Lid
Re: Thunderbird update 3.1.2-->3.1.3
« Reactie #11 Gepost op: 2010/09/08, 21:06:05 »
Tjonge... voel me nu wel erg blonDt.... Ik heb geen idee hoe ik in nautilus moet zoeken naar die 2 bestanden....  ??? Als ik in zoeken de bestanden invul, vind ie niks?

Re: Thunderbird update 3.1.2-->3.1.3
« Reactie #12 Gepost op: 2010/09/08, 21:20:25 »
Het is altijd lastig om te bepalen wat je bij het geven van advies of instructies als bekend mag veronderstellen. Kennelijk heb je met Nautilus nog nooit buiten je home-map gekeken. Dan gaat het nu even sneller met de terminal. Voer deze twee opdrachten eens uit en meld de resultaten:

ls -la /usr/bin/thunderbird
ls -la /usr/bin/thunderbird.ubuntu

Dat zijn overigens kleine letters L en geen cijfers 1.

Offline Dayenne

  • Lid
Re: Thunderbird update 3.1.2-->3.1.3
« Reactie #13 Gepost op: 2010/09/08, 21:38:55 »
Het is altijd lastig om te bepalen wat je bij het geven van advies of instructies als bekend mag veronderstellen. Kennelijk heb je met Nautilus nog nooit buiten je home-map gekeken. Dan gaat het nu even sneller met de terminal. Voer deze twee opdrachten eens uit en meld de resultaten:

ls -la /usr/bin/thunderbird
ls -la /usr/bin/thunderbird.ubuntu

Dat zijn overigens kleine letters L en geen cijfers 1.

De eerste: lrwxrwxrwx 1 root root 28 2010-08-21 22:23 /usr/bin/thunderbird -> /opt/thunderbird/thunderbird

De tweede: lrwxrwxrwx 1 root root 39 2010-08-21 13:45 /usr/bin/thunderbird.ubuntu -> ../lib/thunderbird-3.0.6/thunderbird.sh



Bedankt voor je geduld, trouwens!

Offline Dayenne

  • Lid
Re: Thunderbird update 3.1.2-->3.1.3
« Reactie #14 Gepost op: 2010/09/08, 21:40:02 »
Als ik er zo zelf naar kijk, lijkt het erop dat dit de pakketten zijn waarmee ik nu werk en niet datgene wat ik gedownload had.

Re: Thunderbird update 3.1.2-->3.1.3
« Reactie #15 Gepost op: 2010/09/08, 22:01:12 »
Dat klopt. Die eerste - /opt/thunderbird/thunderbird - is het uitvoerbare bestand dat nu wordt aangeroepen als je Thunderbird 3.1.2 gebruikt. Thunderbird 'staat' dus inderdaad in /opt, zoals ik al vermoedde. Dat maakt het allemaal wat makkelijker. Hier komen enkele terminal-opdrachten om 3.1.3 te installeren:

sudo mv /opt/thunderbird /opt/thunderbird-3.1.2
sudo tar -xjf /home/martijne/downloads/thunderbird-3.1.3.tar.bz2 -C /opt

De eerste geeft de map met de bestaande installatie een andere naam (voor het geval er iets fout gaat en je terug moet naar 3.1.2) en de tweede pakt het gedownloade archiefbestand opnieuw uit maar dan op de juiste plaats.
Voor je dit uitvoert moet je wel even controleren of het opgehaalde archiefbestand inderdaad nog steeds in de map /home/martijne/downloads staat en of dat downloads inderdaad met een kleine letter begint. Pas de naam in de opdracht zonodig aan.
Bovendien lijkt het me niet onverstandig om eerst even een veiligheidskopie te maken van de map .thunderbird in je home map. Dat is dus de map /home/martijne/.thunderbird en als je die niet ziet in Nautilus, dan moet je in de Voorkeuren van Nautilus (tabblad Weergaven) de optie Verborgen- en reservekopiebestanden tonen aan zetten.

Edit:
Bijna vergeten: even Thunderbird stoppen voor je dit doet of in ieder geval gelijk herstarten nadat je het hebt gedaan.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/08, 22:09:19 door grizzler »

Offline Dayenne

  • Lid
Re: Thunderbird update 3.1.2-->3.1.3
« Reactie #16 Gepost op: 2010/10/20, 09:50:57 »
Oh ooh.... Ik heb de laatste post zojuist uitgevoerd omdat ik weer een melding kreeg van een update. Dit keer naar 3.1.5. Helaas vergeten een veiligheidskopie te maken.  :( De 2e regel van hierboven, in te voeren in de terminal, is mislukt. Je raadt het al, nu kan ik thunderbird dus niet meer openen, omdat de naam gewijzigd is. Is dit nog te herstellen? ???

Offline Dayenne

  • Lid
Re: Thunderbird update 3.1.2-->3.1.3
« Reactie #17 Gepost op: 2010/10/20, 10:08:00 »
Ik heb in de terminal cd/Downloads ingetypt (toen het fout ging had ik met een kleine letter d geschreven). Daarna dir en toen thun[tab] ingevoerd. Ik kreeg toen de nieuwe 3.1.5 tb map en daar op geklikt. Vervolgens is tb geïnstalleerd. Mails zijn behouden, adresboek ook, maar lightning moet ik even naar zoeken, oude was niet compatible....

Offline Dayenne

  • Lid
Re: Thunderbird update 3.1.2-->3.1.3
« Reactie #18 Gepost op: 2010/10/20, 10:29:23 »
Hmmm, hij werd terug gezet naar 3.0.8, dat was nou ook direct niet de bedoeling..... we sleutelen verder. Weer 3.1.2 erop gezet, dat is een .deb bestand, maar nu kan ik TB dus niet openen.... :rolleyes: moedeloos word ik hier van.

Offline Dayenne

  • Lid
Re: Thunderbird update 3.1.2-->3.1.3
« Reactie #19 Gepost op: 2010/10/20, 10:48:15 »
Het is altijd lastig om te bepalen wat je bij het geven van advies of instructies als bekend mag veronderstellen. Kennelijk heb je met Nautilus nog nooit buiten je home-map gekeken. Dan gaat het nu even sneller met de terminal. Voer deze twee opdrachten eens uit en meld de resultaten:

ls -la /usr/bin/thunderbird
ls -la /usr/bin/thunderbird.ubuntu

Dat zijn overigens kleine letters L en geen cijfers 1.

Als ik dit nu doe komt er dit:
lrwxrwxrwx 1 root root 28 2010-08-21 22:23 /usr/bin/thunderbird -> /opt/thunderbird/thunderbird

lrwxrwxrwx 1 root root 39 2010-09-17 09:29 /usr/bin/thunderbird.ubuntu -> ../lib/thunderbird-3.0.8/thunderbird.sh


Voer ik vervolgens dit in:
sudo mv /opt/thunderbird /opt/thunderbird-3.0.8
komt er de melding dat bestand niet bestaat. Wil ik cd/Downloads aanroepen, bestaat Downloads ook niet..... Hoe kom ik weer terug bij hoe het was????? Laat die upgrade maar lekker zitten.

Re: Thunderbird update 3.1.2-->3.1.3
« Reactie #20 Gepost op: 2010/10/20, 11:07:54 »
Als je in je home map staat en je wilt naar de map Downloads type je cd Downloads  Wil je de inhoud zien type je dir.
Wil je naar een map van het bestand systeem bijv opt type je cd /opt wil je de inhoud zien type je weer dir. Ga je echter of wil je iets veranderen dan moet je dat doen al root en komt er sudo voor het commando of in geval je grafisch opstart, gksudo.
Bedoel je dit voorgaande? Of iets anders?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Dayenne

  • Lid
Re: Thunderbird update 3.1.2-->3.1.3
« Reactie #21 Gepost op: 2010/10/20, 11:10:57 »
Uiteindelijk toch maar es wat geprobeerd. Immers, de oude TB versie 3.1.2 was al hernoemd. Ik heb dit in de terminal ingevoerd en warempel hij heeft nu TB 3.1.5, in het NL en met een werkende lightning: sudo tar -xjf /home/martijne/Downloads/thunderbird-3.1.5.tar.bz2 -C/opt

Offline Dayenne

  • Lid
Re: Thunderbird update 3.1.2-->3.1.3
« Reactie #22 Gepost op: 2010/10/20, 11:11:53 »
Als je in je home map staat en je wilt naar de map Downloads type je cd Downloads  Wil je de inhoud zien type je dir.
Wil je naar een map van het bestand systeem bijv opt type je cd /opt wil je de inhoud zien type je weer dir. Ga je echter of wil je iets veranderen dan moet je dat doen al root en komt er sudo voor het commando of in geval je grafisch opstart, gksudo.
Bedoel je dit voorgaande? Of iets anders?
Ik heb iig met jouw posting weer iets geleerd over de verschillende commando's  :)

Offline Rainmaker

  • Lid
Re: Thunderbird update 3.1.2-->3.1.3
« Reactie #23 Gepost op: 2010/10/20, 12:33:08 »
Ik vraag me trouwens af waarom jij enkele weken geleden al een melding kreeg over een update voor Thunderbird.
Ik draai Lucid, maar heb nog steeds Thunderbird 3.0.8.... :rolleyes:
Alduszodanigdesalniettemin, het leven was er uit en kwam er nooit meer in.

Offline Dayenne

  • Lid
Re: Thunderbird update 3.1.2-->3.1.3
« Reactie #24 Gepost op: 2010/10/20, 12:52:31 »
Ik vraag me trouwens af waarom jij enkele weken geleden al een melding kreeg over een update voor Thunderbird.
Ik draai Lucid, maar heb nog steeds Thunderbird 3.0.8.... :rolleyes:
Direct nadat ik 10.04 heb geïnstalleerd, ben ik gaan zoeken naar een nieuwere versie van TB. Dit omdat de oude versie niet compatible was met Lightning en daar kon ik niet zonder. Hier vond ik de 3.1.2: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/thunderbird-3-1-2/msg637750/ Die heb ik zonder problemen geïnstalleerd en vanaf toen kreeg ik de update meldingen. Eerst dus 3.1.3 en nu dan 3.1.5. Als je volgens de instructies van Grizzler werkt en geen fouten maakt ;) heb je vervolgens 3.1.5 er ook op staan.