Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: kopersgids voor de crisis: zoveel mogelijk besparen op je computer  (gelezen 1837 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Speciaal voor deze barre crisistijden heb ik een kopersgidsje geschreven, waarmee je zoveel mogelijk kunt besparen op de computer. Zonder in te leveren op betrouwbaarheid en zelfs op bruikbaarheid. Ziehier:
https://sites.google.com/site/computertip/nieuwkopen

Spelers van 3D-spellen uitgezonderd, natuurlijk....  :P  Voor hen is immers alleen het duurste goed genoeg.  =D

Het zou mooi zijn, als mensen hier nog meer bezuinigingstips plaatsen.... Laat je goede ideeën a.u.b. horen!
« Laatst bewerkt op: 2012/11/08, 23:30:16 door Pjotr »

Re: Tip: kopersgids voor de crisis: zoveel mogelijk besparen op je computer
« Reactie #1 Gepost op: 2012/11/09, 00:18:08 »
Grotendeels ben ik het met je eens Pjotr. Echter een computer die al tien jaar trouwe dienst doet, cat ik om naar een lichtvoetige computer met een zeker OS, voor de minder bedeelde medemens, die er toch nog wat jaartjes plezier van kan hebben. Daarnaast ben ik blij dat ik mijn Commodore’s niet bij de vuilnis heb gezet, het werkt nog steeds en misschien is het ook wel een beetje sentiment, ergens in een donker hoekje staat ook nog wel een 286 o.i.d. Ach verzamelwoede of oude troep misschien maar ik kan er moeilijk afscheid van nemen.  :)
Is eigenlijk ook een bezuinigings-tip voor het milieu.
« Laatst bewerkt op: 2012/11/09, 00:20:31 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Tip: kopersgids voor de crisis: zoveel mogelijk besparen op je computer
« Reactie #2 Gepost op: 2012/11/09, 09:29:29 »
Voor occasie laptops kan ik alleen maar zeggen: vervang de harde schijf sowieso met een nieuwe (320gig kost tegenwoordig niet zo veel meer) voor dat je er Linux op zet. Ook occasie geheugenlatjes aankopen zijn een goede budgettaire oplossing.
Koop enkel een laptop die niet warmer wordt dan 'handwarm' m.a.w. eentje die niet gloeiend heet wordt, dan vermijd je al zeker een aantal problemen. Mocht je technisch goed onderlegd zijn: vervang eveneens de ventilator met een upgrade; origineel steekt er een Huwei in, wel vervang die dan door een Zalman of iets dergelijks.

Ook is 'goed' aankopen iets waar je met volgende dingen rekening kan houden:
 - koop geen laptops van vertegenwoordigers of technici op de baan; die laptops hebben zo veel moeten incasseren dat ze randje goed zijn voor recyclage.
- van particulieren: probeer te peilen wat voor mensen het zijn (een kleine studie van het KB leert je al veel; kruimels, afgebroken toetsen enz = mijden, gewoon niet aankopen)
- van bedrijven: probeer te achterhalen waarvoor die laptop diende; is het een gadget geweest voor bureauwerk dan is het ideaal, is het eentje dat van afdeling naar afdeling verhuisde (of iets dergelijks = veel rondgedragen) laat het dan.

Soms is het aangewezen om vermogendelen te vervangen; de convertor b.v. kan elektrisch uitgeput zijn, en een vervanging is dan plausibel. Dit geldt natuurlijk ook voor de adaptor, let wel: hoe professioneler de laptop (zakelijke reeks laptops) hoe beter gebouwd de adaptor - voedingsdelen.

De batterij is snel te testen: laat hem een half uurtje aanstaan en kijk hoe snel, of traag, hij door zijn knieën gaat.

Vuistregel; de zakelijke reeks laptops is van een hogere, betere, kwaliteit dan de consumentenreeks(-en) .
Blijf met je occasie aankoop rond de 150 a 200 € , ga niet hoger dat heeft eigenlijk weinig of geen zin. Deze prijsklasse levert zeer goede laptops op van bouwjaar 2007- 2009 , meestal met Vista (en later) erop.

Betrouwbaar: met een paar ingrepen heb je iets degelijks voor Linux (soms zelfs voor de nieuwste Windows ook) dat makkelijk jaren meekan.

Uiteraard spreekt het voor zich dat je zelf je laptop zijn levensduur kan verlengen door tijding bovenvermelde onderdelen te vervangen elke 5 jaar.

Zo staat hier nog een Acer (!!) Aspire 1355LC met 1.5 Gb (na upgrade) te draaien als een zonnetje ;) (bouwjaar 2003) en dat zal nog lang zo blijven tot hij écht verouderd is. 

Is nieuw dan interessanter: soms niet; een nieuwe laptop (consumentenreeks) kan mooie spec's aanbieden voor een schappelijke prijs (situeert zich nu rond de 400€) maar als je wilt praten over een geheugenupgrade of iets dergelijks is dat vaak niet mogelijk omdat het maximum geheugen er al in zit. Zo is de zoon van mijn vriendin 3 jaar geleden in de val gestapt met de Toshiba uit mijn onderschrift, waar hij een upgrade wou doen en na een studie bleek dat dat niet mogelijk is. Opletten dus met goedkope systemen. (Alhoewel dat was een laptop toen van om en bij 700€)
« Laatst bewerkt op: 2012/11/10, 09:18:38 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Tip: kopersgids voor de crisis: zoveel mogelijk besparen op je computer
« Reactie #3 Gepost op: 2012/11/09, 20:13:03 »
Mooi initiatief. Misschien is de BBG (Best Buy Guide) van Tweakers ook wel aardig voor dit doel: http://tweakers.net/reviews/2817/desktop-best-buy-guide-editie-november-2012.html Let er wel even op dat Tweakers geen rekening houdt met Linuxcompatibiliteit. Dus het is even kijken of er geen probleemmakers tussen de geselecteerde componenten zitten.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Tip: kopersgids voor de crisis: zoveel mogelijk besparen op je computer
« Reactie #4 Gepost op: 2012/11/09, 22:28:12 »
Op dit moment worden veel laptops gedumpt, er moet immers Windows-8 op, en er staat een oudere versie op, meeste Windows-7 en misschien zelfs Vista!
Deze laptops zijn nieuw en bijna altijd dual-core sneller dan 2GHz en met 4GB geheugen.
Deze hardware is nog goed bruikbaar voor Linux.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Tip: kopersgids voor de crisis: zoveel mogelijk besparen op je computer
« Reactie #5 Gepost op: 2012/11/10, 10:12:28 »
klik hier voor een voorbeeld

Dus als je de kleine lettertjes leest, merk je dat het RAM-geheugen 'klein' is; 2Gb is goed en behoorlijk maar het kan voor spelletjes of serieuze multitasking net aan de maximum grens zitten.
Even zoeken op dezelfde site leverde me een hit op van 2 bankjes van 2Gb voor 20€/stuk .
Als je die dan ook aankoopt heb je voor amper 210€ een héél degelijke en goede laptop waar je nog jaren mee verder kan.
Denk dan aan Xubuntu en je zit op rozen. Unity zal ook wel zeer goed draaien mocht je daar aan twijfelen.

Toeval is: ik heb zelf een partij laptops opgekocht van mijn werkgever en daar zit exact dezelfde tussen = works like a charm

Dit louter maar als voorbeeld hoe je een professionele laptop  lichtjes kan ombouwen (RAM upgrade is niet moeilijk) en vervolgens hem Linux-ready te maken.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Tip: kopersgids voor de crisis: zoveel mogelijk besparen op je computer
« Reactie #6 Gepost op: 2012/11/10, 10:34:04 »
Nog iets anders: Het loont misschien ook wel om in de crisistijd te kijken naar iets wat hier nog niet echt genoemd is: energieverbruik. Een zuinige PC kan ook heel wat waard zijn, zelfs als die in het begin wat duurder is. 

Linux Mint kun je voorgeinstalleerd kopen op een energiezuinige PC http://www.linuxmint.com/store_mintbox.php Het gaat dan om dit soort bakjes: http://www.fit-pc.com/web/fit-pc/fit-pc3-info/#overview

Citaat
Low power
The fit-PC product line is recognized as the most power efficient in its category and fit-PC3 is no exception.
The T40E model consumes just 7W at Windows 7 when idling, or up to 15W under full system load

Dit was slecht bedoeld als voorbeeld. Natuurlijk zijn deze specifieke modellen gezien de prijs (waar nog BTW en verzendkosten bij moeten!) geen optie voor de kleine beurs. Het is ook niet bedoeld als reclame, ik ken dat hele bedrijf verder niet. Ik bedoel meer dat het een ontwikkeling is om in de gaten te houden, er zijn uiteraard veel meer fabrikanten die energiezuinige PCs leveren.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Tip: kopersgids voor de crisis: zoveel mogelijk besparen op je computer
« Reactie #7 Gepost op: 2012/11/10, 11:00:02 »
Een zuinige PC kan ook heel wat waard zijn, zelfs als die in het begin wat duurder is.
Dat doe ik al, door uit alle laptops de accu's te verwijderen, normaal gesproken heb je die toch niet nodig, binnenshuis.
Daarbij is een laptop van huis uit altijd zuiniger dan een desktop :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Tip: kopersgids voor de crisis: zoveel mogelijk besparen op je computer
« Reactie #8 Gepost op: 2012/12/04, 15:18:24 »
Een zuinige PC kan ook heel wat waard zijn, zelfs als die in het begin wat duurder is.
Dat doe ik al, door uit alle laptops de accu's te verwijderen, normaal gesproken heb je die toch niet nodig, binnenshuis.
Daarbij is een laptop van huis uit altijd zuiniger dan een desktop :lol:

vooral als het scherm LED is. maar das weer nieuwere technologie

Offline jan11000

  • Lid
Re: Tip: kopersgids voor de crisis: zoveel mogelijk besparen op je computer
« Reactie #9 Gepost op: 2012/12/04, 16:51:35 »
Op gathering.tweakers kun je ook 2e hands kopen.
Indien de prijs te hoog is, dan komt daar commentaar op, dus handig om te weten.
Je kan ook kijken of de verkoper vaker spullen verkocht heeft en of dit goed is gegaan.

http://tweakers.net/categorie/713/desktops/aanbod/
Vraag en aanbod om gebruikte spullen te kopen.

Picewatch voor nieuwe hardware.
Winkels kun je ook controlen op beoordeling.

Re: Tip: kopersgids voor de crisis: zoveel mogelijk besparen op je computer
« Reactie #10 Gepost op: 2012/12/04, 20:14:00 »
Een zuinige PC kan ook heel wat waard zijn, zelfs als die in het begin wat duurder is.
Dat doe ik al, door uit alle laptops de accu's te verwijderen, normaal gesproken heb je die toch niet nodig, binnenshuis.
Daarbij is een laptop van huis uit altijd zuiniger dan een desktop :lol:

vooral als het scherm LED is. maar das weer nieuwere technologie

Die niet duur hoeft te zijn. Mijn vorige laptop had een LED-scherm en die was nog geen 700 euro. En de meeste mensen kopen een laptop uit de prijsklasse 400-700 dusja ;)