Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: VRAAG&ANTWOORD  (gelezen 23534 keer)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: VRAAG&ANTWOORD
« Reactie #25 Gepost op: 2013/05/15, 21:19:26 »
Log eens uit vanuit het forum en log daarna weer in. Als het goed is ben je nu wel ingelogd op de vragensite.
Werkt dit niet, verwijder dan de cookies van ubuntu-nl.org uit je browser.

[Edit: ik heb iets aan de instellingen veranderd, als het goed is zou het nu wel moeten werken]
« Laatst bewerkt op: 2013/05/15, 21:21:27 door Johan van Dijk »

Re: VRAAG&ANTWOORD
« Reactie #26 Gepost op: 2013/05/15, 21:22:31 »
Ja, nu sta ik wel ingelogd op Vraag en Antwoord, dank voor de snelle respons! :)

Re: VRAAG&ANTWOORD
« Reactie #27 Gepost op: 2013/05/15, 22:34:38 »
Verder nog een suggestie: er staat nu dat je voor andere distro's op het forum moet zijn met een link naar het forum. Maar op het forum hebben we daar een speciale afdeling voor 'Andere distributies'. Wellicht handiger om daar naar doorgestuurd te worden? :)
En zelfde geldt voor ontwikkelversies, wellicht handiger om daar een link naar het testforum te plaatsen?

En verder nog een feature request: een avatar, wellicht die van je forumaccount aangezien je daarmee inlogt.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/15, 22:36:55 door Vistaus »

Re: VRAAG&ANTWOORD
« Reactie #28 Gepost op: 2013/05/15, 23:01:06 »
Super dat het vraag en antwoord onderdeel er is!

En omdat je je er zelf niet bij hebt gezet, bedankt Johan! :)

Ik sta te popelen om met een vraag te zitten.. :D

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: VRAAG&ANTWOORD
« Reactie #29 Gepost op: 2013/05/15, 23:07:39 »
was uitgelogd, moeite met inloggen...:/

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: VRAAG&ANTWOORD
« Reactie #30 Gepost op: 2013/05/16, 00:05:14 »
Als het inloggen niet werkt, verwijder dan de cookies van Ubuntu NL uit je browser.

Handleiding voor Firefox

Handleiding voor Chrome en Chromium

Handleiding voor Opera

NB: je hoeft niet alle cookies te verwijderen. Verwijder alleen de cookies die bij ubuntu-nl.org en forum.ubuntu-nl.org horen.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/16, 00:10:29 door Johan van Dijk »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: VRAAG&ANTWOORD
« Reactie #31 Gepost op: 2013/05/16, 13:23:43 »
Inmiddels werken apt:// links nu ook om direct te verwijzen naar een applicatie in het softwarecentrum.
Als je een linkje maakt, kies dan voor <ander> protocol en voer als link apt://pakketnaam in.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: VRAAG&ANTWOORD
« Reactie #32 Gepost op: 2013/05/16, 13:51:06 »
Verder nog een suggestie: er staat nu dat je voor andere distro's op het forum moet zijn met een link naar het forum. Maar op het forum hebben we daar een speciale afdeling voor 'Andere distributies'. Wellicht handiger om daar naar doorgestuurd te worden? :)
Done :)

Citaat
En zelfde geldt voor ontwikkelversies, wellicht handiger om daar een link naar het testforum te plaatsen?
Die linkt nu door naar een wiki pagina zodat iedereen kan zien welke versies ondersteund worden. Ik zal nog kijken of er een 2e link naar de juiste forumcategorie bij kan.

Citaat
En verder nog een feature request: een avatar, wellicht die van je forumaccount aangezien je daarmee inlogt.
Dat zal een lastige worden. Het thema is er niet op gemaakt om grote avatars weer te geven. Het maximum op het forum is 100x100 pixels, maar de vragensite ziet er alleen goed uit met plaatjes van 20x20 tot aan 50x50 pixels. Afhankelijk van welke pagina en de positie op de pagina kan de grootte variëren (ze worden geschaald).

Aangezien de forumavatars een stuk groter zijn en vaak niet perfect vierkant levert schalen een lelijk resultaat op.

Re: VRAAG&ANTWOORD
« Reactie #33 Gepost op: 2013/05/16, 15:05:23 »
Dank en dank :)

En w.b.t. die avatars: oké, dat snap ik wel dan. Maar misschien kunnen we dan een aangepaste avatar hebben daar? Het is geen noodzaak hoor maar het ziet er wat fleuriger uit met avatars en je herkent soms iemand iets makkelijker erdoor dus als het niet teveel moeite is om dat in te schakelen... :)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: VRAAG&ANTWOORD
« Reactie #34 Gepost op: 2013/05/16, 15:10:01 »
Bijna het hele usermanagementsysteem drijft op die van het forum, en in het forum kan je maar 1 avatar hebben. Het is dus niet een kwestie van wat vinkjes zetten helaas.

Re: VRAAG&ANTWOORD
« Reactie #35 Gepost op: 2013/05/16, 15:15:58 »
Bijna het hele usermanagementsysteem drijft op die van het forum, en in het forum kan je maar 1 avatar hebben. Het is dus niet een kwestie van wat vinkjes zetten helaas.

Oh, ik wist niet dat Q&A en het forum zó verstrengeld waren met elkaar. In dat geval kan het wel even wachten, wellicht komt er ooit een mooie oplossing voor :)

Re: VRAAG&ANTWOORD
« Reactie #36 Gepost op: 2013/05/16, 20:34:05 »
Ik krijg geen rode onderlijning hier. Misschien per browser verschillend?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: VRAAG&ANTWOORD
« Reactie #37 Gepost op: 2013/05/17, 01:54:27 »
Klik een keer op het knopje van de spellingchecker (ABC met het vinkje) en kies daarna voor talen.
Klik op Dutch en daarna op OK.

Re: VRAAG&ANTWOORD
« Reactie #38 Gepost op: 2013/05/18, 17:20:35 »
Mag ik even vragen hoe het puntensysteem werkt? Ik ben StackOverflow gewoon, lijkt mij dat het hier anders werkt -- ik heb nog maar gewoon even rondgekeken, en ik heb al direct 130 punten?

Is het net zoals bij StackOverflow dat er bepaalde functionaliteit aan de punten is gekoppeld, of is het maar gewoon als sierraad?
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: VRAAG&ANTWOORD
« Reactie #39 Gepost op: 2013/05/19, 00:52:49 »
Iedereen die voor de eerste keer inlogt krijgt een beginsaldo van 100 punten. Iedere actie die je doet levert je punten op.
Als je vraag of antwoord omhoog gestemd wordt krijg je daar punten voor. Wordt die omlaag gestemd dan kost het je punten. Is je antwoord geselecteerd als beste dan levert dat ook punten op.

Er zijn nog geen titels of badges die je kan verdienen met punten, maar daar wordt nog naar gekeken of we dat willen en hoe dat er dan uit moet gaan zien.

Hetzelfde geldt voor de extra functies die je kan krijgen als je genoeg punten hebt. Het is mogelijk om bij een bepaald aantal punten meer rechten te krijgen (bewerken van vragen en antwoorden, antwoorden selecteren enz.). Hier wordt nog naar gekeken.

Re: VRAAG&ANTWOORD
« Reactie #40 Gepost op: 2013/05/19, 09:57:12 »
Koffiebonen en koffiebekers, net als op het moederforum?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: VRAAG&ANTWOORD
« Reactie #41 Gepost op: 2013/05/19, 11:11:08 »
Koffiebonen en koffiebekers, net als op het moederforum?

Maar dat is op het moederforum en niet op de moederAskUbuntu toch? Want Vraag&Antwoord is eigenlijk hetzelfde als moederAskUbuntu.

Niet om je idee af te kraken hoor, vind het best een goed idee :)

Re: VRAAG&ANTWOORD
« Reactie #42 Gepost op: 2013/05/19, 12:00:54 »
Het is maar een idee. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: VRAAG&ANTWOORD
« Reactie #43 Gepost op: 2013/05/19, 23:05:28 »
Oei, e-mails over nieuwe opmerkingen worden door GMail als Spam gemarkeerd. Dat lijkt me niet de bedoeling...

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: VRAAG&ANTWOORD
« Reactie #44 Gepost op: 2013/05/20, 06:22:18 »
Dat gebeurt ook regelmatig met updatemeldingen van de wiki, de website en het forum. Volgens Google is de reden dat andere gebruikers zulke berichten als spam markeren.

Na een paar keer corrigeren leert Gmail vanzelf dat die mails geen spam zijn.

Re: VRAAG&ANTWOORD
« Reactie #45 Gepost op: 2013/05/20, 11:13:37 »
Ja, maar updatemeldingen van het forum en de website komen wel gewoon binnen in mijn inbox. Nuja, ik zal dan inderdaad maar corrigeren...

Re: VRAAG&ANTWOORD
« Reactie #46 Gepost op: 2013/05/21, 12:33:49 »
@femke: Ja, hier zie ik dat inderdaad ook op die manier staan. Erg slordig inderdaad.

Edit: ik zie het nu bij mijn eigen antwoord ook gebeuren: http://vraag.ubuntu-nl.org/78/hoe-zet-libreoffice-3-5-een-pub-bestand-om-in-iets-leesbaars

Re: VRAAG&ANTWOORD
« Reactie #47 Gepost op: 2013/05/21, 18:37:27 »
Als ik zo'n paar vragen lees, zie ik dat er nog veel van de Q&A gebruik wordt gemaakt alsof het een forum is. ("Ik heb een probleem" "Probeer dit" "Okee bedankt").

Een van de redenen van het succes achter StackOverflow is de strikte naleving van het Q&A-principe: iemand stelt een vraag, anderen geven antwoorden. Community stemt dan. Als er iets opgemerkt moet worden, kan je bij een vraag/antwoord een opmerking plaatsten, maar over het algemeen worden er geen heen-en-weerdiscussies gehouden.

Misschien moeten we duidelijk maken dat de Q&A meer is voor specifieke problemen (ik heb probleem X) waar direct een oplossing voor bestaat (doe Y), en anders doorverwijzen naar het forum.

Voorbeeld vraag voor Q&A:
Hoe kan ik vanuit de tekstconsole mijn grafische driver opnieuw installeren?

Voorbeeld vraag voor forum:
Ik heb plots geen beeld meer. Hoe komt dit en wat doe ik nu?

EDIT: lees ook even de about page en FAQ van AskUbuntu.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/21, 18:50:40 door SeySayux »
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: VRAAG&ANTWOORD
« Reactie #48 Gepost op: 2013/05/21, 20:09:31 »
"Ik heb een probleem met LibSylph. Hoe komt dit en wat doe ik nu?"

Zoiets dus? ;)

Re: VRAAG&ANTWOORD
« Reactie #49 Gepost op: 2013/05/21, 21:37:02 »
"Ik heb een probleem met LibSylph. Hoe komt dit en wat doe ik nu?"

Zoiets dus? ;)
Meer in de trant van "Hier is een specifiek stuk code wat iets anders doet dan wat ik verwacht. Wat is de correcte manier om dit op te lossen?"

Het verschil is dat in deze vraag er een duidelijke oorzaak is (nl. verkeerde code) en er een eenduidig antwoord kan worden gegeven dat direct kan toegepast worden. Het antwoord is daarna ook nuttig voor mensen in dezelfde situatie.

Vragen zoals "mijn beeld is zwart" of "mijn netwerkkaart doet het niet" kan aan veel verschillende dingen liggen. We moeten dan eerst gaan troubleshooten (kan je even de uitvoer van dit of dit commando geven? Welk merk en model heb je? Al verschillende versies geprobeerd?) waar heen-en-weercommunicatie voor nodig is waar het Q&A-formaat niet voor geschikt is.

Dus geen "ik kan niet op internet" (geen concrete vraag, hier moet nog troubleshooting gebeuren) maar wel "hoe compileer ik de driver voor mijn Foomatic 2000 netwerkkaart?" (heeft duidelijk onderzoek gedaan en een gedeeltelijke oplossing voor het probleem gevonden, het antwoord kan kort met een lijstje van instructies gegeven worden)
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net