Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Een goede zaak voor Linux, Ubuntu ? FBI mag computers hacken  (gelezen 3121 keer)

Een goede zaak voor Linux, Ubuntu ? FBI mag computers hacken
« Gepost op: 2016/12/01, 18:03:50 »
Bron: http://datanews.knack.be/ict/nieuws/fbi-mag-voortaan-computers-hacken-mogelijk-ook-in-belgie/article-normal-784015.html?utm_campaign=Echobox&utm_medium=social_datanl&utm_source=Facebook#link_time=1480589320

Kortom: onze medemensen van Windows en MacOsX hebben een klein probleempje: de FBI mag legitiem hacken.

Ik dacht dat dit nieuws een leuke opsteker zou zijn voor Ubuntu ; met Linux zie ik de FBI wat meer moeilijkheden hebben, en via de DNS van Zwitserland zou het misschien zelfs onmogelijk zijn.
Vooral deze Amerikaanse agressie naar computers wereldwijd, zou een alternatief Linux misschien een goed 'verkoopargument' worden voor vele gewone gebruikers.
Ook dit forum kan veel opvangen ivm het instellen van ufw (met regels), rootwachtwoord beschermen, enzovoort.

Ik weet dit is nog eens gemeld, lang geleden, maar ik dacht: laat eens kijken hoe dapper onze forumleden kunnen zijn om massaal als steunpunt diensten te verlenen. Het is maar een idee hoor.  O0
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Een goede zaak voor Linux, Ubuntu ? FBI mag computers hacken
« Reactie #1 Gepost op: 2016/12/01, 18:22:38 »
Geloof je echt dat er in linux en proggies niet wat stiekeme backdoors verstopt zitten? "Niet" lijkt me bijna onmogelijk.
Om over de traceerbare hardware nog maar niet te beginnen.
En daarnaast worden al je internetactiviteiten al vele jaren gelogd zowel daar als hier (wettelijk verplicht).
Daarnaast ben je nog afhankelijk van derdenpartijen die ook nog van alles over je geregistreerd hebben, wat ook weer bewust of onbewust gedeeld wordt. Denk aan verzekeringsmaatschappijen, zorgverzekeraar, en vele andere instanties die allerhande dossiers aangelegd hebben waar de burger geen weet van heeft.
En dan begin ik nog niet over stupiditeiten rondom privacy die iedereen (ook ik) zelf begaat.

Er is al veel meer van je geregistreerd en bekend dan je zelf maar kunt bevroeden.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Een goede zaak voor Linux, Ubuntu ? FBI mag computers hacken
« Reactie #2 Gepost op: 2016/12/01, 21:23:12 »
Ik vrees dat de doorsnee gebruiker hier geen moment bij stil staat. Totdat er een keer de verkeerde mensen aan de macht komen. En dan ben je te laat.

Re: Een goede zaak voor Linux, Ubuntu ? FBI mag computers hacken
« Reactie #3 Gepost op: 2016/12/01, 21:31:04 »
Ik vrees dat de doorsnee gebruiker hier geen moment bij stil staat. Totdat er een keer de verkeerde mensen aan de macht komen. En dan ben je te laat.
De VS zojuist, daarna volgt Oostenrijk misschien, dan Frankrijk misschien, dan Nederland misschien en nog wat varianten, misschien. Vergat ik Italië te noemen misschien? Het worden opwindende tijden!  :)

Re: Een goede zaak voor Linux, Ubuntu ? FBI mag computers hacken
« Reactie #4 Gepost op: 2016/12/01, 22:37:51 »
Het worden opwindende tijden!  :)

Laten we het hopen. Een beetje lekkere opwinding sla ik niet af.  ^-^





Oooow, bedoel je dat niet.  :evil:
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Een goede zaak voor Linux, Ubuntu ? FBI mag computers hacken
« Reactie #5 Gepost op: 2016/12/01, 23:48:23 »
Ubuntu/Linux bevat (net als Windows/software) kwetsbaarheden en kan worden gehacked, niet alleen door de FBI

Als de overheid (politie) kwetsbaarheden melden kunnen er veiligheidsupdates worden gemaakt maar als de overheid kwetsbaarheden geheim houden blijft het onveilig.

https://stophethackvoorstel.nl/
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Een goede zaak voor Linux, Ubuntu ? FBI mag computers hacken
« Reactie #6 Gepost op: 2016/12/03, 22:21:17 »
Dus:voor alle beginners en gasten, ook met Linux is het toch opletten.

Of zeg ik dan weer iets niet correct ?

Ik zou toch een sticky maken voor dit euvel: Linux is kwetsbaar.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Bloom

  • Lid
Re: Een goede zaak voor Linux, Ubuntu ? FBI mag computers hacken
« Reactie #7 Gepost op: 2016/12/04, 10:33:59 »
Computers die van het internet zijn afgeschermd (en dat is het geval bij zowat alle thuisgebruikte computers), d.w.z. er is geen link vanaf het internet naar de computer toe gedefinieerd, kunnen niet gehackt worden. Je moet dan al een of andere vorm van spyware vanaf het internet in die computer krijgen. En dat is dus met Windows geen enkel probleem. Met Linux kan dat niet, omdat je verregaande medewerking van een heel domme gebruiker nodig hebt (hij moet namelijk een bestand van internet downloaden, dat uitvoerbaar maken en dan met sudo uitvoeren).

Het risico op gehackt worden is met andere woorden bij Windows heel erg groot, bij Linux zo goed als onbestaande. Let wel: dit gaat over desktopcomputers die NIET met een publiek ip-adres op internet hangen!

Als een computer namelijk wél met een publiek ip-adres aan internet hangt is hij vanaf het internet bereikbaar en zijn er ook bij Linux extra beveiligingen noodzakelijk. Een Windows systeem zou ik in geen geval met een pubiek ip-adres op internet willen aansluiten...

Wat backdoors betreft: ja, in closed source bestaat dat risico. Het is ondertussen wel genoegzaam bekend dat er in bekende commerciële besturingssystemen en firmware van netwerkproducten in closed source allerlei backdoors en spyware ingebouwd zitten "om u beter te kunnen beveiligen".
In open source is dat niet zo eenvoudig, omdat eenieder immers de broncode kan bekijken. Je zou er dus al in moeten slagen de spyware of backdoor in de gecompileerde versie te krijgen maar niet in de openbaar gemaakte broncode. Bij Debian en Ubuntu gaat dat niet zomaar, bovendien kun je met steekproeven wel nagaan of de broncode en de gecompileerde code overeenkomen. Mijn vertrouwen in de repo's van Debian en Ubuntu is zeer groot, mijn vertrouwen in closed source is nihil.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Een goede zaak voor Linux, Ubuntu ? FBI mag computers hacken
« Reactie #8 Gepost op: 2016/12/04, 14:33:12 »
Computers die van het internet zijn afgeschermd (en dat is het geval bij zowat alle thuisgebruikte computers), d.w.z. er is geen link vanaf het internet naar de computer toe gedefinieerd, kunnen niet gehackt worden.
Wanneer "ze" een bericht van je hebben dan staat daar je IP adres in.
Plaats je een bericht op een forum, dan laat je ook het IP adres achter (niet openbaar).
Bezoek je een website en gebruik je geen proxy, dan laat je ook je IP adres achter.
Het installeren is wel lastig, omdat iedereen tegenwoordig achter een router zit...........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Een goede zaak voor Linux, Ubuntu ? FBI mag computers hacken
« Reactie #9 Gepost op: 2016/12/04, 15:06:23 »
Het installeren is wel lastig, omdat iedereen tegenwoordig achter een router zit...........

Ook routers bleken nogal eens een backdoor te hebben dus ook daar kun je niet bouwen op 100% veiligheid.
En al helemaal niet nu veel internetters niet eens meer een eigen router hebben maar de bijgeleverde modemrouter gebruiken. En in de modem zit gewoon onherroepelijk een backdoor want ik kreeg al heel lang vaker de reactie dat ze "achter de modem geen pc zien" waardoor ze "mijn pc niet uit konden lezen hoe deze verbonden was". De prov. kan dus gewoon achter je modem rond kijken (en naar verwachting dus ook door je modemrouter naar en op je netwerk kijken).
En aangezien bijvoorbeeld je netwerkprinter open staat zou je prov. zomaar op je printer kunnen printen (of het print-geheugen uitlezen?).

Computers die van het internet zijn afgeschermd (en dat is het geval bij zowat alle thuisgebruikte computers), d.w.z. er is geen link vanaf het internet naar de computer toe gedefinieerd, kunnen niet gehackt worden. Je moet dan al een of andere vorm van spyware vanaf het internet in die computer krijgen. En dat is dus met Windows geen enkel probleem. Met Linux kan dat niet, omdat je verregaande medewerking van een heel domme gebruiker nodig hebt (hij moet namelijk een bestand van internet downloaden, dat uitvoerbaar maken en dan met sudo uitvoeren).

Het risico op gehackt worden is met andere woorden bij Windows heel erg groot, bij Linux zo goed als onbestaande. Let wel: dit gaat over desktopcomputers die NIET met een publiek ip-adres op internet hangen!

Helemaal correct, maar wel iets te kort door de bocht. Want alleen een pc zonder internet is redelijk veilig, maar wat heb je daar aan?

Gehacked worden kun je misschien niet direct, maar met alleen linux ben je er niet. Zodra je gaat surfen wil je niet weten hoeveel informatie en gedrag er van je gegrabt wordt.
Zodra je op bijvoorbeeld een webpagina komt met like knoppen zit onder zo'n like knop al de nodige scripts die je halve pc en surfgedrag uitlezen (door bijvoorbeeld al je cockies te lezen).
Op die manier wordt er al een database over je opgebouwd zonder dat je ook maar aangesloten bent bij de like knop dienst (ze verzamelen alvast voor het geval je later lid wordt...zeggen ze).
En laat nou net dat soort grote diensten allerhande afspraken omtrent veiligheid hebben met de grote diensten.

Daarnaast maken velen vaak nog gebruik van cloud diensten waarbij er meteen een open verbinding ontstaat tussen cloud en je pc. Gezien alle (reeds toegepaste) mogelijkheden zou mij niets verbazen als men op die manier ook al half in je pc zit.
Want tjah, cloud, daar MOET iedereen naartoe.  ;)

Als je weet wat men al van je weet vraag je je af waarom die diensten je in godsnaam nog zouden moeten hacken.

Ik ga er maar vanuit dat zolang jij zelf geen gekke dingen doet jij niet in beeld komt van diensten. Dus geen gekke dingen doen lijkt me nog altijd het veiligste.
« Laatst bewerkt op: 2016/12/04, 15:15:15 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Bloom

  • Lid
Re: Een goede zaak voor Linux, Ubuntu ? FBI mag computers hacken
« Reactie #10 Gepost op: 2016/12/04, 15:22:10 »
Computers die van het internet zijn afgeschermd (en dat is het geval bij zowat alle thuisgebruikte computers), d.w.z. er is geen link vanaf het internet naar de computer toe gedefinieerd, kunnen niet gehackt worden.
Wanneer "ze" een bericht van je hebben dan staat daar je IP adres in.
Plaats je een bericht op een forum, dan laat je ook het IP adres achter (niet openbaar).
Bezoek je een website en gebruik je geen proxy, dan laat je ook je IP adres achter.
Het installeren is wel lastig, omdat iedereen tegenwoordig achter een router zit...........
Dat men je ip-adres en eventuele andere informatie kent, geeft nog geen vrijgeleide om wat dan ook op je computer geïnstalleerd te krijgen. Zeker niet onder Linux. Bij de meeste thuisgebruikers verandert het publieke ip-adres van de router trouwens om de 24 of 48 uur.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Een goede zaak voor Linux, Ubuntu ? FBI mag computers hacken
« Reactie #11 Gepost op: 2016/12/04, 15:24:07 »
Ook routers bleken nogal eens een backdoor te hebben dus ook daar kun je niet bouwen op 100% veiligheid.
100% veiligheid is een utopie..........
Ook bij mijn provider kan met vandaar het netwerk op en zien wat er aangesloten is op het modem.
Dit werkt echter alleen binnen het netwerk van de provider en kan niet vanuit een andere provider worden bekeken.
Dit is mij zo uitgelegd door de provider, of het klopt weet ik niet :lol:
Ook andere informatie, die de provider heeft, wordt pas na een gerechtelijk bevel ter inzage afgegeven.
Dit is mij zo uitgelegd door de provider, of het klopt weet ik niet :lol:

De vraag is dus, hoe betrouwbaar is je provider?
Citaat van: Bloom
Bij de meeste thuisgebruikers verandert het publieke ip-adres van de router trouwens om de 24 of 48 uur.
Daar heb ik andere ervaring mee, zo heb ik mijn IP adres al een paar maanden.
Pas wanneer ik het modem langer dan 24 uur zonder spanning zet, kan ik een ander IP krijgen.
« Laatst bewerkt op: 2016/12/04, 15:26:52 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Een goede zaak voor Linux, Ubuntu ? FBI mag computers hacken
« Reactie #12 Gepost op: 2016/12/04, 15:36:25 »
Bij de meeste thuisgebruikers verandert het publieke ip-adres van de router trouwens om de 24 of 48 uur.

Is dat zo? Dat betwijfel ik namelijk.
Ik weet inderdaad dat men voor dynamische ip's gekozen heeft en dan men dat ook altijd verkondigd, maar ondertussen bezit ik de bevestigde kennis dat men bij in elk geval sommige providers maanden tot jarenlang hetzelfde ip heeft. En dit is al sinds de keuze van dynamische ip genomen is, en dat is al lang geleden.
Een gevolg hiervan zou zijn dat forumbans op ip anders maar 24/48u zouden kunnen werken. De praktijk bewijst anders.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Een goede zaak voor Linux, Ubuntu ? FBI mag computers hacken
« Reactie #13 Gepost op: 2016/12/04, 15:43:17 »
De vraag is dus, hoe betrouwbaar is je provider?

Dat is niet de hoofdvraag. Omdat de providers de wettelijke plicht hebben te bewaren en inzage te geven.
Ondertussen is het al vele malen bevestigd dat deze informatie zelfs beschikbaar gesteld wordt zonder noodzaak daartoe.

Half nederland denkt ineens te begrijpen wat er gebeurd met internet maar kan nog niet eens bevroeden wat al 20 jaar plaats vindt, en er dus al 20 jaar aan informatie vergaard is. Voor 1998 was dat al volledig toegepast gemeengoed.

Kijk de volledige aflevering maar eens (4 delen). ;)
https://www.youtube.com/watch?v=CptNDlLKYxA
Voor wie minder tijd heeft... https://www.youtube.com/watch?v=STA9H2FMAiA
« Laatst bewerkt op: 2016/12/04, 16:01:25 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Een goede zaak voor Linux, Ubuntu ? FBI mag computers hacken
« Reactie #14 Gepost op: 2016/12/04, 15:58:01 »
Omdat de providers de wettelijke plicht hebben te bewaren en inzage te geven.
Pas na een gerechtelijk bevel.
Helaas is het in de praktijk soms anders en bij justitie kom je in dit soort gevallen met een WOB verzoek ook niet ver.
Vandaar dat ik het had over de betrouwbaarheid van je provider............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Nero

  • Lid
Re: Een goede zaak voor Linux, Ubuntu ? FBI mag computers hacken
« Reactie #15 Gepost op: 2016/12/05, 10:14:33 »
Bij de meeste thuisgebruikers verandert het publieke ip-adres van de router trouwens om de 24 of 48 uur.
Dit is in B het geval met xDSL aansluitingen. Kabelgebruikers - zeker bij Telenet - hebben langdurig hetzelfde IP-adres.

Geen idee hoe de situatie in NL is.

Re: Een goede zaak voor Linux, Ubuntu ? FBI mag computers hacken
« Reactie #16 Gepost op: 2016/12/05, 10:30:33 »
IP-adres checken:
wget -q -O - checkip.dyndns.org|sed -e 's/.*Current IP Address: //' -e 's/<.*$//'

Offline Nero

  • Lid
Re: Een goede zaak voor Linux, Ubuntu ? FBI mag computers hacken
« Reactie #17 Gepost op: 2016/12/05, 10:38:15 »
Dan iswget http://ipinfo.io/ip -qO -korter ;)

Re: Een goede zaak voor Linux, Ubuntu ? FBI mag computers hacken
« Reactie #18 Gepost op: 2016/12/05, 11:09:49 »
Dan is ... korter ;)
Korter ja! Ik had die regel boven ooit eens een keer in m'n 'handiglijstje' gezet, ik zie niet eens zo een-twee-drie wat het doet - behalve dat het werkt en daar ging het mij om.
Zal m'n lijstje updaten!

Re: Een goede zaak voor Linux, Ubuntu ? FBI mag computers hacken
« Reactie #19 Gepost op: 2016/12/05, 15:35:23 »
Omdat de providers de wettelijke plicht hebben te bewaren en inzage te geven.
Pas na een gerechtelijk bevel.

En dat geloof jij?  =D
De petten ja. Bepaalde andere diensten mogen deze weg passeren (en weer door delen). En de providers zijn dan verplicht medewerking te verlenen.
Filmpje nog niet gekeken toevallig? Vraag de voormalige xs4all eigenaar maar eens hoe het er aan toe gaat. Die heeft zich er al vaker over uitgelaten (ondermeer in een inmiddels niet meer online HTC interview).
« Laatst bewerkt op: 2016/12/06, 00:33:33 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore