Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HELP, geen GUI meer na stroomuitval (X-server weigert) wat nu?  (gelezen 1998 keer)

Gast

  • Gast
Ik heb een huge probleem.... gisteren viel de stroom uit (door de aardlekschakelaar) en mijn pc dus ook. Toen ik hem opnieuw wilden starten, kreeg ik op een gegeven moment de melding:

X-server could not start - not properly configured blabla in een blauw scherm met een grijze achtergrond. Ik kon een paar keer doorklikken tot ik de "output" te zien kreeg, met daarin twee bestandsnamen vermeldt: "/etc/X11/xorg.conf" en "/var/log/Xorg.0.log"
Daarna kom ik in een (onbegrijpelijke) text/command line omgeving met dollarteken.
Geprobeerd de bestanden die ik heb opgeschreven te editen met gedit /etc/....verder maar dat werkte niet.

Ik heb geprobeerd X te starten vanuit de command line en mbv de 'recovery' modus in GRUB en van de cd zelf, echter zonder resultaat.

Omdat ik ubuntu helemaal naar mijn zin had, met de GUI en alle programma's etc. heb ik hem nog niet opnieuw geinstalleerd.

Kan ik dit nog repareren? En hoe? X-server opnieuw installeren? Vanaf waar en met welk commando? Moet ik iets editen en kopieeren? Pls geef me text en uitleg aub, bij voorbaat dank!

MVG, Willem

Offline eendje

  • Lid
HELP, geen GUI meer na stroomuitval (X-server weigert) wat nu?
« Reactie #1 Gepost op: 2006/08/23, 09:25:17 »
Ik heb gisterenavond net iets over gelezen wat je dan moet doen, maar dat heb  ik hier niet bij de hand. Of dat wordt vanavond laat of even wachten totdat iemand anders reageert. Opnieuw installeren van je systeem lijkt me niet nodig.

Het dollarteken betekent dat je in de terminal zit (soort DOS zeg maar). Gedit is een grafisch programma dus dat werkt niet.In de terminal kun je wel nano gebruiken. Om de file /etc/X11/xorg.conf te openen type je

nano /etc/X11/xorg.conf  

Let op hoofletters en kleine letters die zijn in Linux belangrijk. Vergeet ook niet de spatie tussen nano en de rest.

/etc/X11/xorg.conf  > configuratiebestand van de xserver. Hier staan je scherminstellingen o.a. in.

/var/log/Xorg.o.log > logbestand van de xserver

Post hier eens de inhoud van het xorg.conf bestand en het log bestand.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Gast

  • Gast
HELP, geen GUI meer na stroomuitval (X-server weigert) wat nu?
« Reactie #2 Gepost op: 2006/08/23, 09:38:14 »
Oh jee...die update van gisteren waarover ik nu lees heb ik waarschijnlijk ook geinstalleerd... :(
Ik druk altijd gelijk op updaten, als het oranje vierkantje zichtbaar wordt (met ballon).

Daarom is na de stroomuitval dat blauwe scherm ontstaan...toen een keer eerder de prik wegviel, kon ik ook direct gewoon opnieuw opstarten zonder X-problemen.

Gast

  • Gast
HELP, geen GUI meer na stroomuitval (X-server weigert) wat nu?
« Reactie #3 Gepost op: 2006/08/23, 10:05:50 »
Het is al gelukt met de methode om te downgraden! Sorry voor de onnodige post en dank voor de hulp!

Maar toch blijft update aangeven dat er een update is, klik je deze aan installeert ie toch steevast 10.3 versie -->die gaf het "blue screen" zeg maar.

Wie weet waar je 10.4 kan krijgen en heeft iemand toevallig een nette lijst met reposities (ofzo), want ik heb her-en-der wat gecopy-and-pasted en nu geeft hij vaak error's met updaten, omdat de resources niet kloppen. Alleen hoe erg, ik weet niet meer wat de originele sourcelist bevatte aan reposities etc.

MVG, Willem :)


Gast

  • Gast
HELP, geen GUI meer na stroomuitval (X-server weigert) wat nu?
« Reactie #5 Gepost op: 2006/08/23, 22:09:27 »
Willem,

Ik ben blij voor je dat je de oplossing hebt gevonden. Ik heb hetzelfde probleem. Zou je de oplossing ook willen geven?

Bedankt,
Addo

budster

  • Gast
HELP, geen GUI meer na stroomuitval (X-server weigert) wat nu?
« Reactie #6 Gepost op: 2006/08/23, 22:12:45 »
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo /etc/init.d/gdm restart

er is een broken package geweest, maar is weer gefixt.

pieter78

  • Gast
HELP, geen GUI meer na stroomuitval (X-server weigert) wat nu?
« Reactie #7 Gepost op: 2006/08/23, 23:09:08 »
Citaat van: budster
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo /etc/init.d/gdm restart
Ik had hetzelfde probleem na de upgrade van de X-server gisteravond, en deze tip heeft het probleem binnen twee minuten opgelost! Perfect :-)


Ik heb overigens in een eerdere post een riskante quote geplaatst, namelijk "Linux is only free if your time is worthless" (niet van mij, wel mee eens... tot nu toe). Heb daarbij toegevoegd dat Ubuntu mijn mening wellicht zou kunnen veranderen, en inderdaad... ben er zeer over te spreken. Beste Linux distro die ik de voorbije jaren heb geprobeerd, en hoewel ik Mac nog verkies als eerste keus, is Linux momenteel mijn tweede OS *voor* Windows.. en da's nog nooit gebeurd. Ben erg tevreden erover, en over de wiki en het forum hier. Zal jullie nog wel eens vaker bezoeken, denk ik.. hoewel het in het begin vooral vragen zullen zijn.

Top!

budster

  • Gast
HELP, geen GUI meer na stroomuitval (X-server weigert) wat nu?
« Reactie #8 Gepost op: 2006/08/23, 23:12:14 »
Mac's zijn cool, begrijp best dat die voor jou op #1 staat.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
HELP, geen GUI meer na stroomuitval (X-server weigert) wat nu?
« Reactie #9 Gepost op: 2006/08/23, 23:15:06 »
Da's een persoonlijke keuze he :)

edit: persoonlijk vind ik Mac van hetzelfde niveau als Windows, en freebsd/linux staan er ver boven

het ligt er maar aan wat je zoekt in een OS. Maar ik ontken niet dat zowel Mac als Windows ook hun voordelen hebben.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

budster

  • Gast
HELP, geen GUI meer na stroomuitval (X-server weigert) wat nu?
« Reactie #10 Gepost op: 2006/08/23, 23:29:11 »
Citaat van: profoX
Da's een persoonlijke keuze he :)

edit: persoonlijk vind ik Mac van hetzelfde niveau als Windows, en freebsd/linux staan er ver boven

het ligt er maar aan wat je zoekt in een OS. Maar ik ontken niet dat zowel Mac als Windows ook hun voordelen hebben.
Heb jij wel eens met een mac gewerkt .... Wow dat is echt te gek! vooral grafisch ik moest een achterlijk groot plaatje omdraaien 50.000 of 50.000 piksels ofzo. Op windows ben ik er na drie kwartier mee gestopt. op de mac .... nog geen seconde. Ik heb nog wel 5 minuten zitten klooien omdat ik eerst dacht dat ik alleen een preview kreeg. Video bewerking ... niets crashen niet haperen gewoon 5 lagen in editor en gewoon spelen, zonder eerst te renderen. Enne dat was zo'n 5 jaar geleden!

Maar pygame kreeg ik met geen mogelijkheid aan het draaien op dat klote ding .... dat was wel weer minder. Op debian was dat nu weer fluitje van een cent.

Ach ja, je hebt gelijk. Mac is goed grafisch, linux mooi ontwikkelings platform en windows is goed voor ...... uhhh .... als je van blauw houd.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
HELP, geen GUI meer na stroomuitval (X-server weigert) wat nu?
« Reactie #11 Gepost op: 2006/08/23, 23:33:05 »
Ik schat Mac zeker op dezefde hoogte als Linux, 't zijn dan ook neefjes h
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
HELP, geen GUI meer na stroomuitval (X-server weigert) wat nu?
« Reactie #12 Gepost op: 2006/08/23, 23:40:52 »
OS X is technologisch gezien niet echt zwak (hoe kan het ook anders met een open source unix-based Darwin kernel ;)) maar ik ben niet akkoord wat dat grafische gedoe betreft.

Macs hebben daar voor de meeste gebruikers wel voordelen, maar als jij geld genoeg hebt om professionele software te gebruiken dan is linux ook goed bruikbaar voor zowel 2D cartoon animatie als 3D animatie en al zeker als renderfarm ;)

Vergeet niet dat bijna alle goede "Hollywood" films volledig in Linux zijn gemaakt

edit: Titanic was niet geheel in linux gemaakt, maar linux speelde wel een belangrijke rol, maar dan vooral voor batch processing

Disney gebruikt sinds 2000/2001 wel linux voor al zijn animatiefilms, ook voor het echte grafische werk op de desktops!
Ze gebruiken nu onder andere Maya (Alias Systems), Houdini (Side Effects Software, Inc.), Renderman (Pixar Animation Studio)
Ze hebben ook al hun bestaande tools geport naar de Qt toolkit (Trolltech)
En ze gebruiken een aangepaste versie van CodeWeavers Inc.'s CrossOver Office voor enkele onmisbare windows programma's zoals Adobe Photoshop.
Disney gebruikt op de achtergrond ook nog wel regelmatig Mac OS X, Solaris en Windows

DreamWorks SKG, Pixar Animation Studios en Lucas Digital Ltd. LLC's Industrial Light and Magic en nog vele andere bekende filmmakers hebben hun platformen omgezet naar linux. DreamWorks' animatiefilm van 2003: Sinbad: Legend of the Seven Seas, was de allereerste film die 100%!! in linux is gemaakt.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

budster

  • Gast
HELP, geen GUI meer na stroomuitval (X-server weigert) wat nu?
« Reactie #13 Gepost op: 2006/08/23, 23:59:42 »
Als mensen vragen welke computer ze moeten kopen (en dat vraag je als je geen ene zak verstand hebt van computers) zeg ik altijd mac. Voor mensen die nog helemaal niets gewent zijn. is een mac geweldig, alles werkt gewoon uit de doos. geen virussen, geen bugs, geen gekke codecs die je nog moet installeren.

Voor de hardware betaal je iets meer, maar het is echt top kwaliteit!

En wat betreft het grafische deel, daar heb je wel gelijk in, hardstikke dikke laag zit er op, maar daar heb je als gebruiker helemaal geen last van. Alleen voor ontwikkelaars is het een hel..... mare computers zijn eigenlijk gemaakt voor de eindgebruiker.

t_tovenaar

  • Gast
HELP, geen GUI meer na stroomuitval (X-server weigert) wat nu?
« Reactie #14 Gepost op: 2006/08/25, 12:09:46 »
Citaat van: budster
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo /etc/init.d/gdm restart

er is een broken package geweest, maar is weer gefixt.
Die laatste regel is wel handig; ik had alleen de update en de upgrade uitgevoerd en wist (nog) niet hoe de x-server weer in de lucht te krijgen.
Ik had de pc dus opnieuw opgestart :)