Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Surfnet  (gelezen 5698 keer)

flogginfiona

  • Gast
Surfnet
« Gepost op: 2007/05/30, 13:03:50 »
Hallo,

Ik ben vrij nieuw met internet verbindingen, zelf verantwoordelijk zijn voor een computer en alles Linux

Kortgeleden heb ik Ubuntu Feisty Fawn geinstalleerd op mijn nieuwe computer en nu zou ik die graag aansluiten op het internet. Hiervoor heb ik mij aangemeld bij kennisglas en ik zou graag via surfnet internetten.
De informatie die ik heb gevonden op deze websites over het aansluiten heeft het alleen over Windows en Mac, er is geen handleiding voor iets Linux.

Is het mogelijk met Ubuntu surfnet te gebruiken?  Als het kan, hoe krijg ik dat dan voor elkaar?
Ik heb bij de Network dingen gekeken in "system" en daar wat mee gespeeld, maar daar kwam ik niet echt verder mee.
Volgens de brief die ik gekregen heb zou mijn verbinding deze week geactiveerd worden, dus het is eventueel mogelijk dat ik geen verbinding krijg omdat ik nog een dagje moet wachten.

Bij iemand anders thuis heb ik zonder enige moeite deze computer op hun netwerkje kunnen aansluiten om te surfen, maar bij surfnet zit je nog met authorisatie e.d..

Alvast bedankt!
Fiona

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Surfnet
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/30, 13:42:02 »
Hier kan je in ieder geval de handleiding vinden:
http://www.stadswonen.nl/website_new/Kennisglas_handleiding_15-11-2006.pdf

Ik weet alleen niet of er een vervanger voor securew2 in Ubuntu zit.

Offline xpired

  • Lid
Surfnet
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/30, 13:52:56 »
Ik geloof dat je open1x http://open1x.sourceforge.net/ kon gebruiken in plaats van die securew2. Misschien dat je meer mee verder kunt?

Bij een draadloze verbinding die we hier toevallig hebben gebruiken we onder linux wpa_supplicant.

flogginfiona

  • Gast
Surfnet
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/30, 13:55:21 »
Ja, die handleiding heb ik ook gekregen. Ik heb op de securew2 site gekeken, en hoewel het een Open Source programma lijkt te zijn vind ik alleen informatie over Windows veries.

Als ik Firefox open en naar gelijk welke site probeer te gaan krijg ik een website met een gelijksoortige handleiding. Twee, eigenlijk. Een voor Windows en een voor een Mac.
Bij een Mac lijk je dat programma niet nodig te hebben en moet je via Airport o.i.d. iets doen. Ik heb geprobeerd iets soortgelijks met Ubuntu to doen, maar zonder succes.

ETA: Bedankt, xpired. Ik zal het proberen.

Offline xpired

  • Lid
Surfnet
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/30, 14:04:43 »
wpa_suplicant kan je ook over een bedraad netwerk gebruiken... dus misschien is dat ook nog een mogelijk.

Hier heeft iemand een voorbeeldje:
http://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=26225

flogginfiona

  • Gast
Surfnet
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/30, 14:09:52 »
Bedankt! Ik zal thuis proberen alles op m'n computer te zetten en te zien of dat helpt.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Surfnet
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/30, 14:10:16 »
WPA-supplicant heb je toch niet meer nodig in Feisty Fawn 7.04? Network Manager is immers standaard geïnstalleerd, zit in het systeemvak rechtsbovenin. Als je erop klikt, dan kun je zowel met bedrade als met draadloze netwerken verbinden.

Bij mijn computers gaat het prima met Network Manager. Op de draadloze verbinding heb ik zelfs WPA2 encryptie zitten. Zonder wpa-supplicant. Het hangt wel af van de draadloze kaart die je hebt in je PC, of de driver daarvoor WPA ondersteunt. Welke draadloze kaart heb je?

Groet, Pjotr.

flogginfiona

  • Gast
Surfnet
« Reactie #7 Gepost op: 2007/05/30, 14:25:11 »
Ik heb geen idee...
Net even een mailtje gestuurd naar degene die hem gebouwd heeft, misschien weet hij het nog. En anders zal ik thuis wel even kijken.

Volgens mij is het die network manager waar ik mee heb zitten spelen. Als daar alles wat ik nodig heb al in zit zal het misschien toch zijn dat mijn verbinding gisteren nog niet geactiveerd was.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Surfnet
« Reactie #8 Gepost op: 2007/05/30, 14:57:09 »
Het gaat dus niet over een draadloze kaart he.
Als het goed is zit er een netwerkaansluiting in je kamer, gewoon via een netwerkkabel.

De bedoeling is volgens mij dat je inlogt op dat netwerk, met behulp van WPA achtige encryptie.
Misschien dat network manager dat ook ondersteunt, maar dat weet ik niet precies.

flogginfiona

  • Gast
Surfnet
« Reactie #9 Gepost op: 2007/05/30, 15:19:21 »
ER is idd een netwerkaansluiting in mijn kamer, ik heb de juiste kabel, en ik kan deze zonder problemen in mijn computer steken.

Ik zal straks thuis kijken of ik al verbinding kan maken.

flogginfiona

  • Gast
Surfnet
« Reactie #10 Gepost op: 2007/06/07, 11:20:50 »
Na een aantal keer proberen en de helpdesk te bellen lukt het me nog steeds niet om op internet te komen. Er is een verbinding, en netwerk manager geeft ook aan dat er een verbinding is, maar ik kan nergens heen.

WPA-supplicant is geinstalleerd, maar daar merk ik niets van als ik in de netwerk manager zit. Op geen enkel moment wordt er naar een inlognaam en wachtwoord gevraagd.
Door te zoeken heb ik ook wpa_supplicant.conf.5.gz gevonden, maar het lukt me niet dat up te pakken zodat ik er ook echt iets mee kan doen.

Bij netwerk (die onder places zit, niet die onder het icoontje naast de klok) kan je nieuwe verbindingen aanmaken. Is er daar iets dat ik kan proberen?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Surfnet
« Reactie #11 Gepost op: 2007/06/07, 16:42:25 »
Citaat van: xpired
wpa_suplicant kan je ook over een bedraad netwerk gebruiken... dus misschien is dat ook nog een mogelijk.

Hier heeft iemand een voorbeeldje:
http://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=26225
Hier nog wat linkjes die misschien kunnen helpen.
http://www.securew2.org/forum/viewtopic.php?t=483
http://resnet.tudelft.nl/manuals/8021x/linux-common/tudelft-resnet-en.html

Als je studeert aan de Erasmus Universiteit, dan moet je contact opnemen met die helpdesk, zij moeten je helpen om verbinding te krijgen met het netwerk.
Ik heb nog meer handleidingen en dergelijke gevonden, maar als je niet weet welke gegevens je in moet vullen, dan werkt het niet.
De helpdesk moet je die gegevens kunnen geven.

Als je het niet aan het werk krijgt, zou je je vraag ook op het forum van securew2 kunnen stellen (zie eerste link)
of op tweakers: http://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/23

flogginfiona

  • Gast
Surfnet
« Reactie #12 Gepost op: 2007/06/07, 17:08:34 »
Bedankt! Een link die hier eerder gegeven is gaf me een idee over what if bij die configuratie zou moeten invullen, dus als ik eenmaal daarin geraak ben ik al een stuk verder.

Ik had nog niet eens gedacht aan hun helpdesk, alleen aan die van Kennisglas. Ook nog het proberen waard als het nu nog niet lukt.

flogginfiona

  • Gast
Surfnet
« Reactie #13 Gepost op: 2007/06/11, 11:23:28 »
Gisterenmiddag maar weer eens geprobeert verbinding te krijgen.
Aan de hand van de links die hier gepost zijn en wat algemene wpa-supplicant HowTo's die ik gevonden had, heb ik het op de volgende twee manieren geprobeerd (italics van mij):

1.
sudo gedit /etc/wpa_supplicant.conf in terminal.
Dan krijg ik gedit, waarin ik het volgende gepaste heb, met de nodige aanpassingen.

network={
        ssid="eduroam"
        scan_ssid=1
        key_mgmt=IEEE8021X
        eap=TTLS
        anonymous_identity="@uni_email.nl"
        identity="my_uni_emailaddress"
        password="my_uni_passport"
        #ca_cert="/etc/802.1x/certs/SURFnet-PCA-Root-CA.crt"
        phase2="auth=PAP"
}



Daarna deed ik sudo gedit /etc/network/interfaces in terminal, dat gaf mij

# This file describes the network interfaces available on your system
# and how to activate them. For more information, see interfaces(5).

# The loopback network interface

auto lo

iface lo inet loopback

(en mogelijk ook nog
iface eth0 inet dhcp
auto eth0
Ik had dat niet duidelijk opgeschreven gisteren)


Ik heb geen idee wat dit precies is en wat ik er mee kan. Volgens een HowTo moet ik er
pre-up wpa_supplicant -Bw -Dwext -ieth0 -c/etc/wpa_supplicant.conf
post-down killall -q wpa_supplicant

aan toevoegen, maar die HowTo was voor draadloze verbindingen, dus ik weet niet of dat voor mij nodig zou zijn. Ik heb met en zonder geprobeerd, en het maakte geen verschil.

Daarna deed ik sudo wpa_supplicant -Bw -Dwext -i eth0 -c/etc/wpa_supplicant.conf. Dit gaf mij "connected" berichtjes, maar ik kwam nog steeds niet verder dan die basis Kennisglas pagina vanwaar ik een handleiding en SecureW2 kan downloaden.

2.
Deze keer
ctrl_interface=/var/run/wpa_supplicant
        eapol_version=1
        ap_scan=1
        fast_reauth=1
        network={
                ssid="eduroam"
                scan_ssid=1
                key_mgmt=WPA-EAP
                proto=WPA
                eap=TTLS
                identity="my_uni_emailaddress"
                password="my_uni_password"
                priority=2
                phase2="auth=PAP"
                }

gepaste in gedit.

sudo wpa_supplicant -i eth0 -D wext -c /etc/wpa_supplicant.conf in terminal met alle interfaces down.

Hierna kreeg ik
ioctl[SIOCSIWSCAN]: Operation not supported
Failed to initiate AP scan.

over en over, met soms een
WEXT auth param
ertussen.

Ik kreeg wel eerst een disconnected en daarna een connected bericht, maar kwam nog steeds niet verder dan de Kennisglas pagina.

Zo af en toe deed ik perongelijk eth1 i.p.v. eth0, dit gaf mij
ioctl[SIOCGIFINDEX]: No such device
Could not configure driver to use managed mode
Could not set interface 'eth1' UP
Segmentation fault (core dumped)


Uiteindelijk heb ik maar geprobeert een verbinding te krijgen op mijn oude Windows XP computer om te zien of ik hulp kon krijgen, maar daar kreeg ik niet eens de Kennisglas pagina.

Weet iemand waar ik het fout gedaan heb? Ik begin na twee weken hiervan het toch wel erg zat te raken.

Ergens heb ik eur-eduroam gezien i.p.v. simpel eduroam. Maakt dat uit? Moet ik iets speciaal invullen i.p.v. auth=PAP? Moeten de quote-tekens rond de informatie blijven? Heb ik psk ergens voor nodig?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Surfnet
« Reactie #14 Gepost op: 2007/06/11, 12:31:25 »
Hier nog wat linkjes gevonden vcoor je:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1198941
http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/27878017#27878017

Misschien kan je vragen of ze het daar op hebben gelost?

flogginfiona

  • Gast
Surfnet
« Reactie #15 Gepost op: 2007/06/11, 14:02:12 »
Bedankt! Zeker die tweede ziet er handig uit. Ik zal straks thuis proberen of ik daarmee verder raak, anders zal ik daar morgen verder vragen.

hugomeeuwes

  • Gast
Surfnet
« Reactie #16 Gepost op: 2007/11/02, 19:13:40 »
Gelukt! Surfnet met Erasmus Universiteit (SecureW2) account op (Ubuntu) Linux!

Zo heb ik het gedaan:
Installeer WPA_Supplicant
Hoewel kennisglas bedraad is, zal je ook hier WPA_supplicant kunnen gebruiken.

Maak de volgende config file:
Logische naam/locatie: /etc/wpa_supplicant.conf of /etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.conf is.

ctrl_interface=/var/run/wpa_supplicant
ap_scan=0 #bedraad netwerk, scannen naar accesspoints is dus niet nodig

network = {
key_mgmt=IEEE8021X
eap=TTLS
identity="000000aa@eur.nl" #je gebruikersnaam dus
anonymous_identity ="000000aa@eur.nl" #of dit moet, weet ik niet, maar het werkt dus laat ik het zo
password="pass" #je password dus
phase2="auth=PAP"
}


Om wpa_supplicant met dit script uit te voeren moet je interfaces aanpassen.
/etc/network/interfaces

voeg bij de gebruikte netwerkkaart (vaak eth0) 2 regels toe:
pre-up wpa_supplicant -Bw -Dwired -ieth0 -c/etc/wpa_supplicant.conf
pre-down killall -q wpa_supplicant -c/etc/wpa_supplicant.conf

-c/etc/wpa_supplicant.conf moet dus -c/[locatie configbestand] zijn.

Dan komt het er dus zo uit te zien:

auto eth0
iface eth0 inet dhcp
pre-up wpa_supplicant -Bw -Dwired -ieth0 -c/etc/wpa_supplicant.conf
pre-down killall -q wpa_supplicant

Even rebooten en klaar...