Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: SolusOS en Pardus gaan samenwerken?  (gelezen 3578 keer)

Offline midas

  • Lid
SolusOS en Pardus gaan samenwerken?
« Gepost op: 2012/09/09, 18:59:12 »
Waus :) De wonderen zijn de wereld nog niet uit! SolusOS wil liever van Debian als base af en onderzoekt mogelijkheden om Pardus (Anka-repo) als basis te gebruiken:

http://worldforum.pardus-linux.nl/index.php?topic=4445.0

Wanneer het allemaal echt gaat lukken dan moet het vast iets speciaals opleveren...
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Re: SolusOS en Pardus gaan samenwerken?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/09/09, 20:04:17 »
Als dat echt gaat gebeuren dan ga ik SolusOS toch maar eens proberen. Pardus ftw :)

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: SolusOS en Pardus gaan samenwerken?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/09/09, 20:55:09 »
Ikey:

Fork/Derivative/What?
We'd only be adopting the installer and package manager, but would actually be a from scratch project (using our own repositories exclusively) using an adapted PiSi package manager.

Het is dus geen fusie of zoiets.

Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: SolusOS en Pardus gaan samenwerken?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/09/10, 17:56:32 »
Pardus alleen van naam kennende, weet ik niet of ik nu blij moet zijn of niet; ik vind SolusOS op Debianbasis echt goede kwaliteit.
Als ik me niet vergis is Pardus toch geen Debian afgeleide of vergis ik me daar nu in ?

In ieder geval hou ik dit in het oog, ik hoop enkel dat de ontwikkelaar van  SolusOS (Ikey) zijn tanden niet stukbijt op dit gewaagd opzet.

Eigenlijk kon dan OpenSuse als basis evengoed (? ), en ik dacht dat Pardus dood en begraven is (was).
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: SolusOS en Pardus gaan samenwerken?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/09/10, 20:11:07 »
Pardus is geen afgeleide van wat dan ook. Pardus is een geheel eigen distro met een eigen package manager (PiSi) welke nog makkelijk is dan apt-get (ja, echt waar).

Re: SolusOS en Pardus gaan samenwerken?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/09/11, 07:43:14 »
De toekomst van Pardus lijkt me nogal onzeker. Het laatste bericht op de Pardus site zelf gaat over een workshop in maart jongstleden waarin de toekomst zou zijn besproken:

http://www.pardus.org.tr/en/pardusun-yarini-calistayi/

Je zou dan op zijn minst een verslag van de workshop verwachten met daarin een indicatie van een nieuwe routekaart. Maar niks. Dus het overstappen van een solide, toekomstvaste Debian basis, naar Pardus (of onderdelen van Pardus), komt op mij niet erg logisch over.

Offline Ferre

  • Lid
Re: SolusOS en Pardus gaan samenwerken?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/09/11, 11:36:09 »
Ik vind het alvast een spijtige zaak dat SolusOS van de Debian-route afwijkt. Hier werkte alles out-of-the-box en dan doel ik meer bepaald op mijn e-ID-kaartlezer. Ikey lijkt van plan om met een onafhankelijk project te beginnen wat mijn inziens wel een heel grote stap is. Volledige op-punt-stelling van het systeem is dus niet voor direct waardoor ik terug naar Ubuntu ben gekomen na een drietal jaren weg geweest te zijn. Ik heb nood aan een stabiel ondersteund (bijna) alles aankunnend systeem zonder dat er teveel aan moet gesleuteld worden. Ik vrees dat het bij SolusOS een tijdje niet mogelijk gaat zijn. Heel spijtig want ik vond het een heel geschikt OS ...
Ik blijf hen echter volgen want de wil IS er wel bij hen, alleen vrees ik dat er nogal een beetje veel hooi op de vork genomen wordt.

Offline midas

  • Lid
Re: SolusOS en Pardus gaan samenwerken?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/09/11, 12:01:58 »
Citaat
De toekomst van Pardus lijkt me nogal onzeker. Het laatste bericht op de Pardus site zelf gaat over een workshop in maart jongstleden waarin de toekomst zou zijn besproken:

Oeps...klopt! Ik had eigenlijk in de topic-titel moeten vermelden dat het mogelijk(?) gaat worden dat SolusOS met de Pardus-Community gaat samenwerken. Het oorspronkelijke Pardus (onderdeel Turkse overheid) heeft de laatste stand inzake de Pardus-repo overgedragen aan de Pardus-community....en dit wordt de Pardus-Anka repo genoemd. De community is nu bezig met opwaarderen pakketten en het schijnt dat er reeds een ISO voorhanden is:

http://worldforum.pardus-linux.nl/index.php?topic=4444.0

Linux Mint 20.2 Cinnamon

Re: SolusOS en Pardus gaan samenwerken?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/09/11, 12:23:31 »
Ik vind het alvast een spijtige zaak dat SolusOS van de Debian-route afwijkt. Hier werkte alles out-of-the-box en dan doel ik meer bepaald op mijn e-ID-kaartlezer. Ikey lijkt van plan om met een onafhankelijk project te beginnen wat mijn inziens wel een heel grote stap is. Volledige op-punt-stelling van het systeem is dus niet voor direct waardoor ik terug naar Ubuntu ben gekomen na een drietal jaren weg geweest te zijn. Ik heb nood aan een stabiel ondersteund (bijna) alles aankunnend systeem zonder dat er teveel aan moet gesleuteld worden. Ik vrees dat het bij SolusOS een tijdje niet mogelijk gaat zijn. Heel spijtig want ik vond het een heel geschikt OS ...
Ik blijf hen echter volgen want de wil IS er wel bij hen, alleen vrees ik dat er nogal een beetje veel hooi op de vork genomen wordt.

Pardus heeft meer drivers dan Debian in de kernel dus grote kans dat ook met die combi alles OOTB werkt.

Offline midas

  • Lid
Re: SolusOS en Pardus gaan samenwerken?
« Reactie #9 Gepost op: 2012/09/11, 23:11:51 »
Voor de liefhebbers:

https://plus.google.com/105704906416776356848/posts

Eén en ander lijkt toch een hoge vlucht te nemen ;)
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: SolusOS en Pardus gaan samenwerken?
« Reactie #10 Gepost op: 2012/09/11, 23:57:34 »
Even een post highlighten van Ikey Doherty van bovengenoemd google-account:

Contrary to popular belief I am not abandoning Debian. Debian served its purpose wonderfully. SolusOS Eveline is still supported and has a fantastic following.

Why change the package management?
Simple. SolusOS has evolved. It still has the same goals to be a stable + up-to-date distribution. However when the underlying base becomes the fundamental issue with moving forward, we have to take brave steps, not baby steps.

Some have surmised that I have no real goals with SolusOS now. This is incorrect :) I believe in quality. However when the underlying system through a variety of variables is broken on multiple occassions, we have to review the situation. SolusOS 2 was already being actively developed.
However, far too many upstream decisions directly influenced the usability and stability of the system.

Here's an example. We wanted initially to use systemd with SolusOS 2 with the Wheezy base. Unfortunately Debian have no love for systemd. So by that decision we just have to take it on the chin. Or rebuild every single service-providing package in the repositories.

Unfortunately once you realise you're maintaining over 6,000 packages in the "stable" arm's repositories, you realise you're not quite Debian anymore. And maintaining all of these packages wasn't the issue. It's keeping them in tune with upstream  idiosyncrasies, politics and policies, it becomes a burden more than a simple task.

So given the amount of work that already goes into Eveline, I got thinking. We're spending too much time altering to our own needs, but keeping in sync with a base that's no longer compatible. You can install Squeeze packages on Eveline, but not vice-versa.

With that in mind, knowing we're not backwards compatible with Debian itself, it begs the question of why I'm causing so much extra work for myself.
I simply took the decision to reapply my time of patching and fixing Debian "stable" for SolusOS, to do everything from a fresh base I have control over.
Only then can I truly say "stable" and know it to be true, without worrying about the thousands of standing issues in Wheezy that will remain (as with Squeeze now its "stable")

"One Man Effort"
Actually it's not :) Remember the SolusOS community are very active and we do have helpers and a team. Even better? Anka + SolusOS will be working together on common system components and a common repository.
Pardus Anka packages are already willing to help with this "monumental" task, and there are whispers of original Pardus developers happy to help too.

SolusOS's future requires far more control and stability than being a derivative can offer. Control at every level will ensure the best experience for all SolusOS 2 users (and naturally Anka users). A modern, clean and robust package management system with real-world features that I've wanted in SolusOS since day one. SolusOS 2 is to be my final vision of SolusOS as I originally envisioned it.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline ringo28

  • Lid
Re: SolusOS en Pardus gaan samenwerken?
« Reactie #11 Gepost op: 2012/09/22, 12:14:36 »
opzich is het idee wel ok, maar blijf zelf op debian.... bij solusos2 gebruikt geen synaptic meer maar gnome package kit..,  maar Pardus is dood, is dan ook wel een zware werk om alles levend te houden.. terwijl bij debian meer grondslag is... ontwikkelingen vanuit ubuntu etc etc... princiepe van Stable snap ik dan ook wel dat je zeker kan zijn dat je gewoon echt stabiel bent , dan betekent ook wat verouderde pakketten, dat in gebruik niks vastloopt :), zelf gebruik ik lmde-xfce,  ben eigenlijk benieuwd of solusos ook semi-rolling is?

Re: SolusOS en Pardus gaan samenwerken?
« Reactie #12 Gepost op: 2012/09/22, 12:47:14 »
Pardus is helemaal niet dood en bereid zelfs een nieuwe release voor: 1 voor bedrijven vanuit Pardus zelf en 1 voor ons gebruikers vanuit de community met steun van het achterliggende bedrijf.
En Pardus is al jaren zo stabiel als een rots, net als Debian, dus ook voor stabiliteit doe je niet onder.

Offline midas

  • Lid
Re: SolusOS en Pardus gaan samenwerken?
« Reactie #13 Gepost op: 2012/09/22, 16:01:09 »
Vistaus, komt er van het oorspronkelijke Pardus (Tubitak...soort Turkse TNO) nog wel nieuws? Ik wist wel van het voornemen van hen om nog een corporate release uit te brengen....na een workshop die ergens afgelopen maart/april zou plaatsvinden. De stilte na die worshop is alleen nog maar erger geworden...
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline ringo28

  • Lid
Re: SolusOS en Pardus gaan samenwerken?
« Reactie #14 Gepost op: 2012/09/22, 18:13:46 »
mijn mening blijft Pardus is Dood, de ontwikkelaars zijn er tuurlijk nog. Maar als je al ziet Pardus nederland, de website ervan is niet meer te bereiken.  En pardus is volgens mijn Rolling, dus als er iets van leven is dan is het ook onderrhouden lijkt me? laaste versie is 2011.2 Dus dan denk ik toch dat er iets niet goed is...  Maar wil niks te slechte komen van Solusos, wou de distro wel gebruiken.. maar ene kant wou ik op de vertrouwde debian blijven omdat het toch breder ondersteund word ook mede dankzij ubuntu. :)

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: SolusOS en Pardus gaan samenwerken?
« Reactie #15 Gepost op: 2012/09/22, 18:51:24 »
SolusOS wil voor de tweede release de pisi package-handler gaan gebruiken, maar weer wel de pakketten van wheezy.

De hele discussie erover van hoe en waarom, is op het solus-forum te vinden: http://main.solusos.com/showthread.php?2517-Yet-Another-SolusOS-2-Thread-%29

Het lijkt me nogal een prestatie als ze dit voor elkaar krijgen.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: SolusOS en Pardus gaan samenwerken?
« Reactie #16 Gepost op: 2012/09/22, 20:18:22 »
mijn mening blijft Pardus is Dood, de ontwikkelaars zijn er tuurlijk nog. Maar als je al ziet Pardus nederland, de website ervan is niet meer te bereiken.  En pardus is volgens mijn Rolling, dus als er iets van leven is dan is het ook onderrhouden lijkt me? laaste versie is 2011.2 Dus dan denk ik toch dat er iets niet goed is...  Maar wil niks te slechte komen van Solusos, wou de distro wel gebruiken.. maar ene kant wou ik op de vertrouwde debian blijven omdat het toch breder ondersteund word ook mede dankzij ubuntu. :)

Ja, Pardus is semi-rolling en de pakketbronnen worden gewoon nog bijgewerkt. Zo zit er in de 2e pakketbron (die je dus inschakelt als je rolling wilt, net als Tumbleweed bij OpenSUSE) gewoon de nieuwste KDE-versie en allerlei ander spul.

En de website is maar tijdelijk offline omdat ze die aan het herbouwen zijn. Het Pardus NL-forum is gewoon online. Dus als Ubuntu-NL offline zou gaan voor herbouwing dan zou jij dus zeggen dat Ubuntu dood is?

Je kunt trouwens zelfs al de nieuwe Pardus 2012 testen:
- sudo pisi ar Anka http://paketler.pardus-linux.org/pardus/2012/testing/x86_64/pisi-index.xml.xz
- alle andere repos uitschakelen met sudo pisi dr pardus en andere gebruikte repos, of met softwarebeheer
- Lijst vernieuwen met sudo pisi ur
- en upgraden met sudo pisi ur
« Laatst bewerkt op: 2012/09/22, 20:23:27 door Vistaus »

Offline ringo28

  • Lid
Re: SolusOS en Pardus gaan samenwerken?
« Reactie #17 Gepost op: 2012/09/23, 10:49:25 »
nl pardus website krijg ik al even niet te pakken, en op distrowatch staat het op sluimerend .. dormand,   en op andere forums krijg ik ook wel wat signalen dat pardus ook dood is, werk nu zelf ook met een semi-rolling, van mint...  werkt te minsten out-of thebox met mijn wifi, ubuntu/versies niet..... moet ik allemaal veranderen geen zin..


maarja goed, zal Solusos wel volgen..... ik zal ook zien hoe het zit met pardus, mening is moment dood, maarja, kan veel veranderen...semi-rolling vind ik wel ok, :)


gr ringo

Re: SolusOS en Pardus gaan samenwerken?
« Reactie #18 Gepost op: 2012/09/26, 18:00:48 »
Ik betwijfel het ook of dit een goede ontwikkeling is, niet omdat Pardus "dood" is, maar omdat de package manager een heel belangrijk stuk van het OS is en dat dat gewoon stabiel moet zijn.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: SolusOS en Pardus gaan samenwerken?
« Reactie #19 Gepost op: 2012/09/26, 20:34:04 »
Ik betwijfel het ook of dit een goede ontwikkeling is, niet omdat Pardus "dood" is, maar omdat de package manager een heel belangrijk stuk van het OS is en dat dat gewoon stabiel moet zijn.

Pardus heeft een hele stabiele package manager en pisi is zeer vergelijkbaar met apt-get.