Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Op zoek naar een editor zoals Notetab (Fookes) maar dan uiteraard voor Linux  (gelezen 911 keer)

Offline BaukeP

  • Lid
Hallo,

In Windows werkte ik veel met Notetab (en de clips die je daarin kunt maken om bv tekst te bewerken)
Zoiets zoek ik in Linux maar kan het niet vinden (althans niet met de meeste van de Notetab mogelijkheden)

Ik zoek dus een editor waarin je kunt sorteren, csv bestanden kunt bewerken (kolommen verplaatsen bv), highlighting van progr. tekst etc.

Iemand een idee welk programma ik zou moeten bekijken?

Alvast bedankt

Bauke


Offline BaukeP

  • Lid
Bedankt!

Ga Bluefish eens proberen

Bauke

Het hangt af van wat voor soort tekstverwerken je doet, is het schrijven, programmeren of iets anders?. Voor programmeren en zijn Geany en VIM populair. VIM omdat je alles met het toetsenbord kunt doen, en daardoor erg snel kunt werken, een beetje zoals vroeger met Wordperfect. Allen zijn uitbreidbaar met scripts. Zo zit er bv geen sorteerfunctie in Geany maar kun je vanuit het menu het standaard Linux programma 'sort' aanroepen. Voorzwaargewicht IDE's a la MS Visual Studio kun je kijken naar bv Eclipse en Netbeans. Kolommen verplaatsen in csv bestanden gaat denk ik het gemakkelijkst met een spreadsheetprogramma. Voor tekstschrijvers zijn er weer andere editors. Daarnaast kun je proberen om Notetab in Wine te draaien.
« Laatst bewerkt op: 2009/08/31, 21:39:13 door AptlyNamed »

Offline woteb

  • Lid
Notetab draait heel goed op Wine en is ook snel. Het enigste waar ik tegenaan loop is de codering van tekens, dus accenttekens als é enz. En je moet erop letten dat je cr/lf anders werkt onder Linux.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Notetab draait heel goed op Wine en is ook snel. Het enigste waar ik tegenaan loop is de codering van tekens, dus accenttekens als é enz. En je moet erop letten dat je cr/lf anders werkt onder Linux.

Ik gebruik af toe mijn favoriete Windows editor, Pspad nog wel eens in Wine. Deze kan ook goed overweg met unicode en cr/lf, en heeft een aantal leuke truuks zoal verticaal tekst selecteren.

Offline woteb

  • Lid
Notetab draait heel goed op Wine en is ook snel. Het enigste waar ik tegenaan loop is de codering van tekens, dus accenttekens als é enz. En je moet erop letten dat je cr/lf anders werkt onder Linux.

Ik gebruik af toe mijn favoriete Windows editor, Pspad nog wel eens in Wine. Deze kan ook goed overweg met unicode en cr/lf, en heeft een aantal leuke truuks zoal verticaal tekst selecteren.
Notetab kan daar ook goed mee overweg, alleen moet je bij het opslaan opletten hoe je het opslaat.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline BaukeP

  • Lid
Bedankt!

Heb Bluefish even bekeken, maar als Notetab zo goed draait gebruik ik die uiteraard (gewenning)

Bauke