Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Super8 naar dvd laten zetten: te donker en te rood nu :-( (voorlopig opgelost)  (gelezen 3068 keer)

Wij hebben onze super 8 films naar dvd laten overzetten en zijn zwaar teleurgesteld  :'(
Het meest in het oog springend:
- te rood (soms veel te rood)
- te donker (soms zie je bijna niks meer)
Als wij de super8 in de viewer bekijken, valt dat allemaal wel mee.
Kan ik het 'achteraf' enigszins corrigeren en zo ja hoe c.q. met wat?
« Laatst bewerkt op: 2013/11/23, 09:59:45 door Harry07 »
Ik gebruik Xubuntu 20.04.3 LTS op mijn Desktop

Fijn als je mij indien gevraagd, wilt helpen :)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Super8 naar dvd laten zetten: te donker en te rood nu :-(
« Reactie #1 Gepost op: 2013/11/22, 22:11:20 »
Zeker en vast terugsturen naar afzender om te laten overdoen. Ondertussen kan je correcties aanbrengen met een videoprogramma zoals avidemux. Dit laat toe filtereffecten toe te passen op de video. De klus is niet in één twee drie geklaard. Eerst moet je de video rippen van DVD, dan omzetten, terug naar een geschikt formaat voor DVD, en tenslotte terug "authoren" op dvd.

Dank voor je reactie en advies.
Ik ga er mee aan de slag.
Ik gebruik Xubuntu 20.04.3 LTS op mijn Desktop

Fijn als je mij indien gevraagd, wilt helpen :)

Hallo Harry,
Mijn advies is zeker ook om de DVD terug te sturen en te reclameren. Dit is mij ook al eens overkomen, alleen was de tweede versie niet veel beter (had wel geen roodsteek, maar toch!).
Ik heb jaren met dit probleem (overzetten van oude films) gevochten. Alle aanbieders zijn ontzettend duur in mijn ogen. Heb zelf zeker 7 uur aan oude films, dus dat is niet betaalbaar. (Bij een Euro per minuut b.v.)
Mij n advies hoe ik het nu doe en dat brengt in mijn ogen de beste resultaten.
Ik speel de oude films af in een absoluut donkere ruimte op een klein, wit scherm (absoluut wit karton is voldoende). Met een video camera neem ik gewoon de film op (digitaal dus).
En daar kan ik vervolgens alles mee doen.
Je krijgt zo een heeeeel kleine vertekening omdat de assen van projector en video camera uiteraard niet absoluut parallel maar met een beetje gefreubel valt dat best mee, een beetje spelen met de grote van de projectie en de opname stand van de camera helpt. Die vertekening zie je later niet als je het niet weet!
Genoemd bestand bewerk ik dan in mijn video bewerkings-programma van Pinnacle (wat overigens helaas / helaas alleen onder Windows werkt). Daar kan ik dan de kleuren nog ophelderen of aanpassen, titels inzetten etc etc - resultaat: een prima DVD'tje voor weinig geld.

Heb je oude films die al digitaal zijn opgenomen maar op band (de eerste video camera's) dan gebruik ik het toestelletje Video2PC (te bestellen o.a. bij de Harense Smid (of andere winkels) voor € 35,-. Dat werkt ook uitstekend. In goede computer of foto zaken liggen die dingen ook)

http://webshop.harensesmid.nl/ion-video-converter-256946?channel_code=110&product_code=45673867&utm_campaign=Vergelijksite&utm_medium=cpc&utm_source=google-shopping&gclid=CPa16r7hgrsCFUiN3godgQwA2w

Vandaag de dag film ik sinds geruime tijd met een HD camera en brand deze na bewerking op Blue-Ray:
JA DAN VALLEN ONZE OUDE FILMS VIES TEGEN. Maar dat kan ook niet anders! Het gaat om de nostalgie.
Op één avond altijd eerst de 'oude films' kijken en dan pas de nieuwe op blue-ray , dat helpt.

Veel succes en als ik je nog met meer tips kan helpen, mail me gerust.

groetjes
Rolf

....
Mijn advies hoe ik het nu doe en dat brengt in mijn ogen de beste resultaten.
Ik speel de oude films af in een absoluut donkere ruimte op een klein, wit scherm (absoluut wit karton is voldoende). Met een video camera neem ik gewoon de film op (digitaal dus).....
groetjes
Rolf

Probleem is dat wij 2 zeer oude super8 projectoren hebben/hadden die niet meer draaien (snaartjes vergaan) en/of de lamp c.q. spiegel die niet goed meer is.
En toen 1 het daarvoor nog eventjes deed, was er helaas die vlinder van de projector die het beeld met zijn geflikker verstoorde. Niet om aan te zien dus  :|
Ik gebruik Xubuntu 20.04.3 LTS op mijn Desktop

Fijn als je mij indien gevraagd, wilt helpen :)

Iedere goede fotozaak verhuurd die apparaten, meestal voor vrij weinig geld. Waarchijnlijk kun je er ook een beetje over onderhandelen.
Hoe lang is je film die je wilt overzetten? In welke streek woon je?

Offline HapsHash

  • Lid
Wij hebben onze super 8 films naar dvd laten overzetten en zijn zwaar teleurgesteld  :'(
Het meest in het oog springend:
- te rood (soms veel te rood)
- te donker (soms zie je bijna niks meer)
Als wij de super8 in de viewer bekijken, valt dat allemaal wel mee.
Kan ik het 'achteraf' enigszins corrigeren en zo ja hoe c.q. met wat?

http://www.homedvd.nl/Site/index.html
Dit is HET bedrijf dat uitstekende kwalitijd leverd!!!
Je zult versteld staan
M.v.g.

Dat is juist HapsHash, die techniek bestaat en dus ook meerdere bedrijven, maar in mijn geval praat ik dan snel over € 1000,-
Dat doe je toch niet zo gauw als je op een 'eigen manier' ook redelijk goede resultaten kunt bereiken.
Groet
Rolf

Offline HapsHash

  • Lid
Dat is juist HapsHash, die techniek bestaat en dus ook meerdere bedrijven, maar in mijn geval praat ik dan snel over € 1000,-
Dat doe je toch niet zo gauw als je op een 'eigen manier' ook redelijk goede resultaten kunt bereiken.
Groet
Rolf
Tja Kwalietijd heeft zijn prijs.
Ik heb toen 25 uur aan dubbel 8,super 8,16mm en vhs over laten zetten op dvd allemaal familie geburen
 En toen een 6 uur durend samenvatting van gemaakt die ook voor andere niet familie het aanzien waard was.
M.v.g.

Bij wie heb je het laten doen? Ik heb het onlangs laten doen en geen problemen.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Update:

We hebben de films opnieuw laten doen door het bedrijf dat de dvd's er van gemaakt heeft. Proces heet bij hun SD-kwaliteit.
De dvd's zijn nu iets lichter en het rood is ook iets minder, maar ze blijven té donker.

Gisterenavond de films op een deur afgespeeld en tegelijk de dvd op de  tv. Er is toch wel heel veel licht verdwenen, zo blijkt. :|
Bij het afdraaien vaan de film getracht zelf via de video camera (analoog met cassettes) het beeld op te nemen, licht is goed nu, maar het beeld gaat dan pulseren (alsof er een lamp achter het beeld feller en dan weer minder fel gaat). Dus, ook geen succes helaas.

Firma vandaag weer gebeld, kwaliteit kan beter als wij hd-kwaliteit nemen en dan ook gelijk op een harddisk laten zetten (423 min wordt dan al gauw 2 TB, zegt men. Kosten € 1,99/min. (x 423) plus de harddisk waarbij het eerder betaalde bedrag wordt verrekend met het nieuwe bedrag.

@vanadium
Ondertussen 1 dvd geript (3GB dvd wordt dan ca, 550 MB) en in Avidemux geprobeerd te bewerken. Ik vind Avidemux erg lastig om mee te werken. Heb diverse instellingen geprobeerd v.w.b. de 'output' maar zelden krijg ik iets (format instelling?) waar ik weer mee verder kan...
Ik gebruik Xubuntu 20.04.3 LTS op mijn Desktop

Fijn als je mij indien gevraagd, wilt helpen :)

Offline vanadium

  • Lid
HD kwaliteit heeft niets met verkeerde belichting/verkleuring te maken, enkel met scherpte van het beeld. Ik zou hun werk alleszins niet aanvaarden (en betalen) als kleur en belichting niet voldoende aansluiten bij het origineel.

Het lijkt me inderdaad normaal dat een opgenomen geprojecteerd beeld pulseert: het menselijk oog neemt de beeldwisselingen, die gepaard gaan met  een verduistering gedurende enkele milliseconden, en dit 25 keer per seconde, niet waar. Met opnameapparatuur waarvan de frequentie niet exact gelijkloopt met de film krijg je dat pulserend effect.

In avidemux moet je alvast "Video" op iets anders dan "copy" zetten vooraleer je filters kan instellen. Videobewerking is op zich al lastig, en kan soms al wat technische kennis vereisen.

Okay. Dank je.

Ik geef het nog niet op en ga verder stoeien  ;)
Ik gebruik Xubuntu 20.04.3 LTS op mijn Desktop

Fijn als je mij indien gevraagd, wilt helpen :)