Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Beveiliging website  (gelezen 5090 keer)

Offline Gamer

  • Lid
Beveiliging website
« Gepost op: 2015/02/26, 19:00:48 »
Ik zit even met het volgende.
Ik heb sinds kort ontdekt dat tijdens het internet bankieren, een veiligheids waarschuwwing krijg in de adresbalk van firefox.
In het begin staat eerst een (oranje ) hangslotje met de naam van de bank. En daar achter het internet adres.
Soms meteen, maar soms ook wel eens wat leter. Veranderd het hangslotje in een driehoek met een uitroep teken gevolgd door het internet adres dat begint met https://
Als ik dat op het driehoekje klik zie in de volgende boodschap.

This website does not supply identity information.

The connection to this website is not fully secure because
it cantains unencrypted elements (such as images).

nu de vraag, is mijn verbinding met de bank nog wel veilig genoeg.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Beveiliging website
« Reactie #1 Gepost op: 2015/02/26, 19:40:38 »
Bel je bank als je meer zekerheid wil hebben. Het is hun website dus zij weten hoe die beveiligd is en wanneer er iets niet klopt.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Beveiliging website
« Reactie #2 Gepost op: 2015/02/26, 19:58:39 »
@Gamer, ik begrijp je niet helemaal. Plaats een klein screenshotje van het adres in je browser

Voor een uitleg hoe de browser de aangeeft dat er een veilige verbinding is opgebouwd met de bank :
     https://support.mozilla.org/nl/kb/hoe-weet-ik-of-mijn-verbinding-is-beveiligd

Voor betalingen & rekeningoverzicht  moet het groen zijn.
Voor algemene info v/d bank kan het anders zijn.

En neem contact op met de bank indien je het niet vertrouwd.

Re: Beveiliging website
« Reactie #3 Gepost op: 2015/02/26, 20:49:15 »
Ik heb dat ook eens gehad met de ING. Als dat optreedt NIET inloggen, maar een poosje (paar uur of meer) wachten en daarna is het gewoonlijk opgelost. Wat bitjes die bij het opbouwen van de verbinding niet helemaal goed stonden, waarschijnlijk.

Offline Gamer

  • Lid
Re: Beveiliging website
« Reactie #4 Gepost op: 2015/02/26, 21:57:09 »
Het lukt niet om een compleet screenshot te maken. Dus probeer het zo maar.

Foto a met slotje

Offline Gamer

  • Lid
Re: Beveiliging website
« Reactie #5 Gepost op: 2015/02/26, 21:58:12 »
En foto b driehoek met uitroepteken

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Beveiliging website
« Reactie #6 Gepost op: 2015/02/26, 22:34:45 »
Als ik dat adres in tik en {enter} geef wordt ik automatsich naar inlog-pagina gestuurd en die heeft een groen slotje.

Offline Gamer

  • Lid
Re: Beveiliging website
« Reactie #7 Gepost op: 2015/02/27, 18:16:46 »
Even vlink aan het spitten geweest. En ben tot de volgende en schokkenden conclusie gekomen. Meneer de ING speeld informatie door aan een derde partij voor reclame en marketing doel einde.
Er bevind zich een tracker op de site van ING internet bankieren, genaamt Unica. Waar mee het probleem dus ontstaat.
Op de bewuste PC worden alle bekende trackers en tracing cookies geblokt. Dit heeft mij echter nog nooit een problemen opgelevert.
En de andere aanwezige trackers op de ING site, die geblokt worden  leveren geen problemen op.

Met deze info maar eens even gebeld met de heren van de ING.
Mij eerst even een beetje van de domme gehouden. En mijn probleem uitgelecht. Zeggen ze dat mijn computer niet goed beveilicht is, en besmet is met het een en ander.
Toen ik vroeg waarom ze informatie delen met een derde partij. Werd het in een keer stil aan de andere kant van de lijn.

Zeggen ze later gewoon dat mijn PC te goed beveilicht is. En dat ik het maar wat minder veilig moet instellen.

Ik vind gewoon dat als je bij een bank of overheids instelling inlogt. Dat het daar dan vrij van reclame en vrij van troep de daar eigenlijk niet thuis hoord.

Re: Beveiliging website
« Reactie #8 Gepost op: 2015/05/01, 09:58:21 »
Citaat
Even vlink aan het spitten geweest. En ben tot de volgende en schokkenden conclusie gekomen. Meneer de ING speeld informatie door aan een derde partij voor reclame en marketing doel einde.
Er bevind zich een tracker op de site van ING internet bankieren, genaamt Unica. Waar mee het probleem dus ontstaat.
Op de bewuste PC worden alle bekende trackers en tracing cookies geblokt. Dit heeft mij echter nog nooit een problemen opgelevert.
En de andere aanwezige trackers op de ING site, die geblokt worden  leveren geen problemen op.

Met deze info maar eens even gebeld met de heren van de ING.
Mij eerst even een beetje van de domme gehouden. En mijn probleem uitgelecht. Zeggen ze dat mijn computer niet goed beveilicht is, en besmet is met het een en ander.
Toen ik vroeg waarom ze informatie delen met een derde partij. Werd het in een keer stil aan de andere kant van de lijn.

Zeggen ze later gewoon dat mijn PC te goed beveilicht is. En dat ik het maar wat minder veilig moet instellen.

Ik vind gewoon dat als je bij een bank of overheids instelling inlogt. Dat het daar dan vrij van reclame en vrij van troep de daar eigenlijk niet thuis hoord.


Dit is echt schandalig, een bank of overheid hoor je te kunnen vertrouwen dat ze geen gegevens  doorverkopen.
Misschien dit maar even melden bij de consumentenbond of nog beter bij kassa!
 :police:

Steven
« Laatst bewerkt op: 2015/05/02, 08:05:40 door steef76 »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Beveiliging website
« Reactie #9 Gepost op: 2015/05/01, 10:31:07 »
Als je een pc koopt met een voor geïnstalleerde windows bijv, dan kan het zijn dat hele https via een andere bedrijf gaat.
(dus bij voor geïnstalleerde windows dus alles wissen en schoon vanaf een cd installeren).
Ook met installeren van software kan dit gebeuren.
Dan kan je https beveiliging verlaagd worden.

Ben blij dat linux redelijk veilig is.
En dat er in het elgemeen meer op de https wordt gelet.
Maar voor internet bankieren gebruik ik een aparte pc die alleen internet bankieren doet(wel eerst updaten).
En ook het updaten voor je internet bankieren doet bijna niemand.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Beveiliging website
« Reactie #10 Gepost op: 2015/05/01, 12:41:24 »
Om die reden doe ik ook geen internet bankieren.
Als nu eens iedereen daar mee stopt, dan ben je ook van die ellende af.

Veilig internet bankieren bestaat gewoonweg niet.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Beveiliging website
« Reactie #11 Gepost op: 2015/05/01, 13:49:03 »
Om die reden doe ik ook geen internet bankieren.
Helemaal niet, dus ook niet met Linux?

Offline Henkp

  • Lid
Re: Beveiliging website
« Reactie #12 Gepost op: 2015/05/01, 14:09:01 »
Om die reden doe ik ook geen internet bankieren.
Helemaal niet, dus ook niet met Linux?

Nee ook niet met Linux, niet zozeer vanwege Linux, maar meer het opdringen van al die banken. Dat ze je zo meteen gaan verplichten hoe jij je bankzaken gaat doen.

En ze verplichten je nu al veel te veel. Zo direct mag je ook nog rente gaan betalen als je een paar spaar centen op je rekening heb staan!!

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Beveiliging website
« Reactie #13 Gepost op: 2015/05/01, 14:21:45 »
Om die reden doe ik ook geen internet bankieren.
Helemaal niet, dus ook niet met Linux?
Nee ook niet met Linux, niet zozeer vanwege Linux, maar meer het opdringen van al die banken. Dat ze je zo meteen gaan verplichten hoe jij je bankzaken gaat doen.
Dan doen ze al geruime tijd en gaan daar in onverminderd tempo mee door. Niets of niemand houdt ze tegen (ook/juist de politiek niet, dat zijn juist de trekpoppen van banken)

Maar werk jij nog overschrijvingskaarten dan?
Citaat
Zo direct mag je ook nog rente gaan betalen als je een paar spaar centen op je rekening heb staan!!
Sneller dan je denkt. Binnenkort ook in uw theater: http://www.nu.nl/sparen/4012451/rabobank-treft-voorbereidingen-negatieve-rente.html

Offline Henkp

  • Lid
Re: Beveiliging website
« Reactie #14 Gepost op: 2015/05/01, 14:25:37 »
@markba, het is niet sneller als dat ik denk. Ik roep dat al jaren. En wat de Politiek betreft, breek daar maar mijn mond niet over open. Brrr

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Beveiliging website
« Reactie #15 Gepost op: 2015/05/01, 14:45:12 »
@markba, het is niet sneller als dat ik denk. Ik roep dat al jaren.
"Je" was niet specifiek "jij" maar meer als in "wij"  :)
Citaat
En wat de Politiek betreft, breek daar maar mijn mond niet over open. Brrr
Ssst, daar mogen we niet over praten, over die olifant in de porseleinkast.....  :D

Offline RikRik

  • Lid
Re: Beveiliging website
« Reactie #16 Gepost op: 2015/05/01, 22:10:08 »
Ik vind gewoon dat als je bij een bank of overheids instelling inlogt. Dat het daar dan vrij van reclame en vrij van troep de daar eigenlijk niet thuis hoord.
Helemaal mee eens,
mijn bank gebruikt alleen Adobe Marketing Cloud (Analytics), volgens mij is A.M.C geen reclame tracking
« Laatst bewerkt op: 2015/05/01, 22:11:43 door RikRik »

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Beveiliging website
« Reactie #17 Gepost op: 2015/05/01, 22:31:57 »
Adobe Marketing Cloud (Analytics), volgens mij is A.M.C geen reclame tracking

ik had er nog nooit van gehoord, dus zocht het op:
Citaat
Adobe Analytics is a set of tools for predictive and real-time analytics that can be integrated into third-party sources. It includes the Marketing Reports and Analytics (SiteCatalyst), Ad hoc analysis (Adobe Discover) and Insight applications to help create a holistic view of business activities by transforming customer interactions into insights.   Bron: Wikipedia.org

Ahum, holistic view, de marketing machine draait weer op volle toeren.  :-X

Offline RikRik

  • Lid
Re: Beveiliging website
« Reactie #18 Gepost op: 2015/05/01, 22:41:07 »
 Adobe Marketing Cloud (Analytics) had ik al geblokkeerd, maar deze tracker is erger dan ik dacht, bedankt voor het zoeken EZ-man

Offline Tom

  • Lid
Re: Beveiliging website
« Reactie #19 Gepost op: 2015/05/06, 18:53:37 »
En foto b driehoek met uitroepteken

Dat heb ik zelfs met ons Forum hier ,wel alleen als ik een topic open!
« Laatst bewerkt op: 2015/05/06, 19:06:26 door Tom »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Tom

  • Lid
Re: Beveiliging website
« Reactie #20 Gepost op: 2015/05/06, 19:35:23 »
Om die reden doe ik ook geen internet bankieren.
Helemaal niet, dus ook niet met Linux?

Idem hier !.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Beveiliging website
« Reactie #21 Gepost op: 2015/05/08, 23:26:26 »
Schrikken met wat ik hier zoal lees. Met noscript was me al veel duidelijk geworden maar ik verdiepte me nog niet in alle achtergrond die ik hier nu lees. Tot nog toe alleen in die van een paar welbekende informatieverzamelaars.

Om die reden doe ik ook geen internet bankieren.
Helemaal niet, dus ook niet met Linux?

Nee ook niet met Linux, niet zozeer vanwege Linux

Complimenten Henkp en Tom. Ik heb het lang tegen proberen te houden maar het kon op een gegeven moment niet anders meer of het zou me bakken met geld gaan kosten aan bankkosten.
Wel heb ik me nog beroepen op het veiligheidsaspect. "Maar meneer, onze servers zijn virusvrij". Waarop ik "Dat zal best, maar ik als toch enigszins thuis in de materie kan zelfs met de nieuwste virusdata nog niet garanderen dat onze pc waar ook kids op internetten volledig veilig is waardoor er wel degelijk een veiligheidsrisico speelt".
Antwoord: "Als u doet wat u kunt zult u nooit aansprakelijk gesteld worden". Et voila, ondertussen heeft fraude al de nodige mensen eigen geld gekost omdat ze zelf verantwoordelijk gehouden werden.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Henkp

  • Lid
Re: Beveiliging website
« Reactie #22 Gepost op: 2015/05/09, 00:09:55 »
@partyrabbit: Tja en dan beweren er hier op het forum nog mensen, dat je de Firewall niet aan hoeft te zetten in Linux.
Om dat je dan tegen andere obstakels loop die je tegenkomt, dus wat meer moeite moet doen om andere programma's te kunnen draaien. Nou dan maar wat extra werk.
Maar je Firewall niet aan zetten terwijl hij al in Linux zit, is ook vragen om narigheid. Net zoals bij al die andere OS-en.

Zie onderstaande link.
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=88670.new#new

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Beveiliging website
« Reactie #23 Gepost op: 2015/05/09, 14:37:34 »
En foto b driehoek met uitroepteken

Dat heb ik zelfs met ons Forum hier ,wel alleen als ik een topic open!
Kan worden veroorzaakt doordat iemand in dat topic een (http-) afbeelding heeft opgenomen in een reactie of forum-handtekening. Die afbeelding komt van een andere server en kan niet worden beschermd door het Ubuntu-nl forum certificaat.
Dit geeft eenzelfde melding maar als ik nu de genoemde pagina (reactie #5) bezoek krijg ik (na inloggen) geen foutmelding dus blijkbaar is het al opgelost.
Tja en dan beweren er hier op het forum nog mensen, dat je de Firewall niet aan hoeft te zetten in Linux.
Dat staat al vanaf het begin (2008) op de Ubuntu-NL wiki:
Een firewall of virusscanner zijn normaal gesproken niet nodig als u Ubuntu gebruikt.

Linux is geen Windows :)
Voor de mensen die met Windows gewerkt hebben, zijn virusscanners en firewalls bekende termen. Omdat Linux anders werkt zijn deze minder belangrijk.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Henkp

  • Lid
Re: Beveiliging website
« Reactie #24 Gepost op: 2015/05/09, 14:58:58 »
En foto b driehoek met uitroepteken

Dat heb ik zelfs met ons Forum hier ,wel alleen als ik een topic open!
Kan worden veroorzaakt doordat iemand in dat topic een (http-) afbeelding heeft opgenomen in een reactie of forum-handtekening. Die afbeelding komt van een andere server en kan niet worden beschermd door het Ubuntu-nl forum certificaat.
Dit geeft eenzelfde melding maar als ik nu de genoemde pagina (reactie #5) bezoek krijg ik (na inloggen) geen foutmelding dus blijkbaar is het al opgelost.
Tja en dan beweren er hier op het forum nog mensen, dat je de Firewall niet aan hoeft te zetten in Linux.
Dat staat al vanaf het begin (2008) op de Ubuntu-NL wiki:
Een firewall of virusscanner zijn normaal gesproken niet nodig als u Ubuntu gebruikt.

Linux is geen Windows =)
Voor de mensen die met Windows gewerkt hebben, zijn virusscanners en firewalls bekende termen. Omdat Linux anders werkt zijn deze minder belangrijk.


Citaat
Hebt u een webserver of deelt u bestanden met andere computers, dan kan een firewall en/of virusscanner een nuttige toevoeging zijn.

En waar hadden wij het nu daar over?, voor zover ik weet ging het hoofdzakelijk om bestanden te delen met andere computers. En ook nog eens over mijn i5 Laptop met Wifi. En ja dan heb ik de Firewall ingeschakeld staan. Het lijkt mij toch wel duidelijk genoeg zo!!