Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Software Rasberry Pi  (gelezen 44172 keer)

Software Rasberry Pi
« Gepost op: 2012/04/02, 15:17:32 »
Zonet ontdekt wat een Rasberry Pi is.
Intressant, denk er eentje te bestellen.
Ben alleen benieuwd of er Ubuntu beschikbaar is voor dit kleintje?

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Software Rasberry Pi
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/02, 16:08:35 »
Moet je wel geduld hebben. Ik heb mij ingeschreven er voor en sta op een lijst maar helaas zijn er heel veel meer die er 1 willen.

Er is een 2 gig usb stick pc met wifi, bluetooth. HDMI, Micro SD kaart poort en usb aansluiting.
Ding kost wel ongeveer 200 euro maar daar draait Ubuntu op dus ik denk wel dat Ubuntu er op zal draaien maar dan zou ik wel gaan voor Lxde of Xfce als desktop manager bij de raspbery pi.


Re: Software Rasberry Pi
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/02, 16:24:27 »
Moet je wel geduld hebben. Ik heb mij ingeschreven er voor en sta op een lijst maar helaas zijn er heel veel meer die er 1 willen.

Er is een 2 gig usb stick pc met wifi, bluetooth. HDMI, Micro SD kaart poort en usb aansluiting.
Ding kost wel ongeveer 200 euro maar daar draait Ubuntu op dus ik denk wel dat Ubuntu er op zal draaien maar dan zou ik wel gaan voor Lxde of Xfce als geen desktop manager bij de raspbery pi.


FTFY.

Eerst eens een keertje zonder DE proberen.

Debian zou er op moeten draaien. Geen idee of Ubuntu dat doet.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Software Rasberry Pi
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/02, 16:39:28 »
Pls expl.

FTFY

DE

???

Re: Software Rasberry Pi
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/02, 16:40:56 »
Ubuntu draait er niet op, omdat die nog problemen heeft met de ARM processor, lees de FAQ...

Je kan er Fedora, Arch en Debian op draaien, nog beter :)
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Software Rasberry Pi
« Reactie #6 Gepost op: 2012/04/02, 18:59:54 »
Debian raden ze ook aan.
Er komt of is misschien al een XBMC versie zodat je het als media systeem kunt gebruiken. 

@SeySayux, ze gebruiken bij Debian als ik mij niet vergis Lxde voor degene die dat willen.

Wel mooi te zien dat, dat ding XBMC kan draaien en 1080 films kan afspelen en mijn P4 met een flinke videokaart niet eens XBMC fatsoenlijk kan draaien laat staan een filmpje afspelen in XBMC.

Dit is op zich wel mooi http://www.tomshardware.co.uk/fxi-tech-cotton-candy-usb-exynos-computer,news-37512.html
Is wat kleiner, duurder maar ook gewoon een arm cpu en draait Ubuntu.

Re: Software Rasberry Pi
« Reactie #7 Gepost op: 2012/04/02, 19:51:29 »
@emiel

Het ligt er natuurlijk ook aan wat je op de achtergrond heb draaien, en die XBMC die op de raspberry staat is een stuk lichter gemaakt denk ik.
« Laatst bewerkt op: 2012/04/02, 19:54:22 door lord4163 »
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Software Rasberry Pi
« Reactie #8 Gepost op: 2012/04/02, 20:16:15 »
Bodhi kun je er prima op draaien :) Kubuntu Plasma Active ook.

Ubuntu 12.04 ook trouwens.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Software Rasberry Pi
« Reactie #9 Gepost op: 2012/04/02, 23:55:56 »
@emiel

Het ligt er natuurlijk ook aan wat je op de achtergrond heb draaien, en die XBMC die op de raspberry staat is een stuk lichter gemaakt denk ik.

Ja maar dan nog vind ik het mooi dat je er 1080 mee kunt afspelen.
Mijn p4 heeft al moeite met 720 filmpjes en dan gewoon vanuit youtube of hdd fullscreen.

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Software Rasberry Pi
« Reactie #10 Gepost op: 2012/04/03, 08:37:56 »
Moet je wel geduld hebben. Ik heb mij ingeschreven er voor en sta op een lijst maar helaas zijn er heel veel meer die er 1 willen.

+1

Ik moest en zou er ook eentje, heb me al vrij vroeg ingeschreven maar krijg bijna iedere week een mailtje met de stand van zaken en vrijwel altijd is er verdere vertraging :(

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Software Rasberry Pi
« Reactie #11 Gepost op: 2012/04/03, 18:28:58 »
Ik heb die ochtend mij ingeschreven en ik krijg ook iedere keer een melding dat ik er niet bij zat en dat er vertraging is.
Ik neig steeds meer naar die usb stick van 200 euro. Ding is kleiner, sneller, heeft wifi en bleutooth.
Alleen daar heb ik het geld nog niet voor helaas.

Re: Software Rasberry Pi
« Reactie #12 Gepost op: 2012/04/07, 09:09:09 »
Ik heb gisteren vernomen dat het waarschijnlijk Augustus gaat worden voordat de eerste kans bestaat dat je er een zou kunnen bestellen als je niet op een lijst staat en je ook een nacht niet hebt geslapen om de RaspberryPi DOS aanval op Twitter, Raspi.org en de sites van de fabrikanten uit te zitten. Ik heb zelfs 2 keer het geluk gehad om tot het winkelmandje te komen met een pre-order maar heb het totaaloverzicht nooit mogen zien.

Maar ik zal goed mijn best doen als ik er volgende maand een in mijn bezit heb, Dan hebben jullie weer minder werk tegen Augustus (of de volgende release als de bugs er uit zijn en er een case bij zit) ;)

Over vooruit werken gesproken.... Het begon met een betere development VM voor de RaspberryPi. Toen kwam er een Android SDK bij, toen een Cyanogenmod Compiler, dan ook maar even Eclipse uitbouwen met RAP, ADT en Poky om er daarna toch maar een complete Mobile Linux build/remaster distro van te maken. Natuurlijk ook maar meteen met GUI voor die paar CLI tools met lange commando's en een RaspberryPi cross-compile environment setup tooltje. Ergens deze week kan je de eerste Virtual Appliance en iso gaan verwachten en kan je vertellen dat dit echt leuk speelgoed is ;)
« Laatst bewerkt op: 2012/04/07, 09:20:53 door socialdefect »
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN



Re: Software Rasberry Pi
« Reactie #15 Gepost op: 2012/04/19, 21:12:35 »

Re: Software Rasberry Pi
« Reactie #16 Gepost op: 2012/04/25, 14:44:13 »
Up-date

Eerste review en voorlopig een antwoord op de vraag.

http://www.pcpro.co.uk/reviews/desktops/374290/raspberry-pi-model-b

Time To Order!
« Reactie #17 Gepost op: 2012/05/17, 20:04:39 »
Het leek voor eeuwig te duren maar uiteindelijk is het moment daar! Ik opende net mijn mailbox en trof daar de volgende mededeling aan:

Citaat van: RSonline
Raspberry Pi – Time to order
Raspberry Pi

Place your order for a Raspberry Pi from RS Components and Allied Electronics today

We're delighted to inform you that you are now able to place your order for a Raspberry Pi model B board from RS Components. Please click on the button below

Nou nog geld op een creditcard of Paypal weten te krijgen en dan hoor ik ook bij s'werelds nieuwste elite-groep; De RaspberryPi eigenaren :)

Het goede nieuws voor jullie is dat ik in de planning pas rond eind Juni aan de beurt zou zijn dus de productie schiet flink op. Gezien de RasPi in een keer alle benodigde certificaten  heeft binnengesleept kan er nu dus ook maximaal geproduceerd worden.

Natuurlijk zal ik mijn bevindingen uitgebreid met jullie delen als ik het magische moment van ontvangst overleef...
« Laatst bewerkt op: 2012/05/17, 20:06:12 door socialdefect »
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Software Rasberry Pi
« Reactie #18 Gepost op: 2012/05/17, 23:35:26 »
Heb hem ook vandaag besteld. Levering is wel 3 weken dus word het Juni voor je hem binnen hebt en dan is het verzenden er nog niet bij gerekend.

Paypall staat altijd op 0 bij mij en ik hoef er niet eerst iets op te zetten. Gewoon betalen en dan word er na een paar dagen vanzelof geld van je rekening afgeschreven.
Wacht niet te lang anders gaat je kans naar een ander.

Re: Software Rasberry Pi
« Reactie #19 Gepost op: 2012/05/18, 06:51:37 »
Heb hem ook vandaag besteld. Levering is wel 3 weken dus word het Juni voor je hem binnen hebt en dan is het verzenden er nog niet bij gerekend.
Das balen... maar goed heb nu eigenlijk ook geen tijd voor hardcore gefreak dus komt op zich ook wel goed uit...

Citaat
Paypall staat altijd op 0 bij mij en ik hoef er niet eerst iets op te zetten. Gewoon betalen en dan word er na een paar dagen vanzelof geld van je rekening afgeschreven.
Wacht niet te lang anders gaat je kans naar een ander.
Pas daar echt mee op want als iemand je wachtwoord raad of toevallig toch jou combo in een lijstje heeft staan is je hele rekening leeg. Ik heb voortaan een pre-paid creditcard en daar mag Paypal van afschrijven, dan ben ik nooit meer kwijt dan het geld voor mijn maandelijkse hosting rekening ;)
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Software Rasberry Pi
« Reactie #20 Gepost op: 2012/05/18, 23:10:58 »
Ik heb 2 rekening nummers en de ene die ik gekoppeld heb aan paypall is altijd vrijwel leeg. Komt alleen geld op als ik contant geld nodig heb.
Zo'n credit kaart is wel handig en ik zit er aan te denken om er ook 1 te nemen voor bepaalde dingen. Niet alles is paypall en en dan is het wel handig.
Daarbij betaal je vooraf het geen wat op je kaart staat zodat je niet problemen hebt als aan het eind van de maand alles verrekend word.

Tevens vergeet ik vrij vaak mijn paypall wachtwoord omdat ik daar een heel apart wachtwoord voor heb. Dus als iemand anders het weet dan is het wel fijn omdat die mij dan kan helpen het te onthouden. =D

Als het mee zit kan het zijn dat je eerder bent. Maar dit is alleen als er mensen zijn die niet meer bestellen.
Maar ik ga er vanuit dat het zeker 3 weken duurt plus 1 week verzenden.
Het is in ieder geval sneller dan ik had verwacht, ik had namelijk verwacht dat ik hem pas in Juli op zijn vroegst zou hebben en dan als het mee zat.


Hij is binnen!!
« Reactie #21 Gepost op: 2012/06/23, 14:55:28 »
Ik heb mijn RasPi ondertussen ontvangen en heb er ook al even mee gespeeld. Helaas heb ik alleen een VGA monitor dus het is veel prutsen met chroot, ssh om de boel aan de praat te krijgen want natuurlijk heb ik weer precies de kabels, verloopjes, SDcards en wifi dongel bij elkaar geschraapt waarvan natuurlijk altijd wel weer iets niet werkt. Erg veel kan ik er dus nog niet over zeggen behalve dat de video's online echt waar zijn, de RaspberryPi bestaat echt en presteerd ook echt zo goed als in de video's.

 Ook wel geinig is dat hij helemaal geen geluid maakten ook vrijwel niet warm word, een dure koeling zal je er dus niet bij nodig gaan hebben. Wat ik momenteel wel een behoorlijk minpunt vind is dat de aanbevolen firmware (Debian Squeeze) barst van de fouten en overbodige dependencies, dat vind ik wel echt extreem slordig gedaan. Natuurlijk kan ik nu ook uiteindelijk beginnen met bijdragen aan het project dus het zal vast niet lang duren voor mijn eerste images online staan. de eerste word een FuntooPi OS met RazorQT  desktop voor mezelf en andere hardcore geeks en daarna ga ik aan de slag met de mainstream distributies en wat leuke toepassingen om de RasPi onweerstaanbaar te maken voor werkelijk iedereen van alle rangen, standen en leeftijden. 

Ik moet nog even bekijken of wat ik in mijn hoofd heb ook gaat werken in het echt maar als ik het lukt wil ik mijn RasPi ook graag met alle geinteresseerden delen. Ik zat te denken aan een remote oplossing op mijn server waarmee je een USB image kan uitkiezen/configureren wat je dan vervolgens ook via SSH/RDP/VNC even op je gemak kan uitproberen....... Heb je interesse dan laat het me maar weten, heb je zelf ook al een RaspberryPi dan mag je het ook best laten weten zodat we misschien zelfs al ergens een NL V.I.Pi Party kunnen organiseren  ;)
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Software Rasberry Pi
« Reactie #22 Gepost op: 2012/06/23, 16:22:18 »
Er is pas een nieuwe versie uit gekomen van Debian maar die is nog wel als test wat ik begreep. De snelheid moet beter zijn.
Ik heb hem binnen gehaald maar nog niet op mijn sd kaart gezet.
Moet eerst even mijn pc in orde maken en dan komt het op mijn externe HDD te staan voor betere prestaties.

Quake 3 werkt ook zeer leuk en draait vrij soepel. Had ik niet verwacht alleen jammer dat er geen audio bij zit.
Maar het geeft wel aan dat ondanks ik het van een SD kaart draaide, het toch flink wat kan.

Heb je geen aansluiting op je tv om hem daaraan te hangen?
Ik heb aan mijn tv en pc monitor meerdere HDMI aansluitingen dus dat is wel handig en nu hangt hij aan mijn pc monitor.
Moet alleen een Switch erbij hebben want alles is bezet waardoor ik hem nog niet in mijn netwerk kan hangen.
Wilde x2x gebruiken zodat ik niet met 2 toetsenborden en muizen zit te klooien.
Ik weet niet of teamviewer en zo goed werken erop. Dat heb ik nog niet getest maar x2x is voor als je van alles wilt doen wel makkelijker.
Ik ga straks die nieuwe Debian erop zetten en kijken of het uitmaakt op mijn sd kaart anders probeer ik een usb stick.

O als je een HDD eraan wilt hangen dan moet je wel extra voeding er voor gebruiken.

Als raspbmc af is ga ik dat gebruiken en hang ik hem aan mijn tv met een HDD.
Tot die tijd kijk ik wat er allemaal mee kan. Zag dat er meer en meer software voor komt om dingen aan te sturen en dat vind ik ook wel interessant.

« Laatst bewerkt op: 2012/06/23, 16:28:45 door emiel1976 »

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Software Rasberry Pi
« Reactie #23 Gepost op: 2012/07/02, 18:11:41 »
Heb OpenELEC op mijn Raspberri pi gezet en dat werkt echt super.
Het ding kan de voeding van de usb uitgang op mijn pc gebruiken en samen met de netwerk kabel en de HDMI kabel hangt er verder niets aan.
Bedien alles met mijn app op mijn telefoon of via een browser op mijn pc of telefoon.
Ik stream nu alles naar mijn Raspberri en kan via een andere app ook andere video bronnen naar mijn Raspberri Pi sturen zodat ik daarom de locatie niet hoef in te stellen.
Kan dus ook filmpjes die ik met mijn telefoon heb gemaakt, rechtstreeks er naar toe streamen. Kon ook al naar mijn tv maar nu heb ik meer opties erbij.
Youtube hoef ik nu niet via die app naar mijn tv toe te sturen want er zit Youtube op en nog een hoop meer.
Echt een mooi media centrum wat buitengewoon goed werkt en goed reageert op alles wat je ingeeft.

Moet nog kijken hoe het gaat met het opstarten als ik de tv uit zet en dan weer aan. Dat heb ik nog niet getest en als dat niet helemaal goed gaat dan hang ik er een losse voeding aan.
Maar geloof wel dat, dat goed gaat. Opstarten is niet super snel van het ding maar dat is niet erg. Het werkt en beter dan ik verwacht had. Wil er nog een paar bij zodat ik op mijn slaapkamer er ook 1 heb en dan nog 1 of 2 voor andere dingen.
Ik ben onder de indruk van het dingetje. Het werkt op zich goed als je 1 programma tegelijk draait en als webserver voor thuis is het ook zeer geschikt. Nu nog eens kijken of het ook goed werkt als ik er een externe HDD aan hang en hem in het netwerk hang voor opslag van data.
Het ding gebruikt veel minder stroom dan mijn pc en het is dus beter dan mijn pc dag en nacht aan te laten staan.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Software Rasberry Pi
« Reactie #24 Gepost op: 2012/07/02, 20:21:24 »
Als ik de tv uit zet gaat hij mooi mee uit en als ik hem aanzet gaat hij mee aan en start hij netjes op.
Alles werkt nu prima. =D