Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: grub probleem  (gelezen 1300 keer)

Sam Vimes

  • Gast
grub probleem
« Gepost op: 2009/05/21, 09:54:00 »
In de nieuwe kubuntus (8.10 en 9.04)zit de mogelijkheid het als een windows programma te installeren.
Dat leek me om het uit te proberen wel handig, hoef je niet eerst een partitie vrij te maken e.d. Het lukte echter niet.
(bleef halverwege hangen en deed niks meer) Heb daarna de boel via "software" in het configuratie scherm netjes ge-deïnstalleerd,
maar jullie raden het al: de grub opstarter blijft vragen of ik dan wel windows dan wel kubuntu wil starten.
Heb al van alles geprobeerd met de windows-reparatie mogelijkheid op de windows cd, maar het blijft hetzelfde.
Nu is het zelfs zo, dat de pc niet meer vanaf de cd wil opstarten! Moet ik straks nog een floppy drive inbouwen!
Heb de twee Nederlandse fora uit zitten spitten, maar krijg alleen oplossingen te zien die betrekking hebben op Vista, ik heb XP.
Verder verwijzingen naar Engelse fora, maar daar kan ik niet veel mee.
Heeft iemand een eenvoudiger oplossing als opnieuw installeren van Windows?

Re: grub probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/21, 10:02:00 »
Jwel hoor.

Kijk op je C:/ partitie en zoek de boot.ini file .
open deze met een teksteditor en haal alles eruit wat verwijst naar Grub.

Normale boot.ini file ziet er ongeveer zo uit.

########################
[boot loader]

timeout=5

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /FASTDETECT

########################

Pas hem aan zoals het bij jouw windows versie hoort...
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Sam Vimes

  • Gast
Re: grub probleem
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/21, 11:04:24 »
Fijn dat je wilt helpen, maar kun e me ook een hint geven waar dat .ini file zich ergens zou moeten bevinden. Ik kan niks vinden, en de zoek-functie van windows ook niet. ???

Re: grub probleem
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/21, 21:16:10 »
Hint ?

Ik heb zelfs het pad al gegeven in mijn vorige post waar je die boot.ini file kan vinden ?

Kijk op je C:/ partitie en zoek de boot.ini file .

ff verborgen file's zichtbaar maken in de mappen cfg ??

Of nog makkelijker om met de ubuntu live-cd ff te booten en dan op die C:/ partitie te kijken.  XD
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Sam Vimes

  • Gast
Re: grub probleem
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/22, 12:45:17 »
Ik snap dat je een beetje gepikeerd bent, Maar zoals ik al schreef, zoeken in C: leverde mij niets op, ook niet via de zoekfunctie van windows, die vond wel een bestand met de naam "boot" in partition magic, maar verder niets. Ook zoeken op .ini leverde geen verdere bat°standen die in aanmerking komen.
Je schrijft nu dat die in config moeten staan. Ik kan in Windows een map config vinden, en in system32. De eerste is leeg, de tweede zit een map in die "system profile" heet, maar er zit niets in dat "boot" in de naam heeft. Deze oplossing doet het dus niet. Zal als ik iets meer tijd heb, even met die live cd opstarten en kijken of ik dan iets kan vinden, maar ik heb er een hard hoofd in, al meer gekke dingen meegemaakt met pc's.

Re: grub probleem
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/22, 12:56:15 »
notepad C:\boot.ini

voer dat eens uit.

Sam Vimes

  • Gast
Re: grub probleem
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/22, 13:14:23 »
Tja; dan krijg ik dit antwoord:
[boot loader]
timeout=15
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect /NoExecute=OptIn /usepmtimer
C:\wubildr.mbr = "Kubuntu"

Haal ik de laatste regel weg, wil die het niet opslaaan!

Re: grub probleem
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/22, 14:01:14 »
Dat komt vast doordat het bestand schrijfbeveiligd is.

Mijn Windows-kennis is behoorlijk weggezakt... wat is sudo in Windows-taal =D

Sam Vimes

  • Gast
Re: grub probleem
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/22, 15:26:02 »
 XD Ja prachtig, heb dat ook. In windows ben je altijd super user, dus kent geen sudo oid.
Heb het nog eens geprobeerd, maar krijg als aanvulling: boot.ini bestaat al als alleen lezen, geef andere naam. Maar dat is zinloos, want dan werkt het ook niet.
Ondanks dat het bestaat, kan ik het met alle opties als verborgen bestanden tonen, niet vinden, alleen dus openen door in de opdracht-prompt C:\ boot.ini te typen...... was ik maar beter onderlegd.

Offline Drummies

  • Lid
Re: grub probleem
« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/22, 15:35:32 »
@Paul van Aken wellicht geeft onderstaande link de info waar je op zoek naar bent

http://www.schoonepc.nl/optim/msconfig.html
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Sam Vimes

  • Gast
Re: grub probleem
« Reactie #10 Gepost op: 2009/05/22, 15:53:25 »
Stom van mij. Je bent zo gouw geneigd het forum te raadplegen als het iets met linux van doen heeft, terwijl ik helemaal niet moeilijk hoefde te doen. Windows heeft "systeem herstel" en dat gebruiken was genoeg!!  :-[ :-[

Offline Drummies

  • Lid
Re: grub probleem
« Reactie #11 Gepost op: 2009/05/22, 15:58:18 »
toch wel nieuwsgierig en voor de volledigheid betrof het hier een kubuntu+wubi installatie .....volgens onderstaande link zou het geen problemen moeten geven om wubi te déinstaleren

http://wubi-installer.org/faq.php
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Sam Vimes

  • Gast
Re: grub probleem
« Reactie #12 Gepost op: 2009/05/22, 16:09:34 »
Zou je verwachten, normaal als je iets op deze wijze deïnstalleert werkt het goed, maar hier ging de installatie al niet jofel. heb daarna via software gedeïnstalleerd, en toen is er iets misgegaan. Het werkt nu weer. (Dacht ik / hoop ik).

Werkt inderdaad weer zoals het hoort. Omdat ik toch 9.04 wilde proberen heb ik op m'n andere PC geprobeerd, zowel de Kubuntu als de Ubuntu, maar beiden weigerden te installeren! Heb niet kunnen ontdekken waarom. Distro's als PClinuxOS en Mandriva laten zich, zei het met wat geknoei, wel installeren en ook suse 11.1 deed het. ARK linux wilde wel starten, maar heeft een dusdanig andere aanpak tijdens de installatie, dat ik die heb gestopt. (kon niet zien waar hij zich wilde installeren). Alleen de buntu's stoppen alle twee al tijdens het inlezen van de CD. Iemand een idee?
« Laatst bewerkt op: 2009/05/27, 19:41:13 door Paul van Aken »