Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: NTFS-partities definitief beschikbaar maken  (gelezen 794 keer)

kroesss

  • Gast
NTFS-partities definitief beschikbaar maken
« Gepost op: 2008/05/27, 21:15:59 »
Hoi,

Ik heb sinds heel kort Ubuntu op mijn computer gezet en vind het tot nu toe geweldig! Het enigste wat ik mis is de tijd om koffie te halen als mijn PC opstart, dat kon ik bij XP namelijk zat redden...

Ik heb wel een vraagje. Als ik mijn NTFS-partities wil benaderen, dan moet ik ze eerst in het menu "Locaties" selecteren. Dan komt er een linkje op mijn bureaublad en zijn ze beschikbaar totdat ik opnieuw opstart. Nu heb ik in Amarok bijvoorbeeld een playlist met mijn MP3-tjes die op mijn NTFS-schijf staan, maar als ik net opstart en Amarok open dan klaagt hij dat de muziekbestanden niet gevonden kunnen worden. Ik moet dan eerst een keer naar die schijf gaan (zodat het bureaublad-icoontje er weer staat) voordat hij gaat afspelen.

Kan ik die NTFS-partities niet definitief toegankelijk maken? Ik hoef ook niet constant die icoontjes op mijn desktop trouwens, die wil ik het liefst zo leeg mogelijk laten (gewoonte...)

Offline tomubuntu

  • Lid
NTFS-partities definitief beschikbaar maken
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/27, 21:20:19 »
Enkel NTFS-config installeren via synaptic, en daarna vinkjes zetten.
(via toepassingen - systeemgereedschappen)

kroesss

  • Gast
NTFS-partities definitief beschikbaar maken
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/28, 12:48:46 »
Dat werkt inderdaad super! Ik heb nu alleen nog die icoontjes op mijn desktop staan. Iemand enig idee hoe ik die weg krijg?

Offline ptb

  • Lid
NTFS-partities definitief beschikbaar maken
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/28, 13:04:53 »
download ubuntu tweak ( http://ubuntu-tweak.com/downloads ) kijk onder bureaublad na installatie.Kan natuurlijk ook anders maar dit vond ik gemakkelijk.

Offline vanadium

  • Lid
NTFS-partities definitief beschikbaar maken
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/28, 16:21:37 »
De "andere" manier is dan toch /etc/fstab handmatig aanpassen. Je moet de schijf namelijk onder /mnt koppelen in plaats van onder /media. Dan krijg je er geen icoon voor op de desktop, maar anderszijds behouden verwijderbare schijven wel hun icoon

1) ontkoppel de schijf
2) creƫer een directory onder /mnt
3) pas het koppelpunt aan in /et/cfstab
4) koppel alles terug aan

In volgend voorbeeld onderstellen we dat je schijf gemount is onder /media/mijn_schijf

1) en 2)

sudo umount /media/mijn_schijf
sudo mkdir /mnt/mijn_schijf

3)
gksudo gedit /etc/fstab

zoek de regel van je betreffende schijf, vervang "/media/mijn_schijf" door "/mnt/mijn_schijf"

4)
sudo mount -a

Hier mag geen enkele output te zien zijn. Indien wel, post de output hier: er is iets fout.

kroesss

  • Gast
NTFS-partities definitief beschikbaar maken
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/29, 12:29:32 »
Vanadium, dat werkt super! Bedankt voor de tips!