Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 9.04 & Ubuntu studio  (gelezen 2395 keer)

9.04 & Ubuntu studio
« Gepost op: 2009/04/20, 20:27:25 »
Over 3 dagen komt Ubuntu 9.04 uit, en zal ik dan ook gaan installeren.
Daar wil ik dan ook Ubuntu studio naast zetten.

Welke versie kan ik dan het beste nemen; 8.04 LTS, 8.10 of nog ff wachten tot 9.04 er is?
En kan ik dan ook de perssonlijke gegevens het zelfde houden? zoals inloggegevens, en voorkeuren van firefox en software van bijde OS'sen?
Volop Ubuntu 12.04 gebruiker.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: 9.04 & Ubuntu studio
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/20, 20:35:21 »
Waarom zou je Ubuntu studio ernaast willen zetten?
Gewoon integreren in de normale desktop lijkt me het makkelijkst.

Dus het pakket ubuntustudio-desktop (of een van de andere varianten) installeren en je bent klaar.

Re: 9.04 & Ubuntu studio
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/20, 21:15:44 »
Heb je alle pakketen op het zelfde systeem staan, das behoorlijk onhandig.
Volop Ubuntu 12.04 gebruiker.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: 9.04 & Ubuntu studio
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/20, 21:29:35 »
Hoe bedoel je?
Ubuntu studio is gewoon Ubuntu hoor, alleen met wat andere pakketten geïnstalleerd.
Die pakketten kan je ook installeren in de gewone Ubuntu.

Re: 9.04 & Ubuntu studio
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/21, 14:57:45 »
Ubuntu studio is gewoon Ubuntu hoor, alleen met wat andere pakketten geïnstalleerd.
Dat weet ik.

Die pakketten kan je ook installeren in de gewone Ubuntu.
En dat was nou precies het probleem, dan heb ik alles door elkaar. Ik wil het juist graag gescheiden houden. ;)
Volop Ubuntu 12.04 gebruiker.

Offline track

  • Lid
Re: 9.04 & Ubuntu studio
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/21, 18:41:24 »
Je hoeft de progjes / installatie niet gescheiden te houden toch ?
Je moet de gegevens en projecten netjes gescheiden houden.

Voor iedere soort project heb ik dus een sub-map in mijn /home zitten opdat ik er niet mee in de war raak.
Maar voor iedere taak de boel herstarten ?  Nee, dat zou ik niet willen.  Dan pak ik liever een tweede desktop erbij
(met een ander project dan) en schakel eventjes om.

En vooral zie ik dat alle bestanden netjes in hun project-map belanden waar zij behoren.

Vriendelijke groet,

track

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: 9.04 & Ubuntu studio
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/21, 18:48:50 »
Is het niet ontzettend lastig om steeds te moeten rebooten als je even wat wil doen in Ubuntu Studio?
En als je weer wat anders wil doen moet je weer rebooten naar de gewone Ubuntu....

Wat wil je eigenlijk gescheiden houden? Wil je in de normale Ubuntu geen Studio programma's zien en andersom?
Dan zou je kunnen overwegen om 2 accounts aan te maken en bij de ene alle studio programma's uit het menu te halen...
Je kan tegenwoordig veel sneller wisselen tussen gebruikers dan dat je kan rebooten.

Als het gaat om het scheiden van data, dan kan dat ook heel makkelijk. Zorg dat je alle video/beeld/geluid/whatever-data opslaat op een aparte partitie.
Dit kan bijvoorbeeld met symlinks. Maak een link aan van /home/gebruikersnaam/fotos naar /media/fotos
Dan lijken de bestanden in je home map te staan, maar ze staan op een andere partitie.

En er zijn wel meer manieren om dingen te scheiden... Het is maar net wat je nodig hebt en wat je makkelijk vindt.
Steeds rebooten lijkt mij in ieder geval niet handig.

Re: 9.04 & Ubuntu studio
« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/22, 18:15:49 »
Het gaat mij er om om de desktop'en/programma's en ook data gescheiden te houden.
Volop Ubuntu 12.04 gebruiker.

Re: 9.04 & Ubuntu studio
« Reactie #8 Gepost op: 2009/04/22, 18:25:49 »
Het gaat mij er om om de desktop'en/programma's en ook data gescheiden te houden.
Neem de 9.04. Daarin zit waarschijnlijk de nieuwste software op het gebied van multimediabewerking.

Re: 9.04 & Ubuntu studio
« Reactie #9 Gepost op: 2009/04/22, 19:35:04 »
Het gaat mij er om om de desktop'en/programma's en ook data gescheiden te houden.
Neem de 9.04. Daarin zit waarschijnlijk de nieuwste software op het gebied van multimediabewerking.

Die van Ubuntu studio bedoel je?
Volop Ubuntu 12.04 gebruiker.

Re: 9.04 & Ubuntu studio
« Reactie #10 Gepost op: 2009/04/22, 21:35:39 »
En hoe moet ik het nou doen???
Volop Ubuntu 12.04 gebruiker.

Re: 9.04 & Ubuntu studio
« Reactie #11 Gepost op: 2009/04/22, 21:41:25 »
Heel voorzichtig ?

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: 9.04 & Ubuntu studio
« Reactie #12 Gepost op: 2009/04/23, 04:04:40 »
Wat wil je precies scheiden? En waarom, wat is je redenatie?
Zoals ik al zei zijn er verschillende mogelijkheden. Wat het beste past in jouw situatie hangt af van wat jij wil.

Een echt verschil tussen de desktops is er niet. Ubuntu Studio is gelijk aan Ubuntu. Er zit alleen een ander thema bij en er worden wat extra programma's geïnstalleerd.
Als je wil kan je die programma's ook los installeren. Je kan er ook voor kiezen om het thema niet te gebruiken.

En waarom wil je je data scheiden? In principe hoort alle persoonlijke data van een gebruiker in zijn eigen home map. Binnen die map kan je zoveel mappen aanmaken als je wil, en daarin kan je dan data zetten.
Bijvoorbeeld een "studio"-map waar je al je multimediabewerking doet.

Wil je al je multimedia op een aparte partitie hebben? Dat kan. Maak gewoon een extra partitie aan en zorg dat die gekoppeld wordt aan /home/gebruikersnaam/multimedia
Dan staan ze in je home map, maar toch op een aparte partitie.
Als dat onoverzichtelijk is kan je die partitie ook koppelen aan /media/multimedia. Dan staat daar je data.

Zo zijn er nog wel meer mogelijkheden te bedenken... Het is maar net wat je wil.

Re: 9.04 & Ubuntu studio
« Reactie #13 Gepost op: 2009/04/23, 14:17:44 »
Het gaat me vooral om de programma's, zodat ik niet een heleboel programmas te gelijk heb, dat wordt te on-overzichtelijk.
M.a.w. ik wil graag de studio-prog's bij elkaar, en de gewone.
Volop Ubuntu 12.04 gebruiker.

Re: 9.04 & Ubuntu studio
« Reactie #14 Gepost op: 2009/04/23, 14:20:13 »
maak dan gewoon een extra tabje aan onder Toepassingen, noem het Studio, en plaats daar al die software onder.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: 9.04 & Ubuntu studio
« Reactie #15 Gepost op: 2009/04/23, 15:44:24 »
Dat lijkt me ook het makkelijkst.
Gewoon rechtsklikken op het menu en kiezen voor bewerken oid.
Maak een apart menu aan voor je studio-programma's en verplaats ze daarheen.
Dat is 1 keer wat werk, daarna staan ze allemaal mooi bij elkaar.

Re: 9.04 & Ubuntu studio
« Reactie #16 Gepost op: 2009/04/24, 17:51:17 »
Ubuntu 9.04 gedownload en geinstaleerd.
Hoe installeer ik nu studio?
Volop Ubuntu 12.04 gebruiker.

Re: 9.04 & Ubuntu studio
« Reactie #17 Gepost op: 2009/04/24, 21:59:51 »
heb het volgens wiki via ubuntustudio.org gedaan, alleen zijn de standaarden(thema enz.) omgezet naar die van studio, hoe zet ik die weer terug?
Volop Ubuntu 12.04 gebruiker.