Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: sudo user verdwenen ! ???  (gelezen 2293 keer)

donpedro

  • Gast
sudo user verdwenen ! ???
« Gepost op: 2005/09/02, 23:03:13 »
ik heb iets stoms gedaan.

mijn eerste username vond ik achteraf te lang en dus wilde ik een andere username.

dus ik heb een 2e user aangemaakt, en daarna de 1e user verwijderd, maar wel met hetzelfde wachtwoord. het systeem liet dit toe. dus ik dacht dat gaat goed.

maar nu lijkt het wel of het sudo user account helemaal verdwenen is.
want:
ik kan geen updates meer installeren, geen nieuwe users meer aanmaken, ik kom er niet meer in !!! kortom waar is mijn sudo user gebleven ?

vraag is dus: hoe kan ik mijn sudo user terughalen ??

alvast bedankt

Pieter

sudo user verdwenen ! ???
« Reactie #1 Gepost op: 2005/09/03, 00:40:15 »
Met root kun je de sudoers toevoegen. Wat ook kan is onder root de gebruiker lid maken van de admin groep adm.

Dit kan met
# usermod -G adm Het systeem wil eerst een password hebben voor root (om in te kunnen loggen). Standaard zit deze er niet in en zonder root-acces kan die niet worden toegevoegd.

Achter een terminal scherm kun je proberen om in te toetsen:
$ init 1Het systeem gaat dan in single-user mode en staat dan standaard met root ingelogged. Je kan dan met
# passwd rootJe password voor root invoeren.

Ga daarna weer terug naar multi-user mode met
# init 2Wacht tot het inlog venster verschijnt, log in met je normale username en password en start (ditmaal binnen KDE) een terminalvenster op.

Met $ su -kun je naar een root-shell gaan (vraagt om root-password) waarna je met # usermod -G adm jezelf toe kan voegen aan de groep van admins.

Ga met dubbel 'exit' terug naar KDE en probeer het onderhoud van de users op te starten, of synaptic o.i.d.

Er zal wel een betere of snellere manier zijn maar zo zou ik het in eerste instantie doen.

Succes.
Hmmmm. De server dappert de server-install.
In de huiskamer zijn de raampjes weer terug...

sudo user verdwenen ! ???
« Reactie #2 Gepost op: 2005/09/03, 01:40:28 »
quick_snack, whoah wat een foute instructies.... Sorry dat ik het zeg, maar zo moeilijk hoeft het helemaal niet.

donpedro, je moet het volgende doen:
Start opnieuw op, kies in het opstartmenu (dus nog voordat Ubuntu zelf opstart) voor de 'Recovery mode'.
Deze vraagt je op een gegeven moment om op enter of CTRL+D te drukken. Druk hier op enter
Je bent nu in een rootshell, voor het volgende commando uit:
adduser je_nieuwe_username adminVervang hierbij uiteraard je_nieuwe_user door je username die je hebt aangemaakt.
Toest nu CTRL+D in en het systeem start verder op. Klaar :)