Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Beantwoord] Ubuntu naast of in plaats van Android op Samsung Galaxy tab 2 10.1  (gelezen 3937 keer)

In dit topic werd verteld dat de kwaliteit van Ubuntu voor tablets nog niet zo geweldig was.
Maar dat is al een tijdje geleden.

Nu speel ik met de gedachte om Ubuntu naast of in plaats van Android op mijn Samsung Galaxy tab 2 10.1 16GB te installeren.
En inmiddels lees ik daarover hier  een enthousiast verhaal.
Heeft hier al iemand ervaring met die installatie? En zo ja,  wat zijn de bevindingen?
Bij voorbaat dank.
« Laatst bewerkt op: 2013/12/01, 22:11:23 door Old man »
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Re: Ubuntu naast of in plaats van Android op Samsung Galaxy tab 2 10.1 16GB
« Reactie #1 Gepost op: 2013/11/30, 20:47:02 »
Dat is ten eerste een oude versie van de tablet die jij hebt en ten tweede een oude versie van Ubuntu. Ik weet niet of er een nieuwere versie van Ubuntu voor de Galaxy Tab 2 is maar dan zou je even op http://forum.xda-developers.com moeten kijken (in het subforum van jou tablet). Ik heb zelf Ubuntu op mijn HP Touchpad gedraaid (naast webOS in dual-boot) en dat draaide heerlijk. Ik ga binnenkort 13.10 er weer naast zetten nu ze die net geport hebben (heb nu even Ubuntu Touch draaien voor de grap). Hoewel ik meestal toch wel op webOS zit is het altijd wel leuk weer iets ernaast.
Maar goed, de laatste desktop Ubuntu waarmee ik ervaring had erop was 13.04 beta. Je hebt alleen geen Flash enzo omdat er geen ARM-gecompileerde Flash voor desktop Linux is.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Ubuntu naast of in plaats van Android op Samsung Galaxy tab 2 10.1 16GB
« Reactie #2 Gepost op: 2013/12/01, 07:56:42 »
ik heb dit al eens gedaan, (ook op de Galaxy tab 2 p5110) via de linux installer uit de play-store het werkt wel, maar je hebt zowel surfaceflinger als x11 draaien en je gebruikt een vnc-connectie om je x11-scherm op de surfaceflinger van Android te krijgen, is echt übertraag en vreet gelijk nog eens 3gb aan schijfruimte!

Re: Ubuntu naast of in plaats van Android op Samsung Galaxy tab 2 10.1 16GB
« Reactie #3 Gepost op: 2013/12/01, 10:58:55 »
ik heb dit al eens gedaan, (ook op de Galaxy tab 2 p5110) via de linux installer uit de play-store het werkt wel, maar je hebt zowel surfaceflinger als x11 draaien en je gebruikt een vnc-connectie om je x11-scherm op de surfaceflinger van Android te krijgen, is echt übertraag en vreet gelijk nog eens 3gb aan schijfruimte!

Even ter verduidelijking: dat is anders dan een native port waar ik het over had maar het is inderdaad een mogelijkheid.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Ubuntu naast of in plaats van Android op Samsung Galaxy tab 2 10.1 16GB
« Reactie #4 Gepost op: 2013/12/01, 11:25:57 »
Leuk zeg!

Ik heb een Tab 2 7.0". Daar ben ik erg blij mee. Die Tab draait prima.

Maar het ding kwam natuurlijk weer eens met allerlei apps, die ik helemaal niet wil. Die zijn ook niet te verwijderen. Jammer, want dat verstopt de boel alleen maar.

Ik hou deze ontwikkelingen in de gaten. Het is maar een kwestie van tijd en dan staat deze tablet ook op Ubuntu!

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Ubuntu naast of in plaats van Android op Samsung Galaxy tab 2 10.1 16GB
« Reactie #5 Gepost op: 2013/12/01, 19:00:50 »
@Vistaus
drie vragen:
1.
Stel, ik installeer ubuntu naast android. Dan wordt het neem ik aan een dual-boot. Zou ik echter daarna  ubuntu willen verwijderen hoe doe ik dat dan (zodat de dual-boot weer verdwijnt)?
2.
Komt bij de ubuntu installatie ook de vraag zoals gebruikelijk: Wil je a) ubuntu naast android of b) ubuntu inplaats van android ?
3.
Stel, ik kies voor b. (android vervangen door ubuntu) en ik wil later toch weer terug naar de oorspronkelijke installatie (android): biedt het systeem ook de mogelijkheid tot een volledige recovery zoals bij de Chromebook?
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Re: Ubuntu naast of in plaats van Android op Samsung Galaxy tab 2 10.1 16GB
« Reactie #6 Gepost op: 2013/12/01, 20:11:54 »
1 Stel, er zou een port zijn voor jou tablet (na snel neuzen op XDA vond ik niks anders dan een dev-versie van Ubuntu Touch dus je zult denk ik nog moeten wachten), dan zou je inderdaad een dual-boot krijgen. Hoe je dan weer die dual-boot verwijdert weet ik niet, ik heb verder geen ervaring met Androide-tablets. Op mijn tablet is het gewoon een kwestie van het uBoot-opstartbestand verwijderen en de partities terugvoegen bij webOS.
2 Dat denk ik eerlijk gezegd niet. Je krijgt dan standaard een dual-boot en met een ingreep kun je denk ik wel single boot krijgen maar dat lijkt me niet zo verstandig, meestal wordt dat ook afgeraden.
3 Ja. Via een combinatie van knoppen (ik weet niet welke het bij jou is, misschien power+vol up) kun je de optie kiezen om terug te keren naar fabrieksinstellingen.

Re: Ubuntu naast of in plaats van Android op Samsung Galaxy tab 2 10.1 16GB
« Reactie #7 Gepost op: 2013/12/01, 20:31:05 »
Dankjewel Vistaus.

Maar wat vind je van dit artikel? How to Install Ubuntu Linux on Galaxy Tab 10.1! .
Zou het daarmee lukken denk je?
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ubuntu naast of in plaats van Android op Samsung Galaxy tab 2 10.1 16GB
« Reactie #8 Gepost op: 2013/12/01, 20:48:37 »
Gebaseerd op de methode uit het filmpje (een linux installer uit de playstore):
Stel, ik installeer ubuntu naast android. Dan wordt het neem ik aan een dual-boot. Zou ik echter daarna  ubuntu willen verwijderen hoe doe ik dat dan (zodat de dual-boot weer verdwijnt)?
Ubuntu draait als een 'app' in adroid. Je hebt toegang tot de desktop via vnc.
Komt bij de ubuntu installatie ook de vraag zoals gebruikelijk: Wil je a) ubuntu naast android of b) ubuntu inplaats van android ?
Nee, die vraag komt niet.
Stel, ik kies voor b. (android vervangen door ubuntu) en ik wil later toch weer terug naar de oorspronkelijke installatie (android): biedt het systeem ook de mogelijkheid tot een volledige recovery zoals bij de Chromebook?
Je kan de apps en de directory waar je Ubuntu in hebt geplaatst wissen.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Ubuntu naast of in plaats van Android op Samsung Galaxy tab 2 10.1 16GB
« Reactie #9 Gepost op: 2013/12/01, 22:04:22 »
@Old Man: Dat is wel erg oud en bovendien geen échte dual-boot maar meer een soort langzame Wubi-installatie.

Re: Ubuntu naast of in plaats van Android op Samsung Galaxy tab 2 10.1 16GB
« Reactie #10 Gepost op: 2013/12/01, 22:10:28 »
OK, dank aan iedereen.
Ik weet genoeg; nog maar even niet doen, lijkt me.
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.