Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: open office leest docx niet goed  (gelezen 3217 keer)

Offline Jehanne

  • Lid
open office leest docx niet goed
« Gepost op: 2010/07/06, 17:06:02 »
Ik loop hier steeds vaker tegenaan. Stuurt een leerling, of meerdere, via moodle een verslag op in docx. Nou staan er dan steeds de afbeeldingen niet in als ik het verslag thuis open. In een window-pc zie ik die afbeeldingen wel, ook in open office. Weet iemand hoe ik dit kan verhelpen? Ik geef beeldende vormgeving, beetje lastig werkstukken beoordelen, zonder afbeeldingen....

bedankt,

Hanneke
Books just want to be free!
See what I mean at:
http://www.bookcrossing.com/referral/Jehanne

Offline vanadium

  • Lid
Re: open office leest docx niet goed
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/06, 17:15:18 »
Ideale oplossing voor scholen: laat ze vrije software gebruiken. Gegarandeerd geen problemen met licenties, niet in de school en ook niet bij de leerlingen thuis. Alternatief: laat hen opslaan in het oudere Word formaat als je hen niet wil verplichten Ooo te gebruiken.

Welke OOo versie gebruik je op die Windows computer waar je de afbeeldingen wel ziet?

Re: open office leest docx niet goed
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/06, 17:26:35 »
Een verslag zou een student als hij slim is enkel in pdf vorm naar je te sturen, omdat een pdf nou eenmaal moeilijker te bewerken is dan een .doc/.docx/odf. Eigenlijk zouden daar richtlijnen voor moeten zijn (zoals bij mijn hogeschool), zodat je nooit in deze situatie terecht komt. Je kan bestanden automatisch laten converteren van docx naar odf formaat. Er bestaan een aantal tools voor die beschreven worden op http://tille.garrels.be/training/odf/ch03s06.html
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline Jehanne

  • Lid
Re: open office leest docx niet goed
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/06, 19:04:26 »
Ideale oplossing voor scholen: laat ze vrije software gebruiken. Gegarandeerd geen problemen met licenties, niet in de school en ook niet bij de leerlingen thuis. Alternatief: laat hen opslaan in het oudere Word formaat als je hen niet wil verplichten Ooo te gebruiken.

Welke OOo versie gebruik je op die Windows computer waar je de afbeeldingen wel ziet?

Ja, daar heb je volledig gelijk in! De systeembeheerder wil er op school wel aan, maar de schoolleiding niet: omdat van een aantal methodes de software alleen in windows werkt. Ik vraag aan alle leerlingen hun bestanden op te slaan in .doc, of odt, maar het zijn brugklassers: vele weten niet eens welke software ze gebruiken voor tekstverwerking, "opslaan als" snappen ze nog net, maar van een uitklapmenu hebben ze nog nooit gehoord. En ik geef tekenen en techniek, geen ICT....

Op de windowspc waar ik de afbeeldingen wél op zie staat OO 3.2 (geloof ik, in elk geval een nieuwe versie) op deze Ubuntupc staat 2.4, omdat die in mijn versie van Ubuntu zit (ja, inderdaad een oude versie, want ik wilde de lang-ondersteunde versie) Ik wilde al eens overstappen, lost dat iets op?
Nu sowieso niet, want geen tijd: ik moet vóór aanstaande donderdagochtend nog 54 verslagen nakijken, in moodle.
Books just want to be free!
See what I mean at:
http://www.bookcrossing.com/referral/Jehanne

Offline Jehanne

  • Lid
Re: open office leest docx niet goed
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/06, 19:06:48 »
Een verslag zou een student als hij slim is enkel in pdf vorm naar je te sturen, omdat een pdf nou eenmaal moeilijker te bewerken is dan een .doc/.docx/odf. Eigenlijk zouden daar richtlijnen voor moeten zijn (zoals bij mijn hogeschool), zodat je nooit in deze situatie terecht komt. Je kan bestanden automatisch laten converteren van docx naar odf formaat. Er bestaan een aantal tools voor die beschreven worden op http://tille.garrels.be/training/odf/ch03s06.html

Ja, maar brugklassers zijn geen studenten. Richtlijnen geef ik ze wel, maar ze krijgen geen les in dit soort dingen. Ik heb ze ook maar 2 uur per week, dus zelf heb ik daar ook nauwelijks tijd voor. Bovendien: ik geef tekenen en techniek, geen ICT.

Die tool ga ik eens bekijken. Ik vond al wat conversie-dingetjes, maar dan moet je de bestanden eerst opslaan, en als ik ze opsla, dan heb ik ze al binnen zonder afbeeldingen.

grtjs Hanneke
Books just want to be free!
See what I mean at:
http://www.bookcrossing.com/referral/Jehanne

Offline joop13

  • Lid
Re: open office leest docx niet goed
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/06, 20:25:35 »
Ik loop hier steeds vaker tegenaan. Stuurt een leerling, of meerdere, via moodle een verslag op in docx. Nou staan er dan steeds de afbeeldingen niet in als ik het verslag thuis open. In een window-pc zie ik die afbeeldingen wel, ook in open office. Weet iemand hoe ik dit kan verhelpen? Ik geef beeldende vormgeving, beetje lastig werkstukken beoordelen, zonder afbeeldingen....

bedankt,

Hanneke
Ik heb hetzelfde probleem ondanks dat het geen brugklassers zijn maar zelfs collega's XD XD. Maar met OO 3.2 onder Ubuntu10.04 kon ik de docx goed lezen, inclusief de grafica. En ik heb de collega aangeraden om geen docx meer te gebruiken of over te gaan op OO. Nog geen resultaat.... =D =D
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline vilamar

  • Lid
Re: open office leest docx niet goed
« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/06, 20:37:21 »
Misschien is het oorspronkelijke*docx niet volgens de normen aangemaakt.
Er is -dacht ik- een verschil tussen afbeeldingen plakken of invoegen, in *doc was dit toch zo.
Zelf heb ik er in ieder geval nog maar weinig problemen mee gehad in Open Office, in tegendeel zelfs, XP kan het niet openen zonder hulpmiddelen. (Het zijn van die momenten dat de kinderen hier naar Ubuntu smeken)


Offline Jehanne

  • Lid
Re: open office leest docx niet goed
« Reactie #7 Gepost op: 2010/07/06, 20:52:34 »

Ik heb hetzelfde probleem ondanks dat het geen brugklassers zijn maar zelfs collega's XD XD. Maar met OO 3.2 onder Ubuntu10.04 kon ik de docx goed lezen, inclusief de grafica. En ik heb de collega aangeraden om geen docx meer te gebruiken of over te gaan op OO. Nog geen resultaat.... =D =D
[/quote]
Weer een reden om toch maar eens een verse Ubuntu hierop te zetten. Maar niet nu, ik moet nog 50 werkstukken....

Hanneke
Books just want to be free!
See what I mean at:
http://www.bookcrossing.com/referral/Jehanne

Offline chaos7

  • Lid
Re: open office leest docx niet goed
« Reactie #8 Gepost op: 2010/07/06, 20:58:14 »
het is inderdaad lastig probleem. de meeste scholen kunnen hun licenties ook zeer goedkoop verkrijgen. ik dacht 7,50 euro per jaar. mensen zijn dus dit gewent en zullen voor zo'n laag bedrag niet eens aandenken om over te stappen op iets anders. een oplossing zou zijn stukken die je moet tonen, behandelen op een windows computer die via portableapps te doen. http://portableapps.com/ op deze manier werk je met OO in een windows omgeving.
tis maar een ideetje.
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Offline vanadium

  • Lid
Re: open office leest docx niet goed
« Reactie #9 Gepost op: 2010/07/06, 21:29:42 »
Ja, daar heb je volledig gelijk in! De systeembeheerder wil er op school wel aan, maar de schoolleiding niet: omdat van een aantal methodes de software alleen in windows werkt.
Ik dacht dat OpenOffice ook perfect onder Windows liep.

Citaat
Ik vraag aan alle leerlingen hun bestanden op te slaan in .doc, of odt, maar het zijn brugklassers: vele weten niet eens welke software ze gebruiken voor tekstverwerking, "opslaan als" snappen ze nog net, maar van een uitklapmenu hebben ze nog nooit gehoord. En ik geef tekenen en techniek, geen ICT....
Zo onmogelijk lijkt me dat niet. Je hoeft daarvoor geen ITC leerkracht te zijn. Eén keer duidelijk uitleggen (10 minuten). Tweede keer de hardleersen aanpakken. Zo dom zijn ze nu ook niet.
Citaat
Op de windowspc waar ik de afbeeldingen wél op zie staat OO 3.2 (geloof ik, in elk geval een nieuwe versie) op deze Ubuntupc staat 2.4, omdat die in mijn versie van Ubuntu zit (ja, inderdaad een oude versie, want ik wilde de lang-ondersteunde versie) Ik wilde al eens overstappen, lost dat iets op?
We zijn nu toe aan 10.04, de volgende lang-ondersteunde versie. Dat je een oudere versie gebruikt, verklaart waarom je de figuren niet ziet. Zeker upgraden nu, zou ik zeggen. Je zal ook zeer aangenaam verrast zijn door de veel kortere opstarttijd van Ubuntu 10.04.

Offline joop13

  • Lid
Re: open office leest docx niet goed
« Reactie #10 Gepost op: 2010/07/06, 23:05:33 »
Wel een leuke ontwikkeling: een aantal leerlingen probeert een hoger cijfer op een verslag van mij te krijgen als ze het bestand als odt leveren! Dus de verbreidheid van OO wordt steeds groter. =D =D
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline Thijsg

  • Lid
Re: open office leest docx niet goed
« Reactie #11 Gepost op: 2010/07/06, 23:18:31 »
Als ik iets online inlever, maak ik een PDF.

Offline joop13

  • Lid
Re: open office leest docx niet goed
« Reactie #12 Gepost op: 2010/07/06, 23:22:41 »
Als ik iets online inlever, maak ik een PDF.
Als ik iets aan allerlei mensen moet sturen doe ik dat ook. Maar als leerlingen bij mij iets inleveren heb ik het liefst een tekstdocument zodat ik de aantekeningen in het document kan maken. Daarna krijgen ze het document wel weer terug als pdf. Want de meeste leerlingen kunnen geen veranderingen aanbrengen in een pdf...... =D =D
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline Thijsg

  • Lid
Re: open office leest docx niet goed
« Reactie #13 Gepost op: 2010/07/07, 13:39:14 »
Als docenten een tekstdocument willen hebben, weiger ik een .doc te sturen, maar is de kans groot dat de docent niet weet wat .odt is. :| Dan maar een .pdf. Ik heb trouwens nooit meegemaakt dat ze iets in mijn documenten willen veranderen.

Offline joop13

  • Lid
Re: open office leest docx niet goed
« Reactie #14 Gepost op: 2010/07/08, 00:04:57 »
Als docenten een tekstdocument willen hebben, weiger ik een .doc te sturen, maar is de kans groot dat de docent niet weet wat .odt is. :| Dan maar een .pdf. Ik heb trouwens nooit meegemaakt dat ze iets in mijn documenten willen veranderen.
1. Prima om geen .doc te sturen
2. Odt is beter
3. Maar als ik een verslag lees over een proef die gedaan is dan geef ik daar graag commentaar op.
En ik geef ook gelijk de beoordeling en het cijfer in het document mee, alleen krijgen de leerlingen dat exemplaar altijd als pdf.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline Thijsg

  • Lid
Re: open office leest docx niet goed
« Reactie #15 Gepost op: 2010/07/08, 12:17:39 »
Dat is de moderne manier. ;) Van mijn docenten zijn er maar weinig zo.

Ontopic: OpenOffice.org zal ook op Windows gepromoot moeten worden.