Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: home folder plakken lukt niet  (gelezen 6322 keer)

home folder plakken lukt niet
« Gepost op: 2007/10/19, 14:24:47 »
Wil graag een schone installatie doen van Gutsy, maar ik krijg mijn home folder wel gekopieerd maar als ik hem op mijn externe harddisk wil plakken, krijg ik nergens een plak opdracht te voorschijn.

Heb de rechten al aangepast maar dan krijg ik hem nog niet geplakt. Mijn home is wel groot omdat ook al mijn muziek er in zit (circa 10 GB). Volgens mij heb ik geen aparte home partitie.

Zit mijn thunderbird mail boxen ook in mijn home folder??? Kan nergens mail files vinden, ook niet van ximian.

De upgrade functie werkt niet, die loopt halverwege helemaal vast bij software kanalen instellen. Wordt dan helemaal grijs en zit geen leven meer in.
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

home folder plakken lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/19, 16:04:08 »
Om je mailboxen enzo te vinden, probeer eens in Nautilus "toon verborgen bestanden"

Om te weten of je een aparte /home hebt, doe in een terminal fdisk -l
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

home folder plakken lukt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/19, 21:45:22 »
Toon verborgen bestanden is gelukt, zie nu inderdaad ook veel extra bestanden waaronder mozilla thunderbird.

fdisk -l levert geen restultaten op.

Iemand een idee hoe ik mijn home directory kan verplaatsen naar een externe harddisk (ntsf) incl. alle bestanden? kopieren lukt maar plakken niet. Omdat er circa 10 Gb muziek op staat is een usb stick geen optie

Als dat me lukt kan ik gutsy installeren
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

maan

  • Gast
home folder plakken lukt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/19, 22:17:31 »
Wat voor een foutmelding krijg je dan? Misschien dat die ntfs een probleem is.

home folder plakken lukt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/19, 23:07:27 »
Sja dat kan niet echt goed gaan wat je nu wilt doen ??

Beter is om een aparte partitie te maken en die als /home te gaan gebruiken.
Dan staat echt alles veilig erop en is het een kwestie van de partitie mounten aan je nieuwe /home om vervolgens alles weer als vanouds te gebruiken.

Een how to hiervoor is.

Wat je moet doen is na het kopiëren van de data is je de 2e schijf te mouten als home directory. Linux maakt het niet uit waar de home directory staat als je maar aangeeft waar.

######
We gaan eerst een root pasword zetten, maak een mooi lang pasword en schrijf het op.
sudo -spasswd rootgeef hier je root pasword op.
sudo -sen nu je root pw ingeven.

##########################
Let op in deze howto is de X in hdax het voorbeeld.

Je moet zelf even kijken met de opdracht :
sudo fdisk -lHoe de partitie heet waar je de nieuwe /home wilt hebben.
NOTE: In jouw geval zou dit nog steeds hda8 moeten zijn ???

Aan de slag:

Geef je root pasword.
sudo -s1. Maak een directory aan:
mkdir /mnt/tmp2. Mount de nieuwe partitie nu even aan deze tijdelijke directory:
mount /dev/hdaX /mnt/tmpHiermee mount je de partitie aan die map, LET OP die X He? .
#############################################

Nu gaan we de bestanden van de home kopieeren naar de nieuwe partitie:

We gaan eerst naar de /home map toe.
4. cd /homeWe kopieeren alles naar de tmp map.
5. find . -depth -print0 | cpio --null --sparse -pvd /mnt/tmp/Nu heb je een exacte kopie van je oude /home op de nieuwe partitie.

Check dit eventueel nog ff door in die /mnt/tmp/ te kijken.

Verwijder de oude home directory eerst nog niet; wie weet wat er is mis gegaan.

6. We gaan eerst backuppen en de oude /home hernoemen :
cdmv /home /home.old############################
Maak een nieuwe /home en mount de nieuwe partitie aan de nieuwe /home:

Maak een nieuwe /home directory.
7.mkdir /homeunmount de nieuwe partitie van de tijdelijk directory waar alles staat van je oude /home
umount /mnt/tmpmount de nieuwe partitie aan de nieuwe /home directory.
mount /dev/hdaX /homeOm deze partitie nu automatisch op /home te mounten bij het opstarten van de computer voeg je een regel  toe aan /etc/fstab met als mountpoint dus /home.

Eerst openen met :
8. gksudo gedit /etc/fstab9. Nu de volgende regel toevoegen.

/dev/hdaX       /home           ext3    defaults        0       2NOGMAALS overal waar je hdaX ziet staan de X veranderen in het cijfer wat in jouw situatie nodig is.
Dit kan dus bijvoorbeeld zijn:  hda8, hda2 of hda4 of hdb2 maakt niet uit welke jij gevonden had in het begin.

10. Als de computer opnieuw gestart is open dan een terminal venster en type het commando mount in. Als het goed is staat in het rijtje de onderstaande regel:

/dev/hdbX on /home type ext3 (rw)hdbX is hier een voorbeeld
Als dat zo is, is de operatie geslaagd.

Je zou nu eventueel je oude /home.old kunnen wissen om HD ruimte vrij te maken.

sudo rm -r /home.old##########################################

Als het goed is heb je nu je /home op een aparte partitie staan waardoor je bij een totale crash van je Ubuntu al je instellingen behoud.
Voorwaarde is dan wel, als dit gebeurt dat je met een installatie via live cd  die partitie helemaal met rust laat.
En indien nodig hoef je na de installatie dan alleen de /home die in Ubuntu zit te hernoemen naar /home.old
een nieuwe /home aanmaken, en weer die partitie te mounten aan die nieuwe /home
Na een boot zal alles weer zijn zoals het was voor de crash.


Ik weet niet goed of met unmouten en mounten alles goed gaat dus start de computer even opnieuw.
10. als de computer opnieuw gestart is open dan een terminal venster en type het commando mount in. Als het goed is staat in het rijtje de onderstaande regel:

/dev/hdb1 on /home type ext3 (rw)hdb1 is hier een voorbeeld
Als dat zo is, is de operatie geslaagd.
8 wat nu nog moet gebeuren is de data wissen op de originele plek.
9 type in het terminal venster umount /home
10 wis alle files die in de home directory staan. DIt klinkt een beetje gek, maar je wist nu de bestanden die op de 'oude' locatie staan en niet de nieuwe schijf. Deze had je zojuist ontkoppelt met umount.
11 type mount -a
12 klaar!
alles zou nu perfect moeten werken en je /home staat op een andere partitie of Harddisk.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

home folder plakken lukt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/19, 23:45:08 »
bij fdisk -l kreeg ik helemaal geen melding. niets

De verplaatsing van home is hoopvol. klinkt ingewikkeld, maar ik ga het doen! Je horen wel wat het geworden is. En voortaan altijd home in aparte partitie!
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline anko

  • Lid
home folder plakken lukt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/20, 07:43:28 »
Hoi Welland,

Hoewel  hier boven een zo op het eerste gezicht goed verhaal staat vermoed ik dat het in jouw geval wat makkelijker kan.
Jij zegt dat je niet kunt plakken op ntfs. Dat zou kunnen. Dan heb je waarschijnlijk  niet ntfs-3g geïnstalleerd. Als je dat doet (in Synaptic zoeken op naam -> ntfs-39g) en je externe disk mount als dat type (ntfs-3g) dan kun je wel schrijven op die schijf.

En ter geruststelling, want er zijn mensen op het forum die dit nog niet weten en menen dat ntfs-3g nog niet stabiel is, ntfs-3g is al een poosje stabiel en ik heb het al vele malen gebruikt zonder enig probleem.

Succes.
Als je denkt te weten dat de weg recht is, mis je de bocht.
lidnummer 3487(?)

home folder plakken lukt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/20, 09:44:06 »
Gandiman,

Wat is nu mijn X in hdax:

Schijf /dev/sda: 120.0 GB, 120034123776 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 14593 cilinders
Eenheid = cilinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sda1   *           1       14409   115740261   83  Linux
/dev/sda2           14410       14593     1477980    5  Uitgebreid
/dev/sda5           14410       14593     1477948+  82  Linux wisselgeheugen

Krijg bij 8 de melding dat ie niet bestaat....
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

home folder plakken lukt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/21, 10:46:19 »
Heeft iemand nog een idee over mijn laatste issue? Ben dus aan het proberen om alsnog mijn home op een aparte partitie te zetten. Wil verder met Gutsy te installeren.

thanks
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

home folder plakken lukt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/21, 10:55:14 »
Citaat van: weiland
Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sda1   *           1       14409   115740261   83  Linux
/dev/sda2           14410       14593     1477980    5  Uitgebreid
/dev/sda5           14410       14593     1477948+  82  Linux wisselgeheugen
Ik zie hier gewoon nergens een tweede schijf staan.  Dat kan je zien aan de a in sda.  Een tweede schijf zou dan sdb zijn..  Hangen de draadjes wel juist ?
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

home folder plakken lukt niet
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/21, 11:05:56 »
Dat klopt, het gaat om een laptop. Ik heb nu, in feisty geen aparte home partitie maar wil wel dat wel zodat ik makkelijker over kan naar Gutsy. De dis is groot genoeg voor aparte home partitie. Gandyman heeft een instructie gegeven via de terminal. Ik loop daar in vast (zie hierboven)

groeten,
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

home folder plakken lukt niet
« Reactie #11 Gepost op: 2007/10/21, 11:27:02 »
Bon, ik heb het draadje nog eens helemaal doorgelezen.  Eigenlijk zijn hier twee dingen door elkaar:
1) je wil een back-up van al je bestanden op een externe hard-disk die je via USB aankoppelt, dan kan je na de nieuwe installatie alles weer terugzetten.  Klopt ?  Indien ja, volg dan de raad van anko, en installeer dat ntfs-3g programmaatje.  Dan kan je zoveel overzetten als je wil.
2) Naar de toekomst toe, wil je, voor je nieuwe installatie een aparte /home.  Klopt ?  Indien ja, dan kan je de uitleg van Gandyman volgen, maar moet je wel eerst een nieuwe partitie hebben aangemaakt, die dan die fameuze hdax of hda8 of hdb1 zal zijn uit de voorbeelden van Gandyman (ik hoop dat ie me verbetert als ik er naast zit).  In jouw geval zal dat iets met sda zijn.  (waarschijnlijk 3, maar dat is een gefundeerde gok: het zal je derde fysieke partitie zijn).  Om die nieuwe partitie te maken, gebruik je gParted, best vanop de liveCD.  Zoek eerst eens in de Nederlandstalige Handleidingen naar meer uitleg.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

home folder plakken lukt niet
« Reactie #12 Gepost op: 2007/10/21, 11:42:19 »
OK, nou het zit zo. Ik wilde van Feisty naar Gutsy op mijn laptop (1 schijf:

Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sda1   *           1       14409   115740261   83  Linux
/dev/sda2           14410       14593     1477980    5  Uitgebreid
/dev/sda5           14410       14593     1477948+  82  Linux wisselgeheugen

Dacht ik, ok gewoon home op externe zetten. Gutsy installeren en home terugzetten. Dat op extern zetten loopt vast en stopt met kopieren.
Gandyman komt dan het voorstel: zet je home nu op een aparte partitie. Dan ben je voor de toekomst safe. Wil ik doen maar ik ben een dwalende in de terminal en weet dus niet wat de x moet zijn van hdax in de formule. Ik begreep van de uitleg door Gandyman dat dit een betere/veiligere oplossing was dan de partitie extern kopieren.
Wil vooral mń home niet kwijt want daar zit belangrijke info in en die is 10 gb groot.

groet
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

home folder plakken lukt niet
« Reactie #13 Gepost op: 2007/10/21, 12:57:31 »
Citaat van: weiland
Gandyman komt dan met het voorstel: zet je home nu op een aparte partitie. Dan ben je voor de toekomst safe. Ik begreep van de uitleg door Gandyman dat dit een betere/veiligere oplossing was dan de partitie extern kopieren.
Wil vooral mń home niet kwijt want daar zit belangrijke info in en die is 10 gb groot.
Beter of veiliger, daar spreek ik me niet over uit.  Het is vooral handiger (wanneer er niks misloopt, want als je aan die aparte partitie komt tijdens een clean install, dan ben je nog alles kwijt).  Nu vind ik persoonlijk dat je best allebei die dingen doet. Dan heb je in elk geval een veilige back-up wanneer dat herpatitioneren misloopt...
Ga dus naar Synaptic-pakketbeheer en typ in search "ntfs" (enkel zoeken in naam), selecteer het pakket ntfs-3g, klik "toepassen".
OF typ in een terminalvenster sudo apt-get install ntfs-3g, enter.  Wachtwoord typen, enter, en klaar is kees.
Vervolgens koppel je die externe harde schijf aan en als dat programma zo werkt als anko zegt, dan kun je een kopie maken van je volledige home-folder.  Controleer ook wel of alle verborgen bestanden goed mee zijn overgezet...
Daarna (als je zeker bent van je kopie), koppel je die schijf maar weer los en ga je de harde schijf van je laptop herpartitioneren. Je moet dus je sda1 (da's de grootste) kleiner maken en het stuk dat je eraf doet (zo groot mogelijk, want al je data moeten daarop) formateren als ext3.    
Dit "herpartitioneren" doe je met de gParted LiveCD.  Downloaden, branden als iso op lage snelheid (4x of zo).  Dan booten met deze disk.  Zoek eerst eens in de wiki naar een goede handleiding (weet ze zo direct niet staan: in het Engels is er deze uitleg volg die vanaf het tweede screenshot).  Het gaat in elk geval ongeveer zo:  je krijgt een rechthoek te zien, waarop je de verdeling van je harde schijf kunt zien.  Je klikt dan op de partitie die je wil verkleinen (sda1) en schuift de rechterkant naar links (liefst niet vooraan beginnen schuiven, want dan moet ie heel die partitie verplaatsen en dat kan (letterlijk) dagen duren....  Als je zowat 20 of 30 GB overlaat op die partitie (waar enkel nog je besturingssysteem op zal komen) is dat goed.  Je hebt dan een vrije ruimte van 70 of 80 GB gecreëerd. (kan minder zijn, hangt er van af hoeveel er al op je schijf staat).  Ergens kun je dan ook bepalen dat die ruimte (waar niks op staat) moet geformatteerd worden als ext3.  Als je helemaal zeker bent, kun je kiezen "write to disc" of "commit" , of iets dergelijks: pas dan wordt er ook echt iets veranderd en kan je niet meer terug.  Als ie daar me klaar is, afsluiten, terug gewoon booten en als je dan sudo fdisk -l doet in de terminal zou je die nieuwe partitie moeten zien (heet dan waarschijnlijk sda3).  Volg daarna de uitleg van Gandyman.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

home folder plakken lukt niet
« Reactie #14 Gepost op: 2007/10/21, 13:26:21 »
val nu van het 1 in het andere probleem. Heb net ntfs-3g geïnstalleerd. Maar die is nergens te vinden. Heb al via menu's bewerken gekeken of misschien niet aangevinkt staat. Heeft dit progje een andere naam in de menu's??

OEF. denk ik simpel, even over naar gutsy, maar getsie, vind het nogal een operatie. Ik hou vol want wil niet terug naar windows

groeten
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

home folder plakken lukt niet
« Reactie #15 Gepost op: 2007/10/21, 16:40:38 »
Blijkbaar vind je die onder System-Tools: zie http://www.howtoforge.com/ntfs_3g_ubuntu_feisty_p2 voor screenshots en meer uitleg.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Menno_

  • Lid
home folder plakken lukt niet
« Reactie #16 Gepost op: 2007/10/21, 18:27:23 »
Kan je met gparted niet beter je externe HD onderhanden nemen, daarop de bestaande ntfs-partitie verkleinen (daarvoor hoef je ntfs-3g niet te installeren) en vervolgens een ext3 partitie aanmaken op die schijf?
Daarna kan je de /home directory erheen kopiëren. Het is sowieso denk ik wel handig om een externe backup mogelijkheid te hebben ;D
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425

home folder plakken lukt niet
« Reactie #17 Gepost op: 2007/10/21, 18:46:39 »
Vind ik nou weer een prima idee. lijkt me ook weer simpeler dan een hele serie opdrachten via Terminal. Want daar heb ik een bloedje dood aan. Weet dat de kenners er bij zweren, maar vind het nog steeds een onding. Voor mij het DOS-spookhuis met nieuwe spoken, die ook nog uit allerlei nieuwe hoeken komen.

Als dit lukt dan kan ik natuurlijk gewoon gutsy opnieuw installeren en met een eigen home partitie en mijn home er in plakken.... of ben ik te optimistisch

Dat NTFS-3 g kan ik nog steeds nergens vinden, hoewel Synaptic luidkeels roept dat het geïnstalleerd is.
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

home folder plakken lukt niet
« Reactie #18 Gepost op: 2007/10/21, 19:43:52 »
Blijkbaar moet er ook nog het pakketje "ntfs-config" geïnstalleerd worden... (Dat stond op de pagina voor diegene die ik daarnet toestuurde)
Simpeler is via Toepassingen --> Toevoegen/Verwijderen de zoekterm "ntfs" in te geven.  Kies het programma NTFS Configuratie-Tool en klik "Toepassen".
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

home folder plakken lukt niet
« Reactie #19 Gepost op: 2007/10/21, 19:52:44 »
Overigens ondersteun ik het voorstel van Menno.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

home folder plakken lukt niet
« Reactie #20 Gepost op: 2007/10/21, 20:09:56 »
Ook dat is gelukt Prosper. Lijkt me dat ik nu maar even aan de slag moet. Laat wel weer horen als ik hulp nodig heb.

Hardstikke bedankt voor de adviezen en tips.

groeten,
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline Menno_

  • Lid
home folder plakken lukt niet
« Reactie #21 Gepost op: 2007/10/21, 20:30:23 »
Ongetwijfeld is het overbodig om te roepen, dat weet ik. Mar vergeet niet voordat je je /home directory gaat kopiëren moet je even in je home-map de verborgen betsanden tonen (met ctrl-h). Als je dat bij het terugzetten na de installatie ook weer even doet dan heb je alle oude instellingen en voorkeuren van van alles en nog wat weer terug.
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425

home folder plakken lukt niet
« Reactie #22 Gepost op: 2007/10/21, 21:23:55 »
Bedankt Menno X11. Dat is duidelijk en ik heb het meteen gedaan.

Moet goed komen zo
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

home folder plakken lukt niet
« Reactie #23 Gepost op: 2007/10/21, 21:29:50 »
Exuces voor mijn late reactie, maar ik zit in de racerij en dus was ik afgelopen 2 dagen niet echt actief hier, geen tijd voor.

@weiland
Je had helemaal gelijk.
Hij haalde idd 2 dingen door elkaar.
Hij wilde een backup hebben en ik gaf een howto voor een aparte /home waarbij natuurlijk eerst een aparte partitie gemaakt moet worden.

Rekening houdend in Ubuntu kan je zeggen dat een " /" root partitie van 3 Gig voldoende zou moeten zijn wanneer je de /home op een aparte partitie houd, waarschijnlijk kan hij nog wat kleiner hoor ....

Echter het leeuwendeel kom allemaal in je /home dus moet je deze zo groot mogelijk houden.

Het lezen en schrijven is idd sinds een maand of 6 a 7 als zeer stabiel verklaard en dus kan je dit veilig doen.

Echter ik wilde niet dat Prosper de illusie kreeg dat hij de NTFS partitie zou kunnen gaan gebruiken als zijn toekomstige /home :P
Als backup ok maar niet als /home.

1 ding zit ik me nu wel te bedenken ??

Als wat word die backup weggeschreven naar die NTFS partitie ?????
Stel het is in een formaat wat Windows niet kent.
Wat gebeurd er dan wanneer je die HD defragmenteerd ??

Dus Prosper ???
Maak eens een backup op die nTFS partitie en wanneer je in Windows bent defragmenteer die HD eens.
Gewoon om te testen wat Windows gaat doen met die backup.
Stel hij vernield hem weet je dat ook meteen weer en weet je dat je die HD waar die backup staat niet moet defragmenteren of er andere dingen moet uitspoken..

Is gewoon iets wat me zo te binnen schoot en wat ik nooit getest heb.

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Jenske

  • Lid
home folder plakken lukt niet
« Reactie #24 Gepost op: 2007/12/02, 13:12:11 »
Citaat van: weiland
bij fdisk -l kreeg ik helemaal geen melding. niets

De verplaatsing van home is hoopvol. klinkt ingewikkeld, maar ik ga het doen! Je horen wel wat het geworden is. En voortaan altijd home in aparte partitie!
Je moet sudo fdisk -l uitvoeren en niet 'gewoon' fdisk -l. Je kan blijkbaar je schijfindeling alleen maar zien als superuser en niet als 'gewone' gebruiker.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM