Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 7.04 op Inspiron 1720  (gelezen 990 keer)

Offline Zion

  • Lid
Ubuntu 7.04 op Inspiron 1720
« Gepost op: 2007/09/05, 20:00:31 »
Hey,

Nieuw tot Ubuntu, wel al een beetje zitten testen op verschillende systemen maar nu uiteindelijk op mijn nieuwe laptop geïnstalleerd. De installatie verliep niet echt vlotjes, de normale versie van Ubuntu 7.04 gaf foutmeldingen maar met de alternate cd is het me toch gelukt.

Systeem details:
Inspiron 1720 CORE 2 DUO T7300 2GHZ
2048MB 667MHZ DDR2 SDRAM
NVIDEA GEFORCE GO 8600M GT 256MB DDR2
160GB Sata Hard Drive

Nu heb ik nog een paar vraagjes die ik toch niet meteen ergens anders terug vind of waar ik toch liever eens Nederlands informatie zou over willen hebben ;-) :

1) Ik dualboot met windows, nu zijn er twee partities van windows die automatisch worden gemount elke keer ik ubuntu opstart en dat ik liever niet zou hebben (Recovery en Mediadirect). Hoe kan ik dit uitschakelen dat deze elke keer gemount worden? Ik heb al eens in /etc/fstab "#" toegevoegd aan de partities die ik niet wou dat hij mount, en dit werkte denk ik de eerste startup maar de volgende waren ze er weer terug.

2) Ik heb Beryl geïnstalleerd en werkt goed, behalve dat ik vind dat het een beetje traag is. Vooral met het effect wanneer je minimaliseer gaat het zeer traag. Wat kan ik hier aan doen? Ik heb mijn nvidea drivers geïnstalleerd via Envy. Ligt dit aan Ubuntu, ik ben aan het denken om Kubuntu eens te testen.

3) Ik heb een raar geluid die ik denk van mijn sata harde schijf komt, tsjienk, dit hoor ik voortdurend en ik heb het niet voor als ik onder windows werkt. Het lijkt alsof hij iets aan het doen is met de harde schijf. Ik heb al een beetje opgezocht op internet en iets gevonden over laptopmode maar tot nu toe nog niet echt een oplossing gevonden.

4) Wanneer ik ubuntu afsluit is er een witte vlek die over mijn scherm verplaatst, dit heb ik ook niet voor wanneer ik windows afsluit, enig idee wat dit kan zijn. Dit had ik voor nadat ik mijn nvidea drivers geïnstalleerd heb met Envy.

De twee laatste vragen ben ik toch een beetje bezorgt over want het lijkt dat Ubuntu toch niet op de correcte manier met mijn hardware bezig is en misschien schade kan zijn op langere termijn hierdoor.

Bedankt al voor de hulp :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu 7.04 op Inspiron 1720
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/05, 20:23:12 »
Welkom!

Een vervelende mededeling voor je:
Envy is een installatiescript dat je Ubuntu flink kan verknallen. We raden het hier dan ook af. Dat geldt ook voor Automatix en EasyUbuntu. Allerlei rare problemen kun je daardoor krijgen.

Beste raad die ik je kan geven: doe een schone herinstallatie van Ubuntu, met formatteren en al. Klop daarna weer even hier aan op het forum, voor problemen die je dan ervaart.

Groet, Pjotr.

Ubuntu 7.04 op Inspiron 1720
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/05, 20:27:36 »
4) Het gebruik van envy/automatix is ten zeerste af te raden omdat deze ook bronnen gebruikt die niet standaard in ubuntu zitten.

Ubuntu 7.04 op Inspiron 1720
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/05, 20:30:34 »
sorry pjotr123 je was me voor

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu 7.04 op Inspiron 1720
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/05, 20:36:14 »
Citaat van: frekeg
sorry pjotr123 je was me voor
Geeft niks, onze berichten ondersteunen elkaar!   :-)

Tja, het is niet anders: als iemand zo'n script heeft gebruikt, dan is het verspilde moeite om hem te helpen.... Je duikt van het ene raadselachtige probleem in het andere.

Ubuntu 7.04 op Inspiron 1720
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/05, 20:55:58 »
Die witte 'streep' heb ik ook door een installatie met envy maar geloof niet dat schadelijk is voor de hardware, vanaf gutsy is envy trouwens niet meer nodig want daar herkent de restricted drivers manager wel de 8400 en 8600 kaarten

Offline Zion

  • Lid
Ubuntu 7.04 op Inspiron 1720
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/05, 21:29:58 »
Bedankt voor de reacties, apprecieer ik. :)

Ik wist niet dat Envy zo slecht was. :(
Ik heb dit programma gevonden op de wiki pagina van ubuntu: https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTeam/DellInspiron1520 en dacht dan ook dat het een goed programma was. Er staat ook op deze pagina dat Envy standaard bij Ubuntu 7.10 zal zijn, klopt dit?

Ik zal jullie raad opvolgen en Ubuntu herinstalleren, maar wat raden jullie mij dan aan om mijn nvidea drivers correct te laten werken?

Ik moet wel zeggen voor een beginnende gebruiker is dit allemaal nogal zeer ontmoedigend. :(
Ik weet dat je niet kan verwachten dat alles meteen werkt, maar dat je ubuntu al niet kan installeren omdat je een sata harde schijf gebruikt en dat je in je xorg.conf file moet aanpassen dat het vesa in plaats van nv moet gebruiken zodat je toch je ubuntu kan opstarten is alles behalve gebruiksvriendelijk.

Laten we hopen dat Gutsy het allemaal een beetje gemakkelijker maakt. :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu 7.04 op Inspiron 1720
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/05, 21:33:44 »
Ja, ik denk dat je op 18 oktober (dan komt Gutsy uit), de perfecte Linux hebt!  :-)

Je hardware is gewoon zo nieuw, dat de huidige Ubuntuversie daar nog niet helemaal klaar voor is. Maar over zes weken wel!

-toevoeging-
Als het je niet lukt, dan kun je op 27 oktober naar de "release party" komen van Ubuntu 7.10. Dan helpen we je met de installatie.
http://www.releaseparty.3dochters.nl/flyer.pdf