Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [ opgelost ] netwerk niet zichtbaar in 9.04 (Wat te doen?)  (gelezen 4904 keer)

KwastjeModus

  • Gast
[ opgelost ] netwerk niet zichtbaar in 9.04 (Wat te doen?)
« Gepost op: 2009/05/08, 16:26:29 »
Ik schreef reeds eerder over netwerkproblemen in 9.04. Ik deed inmiddels een hernieuwde clean install. Zonder gewenst resultaat.

De situatie is als volgt: In 8.04 zie ik het netwerk, (ook de machine met 9.04). In 9.04 zie ik het netwerk niet.

Zie plaatjes. De satellite machine heeft 9.04, de aopen machine heeft 8.04 De plaatjes zijn zowat tegelijk gemaakt. Na het openen van locaties > netwerk.

Het zal ongetwijfeld simpel op te lossen zijn, maar ik weet niet hoe en wil graag raad.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/09, 12:29:04 door KwastjeModus »

Re: netwerk niet zichtbaar in 9.04 (Wat te doen?)
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/08, 16:27:58 »
Windows-netwerk openen?

KwastjeModus

  • Gast
Re: netwerk niet zichtbaar in 9.04 (Wat te doen?)
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/08, 16:32:09 »
Windows-netwerk openen?

Ik had dat plaatje ook willen bijvoegen, maar je mag maar twee plaatjes bijvoegen. Als ik het windows netwerk open krijg ik een icoon van
Workgroup, als ik daar op klik krijg ik: Kon de locatie niet aankoppelen, kon lijst van gedeelde mappen niet van server opvragen.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/08, 16:34:28 door KwastjeModus »

Re: netwerk niet zichtbaar in 9.04 (Wat te doen?)
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/08, 16:58:53 »
Is Samba geïnstalleerd?

KwastjeModus

  • Gast
Re: netwerk niet zichtbaar in 9.04 (Wat te doen?)
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/08, 17:08:04 »
Is Samba geïnstalleerd?

Naar mijn weten deed ik dat via Installeren/Verwijderen > Samba

jjewkamp

  • Gast
Re: netwerk niet zichtbaar in 9.04 (Wat te doen?)
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/08, 17:15:57 »
Ik heb exact hetzelfde probleem. Gisteren kon ik trouwens vanaf een XP machine mijn laptop met Ubuntu 9.04 nog wel benaderen, maar na de upgrade, die ik vandaag heb uitgevoerd is zelfs dat niet meer mogelijk.

Ik heb Samba verschillende keren opnieuw geïnstalleerd, maar niets helpt.

DigiWillem

  • Gast
Re: netwerk niet zichtbaar in 9.04 (Wat te doen?)
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/08, 22:22:31 »
Had hier precies hetzelfde.

Maar deze oplossing werkte voor mij: http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=7148118&postcount=5

Of tekstueel:
Citaat
Open a terminal window.
Applications -> Accessories -> Terminal

Type in "sudo gedit /etc/samba/smb.conf" without the quotes (you'll have to enter your password)

In the conf file find the line workgroup = WORKGROUP

If your Windows workgroup (My Computer (right click) -> Properties - Computer Name tab has this info) is different change the line to read workgroup = YOURWORKGROUPNAME

Next scroll down a few lines until you find the line name resolver order = lmhosts hosts wins bcast and delete the semicolon at the beginning of the line.

Save the changes and exit. Reboot. I don't know that rebooting is necessary but I'm still having to unlearn Windows and learn a real OS again. When you next go to Places - > Network you should see the network workgroup and computers attached to it. From there you can open/connect to a computer and see it's shares. It's not like XP where you just have a list of all shares in My Network Places but at least you can see them. This worked for me on 2 clean installs of 9.04, hope it works for you.

En als laatste paste ik de volgende regels aan :
Wijzig de vetgedrukte waarden door de door jouw router gebruikte ip-range.
Die van mij is dus 192.168.1.xxx

hosts allow = 127. 192.168.1.
interfaces = 127.0.0.1/8 192.168.1.0/24
bind interfaces only = yes
remote announce = 192.168.1.255
remote browse sync = 192.168.1.255
« Laatst bewerkt op: 2009/05/08, 22:27:07 door DigiWillem »

KwastjeModus

  • Gast
Re: [ opgelost ] netwerk niet zichtbaar in 9.04 (Wat te doen?)
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/09, 12:29:49 »
@ DigiWillem

Grote dank hiervoor. Het werkt!

Offline Merel

  • Lid
Re: [ opgelost ] netwerk niet zichtbaar in 9.04 (Wat te doen?)
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/14, 15:33:18 »
Best DigiWillem

Aangezien ik van coderingen weinig of niets begrijp, wilde ik even natrekken of de volgende regel de juiste syntax heeft (en eventueel wat die eigenlijk aan het systeem moet wijsmaken) 
interfaces = 127.0.0.1/8 192.168.1.0/24


Terzijde :
Sorry, ik kon het niet laten even te melden wat zopas op een binnlopende nieuwsbrief staat te lezen ...

By Woody Leonhard :
Citaat
If you've ever wondered why it's so difficult to manage and share files in Windows, you'll be delighted with two significant new features in Windows 7. These new capabilities, called Libraries and Homegroups, make finding files and connecting with resources on other PCs so easy you'll think you're using a Mac!

Daar moest ik toch even bij stilstaan. Waarom gebruiken wij dan geen  Mac's ? Moeten wij (gewone gebruikers) ons na zoveel jaren nog steeds in alle bochten bijven kronkelen om talrijke problemen op te lossen en de meest "gangbare zaken" (zoals sharing van printer/mappen) met opensource nog maar "aan de praat" te krijgen ? En ik die al hoopte dat Linux de concurrenten al voorbij was !
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Re: [ opgelost ] netwerk niet zichtbaar in 9.04 (Wat te doen?)
« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/14, 16:04:08 »
Best DigiWillem

Aangezien ik van coderingen weinig of niets begrijp, wilde ik even natrekken of de volgende regel de juiste syntax heeft (en eventueel wat die eigenlijk aan het systeem moet wijsmaken) 
interfaces = 127.0.0.1/8 192.168.1.0/24


Terzijde :
Sorry, ik kon het niet laten even te melden wat zopas op een binnlopende nieuwsbrief staat te lezen ...

By Woody Leonhard :
Citaat
If you've ever wondered why it's so difficult to manage and share files in Windows, you'll be delighted with two significant new features in Windows 7. These new capabilities, called Libraries and Homegroups, make finding files and connecting with resources on other PCs so easy you'll think you're using a Mac!

Daar moest ik toch even bij stilstaan. Waarom gebruiken wij dan geen  Mac's ? Moeten wij (gewone gebruikers) ons na zoveel jaren nog steeds in alle bochten bijven kronkelen om talrijke problemen op te lossen en de meest "gangbare zaken" (zoals sharing van printer/mappen) met opensource nog maar "aan de praat" te krijgen ? En ik die al hoopte dat Linux de concurrenten al voorbij was !

Omdat een Linux-besturingssysteem veel vaker en veel meer wordt vernieuwd dan Windows en OSX. Waar je in Windows pas na 4 jaar wachten een nieuwe versie krijgt, geeft Ubuntu 2 keer per jaar een nieuwe release. En dan kun je wel eens problemen tegenkomen. Om die rednen zijn er de LTS-versies: deze versies zijn niet bedoeld voor de nieuwste functies, maar voor de stabiliteit. Ze worden dus extra lang ondersteund.

In feite zijn de fancy deelmogelijkheden van Windows 7 helemaal niet zo verschillend van Samba-mogelijkheden.

En nog wat, veel mensen vertellen je dat je in allerlei tekstbestandjes moet rommelen om iets aan de praat te krijgen, maar die mensen vergeten dat voor veel zaken een GUI beschikbaar is.