Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wireless netwerk wel zichtbaar maar geen verbinding  (gelezen 19677 keer)

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Wireless netwerk wel zichtbaar maar geen verbinding
« Reactie #25 Gepost op: 2009/08/05, 17:34:39 »
Hammer.. ik wil ook best een keertje kijken. Woon ca 30 a 35 km van Hardenberg, vlak bij Almelo/Tubbergen


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

(Opgelost) Re: Wireless netwerk wel zichtbaar maar geen verbinding
« Reactie #26 Gepost op: 2009/08/06, 14:31:35 »
@Jan E.
Beste Jan, dat zou hartstikke mooi zijn. Ik richt me ook nog even tot jou in een persoonlijk bericht met nadere details. Hartelijk bedankt voor je reactie.
Groet,
Hammer
« Laatst bewerkt op: 2009/08/14, 19:08:38 door Hammer1963 »
Ubuntu! The difference between company and community!

Offline (c)RJ

  • Lid
Re: Wireless netwerk wel zichtbaar maar geen verbinding
« Reactie #27 Gepost op: 2009/08/06, 14:41:47 »
Als ik mijn wachtwoord opnieuw wil invoeren zie ik dat de mijne is vervangen door een hele lange?! Type daarna de juiste weer in en het geheel herhaalt zich.

Jawel, alwéér een nieuwkomer (beginnend Ubuntu-gebruiker) met dezelfde problemen.

Mijn hagelnieuwe Dell Inspiron 1545N notebook heeft v8.10 voorgeïnstalleerd aan boord. Tot nu toe weinig problemen, totdat ik de draadloze verbinding tot stand probeerde te brengen.

Toen ik voor de eerste keer mijn WPA-sleutel invoerde, kreeg ik de melding dat het programma 'NetworkManager applet' (/usr/bin/nm-applet) een wachtwoord wilde opslaan, maar er geen standaard sleutelring aanwezig was.

In hetzelfde venster kreeg ik de mogelijkheid om er eentje te creëren. Okee: wachtwoord voor de sleutelring aangemaakt en bevestigd... nu zou alles toch zeker moeten gaan werken?

Maar nee: in het scherm 'Wireless Network Authentication Required' wordt de door mij ingevoerde WPA-sleutel nog steeds geweigerd, en vervangen door een héééél lang wachtwoord.

Aanvankelijk dacht ik nog dat het wellicht iets met de driver te maken had, aangezien er in de bovenste werkbalk (heet dat zo?) een icoontje zichtbaar was dat na aanklikken de volgende melding prijsgaf:

Er zijn geen gesloten stuurprogramma's in gebruik op deze computer.
---==[knip lang verhaal]==---
Broadcom STA wireless driver
Tested by the Ubuntu developers
License: Proprietary


...met daaronder een knop om de betreffende driver mee te activeren. Dat gedaan, maar het resultaat blijft hetzelfde: ik kan nog steeds niet inloggen in m'n draadloze netwerkje.

Mijn vermoeden is dat het iets van doen heeft met die 'sleutelring' maar ik ben nog onvoldoende in de materie ingevoerd om daar de vinger achter te krijgen.

Hulp in de vorm van een eenvoudige instructie zou bijzonder worden gewaardeerd. Alvast vriendelijk bedankt voor de genomen moeite.

Vriendelijke groet,
RJ
« Laatst bewerkt op: 2009/08/06, 14:44:41 door (c)RJ »

Offline Drummies

  • Lid
Re: Wireless netwerk wel zichtbaar maar geen verbinding
« Reactie #28 Gepost op: 2009/08/06, 14:46:25 »
@(c)RJ
mag ik je bij deze terug verwijzen naar #17 in dit topic
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wireless netwerk wel zichtbaar maar geen verbinding
« Reactie #29 Gepost op: 2009/08/06, 15:05:12 »
@(c)RJ
mag ik je bij deze terug verwijzen naar #17 in dit topic

Goed advies, maar waar (c)RJ ook eens naar kan kijken, want het is een Broadcom-kaart:
http://sites.google.com/site/computertip/broadcom-1

Offline (c)RJ

  • Lid
Re: Wireless netwerk wel zichtbaar maar geen verbinding
« Reactie #30 Gepost op: 2009/08/06, 16:10:24 »
@Drummies & Pjotr: dank voor de vingerwijzingen tot nu toe. Om een bekabelde verbinding te maken moet ik eerst mijn modem van de meterkast naar de werkkamer verplaatsen. Daarvoor is het momenteel ietsje te warm (de thermometer wijst hier bijna 31 graden Celcius aan...) dus dat is een mooi klusje voor vanavond.

Ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen, en klop zonodig opnieuw aan voor aanvullende assistentie.

Groet,
RJ

Offline (c)RJ

  • Lid
Re: Wireless netwerk wel zichtbaar maar geen verbinding
« Reactie #31 Gepost op: 2009/08/07, 18:35:29 »
Ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen, en klop zonodig opnieuw aan voor aanvullende assistentie.

Even de stand van zaken nadat ik een bekabelde verbinding had gemaakt:

1. alle updates (800+) voor v8.10 binnengehaald en geïnstalleerd:
geen verbetering

2. v9.04 binnengehaald en geïnstalleerd; (oude instellingen en overbodige bestanden verwijderd):
geen verbetering

3. Netwerk open gezet, dus zonder encryptiesleutel (of welke beveiliging dan ook):
het inlogscherm bleef nu - zoals verwacht - achterwege, maar nog steeds geen verbinding

Conclusie (onder enig voorbehoud) het heeft vermoedelijk niets met de 'sleutelbos' te maken...

Ondertussen blijft de situatie zoals hij was: ik kan nog steeds geen draadloze verbinding bewerkstelligen.

Wat mij nog steeds verbaast is dat de draadloze netwerken uit de omgeving wel worden gedetecteerd en getoond, waaruit je zou kunnen opmaken dat de ingebouwde kaart naar behoren werkt. Het probleem zit 'm echter in het verbinden met de router. Zou dat evengoed een driver-kwestie kunnen zijn?

Is het volgens de hier verzamelde experts aldus zinvol om de tips uit http://sites.google.com/site/computertip/broadcom-1 op te volgen?

Groet,
RJ


Offline (c)RJ

  • Lid
Re: Wireless netwerk wel zichtbaar maar geen verbinding
« Reactie #33 Gepost op: 2009/08/07, 18:49:49 »
Is het zinvol om de tips uit http://sites.google.com/site/computertip/broadcom-1 op te volgen?
Ja.

Da's kort en bondig... hahaha! Ik ga er morgenochtend meteen mee aan de slag. Na acht uur geploeter en eindeloos telefonisch contact met de Ubuntu-deskundige van de firma Dell heb ik het voor vandaag wel zo'n beetje gehad. 't Wordt tijd voor een verkoelend pilsbiertje, wat jij? ;-)

Groet,
RJ

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wireless netwerk wel zichtbaar maar geen verbinding
« Reactie #34 Gepost op: 2009/08/07, 19:03:58 »
Doe mij maar een witbiertje... Proost!   :)

Overigens: die handleiding is natuurlijk geen garantie voor succes. Maar het is beslist het proberen waard.

Tot slot: de handleiding is bedoeld voor toepassing na een schone standaardinstallatie. Ik weet niet wat je allemaal hebt geprobeerd met behulp van die medewerker van Dell, maar dat zou (onder omstandigheden, afhankelijk van wat er is gedaan) kunnen zorgen voor complicaties.
« Laatst bewerkt op: 2009/08/07, 19:31:56 door Pjotr »

Re: Wireless netwerk wel zichtbaar maar geen verbinding
« Reactie #35 Gepost op: 2009/08/07, 19:34:50 »
Heb je Ubuntu of Kubuntu geïnstalleerd? Bij Kubuntu lukt het mij ook niet een draadloze verbinding te realiseren met de Dell Inspiron (met ingebouwde Broadcom). Bij Ubuntu 9.04 wel, maar niet met een WEP sleutel, wel met een WPA sleutel. Overige pas nadat Ubuntu de juiste driver heeft geïnstalleerd, en dat vereist een aanvullende actie na installatie via "hardware".

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Wireless netwerk wel zichtbaar maar geen verbinding
« Reactie #36 Gepost op: 2009/08/16, 12:21:20 »
Ik krijg trouwens steeds meer het idee dat ik een probleem heb met mijn usb switch. Mijn oudste dochter meldt dat haar pc de laatste paar dagen ook vaker geen internetverbinding heeft, terwijl beneden - direct bij de Livebox - er geen probleem is. Dus dat is een punt waar ik ook naar moet kijken.

Trouwens, mag ik ook jullie advies hoe die bestanden te gebruiken die ik bij mijn vorig bericht had bijgesloten?

Thnx.

Ben vorige week bij Hammer geweest. Hij had in de router van alles aangevinkt, waardoor eigenlijk niets meer werkte. Uiteindelijk (en vooralsnog) alleen een filtering op mac-adres aangezet en de WPA cq WEP er af gesloopt. En hij heeft bedraad en draadloos internet. WPA gaat hij zelf mee aan de gang. Mac-filtering lijkt vooralsnog voldoende, gelet op de lokatie en het bereik van de Livebox

Ten aanzien van het geluidsprobleem hem niet verder kunnen helpen. De nieuwste Alsa-driver geinstalleerd, geen soulaas.  Hij heeft er kennelijk een chip in zitten die door geen enkele Distro wordt ondersteund en het slechts af en toe bij een enkeling met kunst en vliegwerk doet.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04