Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ADI AD1986A audiochip in 10.04 64bit Slecht Geluid  (gelezen 1343 keer)

Offline GerardZZ

  • Lid
ADI AD1986A audiochip in 10.04 64bit Slecht Geluid
« Gepost op: 2010/05/10, 20:12:28 »
Mijn Asusmoederbordje produceert slecht geluid met 9.10 32 bit.
Ik had gehoopt dat door 10.04 64 bit te installeren het geluidsprobleem zou zijn opgelost.
Helaas, nog steeds enorme vervorming boven half open volume (XP is uitstekend).
Drivers zijn dus niet goed (?)
audiochip ADI A1986A
Is dit een vorm van HDA Intelchip?

Heeft iemand enig idee of voor dit probleem binnen Ubuntu 10.04 een oplossing is?
Werkt een andere Linuxdistributie wel met deze chip?

Eerder gevraagd;
http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/hoe-ubntu-9-10-aanpassen-na-nieuw-moederbord/msg550793/

Offline walterav

  • Lid
Re: ADI AD1986A audiochip in 10.04 64bit Slecht Geluid
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/11, 14:14:29 »
Mijn Asusmoederbordje produceert slecht geluid met 9.10 32 bit.
Ik had gehoopt dat door 10.04 64 bit te installeren het geluidsprobleem zou zijn opgelost.
Helaas, nog steeds enorme vervorming boven half open volume (XP is uitstekend).
Drivers zijn dus niet goed (?)
audiochip ADI A1986A
Is dit een vorm van HDA Intelchip?

Heeft iemand enig idee of voor dit probleem binnen Ubuntu 10.04 een oplossing is?
Werkt een andere Linuxdistributie wel met deze chip?

Eerder gevraagd;
http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/hoe-ubntu-9-10-aanpassen-na-nieuw-moederbord/msg550793/

Heb soortgelijk probleem bij een HP Qompaq desktop "d530" met ingebouwde speaker. Geluid is vervormd en de volume regeling is niet linear, de eerste 15 procent stijgt het volume aanzienlijk snel en in de 50-90 procent veel vervorming en geen versterking. Ik heb het wel kunnen 'fixen' maar eerst moet je even kijken welke sliders er allemaal meelopen als je je volume hard en zacht zet.

Kun je een 'terminal' venster openen en daar intypen:
alsamixer

Als je in de volume regeling "System>Preferences>Sound" het volume verandert zie je als het goed is tegelijk in het 'terminal' venster de waardes mee springen "Master, PCM,Front,etc". Een van die sliders zorgde dus voor de verstoring boven een bepaald percentage. Ik moest toen in een of andere pulseaudio config file de regeling unlinken.
« Laatst bewerkt op: 2010/05/12, 13:14:47 door walterav »

Offline GerardZZ

  • Lid
Re: ADI AD1986A audiochip in 10.04 64bit Slecht Geluid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/11, 16:02:52 »
Bij mij lopen er slechts twee schuifjes mee in alsamixer, die doen hetzelfde als de volumeregelaar.

Ik heb https://help.ubuntu.com/community/SoundTroubleshooting ook al doorgeworsteld.
Conclusie; alles is o.k. maar de kwaliteit van de drivers is gewoon kloten, er zijn gewoon geen fatsoenlijke Ubuntu (Linux?) drivers zijn voor deze chip.

Jammer want de geluidsweergave is veel beter als wat die AC97 chipjes produceren.
Wil ik van muziek genieten dan moet ik dus naar XP64.

Offline walterav

  • Lid
Re: ADI AD1986A audiochip in 10.04 64bit Slecht Geluid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/12, 13:48:54 »
Bij mij lopen er slechts twee schuifjes mee in alsamixer, die doen hetzelfde als de volumeregelaar.

De audio chipset AD1981B die bij mij vervorming gaf op HP Qompaq, kon ik op de volgende manier 'fixen'.

Eerst de standard gnome volume regeling alle schuifjes naar 0 volume gezet. Vervolgens een muziekje aan gezet, waarvan je weet dat de kwaliteit goed is, als het goed is hoor je nog niets!
Daarna naar de 'terminal' gaan en zoals eerder vermeld 'alsamixer' openen. Ditmaal kijken we niet alleen naar alsamixer, maar gaan we zelf de sliders verhogen/verlagen tot je geluid hoort! Zoals je vermeld had gaan er wel twee schuifjes mee als jij het volume regelde, als je op het toetsenbord de rechterpijl toets indrukt komen er meer schuifjes in beeld, ik weet niet of je die ook gecheckt had in eerste instantie.
Door dacht ik alleen PCM bij mij aan te sturen kreeg ik goed geluid, daarnaast Master te openen begon die boven de 15% al te vervormen.

Ik heb toen het volgende bestand ge-edit en de volgende 2 items gewijzigd:/usr/share/pulseaudio/alsa-mixer/paths/analog-output.conf.common[Element PCM]
switch = mute
volume = merge

Daardoor waren de sliders niet meer gelinkt, en vervormde het geluid ook niet meer.

Mocht mijn oplossing niet werken, hoeveel aansluitingen mini-jack in/out en digitaal coaxiaal/optisch heeft jouw configuratie? En heb je inderdaad al gecheckt welke sound module er gebruikt word? Deze heb ik kunnen vinden.

/usr/share/doc/alsa-base/driver/HD-Audio-Models.txt #wellicht moet je de .gz uitpakken als die hem niet vindAD1986A
=======
  6stack   6-jack, separate surrounds (default)
  3stack   3-stack, shared surrounds
  laptop   2-channel only (FSC V2060, Samsung M50)
  laptop-eapd   2-channel with EAPD (ASUS A6J)
  laptop-automute 2-channel with EAPD and HP-automute (Lenovo N100)
  ultra      2-channel with EAPD (Samsung Ultra tablet PC)
  samsung   2-channel with EAPD (Samsung R65)
  samsung-p50   2-channel with HP-automute (Samsung P50)

« Laatst bewerkt op: 2010/05/12, 13:55:56 door walterav »

Offline GerardZZ

  • Lid
Re: ADI AD1986A audiochip in 10.04 64bit Slecht Geluid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/12, 15:53:17 »
Bedankt voor je reactie,
Ik draai nu 10.04 en heb nu een 'andere' alsamixer, met meer schuifjes...
Inderdaad schuift de master en de pcm 'om beurten' min of meer 'samen'.
In de 'analog-output.conf.common' staat al
[Element PCM]
switch = mute
volume = merge
en ik zou niet weten wat ik moet doen om die twee schuiven 'los' te koppelen.
Eigenlijk denk ik dat het niet echt wat uitmaakt want het geluid gaat vanaf een bepaalde sterkte vervormen, of je die nu met de een of andere schuif regelt.
De AD1986A wordt herkent en bij card staat HDA ULI M5461.

Offline walterav

  • Lid
Re: ADI AD1986A audiochip in 10.04 64bit Slecht Geluid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/14, 10:22:25 »
Bedankt voor je reactie,
Ik draai nu 10.04 en heb nu een 'andere' alsamixer, met meer schuifjes...
Inderdaad schuift de master en de pcm 'om beurten' min of meer 'samen'.
In de 'analog-output.conf.common' staat al
[Element PCM]
switch = mute
volume = merge
en ik zou niet weten wat ik moet doen om die twee schuiven 'los' te koppelen.
Eigenlijk denk ik dat het niet echt wat uitmaakt want het geluid gaat vanaf een bepaalde sterkte vervormen, of je die nu met de een of andere schuif regelt.
De AD1986A wordt herkent en bij card staat HDA ULI M5461.

Ik heb me deels vergist, na een update heeft Ubuntu/LinuxMint in mijn geval de settings in /usr/share/pulseaudio/paths/analog-output.conf.commen weer gereset! Vandaar dat ik je de verkeerde instellingen doorgaf. Dit heb ik niet meer opgemerkt omdat de slider 'Headphone' zeer laag stond ingesteld qua volume, dus viel de vervorming mee.

De sliders 'PCM' en 'Headphone' hebben allebei een versterkende werking op het geluid. De MASTER volume uit de gnome interface, die stuurt alleen de PCM. Je ziet dan zowel MASTER als PCM stijgen, dat gedrag heb jij immers ook bevestigd. Wanneer PCM over de ~70% komt begint de storing te komen.

Mijn oplossing was om de PCM vast te zetten op 60/70 en de 'MASTER' slider de 'Headphone' slider aan te laten sturen. Die vervormt niet in het spectrum van 0-100. Het nieuwe MASTER verloop is nu effectief in 0-15, van hard naar zacht das 4 stappen, daarna word die niet meer harder en vervormd die ook niet meer. Edit opnieuw het eerder genoemde conf bestand en vervang PCM door Headphone. Je moet daarna wel herstarten.
[Element Headphone] #replaced PCM with Headphone
switch = mute
volume = merge

Het is een halve fix, maar je kan toch de global Volume regeling gebruiken al is het in 4 stappen. Het schijnt dat dit fenomeen toch onder een Bug van Pulse-Audio valt. De master volume regeling werkt dan effectief in het bereik 0-15 en daarna gaat die niet meer harder, dit niet lineare volume verloop had ik zo snel niet kunnen fixen! Zie de volgende thread. De geluids vervorming is bij mij in iedergeval weg!
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1372116

« Laatst bewerkt op: 2010/05/14, 10:26:30 door walterav »