Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bestanden inpakken, elke map naar apart archief bestand.  (gelezen 379 keer)

Offline jos34

  • Lid
Bestanden inpakken, elke map naar apart archief bestand.
« Gepost op: 2016/04/26, 15:22:09 »
Ik probeer een directory met mappen in te pakken naar een archief bestand, maar ipv. elke map in een appart archief te plaatsen wordt er 1 archief bestand gemaakt.
Ik wil graag elke map in een appart archief bestand. Hoe kan dit?
Wel graag een GUI tool.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Bestanden inpakken, elke map naar apart archief bestand.
« Reactie #1 Gepost op: 2016/04/26, 16:45:09 »
Recht-klik een map, kies: maak archief.

Neen, dat wil je natuurlijk niet, want het zijn er te veel. Voor veel krachtige en automatische taken volstaat de gui echter niet (meer). Ik denk nog even na hoe en of je dat met een gui wel kan.
« Laatst bewerkt op: 2016/04/26, 16:47:46 door vanadium »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Bestanden inpakken, elke map naar apart archief bestand.
« Reactie #2 Gepost op: 2016/04/26, 23:19:32 »
Hallo Jos,

Voor dat soort klussen heb je nou de "for" loops. Dat zijn speciale terminal opdrachten. Ik zie dat je de voorkeur geeft aan een GUI. Die zou ik niet weten.

Deze vond ik via Google:

for i in */; do zip -r "${i%/}.zip" "$i"; done
Ga in de map staan waar al die submappen zitten, open daar een terminal en plak die loop opdracht erin. Klik op Enter. Dat daar een terminal openen hangt af van welke distributie je hebt. Bij Xubuntu vind je dat via een rechtermuisklik en in de  Unity van de 16.04 ook.

Eén rechterklik en één opdracht, dat is te proberen toch. Plakken in de terminal doe je met Crtl-Shft-V!

Nou, sorry, beter heb ik niet voor je. Maar die terminal is wél razendsnel!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: Bestanden inpakken, elke map naar apart archief bestand.
« Reactie #3 Gepost op: 2016/04/27, 13:05:58 »
Dat is ook het enige wat ik heb kunnen vinden. Mooie constructie die je daar gevonden hebt, Just! */ zorgt ervoor dat enkel de folders gevonden worden. De constructie ${i%/} zorgt er dan weer voor dat de slash op het einde verwijderd wordt voor de naamgeving van het zip bestand.

Wil je linux-achtige tar.gz bestanden, dan wordt het:
for i in */ ; do tar -cvzf "${i%/}.tar.gz" "$i" ; done

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Bestanden inpakken, elke map naar apart archief bestand.
« Reactie #4 Gepost op: 2016/04/27, 13:15:04 »
Je kan er zo heerlijk in knutselen, hé? Ik hou er wel van als ik eenmaal het principe voor de neus heb dan.

Ik moet nodig door met mijn "Terminal Tijger" serietje. Dankzij de nodige inzet van diverse kanten liep ik gisteren een kleine vier kilometer in dit gure weer en dat is grote winst hier. Ik ga - nu het weer wil - hard door met aan de conditie werken. Dat gaat wat ten koste van andere dingen.

Als je de principes van de terminal door hebt is het leuk. Maar als dat niet zo is kan ik me goed voorstellen dat je er helemaal knetter van wordt.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021