Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: fouten met bestanden kopieren van ect3 --> fat32  (gelezen 3038 keer)

HanZZ

  • Gast
fouten met bestanden kopieren van ect3 --> fat32
« Gepost op: 2008/04/17, 17:35:23 »
Van harde schijf met alleen Ubuntu 7.10 zijn de databestanden (ca. 40 GB, met doc's, muziek etc) naar externe USB-HDD van Toshiba (500 GB) =Fat32 gekopieerd.
Sommige bestanden geven foutmelding en kunnen niet gekopieerd worden.

Dit blijkt bijvoorbeeld een normale map te zijn met bijv. 10 PDF's, die handmatig wel    
over te zetten is naar de USB-HDD.

Het probleem is dat zo niet een COMPLETE BACKUP wordt gemaakt van alle bestanden.

Wie weet hoe dit kan.

HanZZ

  • Gast
fouten met bestanden kopieren van ect3 --> fat32
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/17, 20:04:30 »
Nee, niets is zo groot.
Ik heb zelf al zitten denken aan de lengte van de naam van map/submap/submap/filnaam.

Sorry, ik heb het DOS tijdperk nog meegemaakt.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
fouten met bestanden kopieren van ect3 --> fat32
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/17, 20:05:52 »
De 4 GB-grens van fat32 lijkt me niet een probleem omdat blijkbaar de map wel handmatig gecopieerd kan worden, zonder fouten.

Hoe  (met welke app) maak je de backup?

Offline siegi

  • Lid
fouten met bestanden kopieren van ect3 --> fat32
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/17, 20:42:37 »
fat32 is een beperkter filesystem, het kent geen systeem van rechten bijv.
Je zegt dat je een foutmelding krijgt, maar kun je daar eens wat meer info over geven.

fouten met bestanden kopieren van ect3 --> fat32
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/17, 20:46:00 »
Kijk eens na of er geen bestanden zijn met tekens als : of ? in de naam. Bij het kopiëren van mp3's naar een externe hard disk ging het bij mij fout wanneer die tekens voorkwamen.

HanZZ

  • Gast
fouten met bestanden kopieren van ect3 --> fat32
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/17, 21:15:57 »
Ik werk onder Mijn Documenten Alphabetisch. Bijv. Map A met daar in submappen beginnend met A bijv. Adressen, Albert, etc.
Bij bijv. V had ik op Ubuntu map Voorbeelden gemaakt met PDFś met gewone namen.
Met alle mp3 (8 GB) ging het goed.

Ik ben bang dat er iets met de rechten (onder Ubuntu) niet goed zit.
Reden: Ik had de 40 GB eerst van USB-HDD (met Fat32) naar de Ubuntu schijf gekopieerd. Op de Ubuntu deel e.e.a. gesorteerd, weggegooid, enz. Bijv. ook de map "voorbeelden" aangemaakt onder de letter V.
En weer teruggekopieerd.  Met foutmelding:

Fout "Ongeldige parameters" tijdens het kopiëren van "/home/hans/...oorbeelden ".
(Ik kopieerde net de map "voorbeelden"in de letter V. Het systeem had moeten zeggen: Overschrijven ja of nee

Het lijkt of de bestanden die ik aanmaak op de Desktop of home/eigennaam beperkte rechten heeft en niet verplaats kunnen worden.

Een zelfde hier op lijkend grapje heb ik als ik de inhoud van een dedeelde map naar de prullenmand verplaats ik deze niet weg kan gooien

Dan heb ik de volgende foutmelding:
Fout tijdens het verwijderen.
"/home/hans/ .... muziek.Ink" kan niet verwijderd worden want u heeft geen rechten om de bovenliggende map te wijzigen.

Zo blijven we wat bezig. Voor dit grapje heb ik Ubuntu 7.10 opnieuw geinstalleerd   . Maar bij nieuwe installatie (ookal had ik de desktop een andere naam gegeven) bleek de map met files nog steeds of weer in de prullenbak te zitten.

Dus als ik naar 8.04 wil moet de schijf geformateerd worden

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
fouten met bestanden kopieren van ect3 --> fat32
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/17, 22:24:54 »
Probeer eens de gehele copieeractie vanaf de commandline te doen, bijvoorbeeld met cp of met rsync, dan krijg je misschien meer en zinniger foutmeldingen.

HanZZ

  • Gast
fouten met bestanden kopieren van ect3 --> fat32
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/17, 23:04:05 »
Rsync (leuk programma) geeft de volgende melding:
rsync: recv_generator: mkdir "/media/USB-HDD/Mijn Documenten reserve/C/CvK/CvK OudeKerk " failed: Invalid argument (22)
*** Skipping everything below this failed directory ***
rsync: recv_generator: mkdir "/media/USB-HDD/Mijn Documenten reserve/V/Voorbeelden " failed: Invalid argument (22)
*** Skipping everything below this failed directory ***
rsync error: some files could not be transferred (code 23) at main.c(977) [sender=2.6.9]


JE ZIET OOK WEER "Voorbeeld"

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
fouten met bestanden kopieren van ect3 --> fat32
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/18, 08:23:31 »
Citaat van: HanZZ
Fout "Ongeldige parameters" tijdens het kopiëren van "/home/hans/...oorbeelden ".
(Ik kopieerde net de map "voorbeelden"in de letter V. Het systeem had moeten zeggen: Overschrijven ja of nee
Ik heb gisteren hetzelfde probleem gehad met het kopiëren van EXT3 naar FAT32. In mijn geval ging het over de volledige /home map die ik wou kopiëren naar mijn externe USB drive. Ik heb de volledige map zonder problemen kunnen kopiëren naar mijn NTFS schijf (bij wijze van test, want die schijf moest verwijderd worden).
Uiteindelijk is het mij gelukt door een tar file te maken van de volledige home map op mijn USB schijf. Probleem hierbij is dus natuurlijk dat je tar-file onder de 4Gb moet blijven.

Het commando dat ik gebruikt het is het volgende:
tar -czvf backup.tar.gz /home/usernameIk blijf me toch afvragen waar die foutmelding vandaan komt...

*edit: alles gebeurde vanuit nautilus. Ik heb het zelfs eens geprobeerd met nautilus te openen via gksudo, maar dat gaf hetzelfde probleem*

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
fouten met bestanden kopieren van ect3 --> fat32
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/18, 09:24:48 »
Citaat van: HanZZ
Rsync (leuk programma) geeft de volgende melding:
rsync: recv_generator: mkdir "/media/USB-HDD/Mijn Documenten reserve/C/CvK/CvK OudeKerk " failed: Invalid argument (22)
*** Skipping everything below this failed directory ***
rsync: recv_generator: mkdir "/media/USB-HDD/Mijn Documenten reserve/V/Voorbeelden " failed: Invalid argument (22)
*** Skipping everything below this failed directory ***
rsync error: some files could not be transferred (code 23) at main.c(977) [sender=2.6.9]


JE ZIET OOK WEER "Voorbeeld"
Er staat een spatie als laatste karakter achter de mappen:
"/media/USB-HDD/Mijn Documenten reserve/C/CvK/CvK OudeKerk "
"/media/USB-HDD/Mijn Documenten reserve/V/Voorbeelden "

Haal die eens weg en probeer het nog eens.

Offline vanadium

  • Lid
fouten met bestanden kopieren van ect3 --> fat32
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/18, 10:19:07 »
Citaat
Probleem hierbij is dus natuurlijk dat je tar-file onder de 4Gb moet blijven.
Het commando dat ik gebruikt het is het volgende:
Code:
tar -czvf backup.tar.gz /home/username
Deze situatie leent zich uitstekend tot de tip van Profox, die hier werd besproken

http://forum.ubuntu-nl.org/message/230949#p230949

Je kan op die manier toch een tar wegschrijven naar een fat32 USB zonder je om de bestandsgrootte zorgen te hoeven maken.

Wat de opmerking van Markba betreft: je hebt het bij het rechte einde. Op een FAT systeem kan je geen spatie hebben op het einde van de naam.

Aan de originele poster: voor de duidelijkheid, kopieer vervolgens zowel je commandolijn als de output hier.

Bottom line van dit verhaal blijkt te zijn dat je op heel wat kleine incompatibiliteitjes stuit tussen een Linux bestandssysteem en FAT. Vandaar dat de "tar - split" benadering hier de aangewezen oplossing is: met "tar" omzeil je alle incompatibiliteiten van bestandnamen, permissies, enz. terwijl je met "split" de bestandsgrootte-limitatie omzeilt.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
fouten met bestanden kopieren van ect3 --> fat32
« Reactie #11 Gepost op: 2008/04/18, 12:16:17 »
Als het probleem met de spaties hersteld is en de draadstarter heeft geen bestanden groter dan 4 GB, dan lijkt me dat zijn probleem is opgelost. Een alternatief als tar'en is dan niet nodig. Het voordeel van een rechtstreekse backup boven een tar is dat je altijd en overal de inhoud van je backup kunt benaderen (dus ook op een PC met dat andere OS).