Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows gegevensvergaring  (gelezen 1150 keer)

Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Re: Windows gegevensvergaring
« Reactie #1 Gepost op: 2013/10/11, 12:50:20 »
Tja, het is en blijft MS he...

* Vistaus wacht totdat de eerste relativisten van dit forum dit draadje opmerken ;) ;)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Windows gegevensvergaring
« Reactie #2 Gepost op: 2013/10/11, 13:19:57 »
Het gaat alleen over het delen van data tussen MS-producten onderling:
Citaat
Hiermee zou het bedrijf in staat zijn om gebruikers te volgen tussen desktops, laptops, tablets en smartphones die software van Microsoft draaien.
Kennelijk gaan ze er vanuit dat mensen in grote getale een geheel Windows-only omgeving hebben (desktop/Windows, gameconsole/Xbox, telefoon/WMWP, etc.). Ik help het ze hopen maar dat is natuurlijk ijdele hoop.

Citaat
Volgens de geruchten zou de technologie van het bedrijf uit Redmond beter zijn voor de privacy van de gebruiker, omdat de data alleen beheerd wordt door Microsoft, waardoor andere partijen geen toegang hebben.
En weer een slager die zijn eigen vlees keurt, heel veel belang hecht ik niet hieraan. En wat overigens houdt MS tegen om die info aan derden te verkopen?
« Laatst bewerkt op: 2013/10/11, 13:27:45 door markba »

Re: Windows gegevensvergaring
« Reactie #3 Gepost op: 2013/10/11, 13:23:48 »
telefoon/WP*

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Windows gegevensvergaring
« Reactie #4 Gepost op: 2013/10/11, 13:28:11 »
telefoon/WP*
Zo, weer goed gemaakt.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Windows gegevensvergaring
« Reactie #5 Gepost op: 2013/10/11, 23:24:00 »
Volgens de geruchten zou de technologie van het bedrijf uit Redmond beter zijn voor de privacy van de gebruiker, omdat de data alleen beheerd wordt door Microsoft, waardoor andere partijen geen toegang hebben.

Microsoft is gevestigd in Redmond, Virginia en dat ligt in de USA. Ze vallen dus gewoon onder de wetgeving van de Patriot Act, en daarmee zijn alle gegevens direct en in stilte beschikbaar voor overheden en hun instanties (dit zou zomaar in allerlei andere landen ook op kunnen gaan, hoor  :evil:). Leuk verhaal, maar ik heb iets liever feiten dan geruchten.

(Voor degenen die obstipaties krijgen van cookies, zoekboer eens op hun grotere broertjes 'LSO cookies' en 'device fingerprinting'....  ;) )
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Windows gegevensvergaring
« Reactie #6 Gepost op: 2013/10/11, 23:52:01 »
Ook zonder koekjes ben je te volgen: https://panopticlick.eff.org/ (en dit is al een vrij oude site)

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Windows gegevensvergaring
« Reactie #7 Gepost op: 2013/10/12, 00:17:30 »
En nog eensch een idee: http://www.wired.com/business/2013/10/private-tracking-arms-race/ (van wired.com, leuke site trouwens)

Gewoon terug naar elkaar brieven schrijven, en gesprekken in een lawaaierige kroeg (en nog gezelliger ook). Voor de rest: voor paranoidici...  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Windows gegevensvergaring
« Reactie #8 Gepost op: 2013/10/12, 08:13:58 »
Voor de rest: voor paranoidici...  ;)
Voorlopig is alles nog veel erger gebleken dan de meest zwartgallige paranoidicus heeft kunnen voorspellen: prism, nsa, rechtstreekse aftapping van twitter, facebook, cloudbestanden, achterdeuren in Windows, etc. Dus waarom die mensen nu in een hokje plaatsen?

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Windows gegevensvergaring
« Reactie #9 Gepost op: 2013/10/12, 09:13:35 »
Ik heb hier in Drente mijn glazen bol weer eens gepakt. En de toekomst zag er zo uit. Een internet 1, 2 en 3 ontvouwde zich.
1 voor kopen, internetbankieren. En uiteaard mailzaken. (de stunnel/SSL variant)
2 voor amusement (Open)
3 underground, Alternatieve stream. (Chaos, zoals het nu is.)
Iedereen lekker in een hokje. :police:


Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Windows gegevensvergaring
« Reactie #10 Gepost op: 2013/10/12, 20:40:41 »
Voor de rest: voor paranoidici...  ;)
Voorlopig is alles nog veel erger gebleken dan de meest zwartgallige paranoidicus heeft kunnen voorspellen: prism, nsa, rechtstreekse aftapping van twitter, facebook, cloudbestanden, achterdeuren in Windows, etc. Dus waarom die mensen nu in een hokje plaatsen?

Zo bedoel ik het niet, maar dat komt omdat ik het anders en uitgebreider had moeten verwoorden.

In de eerste plaats denk ik dat we nog slechts het topje van de ijsberg hebben gezien, en we nog gaan meemaken dat gesprekken op straat worden afgeluisterd en overal facial recognition wordt ingevoerd, en we binnen ons eigen huis via smart devices bespiedt en afgeluisterd gaan worden. Jij en ik kunnen dat maar ten dele tegenhouden vrees ik, er zijn simpelweg teveel voordelen voor 'the powers that be'. Eric Arthur Blair was in alle opzichten een ziener.

Als je zoiets totaal niet wilt, dan moet je in een hutje op de hei gaan wonen net zoals communities van survivalists vrijwel compleet 'off the grid'. Eigen veestapeltje, waterbron, electriciteit via een dieselgenerator, geen internet en tv, onderlinge communicatie via 27MC bakjes. Dat heeft wel wat, maar ook veel niet zeg maar.  Tevens drie keer raden hoe zulke mensen worden gekenmerkt door de boven ons gestelden.

OT: grappig om te zien dat diverse firma's die vaste lijnen met de NSA hebben, allerlei krampachtige charme-offensieven openen, teneinde de indruk te wekken dat ze de NuKuBu' s toch ook wel weer best belangrijk vinden...
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline h2o

  • Lid
Re: Windows gegevensvergaring
« Reactie #11 Gepost op: 2013/10/12, 21:40:47 »
Ook zonder koekjes ben je te volgen: https://panopticlick.eff.org/ (en dit is al een vrij oude site)
Voor de grap deze voor mij oude bekende eens uitgeprobeerd met Iceweasel en Midori (standaard). Dan valt op dat Icewasel het meeste laat zien.Als ik Midori lat testen behoorlijk minder en Midori in privé modus laat zowat niets zien.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex