Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installatie via wubi  (gelezen 6125 keer)

Offline n00buntu

  • Lid
Re: installatie via wubi
« Reactie #25 Gepost op: 2009/09/05, 09:30:05 »
Dat klopt, maar denk eens na:

Met wubi draait Ubuntu binnen het Windows bestandssysteem. Dat heeft 3 nadelen:
1. Je bent nog steeds afhankelijk van Windows. Als Ubuntu je bevalt en je Windows eraf wilt gooien, moet je Ubuntu ook weer opnieuw installeren
Als je beide systemen nu eenmaal hebt (Windows & Ubuntu), kun je het best beide systemen ook behouden.

De enige 'afhankelijkheid' die ik met Windows heb, is dat bepaalde Linux-alternatieven voor Windows software nogal beperkt zijn in hun mogelijkheden of gewoon niet bestaan. Gelukkig heb ik er sowieso geen probleem mee om met Windows te blijven werken, zeker niet met Vista.

Wil je windows er toch afgooien, maak dan een volledige back-up van Ubuntu's 'home' map, die kun je later dan weer (cumulatief) in Ubuntu terugzetten en kan je de helft van het werk schelen.
2. Het is langzamer, EXT4 is immers sneller dan NTFS.
Je hebt zeker zelf geen Wubi installatie? ^-^

Het is hier niet langzaam, namelijk.
3. Als je NTFS-partitie door Windows beschadigd raakt werkt Ubuntu ook niet meer.
Makkelijk op te lossen.

Maak een aparte partitie voor de Ubuntu installatie (als je nog geen 4 partities hebt, is dat heel makkelijk binnen Vista te realiseren). Via Wubi kun je dan Ubuntu installeren op die aparte partitie. Ubuntu via Wubi op een aparte 100GB partitie; dat werkt hier als het spreekwoordelijke zonnetje. :)
Daarom kun je beter dualboot gebruiken, dat werkt even makkelijk en vrijblijvend.
Wubi is ook dual boot.
Als je Linux alleen even wilt proberen, kun je beter de Live-CD gebruiken.
Als we het dan toch over langzaam hebben, dan is dat van toepassing op de Live-CD. Het is eigenlijk alleen geschikt om te kijken of Ubuntu wel kán werken op een systeem.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: installatie via wubi
« Reactie #26 Gepost op: 2009/09/05, 09:56:22 »
Er wordt inderdaad een EXT3 partitie gemaakt, maar dit is nog steeds binnen NTFS. NTFS is hier dus de bottleneck, de beperkende factor.
Ik kan mij niet voorstellen dat dit in de praktijk merkbaar is:
Tijdens de installatie zal er door de Wubi een (1) groot bestand gemaakt worden als virtuele schijf. Dit wordt uiteraard vastgelegd in de NTFS toewijzingstabellen.

Bij het starten van Ubuntu zal dit deel van de NTFS toewijzigstabellen eenmalig gelezen moeten worden (en geheugen niet meer verlaten) om te bepalen waar deze virtuele schijf zich bevindt. Ubuntu zal verder werken met het EXT3 systeem en NTFS doet feitelijk niet meer mee. De enige 'overhead' is de locatie van het (virtuele) EXT3 bestandssysteem omrekenen naar het NTFS systeem. Een computer is uitermate geschikt om snel een waarde in een tabel (in het geheugen) op te zoeken. Een puur theoretische vertraging dus en in de praktijk verwaarloosbaar ten opzichte van de trage mechanische harde schijf.

Maak een aparte partitie voor de Ubuntu installatie (als je nog geen 4 partities hebt, is dat heel makkelijk binnen Vista te realiseren). Via Wubi kun je dan Ubuntu installeren op die aparte partitie. Ubuntu via Wubi op een aparte 100GB partitie; dat werkt hier als het spreekwoordelijke zonnetje. :)
Slimme oplossing, zo zie je maar je kan met Ubuntu (Linux) alle kanten op. Persoonlijk zou ik, als ik toch een aparte partitie heb Ubuntu daar direct op installeren en gebruik maken van de grub bootloader. Maar zo kan het ook.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline n00buntu

  • Lid
Re: installatie via wubi
« Reactie #27 Gepost op: 2009/09/05, 10:07:35 »
Maak een aparte partitie voor de Ubuntu installatie (als je nog geen 4 partities hebt, is dat heel makkelijk binnen Vista te realiseren). Via Wubi kun je dan Ubuntu installeren op die aparte partitie. Ubuntu via Wubi op een aparte 100GB partitie; dat werkt hier als het spreekwoordelijke zonnetje. :)
Slimme oplossing, zo zie je maar je kan met Ubuntu (Linux) alle kanten op. Persoonlijk zou ik, als ik toch een aparte partitie heb Ubuntu daar direct op installeren en gebruik maken van de grub bootloader.
Dat laatste komt er hier ook misschien nog van, hoor!  =D

Maar, omdat ik Ubuntu nog volop aan het testen ben, doe ik het voorlopig liever zo.
Indien nodig; het de-installeren en her-installeren van Ubuntu is op deze manier ernstig snel en vreselijk makkelijk.