Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie 10.04 lijkt succesvol; zwart scherm na herstart - OPGELOST  (gelezen 1729 keer)

Offline Hugeman

  • Lid
Ik heb de installatie van 10.04 eerst geprobeerd via LiveCD, maar na opstarten van PC kreeg ik niets te zien op het scherm. Daarna Alternate CD gedownload en installatie gedaan. Geen internetverbinding tijdens install. Handleiding gevolgd. Geen foutmeldingen tijdens installatie en alle menu's succesvol kunnen doorlopen. Echter, na herstart na enige seconden een lichte flikkering op het scherm, maar daarna scherm geheel zwart en na enige tijd stopt ook de CD activiteit. Ik heb het vermoeden dat het aan de grafische kaart ligt, maar ik ben nieuw met Linux en weet niet wat nu te doen. Heb heel wat threads afgezocht, maar oplossing heb ik niet gevonden.
Ik heb nog geprobeerd om mijn Dell Latitude D630 laptop op te starten met Live CD en dan krijg ik keurig het installatiemenu en kan ik Ubuntu ook proberen. Dus de CD is goed.

PC specs:
Sony Vaio PCV-RS series (van 2003), 120 Gb harddisk (WDC WD1200 BB), Intel Pentium 4 CPU 2 2.6 GHz, 512 Mb RAM, NVIDIA GeForce FX, ATAPI CD-ROM SONY DVD RW DW-U12A, ATAPI CD-ROM Pioneer DVD-ROM ATAPIModel DVD-121

Kan iemand mij verder helpen?
« Laatst bewerkt op: 2010/07/01, 11:50:02 door Hugeman »


Offline Hugeman

  • Lid
Re: Installatie 10.04 lijkt succesvol; zwart scherm na herstart
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/01, 09:39:36 »
Punt is dat ik alleen iets op het scherm te zien krijg als ik opstart met de Alternate CD. Ik heb dan de opties: Install Ubuntu, Check disc for defects, Test memory, Boot from first hard disk en Rescue a broken system, plus de functietoetsen F1 t/m F6. Via F6 kan ik nomodeset aankruisen, maar hoe dan verder?

Re: Installatie 10.04 lijkt succesvol; zwart scherm na herstart
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/01, 10:01:25 »
Jouw probleem zit hem dus in het detecteren van de vga kaart.
Als die niet juist gedetecteerd word gaat het scherm op zwart, de X-server start namelijk met de verkeerde driver.

Bij de Alternate cd heb je geen grafische omgeving zoals bij de Live-cd, en kan je op diverse plekken tijdens de installatie voor de juiste driver kiezen.
Dit is juist gedaan omdat de automatische piloot in de grafische installer wel eens voor de verkeerde driver wil kiezen waarna je met wat handwerk de boel goed moet zetten in de terminal ( lees veilige modes)
En dit laatste is voor een newby niet echt makkelijk.

Als je met de alternate-cd niet voor de juiste driver kan kiezen of geen internet verbinding hebt om die te downloaden moet je voor de standaard vesa driver kiezen, die werkt namelijk altijd.

Later wanneer de installatie klaar is en alles werkt (incl. internet) kan je eventueel de juiste driver nog downloaden en installeren.

Mocht het dan nog eens fout gaan omdat je scherm op zwart slaat, is het een kwestie van in de veilige modes booten en 1 en ander herstellen of wederom voor de vesa driver kiezen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Hugeman

  • Lid
Re: Installatie 10.04 lijkt succesvol; zwart scherm na herstart - OPGELOST
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/01, 11:49:08 »
Dank voor jullie hulp. Probleem opgelost en wel als volgt: weer opgestart met Alternate CD, via F6 optie nomodeset aangekruist en daarna opnieuw Ubuntu geïnstalleerd. Nu heb ik prima beeld en kan verder.
 :D

Offline heir4c

  • Lid
Re: Installatie 10.04 lijkt succesvol; zwart scherm na herstart - OPGELOST
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/01, 18:10:46 »
Laat iets weten of de installatie gelukt is.
Valt me nu pas op dat je een Dell latititude hebt. Een collega van mij heeft er ook één maar dan de D550. Nu kreeg ik daar ubuntu 10.04 niet op en nu staat er 8.04 erop. Daarom wil ik wel eens weten of het je gelukt is de 10.04 erop te zetten.

Met vriendelijke groet,
heir4c
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu