Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wubi vraag  (gelezen 1414 keer)

simplicity

  • Gast
Wubi vraag
« Gepost op: 2008/11/14, 09:22:15 »
Hallo iedereen,

Ik ben reeds een aantal jaren een vaste Ubuntu gebruiker maar zit nu met een laptop van het werk met Windows XP erop. Nu is de vraag of Wubi hiervoor de perfecte oplossing is. Wat ik wil is om Ubuntu te installeren op deze laptop zonder het verlies van Windows en indien mogelijk zonder de partities te wijzigien. Als ik het goed versta is Wubi dan de oplossing omdat dit slechts één file op de windows schijf zet?
Is het ook makkelijk om Ubuntu dan opnieuw te verwijderen?

Mvg

Offline siegi

  • Lid
Re: Wubi vraag
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/14, 10:11:29 »
Wubi zal je iets minder performance geven, omdat je werkt met een filesystem in een filesystem.
Maar misschien is het voor jouw eisen wel de oplossing.

Je kan de wubi installatie gewoon terug verwijderen in het configuratie scherm van windows bij software verwijderen.

simplicity

  • Gast
Re: Wubi vraag
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/14, 10:22:59 »
Ik neem aan dat ik de Windows schijven nog kan lezen vanuit ubuntu in deze situatie?

Offline mp

  • Lid
Re: Wubi vraag
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/14, 11:01:11 »
Ik neem aan dat ik de Windows schijven nog kan lezen vanuit ubuntu in deze situatie?
Dat kun je vanuit een dual-boot normaalgezien ook. Ik heb geen ervaring met wubi, dus ik weet niet of het daar kan.

Offline Nick1890

  • Lid
Re: Wubi vraag
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/14, 18:56:49 »
Onder "Mijn computer" zul je met Wubi -- net zoals in een volledige installatie trouwens -- in al jouw windows-partities kunnen lezen en schrijven. Feitelijk is alles transparant voor de gebruiker. Het enige wat je echt moet weten is hoe je die specifieke Windows-partities(s) genoemd hebt, want Ubuntu verwijst NIET naar C:\, D:\, e.d. maar naar de "naam" van die respectievelijke partities (of CDROMs).

Wat de snelheid betreft: Persoonlijk merk ik geen verschil tussen mijn "Volledige installaties" en mijn "Wubis".
Over mijn virtuele daarentegen (Linuxen die draaien in VirtualBox onder zowel Windows als Ubuntu) ben ik veel minder te spreken. DAT is verdorie pas traag werken!!!

En effectief, zoals Siegi zei, een Wubi-installatie neemt slechts de plaats in van één enkele (grote) file -- 5 a 10 GB is toch wenselijk -- en daarnaast enkele mini-filetjes. Die zijn gemakkelijk en volledig te verwijderen doch ik raad je aan om dat niet via het Windows/Configuratiescherm/Software te doen, maar via de meegeleverde en geinstalleerde "UN-install-file" van Wubi zelf. Die vind je in de Wubi-directory.
PackardBell Notebook E3//Athlon XP-M 2000+//768Mb RAM//S3 Graphics//HD 100GB//Award BIOS: 09/10/03//DualBoot: Ubuntu 8.04.3 & WinXP Pro.
Selfmade PC//Athlon XP 2200+//1028Mb RAM//ATI 9600 128 MB//HD1 80GB//HD

Offline Marc0

  • Lid
Re: Wubi vraag
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/14, 21:28:28 »
Ik maak op de "hoofd-pc" al geruime tijd gebruik van Wubi en dat bevalt me prima. Voor zover ik kan beoordelen werkt alles uitstekend. Het enige dat volgens mij minder goed werkt als bij een volledige ubuntu-installatie zijn de grafische kunstjes. De bekende kubus lukt mij in Wubi bijvoorbeeld niet. Verwijderen van Wubi is kinderlijk eenvoudig...

Offline siegi

  • Lid
Re: Wubi vraag
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/14, 21:32:56 »
De 3d effecten zouden evengoed moeten werken in wubi als in een native installatie.
Welke grafische kaart heb je overigens?

simplicity

  • Gast
Re: Wubi vraag
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/17, 12:05:36 »
Ik heb ondertussen wubi geïnstalleerd en alles werkt prima behalve de schijven van windows.
Ik geraak enkel aan mijn tweede partitie via de ntfs tool terwijl mijn beide partities ntfs zijn.

Mogelijke oplossingen?

nahjo

  • Gast
Re: Wubi vraag
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/17, 22:14:27 »
Hetzelfde probleem hier op 1 pc (een andere ging in 1x goed). Controleer of de gegevens goed in /etc/fstab staan, een kleine aanpassing deed hier wonderen  :)

simplicity

  • Gast
Re: Wubi vraag
« Reactie #9 Gepost op: 2008/11/18, 09:05:08 »
Hetzelfde probleem hier op 1 pc (een andere ging in 1x goed). Controleer of de gegevens goed in /etc/fstab staan, een kleine aanpassing deed hier wonderen  :)

Bedankt voor de reactie maar ik ga niet langer Wubi gebruiken omdat dit blijkbaar problemen geeft met Eclipse. Mocht iemand weten hoe dit probleem op te lossen => you're welcome.
Het probleem is dat wanneer ik Eclipse download van de website en het probeer uit te voeren in terminal (./eclipse, ook sudo geprobeerd) ik de foutmelding krijg dat het bestand niet kan worden gevonden terwijl het daar zeer zeker aanwezig is. De versie uit de repo kan ik installeren en gebruiker MAAR dit is ganymede nog niet dus gaat het niet! Ik ga deze post ook maken in het programmeren-onderdeel dus gelieve daar te kijken om te reageren!

Thx!!