Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Is er een MOTU in de zaal?  (gelezen 2773 keer)

Offline gercokees

  • Lid
Is er een MOTU in de zaal?
« Gepost op: 2008/05/27, 14:35:14 »
Hoi hoi,
Ik wil binnenkort een deb maken van een stukje software en zoek een soort mentor. Het gaat onderandere om deze:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+bug/220582
pakketjes.
Nu vraag ik me af of er hier een MOTU is die tezijnertijd mijn debs in de ubuntu-repositries kan zetten. Daarnaast vraag ik me af wat ik het beste met de pakketten kan doen:
1 deb maken waar ik alle pakketten ingooi (het gaat om minimaal 2 verschillende binaries (oofem en oofeg) en een aantal tools. En voorbeeldbestanden Het make install commando zet trouwens de pakketten standaard (zover ik kan zien) ergens in de home-directory. (/home/gercokees/oofem/oofem-1.8/targets/default/bin) Het lijkt me dat dat iets van /usr/bin/oofem moet zijn toch? Of hoort dat vanzelf te gaan en is er iets niet goed gegaan met het configure-script. En waar moeten de voorbeeldbestanden naar toe? Of wordt dat ook automatisch gedaan tijdens het maken van een deb...

Als ik oofeg en oofem correct heb kunnen debben wil ik daarna nog verder gaan met Targe2 (zie ook bovenstaande link.) daar geldt globaal het zelfde voor, maar ik wil dus eerst oefenen op oofem en oofeg.

Deze week wil ik een partitie maken met een schone hardy-partitie welke ik voor het debs maken wil gebruiken.

Oh ja, het liefst zou ik ze beschikbaar maken op packages.ubuntu.org *en* op packages.debian.org
Groet,
Gerco-Kees
<><

Offline Rulus

  • Lid
Is er een MOTU in de zaal?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/27, 14:54:44 »
De Packaging Guide is een goed begin. De mensen in #ubuntu-motu op irc.freenode.net zijn ook altijd erg behulpzaam als je met een probleem zit. Je pakket laten evalueren en uploaden kan voor Debian via Debian Mentors en voor Ubuntu via REVU of via Debian natuurlijk.

Een schone partitie is niet nodig, je kan pbuilder gebruiken om binary pakketten te maken.

Is er een MOTU in de zaal?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/27, 15:27:39 »
ik was ook al een paar keer op die packaging guide terecht gekomen toen ik erachter zocht om een deb te maken. is dat allemaal echt nodig met die pbuilder enzo? ik maak mijn deb-pakketjes gewoon met 2 simpele commandos.

Offline Rulus

  • Lid
Is er een MOTU in de zaal?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/27, 16:31:44 »
pbuilder zorgt ervoor dat je een standaardomgeving hebt om je pakketten te compileren, als je dat gewoon op je eigen systeem doet zou het kunnen dat verkeerde afhankelijkheden niet opvallen omdat je pakketten hebt geïnstaleerd die standaard niet geïnstalleerd zijn.

Edit: voor Debian Mentors en REVU moet je trouwens enkel de source packages uploaden, je moet er dus geen .deb van maken (dus heb je pbuilder in principe niet nodig). Het kan wel handig zijn om te verifiëren of je pakket goed is door het zelf door pbuilder te laten compileren.

Offline gercokees

  • Lid
Is er een MOTU in de zaal?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/27, 17:19:53 »
Even kijken of ik het goed snap:
PackagingGuid lezen (kost me wel een treinrit of 2... :-)   )
Tarballs uitpakken en dh_maken
Files zoals rules enzo aanpassen
de hele mik uploaden naar mentors.debian.net
en over 3 maanden zit de zwik in Inteprid?
Groet,
Gerco-Kees
<><

Offline Rulus

  • Lid
Is er een MOTU in de zaal?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/27, 17:37:41 »
Jep. Alleen zul je om het in Intrepid te krijgen je moeten haasten of wat extra moeite doen, Debian Import Freeze is 26 juni.

Offline gercokees

  • Lid
Is er een MOTU in de zaal?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/27, 19:08:58 »
oke,
ik heb:
oofem -> geen probleem
oofeg -> gebruikt libraries die ook niet in de repositries staan...
allebei oofem en oofeg zitten als source in de zelfde tarball....
targe2  -> gebruikt de zelfde libraries als oofeg. deze zit in een aparte tarball...
libraries CKit en ELIXIR -> libraries die door oofeg en targe2 worden gebruikt.
enkele tools (perl-scripts enzo...)

oofem kun je apart gebruiken
oofeg gebruik je alleen in combinatie met targe2 en of oofem.....

targe2 en oofem hebben allebei ook nog een hoop voorbeeldbestanden

Ik zat te denken om eerst oofem te packagen. Dat is het eenvoudigst. Of vind je dat oofeg ook meteen in de package meegenomen moet worden? Of kan dat een aparte package worden....
En moet ik die libraries ook apart packagen? En wat doe ik met die bijkomende files zoals de voorbeeldbestanden enzo?
Groet,
Gerco-Kees
<><

Offline Rulus

  • Lid
Is er een MOTU in de zaal?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/28, 08:40:55 »
Libraries apart packagen, en oofeg en targe2 laten dependen op deze libraries. oofeg laten dependen op 'targe2 of oofem'. oofem en oofeg zou best 1 source package worden met 2 binary packages denk ik. Voorbeeldbestanden kan je installeren met dh_installexamples (dan komen ze op de juiste plaats, zijnde /usr/share/doc/package/examples).

Offline gercokees

  • Lid
Is er een MOTU in de zaal?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/28, 09:19:12 »
Helemaal toppie!!! Dank voor je info... (Ik werk trouwens ook aan OpenStreetMap... :-)  druk druk druk....)
Groet,
Gerco-Kees
<><

Offline stani

  • Lid
    • http://pythonide.stani.be
Is er een MOTU in de zaal?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/28, 14:00:21 »
Citaat van: Rulus
Jep. Alleen zul je om het in Intrepid te krijgen je moeten haasten of wat extra moeite doen, Debian Import Freeze is 26 juni.
Dat is op zich niet zo een probleem. Je kan altijd daarna nog een sync aanvragen, maar ik zou niet langer wachten als nodig. Als eenmaal iets bij Debian aanvaard is, gaan ze daar bij MOTU nooit moeilijk over doen, tenzij in Ubuntu Freeze. Zorg dat je copyrights en licenties in orde zijn! Als je vertalingen voorziet, moeten ook de .po bestanden in je bronpakket zitten. Geen pdf's, maar html gebruiken voor documentatie. Dat zijn meestal beginnersfouten.