Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 5 pc's...1printer wat moet ik doen?  (gelezen 2488 keer)

Offline juup

  • Lid
5 pc's...1printer wat moet ik doen?
« Gepost op: 2008/11/03, 14:42:15 »
Hallo
Ik heb 5 pc's allemaal met Ubuntu 8.10 erop.
Ik heb 1 HP printer (scanner) op mijn pc aangesloten met de originele HP driver,
zoals op de wiki staat heb ik bij mijn printer ,zit een oranje lint met hartje om het logo, in Systeem-Afdrukken-Server-Voorkeuren het vinkje bij:
publish shared printers connected to this system.
Bij de andere pc's heb ik  een vinkje gezet bij:
printers die gedeeld worden door andere systemen tonen.
So far so good!
Op de andere pc's wordt de printer herkent al is het er eentje met lades (logo) geworden.
Probeer ik iets te printen dan wordt na een tijdje zichtbaar dat ' de printer niet is aangesloten' .
Heb ik Firestarter even bekeken en die blokkeert inderdaad 192.168..... enz aldoor.
Moet ik daar ook iets doen? Op de wiki wordt daar niet over gerept.
Wie weet hier meer van.
Grote groet
Juup

Offline juup

  • Lid
5 pc's...1printer wat moet ik doen?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/03, 14:49:37 »
Oh ja
Ik vergat erbij te zetten dat ze allemaal op een router aangesloten zijn die weer contact met het internet heeft. dat werkt allemaal prima.
hoe je een Ubuntu netwerk moet instellen om bestanden te delen weet ik niet maar nu gaat het om het printen.
juup

Offline juup

  • Lid
5 pc's...1printer wat moet ik doen?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/03, 16:48:33 »
verder heb ik vandaag gemerkt dat wat ik ook doe met Systeem-Afdrulkken in de client-pc's dat dat programmaje bevriest en niet meer wil afsluiten. (bij alle 4 clienten).
bovendien staat er in de wiki wel een 192.168.......nr achter de printers, bij mij ;unknown. daar moet het welhaast mee te meken hebben.
juup

Offline Rulus

  • Lid
5 pc's...1printer wat moet ik doen?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/03, 17:11:47 »
Het kan inderdaad goed zijn dat Firestarter hier iets mee te maken heeft, probeer het eens met Firestarter uit? Ik heb niets over Firestarter vermeld in het artikel omdat ik het zelf niet gebruik.

5 pc's...1printer wat moet ik doen?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/03, 20:55:51 »
Ik denk dat je ook nog op elke PC het printerstuurprogramma moet instellen.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline joop905

  • Lid
5 pc's...1printer wat moet ik doen?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/03, 22:58:33 »

Offline siegi

  • Lid
5 pc's...1printer wat moet ik doen?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/03, 23:14:18 »
Verwijder voor de zekerheid al eens firestarter, dan weten we zeker dat dit de oorzaak niet is.
Een extra firewall als je al achter een router zit is redelijk overbodig, ook heeft ubuntu geen services standaard open staan naar de buitenwereld.

Offline juup

  • Lid
5 pc's...1printer wat moet ik doen?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/04, 17:04:38 »
Firestarten heb ik verwijderd. Dat maakt niets uit ten aanzien van het printen door de client pc's. Ze blijven trouwens ook nog steeds 'bevriezen'  als je iets met het
Systeen-Afdrukken programma' tje doet.
zou het echt nodig zijn om ook op alle clienten de HP driver te installeren? Lijkt me zo vreemd. De clienten 'zien' de printer toch via de host pc.
Ik zal het wel op een proberen.
Het verhaal van joop905 is wel erg uitgebreid zeg ik weet niet of dat aan mij besteed is.
bedankt, so far so good.
juup

Offline Rulus

  • Lid
5 pc's...1printer wat moet ik doen?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/04, 17:33:23 »
Volgens mij moet de driver echt alleen op de server geïnstalleerd worden, in de link van Joop905 staat ook: "Printerdrivers hebben de extensie .ppd en behoeven alleen op de server te worden geinstalleerd."

Kijk eens of je op de client en/of de server iets merkwaardigs tegenkomt in de logs in /var/log/cups/ (ik denk vooral in access_log, maar kijk ook maar in page_log en error_log)

Offline siegi

  • Lid
5 pc's...1printer wat moet ik doen?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/11/04, 17:47:57 »
Ik heb de driver toch ook op de clients geinstalleerd. Hoe moet de client anders weten welk formaat de printer aankan?
Hij kan hier toch niet steeds voor contact gaan leggen met de server?

Offline Rulus

  • Lid
5 pc's...1printer wat moet ik doen?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/11/04, 18:05:16 »
Hmm, goed punt. Misschien moet je toch overal de drivers installeren.. ik heb er nooit wat van gemerkt want ik heb nooit drivers moeten installeren, dat ging allemaal automatisch.

Offline juup

  • Lid
5 pc's...1printer wat moet ik doen?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/11/05, 09:52:34 »
Jaaa
vanmorgen op elke client pc de benodigde HP driver gezet (zelfde als de driver die op de host pc zit) en alle pc's printen op de host-printer. Ook de Eeepc's door de lucht!
Beddankt allen voor de hulp.
 Wellicht moet de Wiki worden aangepast want alleen hier en daar en vinkje is dus niet genoeg.
juup

Offline Rulus

  • Lid
5 pc's...1printer wat moet ik doen?
« Reactie #12 Gepost op: 2008/11/05, 17:59:22 »
Ok, wat zou er dan precies bij moeten komen? Ik heb namelijk nooit een driver moeten installaren, waarschijnlijk omdat die al geïnstalleerd waren :)

Of misschien gewoon vermelden dat je overal de driver moet installeren?

Offline juup

  • Lid
5 pc's...1printer wat moet ik doen?
« Reactie #13 Gepost op: 2008/11/06, 10:01:56 »
hoi rufus
ik weet niet of lij jouw host pc als server hebt ingesteld. Ik heb geen echte server geinstalleerd. all pcś hebben een gewone 8.10 voor desktop-installatie.
terzijde:
.[Mij router kent drie instellingen1 als doorgeefluik voor zowel netwerk als iedere pc een eigen internettoegang. 2 een router die een (1) internetuitgsng maakt voor het hele netwerk.3 een gesloten netwerk zonder internet voor de anderen..
ik heb versie 1 aanstaan.]
dus als er verschillen zijn tussen jouw en mijn configuratie zou ik zeggen:
"als je op  elke pc de gewone desktopversie draait  in  een open netwerk dan die je op elke pc de bij de hostprinter behorende driver te installeren."
groeten juup