Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: VHS afspelen  (gelezen 3182 keer)

Offline soppel

  • Lid
VHS afspelen
« Gepost op: 2022/04/29, 14:47:28 »
Ik heb een stapel VHS banden.
In VLC kan ik ze converteren naar MP4. (welliswaar nu zonder geluid, maar dat is van latere zorg)
Echter ik kan niet live meekijken wat ik afspeel.

Ik moet dus opnemen, en dan de MP4 bekijken of ik het eigenlijk wel wil bewaren.
Ik wil dat beoordelen voor ik überhaupt aan het converteren begin.
Welk programma doet dat voor me?

Ik gebruik Ubuntu-studio.
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline peer

  • Lid
Re: VHS afspelen
« Reactie #1 Gepost op: 2022/04/29, 15:19:27 »
het is erg lang geleden dat ik dit gedaan heb. Tussen de videospeler en de pc had ik een 'easycap'. Het videosignaal kon ik gewoon met vlc afspelen. Opnemen deed ik met simplescreenrecorder.
Maar dit is wel al heel lang geleden.

Offline soppel

  • Lid
Re: VHS afspelen
« Reactie #2 Gepost op: 2022/04/29, 15:27:45 »
Ik kreeg net een heel simpele ingeving........heb de videorecorder aangesloten aan de TV. O0






Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Re: VHS afspelen
« Reactie #3 Gepost op: 2022/04/29, 16:19:56 »
Mijn gedachte.
En als je nu nog een harddisk-recordertje met DVD-writer koopt en aan je tv hangt kun je ze ook nog digitaliseren. Niemand gebruikt die nog dus koop je voor een joetje of hooguit twee op MP.

Speel je de video af op je video-speler, neem je hem op op je HDD, waarna je hem ook nog even op je DVD brand. Die je weer in je pc in kunt lezen als je wilt.
Waarom eerst HDD en niet direct op DVD? ... vraag je dan misschien. Omdat de HDD makkelijker (= foutlozer) kan opnemen tijdens het langdurig afspelen van je video band.
Zo heb ik het wat jaren terug ook gedaan, en veel videobanden op DVD gekregen in prima kwaliteiten.
« Laatst bewerkt op: 2022/04/29, 16:22:42 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline soppel

  • Lid
Re: VHS afspelen
« Reactie #4 Gepost op: 2022/04/30, 13:33:40 »
Laat ik voorop stellen dat ik niet erg met de tijd ben meegegaan met TV en zaken die na de videorecorder zijn gekomen.
Heb al deccenia geen TV meer, heb nu een TV aan de muur hangen die alleen als monitor dienst doet.

Dus die harddiskrecorder zegt me weinig. Lijkt op zich een optie, maar ik zie hier niks op onze (noorse) marktplaats.
Daarbij komt dat als ik wat zou vinden het met verzenden al snel meer als 2 joeten wordt.

Hoever ben ik gekomen?
Ik heb geluid. Geluid doe ik rechtstreeks van de videorecorder naar mijn externe geluidskaart. ( de interne geluidskaart van mijn Moederbord is niet geactiveerd)

Banden even bekijken doe ik nu dus via die TV. Dat gaat prima en beeld- en geluidskwaliteit is ook prima van de meeste banden. (valt me echt heel erg mee na al die jaren)

Echter als ik in VLC een band capture dan wordt de kwaliteit ronduit slecht. Beeld trekt vooral onderaan het beeld.
Je hebt het idee van een slepende VHS, maar zoals gezegd rechtstreeks speelt ie prima af.

2 opties:
1) mijn low budget video-grabber levert een slechte kwaliteit aan de USB-poort
2) VLC doet zijn werk niet goed.

Iemand iedeeën?

Stel ik kom zo'n harddisk recorder tegen, dan zit daar een video-grabber in, neem ik aan. Zijn die per definite van betere kwaliteit of blijft dat ook een grote gok?

Edit mijn video grapper staat alleen UVC op. En dat ziet er verder uit als easycap.

« Laatst bewerkt op: 2022/04/30, 13:44:51 door soppel »
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline aartje

  • Lid
Re: VHS afspelen
« Reactie #5 Gepost op: 2022/04/30, 16:46:32 »
Waar ik woon (Alkmaar) heb je een straat met een heel stel kringloopwinkels.
Daar kun je voor een appel en een ei bijna alle DVD's kopen die er maar verschenen
zijn. Ik weet natuurlijk niet hoe dat zit waar jij woont. Maar het opnemen van VHS-banden
naar je computer is een bereklus en is nooit bevredigend. Je kan je tijd beter besteden
naar mijn mening.....

Offline soppel

  • Lid
Re: VHS afspelen
« Reactie #6 Gepost op: 2022/04/30, 17:18:35 »
Als je schrijft "Daar kun je voor een appel en een ei bijna alle DVD's kopen die er maar verschenen zijn"
Dan neem ik aan dat je die schijfjes bedoeld?
Daar zitten dan vast mijn familie filmpjes niet tussen.

Als je DVD-apparatuur bedoeld, dan is er wel op een uurtje rijden een krijgloopwinkel, maar "appel en een ei"  kennen ze niet. Wel 'u betaald de hoofdprijs'  =D
Op onze marktplaats wordt uiteraard ook 2e hands spul aangeboden. Dan heb je twee opties: als ze het verkopen vragen ze bijna de nieuwprijs, of ze geven het gratis weg.
En in dat laatste geval is het echt geen onbruikbare rotzooi hoor. Maar dat is mazzel hebben dat er net iets staat wat je kan gebruiken. En dan moet het ook een beetje in de buurt zijn. (opsturen hebben ze dan meestal geen zin in)



Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Re: VHS afspelen
« Reactie #7 Gepost op: 2022/04/30, 17:26:18 »
Waar ik woon (Alkmaar) heb je een straat met een heel stel kringloopwinkels.
Daar kun je voor een appel en een ei bijna alle DVD's kopen die er maar verschenen
zijn. Ik weet natuurlijk niet hoe dat zit waar jij woont.

Noorwegen dus.

Dus die harddiskrecorder zegt me weinig. Lijkt op zich een optie, maar ik zie hier niks op onze (noorse) marktplaats.
Daarbij komt dat als ik wat zou vinden het met verzenden al snel meer als 2 joeten wordt.

Sorry dat mijn reactie niet op jouw gericht blijkt. Op een NL forum ga ik er voorbarig vanuit dat het vooral NL-ers en Belgen zijn.
Ja, nee, dan werkt mijn advies voor jou inderdaad niet zo. Ik probeer ook maar te helpen  :-[

Maar heb jij op je/een PC geen video ingangen? Dan zou je je videorecorder op je PC aan kunnen sluiten.
Werk je op desktop? Dan zou je vrij simpel een video-kaart in kunnen prikken waar je je videorecorder in kunt prikken.
Als dat zou lukken kun je je video's ook vrij makkelijk digitaliseren.

En wat is het je waard? Er zijn genoeg hobbyisten die dit voor een onkostenvergoeding graag voor jou doen.
« Laatst bewerkt op: 2022/04/30, 17:28:15 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline soppel

  • Lid
Re: VHS afspelen
« Reactie #8 Gepost op: 2022/04/30, 18:11:10 »
Haha, kan jij niks aan doen dat er iemand in een bevroren land een spoedcursusje nederlands gedaan heeft en lid is van dit forum.
(Ben in 2007 geëmigreerd maar informatie is stukken beter in NL. Noren vertellen niet zo veel, en sowieso gaat nederlands me makkelijker af)

En uiteraard kan je er ook niks aan doen dat ik niet meegegaan ben met de tijd wat betreft TV en opname apparatuur.

Dus ga maar lekker door met helpen hoor!

Neen geen video ingangen op mijn PC. Ook niet op de vorige. Ooit had ik een video/Tv kaart gekregen maar toen werkte ik nog met Windows en voor XP waren er toen geen drivers voor te vinden. Dus die is in de kliko beland. Nu spijt uiteraard want die had vast in mijn vorige PC nog wel gewerkt onder linux.

Laten doen is hier ook weer niet echt een optie vanwege de prijs die ze rekenen + porto van het heen en weer sturen.

Peer had het over EasyCap. Die kom je wel vaak tegen en kan ik hier in NO kopen voor ca €30,-.
Dus dat zou een optie kunnen zijn.
Ik knutsel nog even verder.








Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline jolo

  • Lid
Re: VHS afspelen
« Reactie #9 Gepost op: 2022/04/30, 18:21:46 »
Ikzelf heb hier een Basetech video grabber. Ik kocht 'm in 2016 voor € 12,99 bij conrad.nl
Nu kost die daar € 17,49. Ik heb hier nog een oude JVC Super VHS videorecorder. Die video grabber zit dan via een tulp naar scart kabel op die videorecorder. Op de pc wordt dit weergegeven met VLC. Dus met beeld en geluid. De kwaliteit van dat beeld is net zo goed, als de videorecorder rechtstreeks op de tv. Hierbij heb ik vlc ingesteld, zoals in onderstaande screenshot. Omdat er een tv-kaart in die pc zit, is de video grabber /dev/video1. Selecteer je de verkeerde video-apparaatnaam, dan heb je geen beeld. Selecteer je de verkeerde Audio-apparaatnaam, dan heb je geen geluid en zou er een foutmelding kunnen worden getoond. In de lsusb output wordt de video grabber herkend als [EasyCAP].   
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline aartje

  • Lid
Re: VHS afspelen
« Reactie #10 Gepost op: 2022/04/30, 19:03:12 »
Als je schrijft "Daar kun je voor een appel en een ei bijna alle DVD's kopen die er maar verschenen zijn"
Dan neem ik aan dat je die schijfjes bedoeld?
Daar zitten dan vast mijn familie filmpjes niet tussen.

Ok, ik dacht dat je speelfilms en zo bedoelde,  privé opnames zijn een ander verhaal. Ik heb ooit
via mijn scart uitgang van mijn TV-kpn via een verloop scart naar tulp goede opnames kunnen  maken
met het volgende programma : http://easycap.blogspot.com/p/easyview-n-cap.html
Ik gebruikte daarbij een Hauppauge USB videograbber van zo'n 20 euro, maar ik heb geen idee of die
nog te krijgen zijn.
Er zijn verder bedrijfjes (in Nederland bv via "Het kruidvat" : https://www.overzettennaardvd.nl/video-naar-dvd/?gclid=EAIaIQobChMIlbP4yqG89wIVxuzVCh3UnQFBEAAYAiAAEgLUQPD_BwE )
die het ook kunnen doen voor je. Die zijn er in Noorwegen vast ook wel, even googelen op "VHS naar DVD" (in het
Noors dan ;)  )
« Laatst bewerkt op: 2022/04/30, 19:04:54 door aartje »

Offline soppel

  • Lid
Re: VHS afspelen
« Reactie #11 Gepost op: 2022/04/30, 19:19:12 »
Ha kijk dat geeft de mens moed!

@Jolo. Stom ik heb niet eerder aan lsusb gedacht.  Mijn chip is in elk geval wat anders: Arkmicro Technologies Inc. USB2.0 PC CAMERA
Hier op gezocht en lees  positieve maar ook veel negatieve verhalen.
https://www.amazon.com/Usb2-0-Capture-Compatible-Window-Black/product-reviews/B00RMYWGWC  "Chloe monster"  heeft exact hetzelfde als ik, maar onder Windows.

@aartje: nee speelfims heb ik helemaal niet. Maken ze mij niet blij mee.
Heb wel wat concerten van Rockpalast enzo, maar die zijn ook op joeptoep wel te vinden.
Jouw link wijst ook weer naar easycap.

Ik krijg sterk het vermoeden dat mijn grabber de boosdoener is. Denk dat ik maar op zoek ga naar iets waar easycap op staat.
Iemand die weet of ik de verkoper kan laten controleren welke chip er inzit als die met Windows werkt?



Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline soppel

  • Lid
Re: VHS afspelen
« Reactie #12 Gepost op: 2022/04/30, 20:04:01 »
Ik denk dat ik er uit ben.

https://linuxtv.org/wiki/index.php/Easycap

Overigens wat is dit toch een top forum.
Op mijn zoektocht kwam ik dit tegen, waar ik ook bovenstaande link tegenkwam:
https://gbatemp.net/threads/what-is-the-most-recommended-easycap-model-for-recording-wii-u-gameplay.478406/

Maar wat moet je toch met mensen als bennyman123abc. Lekker behulpzaam weer.

Ik zet dit topic als opgelost.
Ik hou het erop dat mijn grabber niet goed is (heb 'm ook nog even geprobeerd onder AVLinux) dus ik ga op zoek naar een echte easycap.
Komen er nieuwe problemen, dan weet ik jullie te vinden  =D


Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline aartje

  • Lid
Re: VHS afspelen
« Reactie #13 Gepost op: 2022/05/02, 09:23:31 »
Ik kreeg net een heel simpele ingeving........heb de videorecorder aangesloten aan de TV. O0
Naberichtje: Ik vind het trouwens wel frappant dat je op een moderne (!) TV niet eens een VHS videorecorder
kan aansluiten. Er zitten geen analoge video-ingangen meer op en , naar ik weet, zitten er op VHS videorecorders
geen digitale uitgangen.
Of je moet zoiets https://www.moogo.nl/product/scart-naar-hdmi-adapter/ gebruiken natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: 2022/05/02, 09:28:59 door aartje »

Offline soppel

  • Lid
Re: VHS afspelen
« Reactie #14 Gepost op: 2022/05/02, 10:30:42 »
Oh, mijn TV  heb ik september 2020 gekocht en daar zitten nog gewoon cinch ingangen aan de achterzijde. Heb in de videorecorder zo'n scart-adapter waar ik dan de gele cinch aan de TV knoop.
Nou was die TV wel een aanbieding dus kan een overjarig model geweest zijn  nee type even opgezocht, model is ook gelanceerd in 2020.

Heb de TV even naar voren getrokken en aan de achterkant gekeken. Normaal zit er alleen één HDMI in.
ik tel:
3x HDMI
2x USB
1x video RCA connector
5x sound RCA connector
1x opt sound
1x LAN
1x sat in
1x antenna in
1x PCMCIA card (geen idee waar die voor zou kunnen dienen :o

PS: ik heb nu de 3 uurs Videobanden doorgelopen, daar zit niets tussen wat me €30 waard is om te kopiëren. Maar ik moet nog op zoek naar de doos VHS-C bandjes, dan wordt het vast wel interessant. hoewel ik op een leeftijd gekomen ben dat alle spullen met emotionele waarde die ik mijn hele leven meesleep de kliko in gaan. Misschien dat die tapes ook tegen gaan vallen. Alleen het spul van hout heeft nog een functie: de kachel =D
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline aartje

  • Lid
Re: VHS afspelen
« Reactie #15 Gepost op: 2022/05/02, 11:31:55 »
Oh, mijn TV  heb ik september 2020 gekocht en daar zitten nog gewoon cinch ingangen aan de achterzijde. Heb in de videorecorder zo'n scart-adapter waar ik dan de gele cinch aan de TV knoop.
Nou was die TV wel een aanbieding dus kan een overjarig model geweest zijn  nee type even opgezocht, model is ook gelanceerd in 2020.



Dan bof je, ik heb net een paar maanden geleden (na de laatste lockdown) een nieuwe Philips TV gekocht
en daar zitten geen analoge video-ingangen meer op. Ik gaf het commentaar eigenlijk ook als waarschuwing
naar anderen die ook dit topic lezen.

Ik zelf heb net voor een uur of vier 8mm filmpjes op twee DVD's laten zetten, dat kostte aardig wat centjes...
Wat me opviel is dat je vroeger al gauw tevreden was met de beeldkwaliteit........

Succes met het doorspitten van je video-banden.

Re: VHS afspelen
« Reactie #16 Gepost op: 2022/05/02, 13:37:32 »
Naberichtje: Ik vind het trouwens wel frappant dat je op een moderne (!) TV niet eens een VHS videorecorder
kan aansluiten. Er zitten geen analoge video-ingangen meer op en , naar ik weet, zitten er op VHS videorecorders
geen digitale uitgangen.

Beetje afhankelijk van TV type denk ik. Beetje tv heeft meerdere soorten aansluitingen. En VHS heeft meestal toch wel (meerdere) scart.
Hier op de TV bv nog ouderwetse rca tulp en scarts aanwezig (allebei geschikt voor onze oude videorecorder). Maar (zie afbeelding) ook USB, HDMI, mini HDMI, diverse audio -in en -outs, en zelfs een pc-beeldscherm aansluiting.
Ben nog niets tegen gekomen wat ik niet aan kon sluiten  ^-^ en alles in meervoud of op verschillende mogelijke manieren naar keuze digitaal of analoog aan te sluiten. Laptop, telefoons, video- en fotocamera's. USB sticks met video's en film. Live/surveillance cams. Oude hdd- of videorecorders  =D Noem maar op, alles.
Hier hangt dan ook van alles aan elkaar, met TV maar ook weer onderling. Bv laptop naar tv voor beeld, en weer apart naar versterker voor dikke audio. Of om radio (nu via ziggo kastje) of digi-muziek op de laptop af te spelen zonder TV (of met, yt). Al hangt de TV ook weer op de versterker dus zou dat ook kunnen (maar liever niet indirect ivm kwaliteit) 8-)

En dat allemaal zonder gebruik van de interne smart-TV zelf  :evil: (niet eens aangesloten op internet)
Kan alle kanten op. Heerlijk!  ^-^



PS: Hopelijk iemand op leuke ideeën gebracht met wat er allemaal mogelijk is.
« Laatst bewerkt op: 2022/05/02, 13:53:49 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: VHS afspelen
« Reactie #17 Gepost op: 2022/05/02, 13:57:01 »
Waar ik woon (Alkmaar) heb je een straat met een heel stel kringloopwinkels.
Daar kun je voor een appel en een ei bijna alle DVD's kopen die er maar verschenen
zijn.
Prima haalbare oplossing :thumbsup:
VHS films die ik nog vaker wil zien download ik gewoon en brand ik eventueel zelf als ik ze op dvd wil (=volkomen legaal!). Altijd betere kwaliteit dan zelf gaan lopen overstreamen van oude banden.

Ik zelf heb net voor een uur of vier 8mm filmpjes op twee DVD's laten zetten, dat kostte aardig wat centjes...

Jammer dat het tegen viel. Tientje per bandje moet makkelijk te vinden zijn. En met wat goede contacten voor minder of zelfs voor niets.
En als dat bedrag te veel wordt ... Zoals ik al aangaf is het met een oude videorecorder en een HDD recorder snel gedaan, of met een videokaartje. Dat koop je voor een paar tientjes. Dat kan nooit te duur worden en is nog leuk om te doen ook.

Dat van die kwaliteit volg ik je helemaal.  =D Maar het verbaasde me aan de andere kant ook dat de kwaliteit van de betere banden zo slecht toch lang nog niet is. Onze vhs trouwvideo bijvoorbeeld staat in prima kijkbare kwaliteit op dvd, en zo nog wat meer. En dat nog zonder bewerkingen waar nog kwaliteit gewonnen zou kunnen worden.
« Laatst bewerkt op: 2022/05/02, 14:19:57 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: VHS afspelen
« Reactie #18 Gepost op: 2022/05/02, 14:27:29 »
Als het om één of twee waardevolle familiebanden zou gaan, dan kun je nog bij de Hema kijken...

https://foto.hema.nl/fotos-afdrukken/fotoservice-in-de-winkeloverzetten-naar-dvd-of-usb-stick/videoband-naar-dvd-of-usb-stick/
https://foto.hema.nl/fotos-afdrukken/fotoservice-in-de-winkeloverzetten-naar-dvd-of-usb-stick/

(Wel eens een oude video bekeken. Wat was vroeger de kwaliteit eigenlijk slecht als je dat met nu vergelijkt.)
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Re: VHS afspelen
« Reactie #19 Gepost op: 2022/05/02, 14:34:00 »
Van sommigen wel ja. Vooral van die illegale banden die met een camera in de bios opgenomen waren. Die waren toen al uitermate slecht op VHS :ROFLOL:
Maar budget bandjes waren ook vaak kopie van kopie van kopie van kopie van kopie van kopie van..... =D Heb vroeger bij zo'n illegaal producentje wel eens gezien hoe dat ging, met zo'n recorder muurtje en een videotheek band als moeder  =D Nee daar ging van alles fout, en werd toch goed gekeurd voor de verkoop.
Moederband kwaliteit is natuurlijk héél belangrijk. Net als de videospeler waar je van grabed. Slechte band in slechte speler zal nooit iets worden nee.

De betere banden zijn echt wel redelijk op DVD te krijgen. Dan heb je geen HD kwaliteit inderdaad, maar verder prima te bekijken op een HD TV vind ik.

Mijn aanvullende advies aan @soppel (als je het toch zelf gaat overzetten):
 Goede apparatuur, en vooral de tijd overal voor nemen! Niet haasten.
Eventueel nabewerken (openshot of kdenlive). Mits je daar handig in bent.
« Laatst bewerkt op: 2022/05/02, 14:45:31 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore