Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Twee probleemspje na update naar 11.04  (gelezen 1314 keer)

Offline robertdb

  • Lid
Twee probleemspje na update naar 11.04
« Gepost op: 2011/07/18, 20:54:45 »
Goede avond, ik heb twee zaken die, hoewel niet wereldschokkend, toch een beetje irritant zijn.
Ik had versie 10 en nooit problemen. Ik heb daarna een update uitgevoerd naar versie 11.04. Ik heb voor de klassieke layout gekozen, omdat ik die rustiger vind (en omdat de "weer-applet" goed werkt en in de nieuwe layout niet..).

Sinds ik die update heb uitgevoerd, heb ik echter twee zaken die iedere keer optreden na een herstart van de pc.
1) Ik krijg iedere keer het "datum en tijd" scherm. Je weet wel, met die blauw balk door onze tijdzone. De tijd staat goed, de lokatie is goed, dus ik begrijp niet waarom dat scherm steeds op komt en hoe ik er voor kan zorgen dat het niet meer gebeurt.

2) Ik gebruik VNC om vanaf mijn werk de thuiscomputer te benaderen (via gnome-bureaublad op afstand 2.32.1).
Echter, sinds de update kan ik de eerste keer na een herstart niet meer inloggen.Op de thuiscomputer verschijnt dan het scherm: Voer wachtwoord in om de login-sleutelbos te ontgrendelen. Uw login-sleutelbos was niet automatisch ontgrendeld bij het aanmelden op deze comuter.
Ik meld op deze computer aan ZONDER wachtwoord. Er is wel een SU wachtwoord, uiteraard, maar als normale gebruiker kan je zonder wachtwoord opstarten.
Vroeger kon ik dus na een restart via vnc de computer overnemen, nu moet dus eerst de login-sleutelbos ontgrendeld worden. Behalve de upgrade is er niet veel veranderd, en ik vermoed dat het iets heel klein is, maar ik zie het even niet. En da's bes lastig als ik 100km van hius ben en vergeten ben één keer VNC te starten  =D

Ik denk dat de knappe koppen hier gelijk zien, waar ik de mist in ga :)

Re: Twee probleemspje na update naar 11.04
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/18, 21:52:12 »
Ad 1) Open een terminal (onder Hulpmiddelen) en type gksudo gnome-control-center je kan ook kopiëren en plakken dit voorkomt typefouten, en geef een ENTER, nu moet je het wachtwoord intypen, en geef een ENTER
Nu opent het configuratiecentrum in rootmode. Ga naar Datum en Tijd onder het kopje Systeem Pas de tijd en datum aan en klik op vergrendelen en sluit af. Start opnieuw op, als het goed is krijg je het scherm niet meer.

Ad 2) http://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs punt 40
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.